Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

actieradius model s 60

This site may earn commission on affiliate links.
Misschien doe ik iets verkeerd, ik heb mijn MS 60 nog maar twee weekjes, maar ik vind de actieradius wel erg beperkt.
Als ik hem tot 90% laad geeft hij een typical range van 261 km aan.
Ik rij standaard als een bejaarde en voornamelijk binnenwegen, dus in het begin zie ik de projected range groter worden.
Ik verbruik gemiddeld zo'n 190 watt per kilometer. Als ik net ben ingestapt een paar minuten 275-300 watt.
Toch zakt de range veel harder dan de werkelijk gereden hoeveelheid kilometers.
Heb nu vandaag 143 km stapvoets gereden en ik heb nog 12% en een projected range van 37km over. De auto vindt dat ik nu moet gaan laden, wilde hem morgen eigenlijk pas op de zaak opladen, 7km verderop, maar durf het eigenlijk niet aan. Want ik weet niet hoeveel er in één nacht verdwijnt en hoe snel die 37 km's zullen gaan aftellen.

Ondanks het gebrek aan luxe begin ik verder al aan de auto te wennen en vind ik hem prettig rijden. Maar nog geen 150km range bij heel rustig rijden en geen snelwegen is toch wel heel erg weinig.

Zal er iets aan de hand zijn met mijn batterij?
 
Mijn oude S60 geeft na 4 jaar en 110.000 km bij 90% nu een geschatte range van 267km aan.
Dat was een aantal jaar geleden 273km. Jouw batterij lijkt daarmee iets meer degradatie te hebben.
Of dat normaal is of niet hangt ook af van de totale kilometerstand.

Om te beginnen maakt het uit of je die 143km in 1 stuks hebt gereden of dat dat de som is van meerdere ritjes.
In het laatste geval zal bijvoorbeeld de kachel elke keer aan het begin van de rit flink wat hebben verbruikt.

Daarnaast klopt het dat het werkelijke verbruik van de auto wat hoger ligt dan wat de verbruiksmeter in de auto laat zien. Ik meen dat bijvoorbeeld het verbruik van de electronica+verwarming bij stilstand niet mee wordt geteld (immers delen door nul (km) is flauwekul).

Overall lijkt het bij korte ritjes bij deze koude alsof de wagen enorm veel verbruikt maar nietemin kom ik bij lange ritten toch ongeveer wel aan die 270km als ik hem van 90% helemaal naar 0% zou leegrijden.
 
Ik heb deze 143 km over vier ritjes verdeeld sinds gistermiddag toen ik hem had opgeladen.
Ik denk niet dat ik de 200 km zal halen bij één lange rit. Heel vreemd omdat hij wel tot een relatief normale 261 oplaadt.
Die van mij is van december 2013 en heeft 122000 gelopen.
Ik moet hem maar even afwachten tot het wat warmer weer is. Meestal rij ik tegenwoordig minder dan 100km per dag, dus het is wel te don zo. Maar het is wel vervelend dat ik niet zorgeloos even van Almelo naar Amsterdam kan rijden...
Heb nu de kachel continu op 19,5 en mijn stoelverwarming op 2 of 3.
 
geen ervaring met de 60, maar de 10 km ritjes die ik vaak doe, 10 km rijden 8 uur stilstaan, weer 10 km rijden, vreten bereik in de winter, ik rij op die 10 km zomaar 20 km actieradius weg, auto en accu zijn elke keer helemaal koud, op die korte ritjes zie ik wel verbetering met range mode aan, de accu schijnt dan niet actief verwarmd te worden. Jouw ritjes van tussen de 30 en 40 km zullen last hebben van hetzelfde euvel. Op lange stukken zie je meestal je verbruiksgrafiek langzaam zakken na een aantal km.
Typical van een S was gerekend met 190 wh/km, ik weet niet of dit voor alle modellen hetzelfde is.
 
Het is in de winter idd een redelijk drama. In de zomer met mijn S75 190 Wh/km en soms nog lager. Nu rond de 210/220 bij langere stukken en toen het vroor 240. En bij rondjes om de kerk rond de 300. Was Voor mij ook een verrassing.
90% vol was na de aanschaf (15 mei 2019) 345 en inmiddels 336 met 22.000 op de teller.
 
Ik vergat in mijn eerste antwoord inderdaad the obvious: je verbruik in de winter is geen goede maatstaf voor je gemiddelde verbruik. De range indicator van je Tesla is wel gebaseerd op een gemiddeld verbruik (typical usage) van 186Wh/km over alle seizoenen heen.
Het verbruik in de winter ligt sowieso zo’n 20 a 25% hoger dan in de zomer.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Exiteer
Ik trek langzamer op dan op de fiets, heb in de twee weken misschien twee keer het rempedaal aangeraakt, en heb ook wel stukken zonder kachel aan gereden. En toch nog geen 150km op een acculading ondanks het lage verbruik.
 
Drie weken geleden heb ik met mijn S van zeeland naar Limburg gereden. Met sneeuw 212km gereden. Vertrokken met 100%, aangekomen met 3km range remaining. Aan het begin van de rit was de typical range 300km.
Met 90% SOC zou ik in winterweer dus 190km kunnen rijden.
Als ik jou was, zou ik hem gewoon is tot 100% laden, en dan de maxrange doc invullen. Dan kun je jouw batterij met de rest vergelijken.
 
Ik heb deze 143 km over vier ritjes verdeeld sinds gistermiddag toen ik hem had opgeladen.
Ik denk niet dat ik de 200 km zal halen bij één lange rit. Heel vreemd omdat hij wel tot een relatief normale 261 oplaadt.
Die van mij is van december 2013 en heeft 122000 gelopen.
Ik moet hem maar even afwachten tot het wat warmer weer is. Meestal rij ik tegenwoordig minder dan 100km per dag, dus het is wel te don zo. Maar het is wel vervelend dat ik niet zorgeloos even van Almelo naar Amsterdam kan rijden...
Heb nu de kachel continu op 19,5 en mijn stoelverwarming op 2 of 3.

Bij de door jou aangegeven rijstijl ga je die 200km in 1 rit halen met 2 vingers in de neus. Ik haal met de S75 bij die rijstijl in de winter nog 300km op 1 lading.
 
Ik moet binnenkort maar een keer een langere rit plannen om te proberen. Nu eerst net een paar minuten geleden thuis een Wall Connector opgehangen. Helaas heb ik maar één fase, maar daar zou ik mee uit moeten komen. Als het sneller moet laad ik op de zaak.. Daar ga ik morgen ook een Wall connector op drie fasen ophangen.
 
Bij 37 km resterend is het in de winter zeer verstandig om te gaan laden. Een lage State of Charge van de accu kan, als de accu erg afkoelt, ervoor zorgen dat-ie praktisch leeg is. Dus goede keus om even wat bij te tappen :)

Verder zijn korte ritjes (onder de 50km) echt funest door het opwarmen van de accu, wat anderen ook al aangeven. Range mode aanzetten lost dat voor een groot deel op. Ik gebruik dat zelf ook veel, want ik rijd +/- 25 km naar de zaak en dan eind van de middag weer terug. En hoewel een warme accu ervoor zorgt dat je meer kunt regenereren, heeft dat bijna geen nut als je op de snelweg rijdt.

En de verwarming van het interieur gebruikt veel energie. Als ik de auto voorverwarm op 20 graden Celsius vanaf rond het vriespunt, ben ik vaak al 4 tot 8 km aan rijbereik kwijt. Ook al rijdend gebruik je dan nog veel energie. Ik kan zelf aardig goed tegen kou, dus ik rijd ook in de winter vaak zonder verwarming (maar wel stoelverwarming).

De combinatie van range mode aan, stoelverwarming aan, verwarming uit, zorgt ervoor dat ik ook in de winter op de snelweg (120 km/u) nog gewoon 200-210 Wh/km haal. Het rijbereik daalt daarmee net iets harder dan het aantal gereden kilometers, uit een 370 km charge haal ik ongeveer 320 km aan daadwerkelijke kilometers.
 
  • Helpful
Reactions: robertvg
Typical van een S was gerekend met 190 wh/km, ik weet niet of dit voor alle modellen hetzelfde is.

Is dat de factor waarmee de range bepaald wordt?
Ik dacht (hoopte) dat de rangeberekening rekening hield met de historie/het seizoen/rijstijl enz. Maar het viel me al op dat de range bij 100% laden altijd hetzelfde is (bij mij ongeveer 355 km.) Heeft iemand links naar onderbouwing hoe die range berekend wordt ?
NB. Valt me eigenlijk wel tegen als er zo weinig intelligentie in de range berekening zit.
 
Is dat de factor waarmee de range bepaald wordt?
Ik dacht (hoopte) dat de rangeberekening rekening hield met de historie/het seizoen/rijstijl enz. Maar het viel me al op dat de range bij 100% laden altijd hetzelfde is (bij mij ongeveer 355 km.) Heeft iemand links naar onderbouwing hoe die range berekend wordt ?
NB. Valt me eigenlijk wel tegen als er zo weinig intelligentie in de range berekening zit.

De trip en range estimation geven dat perfect weer.
 
Dat ik thermo overall in de Land Rover draag kan ik me nog voorstellen.

2016 derde kerstdag 1.jpg


Maar ik had toch niet verwacht dat ik hem ook in een Tesla nodig zou hebben.
 
Ik moet binnenkort maar een keer een langere rit plannen om te proberen. Nu eerst net een paar minuten geleden thuis een Wall Connector opgehangen. Helaas heb ik maar één fase, maar daar zou ik mee uit moeten komen. Als het sneller moet laad ik op de zaak.. Daar ga ik morgen ook een Wall connector op drie fasen ophangen.
Je kunt je accu toch ook upgraden naar 75 of niet? Zal wel prijzig zijn...
 
Ik dacht (hoopte) dat de rangeberekening rekening hield met de historie/het seizoen/rijstijl enz. Maar het viel me al op dat de range bij 100% laden altijd hetzelfde is (bij mij ongeveer 355 km.) Heeft iemand links naar onderbouwing hoe die range berekend wordt ?
NB. Valt me eigenlijk wel tegen als er zo weinig intelligentie in de range berekening zit.

Ik ben juist wel enthousiast over de logica van de range berekening. Intelligent omdat rekening wordt gehouden met hoogteverschillen en tegelijkertijd lekker KISS (Keep It Simple Stupid) doordat de range is gebaseerd op een vast verbruik en daardoor voorspelbaar is.

In onze B electric drive (ook een Tesla batterij en Tesla drive train) voorspelt de software de range op basis van het verbruik sinds de laatste keer laden. Heel irritant. Want na een paar stadsritjes geeft het ding aan dat je met een 90% batterij 70 km haalt. Met dat soort ‘intelligentie’ heb je geen idee meer hoe ver je echt zou kunnen rijden. De batterijstatus weergeven in % helpt ook al niet, want een 90% volle batterij wordt in de B electric als 100% weergegeven. Bij een ‘range charge’ geeft de software daardoor tientallen kilometers lang aan dat de batterij nog 100% is.

Geef mij maar de logica van de jongens en meisjes uit California.

Ik denk overigens dat het seizoen sinds de laatste update ineens wel in het algoritme is gebracht en sindsdien een beetje range kost. Ik zag ineens een opvallende daling.