Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Advies over aanschaf Model X occasion

This site may earn commission on affiliate links.
Hey Tesla fans!

Ik heb even getwijfeld om hier een los topic voor aan te maken, maar ik wilde het andere 'occasion' topic niet kapen met mijn vraagstuk.

Een paar jaar heb ik niet meer op dit forum gepost, wel af en toe gelezen. Ik heb eigenlijk jullie hulp nodig. Eind van dit kwartaal wil ik mijn 2017 Model S 75D verkopen en op zoek gaan naar een 2017/2018 Model X occasion, liefst een 90/100D. Daar heb ik wat vragen over, waarbij ik hoop dat jullie me kunnen en willen helpen.
  1. Wat zou een 90% opgeladen accu van een 2017/2018 Model X ongeveer moeten aangeven (75D, 90D, 100D)? Dat zal uiteraard afhangen van de 'laadstijl' van de vorige eigenaar, maar ik ben vooral benieuwd naar een globale inschatting, zodat ik dat kan vergelijken als ik een auto op het oog heb.
  2. Zijn er bij jullie bepaalde bouwjaren bekend waar veel voorkomende problemen zijn geweest? Ik lees op dit forum eea over draagarmen, assen, deuren, etc. Met name bij de eerste 2015/2016 modellen. Nou heb ik bij mijn beide S'en ook regelmatig bij Tesla gestaan (met name tot zo'n 1-1,5 jaar na levering), maar eigenlijk is dat sindsdien wel over.
  3. Zou iemand een X 75D aanbevelen? Ik heb nu een S 75D en die range is op zich prima, maar bij een X lever je toch best nog wat in denk ik.
  4. In hoeverre is de KM-stand een groot issue? Er zijn best wat X occasions met 150+ KM op de teller.
  5. Kan iemand me nog overtuigen van een 6- of 7-zitter? Mijn voorkeur gaat uit naar een 6-zitter, vanwege de makkelijkere instap en de extra ruimte om bij vakanties/tripjes wat tassen tussen de 2 middelste stoelen te plaatsen. Enige voordeel van de 7-zits is het mee kunnen nemen van een extra persoon in mijn ogen.
  6. Zijn Premium Connectivity (PC) en Free SuperCharging (FS) mee te nemen? Via een occasion van Tesla niet hoorde ik van een salespersoon, maar andere partijen schrijven in advertenties dat het wél overdraagbaar is.
  7. Tesla sales gaf aan dat ze (nog steeds) geen kortingen geven. Ook niet in de vorm van bijvoorbeeld gratis PC of FS. Heeft iemand andere ervaringen? Overigens vind ik het belachelijk dat ik dat niet behoud, aangezien ik al sinds 2014 klant ben en 2 auto's bij ze heb aangeschaft. Lijkt me een kleine geste. Maar goed...
Dat zijn de zaken waar ik mee speel. Best wat vragen, maar ik hoop dat jullie me op sommige punten een beetje in de goede richting kunnen sturen.

Bedankt!
 
Wat ik weet:

1. 75D: 280KM
2. Ik zou voornamelijk voor een versie met Hw3.0 gaan
3. Jep, ik heb er geen probleem mee
4.
5. Ik heb een 6-zitter. Voordeel: ruimte. Nadeel: middenrij kan je niet neerklappen
6. Nee. PC is sowieso een maand aboo. FS is niet overdraagbaar
7.
 
Upvote 0
Geen idee wat 90% zou moeten weergeven, met corona laad ik 'm op tot 80%. Volgens TeslaMate is de rated range van mijn 2017 Model X 100D gezakt van 570km naar 510km, maar droom maar niet te hard want verder dan 300km ben ik nooit geraakt. Sowieso is rated range al vreemd, want die is niet veranderd toen ik vorig jaar de 22" velgen heb vervangen door 20".

1642624404456.png


Een 2017 komt met HW2.0 en kan je dus laten upgraden tot 3.0. Je kan ook de MCU laten upgraden tot MCU2. Er zijn naar mijn weten niet specifiek jaartallen waar problemen specialer voorkomen, maar je kan wel eens last hebben van krakende draagarmen.

Reken op een verbruik van 280 tot 300Wh per kilometer, dus zit je met een 75D stevig beperkt tov een 100D. Als je ervan uit gaat dat er 5% buffer is en 10% verlies, kijk je aan maximum 227km op een 75D en 303km op een 100D.

Qua kilometerstand zit ik momenteel aan 175000km en de auto rijdt en ziet er nog uit als nieuw. Echt belachelijk hoe probleemloos ie rijdt. Ik sta in Belgie vaker bij de keuring (jaarlijks, zoals de Nederlandse APK) dan dat ik bij een Tesla servicecenter sta voor een probleem op te lossen. Dit is mijn eerste auto die ik langer dan 120000km hou, en zoals het nu gaat ga ik de 200000km nog halen.

Ik heb een 6-zitter, en dat heeft als voordeel dat de achterste rij ook nuttig is voor volwassenen, en als nadeel dat je de middelste zetels niet kan plat leggen voor makkelijk een fiets te vervoeren.

Een 2017 model kwam met gratis superchargen voor de eerste eigenaar. Als je dus de auto overzet naar iemand anders zijn account, zal die geen gratis superchargen krijgen. Mijn auto kwam wel met Premium Connectivity en geen idee of dat blijft lopen voor een volgende eigenaar.
 
  • Like
Reactions: Rqcg
Upvote 0
1. Ik heb hem altijd op % staan maar mijn app geeft 517 km bij 100% opladen en 466km bij 90% Maar ja dat is puur theoretisch. Maar zoals Wooter zegt 300 km is te halen zonder billenknijpen, maar niet met 150 km/uur.
2. mijn X zit net over de 100.000 km. De bovenste draagarmen voor zijn onder garantie vervangen. Krakende kogels. Mijn voorste aandrijfassen worden nu binnen een jaar dat ik hem heb voor de tweede keer vervangen. Nu wel voor een ge-update versie. Maar na 20.000 km alweer lawaai maken vindt ik teleurstellend. Tip: Je hebt een 1/2 jaar garantie op de vervangen onderdelen.
3. 75D, Niet mijn keuze. Extra range is altijd handig maar sneller supercharger is nog handiger. Maar een grotere accu geeft beide.
4. Hoe de auto gebruikt is, is belangrijker.
5. De keuze werd voor me gemaakt want de mijne was interessant geprijsd. Ik heb een 5 zitter en daar ben ik blij mee. Ik ben nog geen 6 of 7 nodig. Ik vind de 6 zitter mooier maar ook duidelijk minder praktisch omdat de bank niet plat kan. De 5 zitter heeft nog weer meer laadruimte waar de achterste rij stoelen zitten.
6. PC is bij mij meegekomen, maar FS niet dat was aan de eerste eigenaar.
7. Voor de optie kun je hem beter niet bij Tesla kopen daar worden ze er vaak afgehaald begrijp ik. Mijn tip koop er een die nog net in de garantie zit. Die van mij had 78.000 km. Dus ik ben rechtstreeks van de verkoper naar de Sec gereden en daar alles laten weten wat ik dat moment wist en een afspraak voor een maand later gemaakt. Hierdoor nog wat tijd om een paar extra kleinigheden te ontdekken. Behalve een sleutel en de aandrijfassen heb ik geen andere problemen gehad tot nu toe.
 
Upvote 0
100D met 80000 km, uit 2018, typical tot 90% 388 km, rij voornamelijk overdag in nl dus max 100, bij korte ritten en 130 gaat verbruik behoorlijk omhoog.
verbruik lifetime winter/zomer met 20 inch circa 235 wh/km (5000 km met 22 inch gereden toen lag verbruik 20% hoger).
issues: shudder, 2 jaar geleden gefixt, klunk in draagarm (bij iets steviger optrekken) wordt onder garantie gefixt.
verder heerlijke reisauto. Hebben 5 zitter ivm grote kofferbak.
 
Upvote 0
Hey Tesla fans!

Ik heb even getwijfeld om hier een los topic voor aan te maken, maar ik wilde het andere 'occasion' topic niet kapen met mijn vraagstuk.

Een paar jaar heb ik niet meer op dit forum gepost, wel af en toe gelezen. Ik heb eigenlijk jullie hulp nodig. Eind van dit kwartaal wil ik mijn 2017 Model S 75D verkopen en op zoek gaan naar een 2017/2018 Model X occasion, liefst een 90/100D. Daar heb ik wat vragen over, waarbij ik hoop dat jullie me kunnen en willen helpen.
  1. Wat zou een 90% opgeladen accu van een 2017/2018 Model X ongeveer moeten aangeven (75D, 90D, 100D)? Dat zal uiteraard afhangen van de 'laadstijl' van de vorige eigenaar, maar ik ben vooral benieuwd naar een globale inschatting, zodat ik dat kan vergelijken als ik een auto op het oog heb.
  2. Zijn er bij jullie bepaalde bouwjaren bekend waar veel voorkomende problemen zijn geweest? Ik lees op dit forum eea over draagarmen, assen, deuren, etc. Met name bij de eerste 2015/2016 modellen. Nou heb ik bij mijn beide S'en ook regelmatig bij Tesla gestaan (met name tot zo'n 1-1,5 jaar na levering), maar eigenlijk is dat sindsdien wel over.
  3. Zou iemand een X 75D aanbevelen? Ik heb nu een S 75D en die range is op zich prima, maar bij een X lever je toch best nog wat in denk ik.
  4. In hoeverre is de KM-stand een groot issue? Er zijn best wat X occasions met 150+ KM op de teller.
  5. Kan iemand me nog overtuigen van een 6- of 7-zitter? Mijn voorkeur gaat uit naar een 6-zitter, vanwege de makkelijkere instap en de extra ruimte om bij vakanties/tripjes wat tassen tussen de 2 middelste stoelen te plaatsen. Enige voordeel van de 7-zits is het mee kunnen nemen van een extra persoon in mijn ogen.
  6. Zijn Premium Connectivity (PC) en Free SuperCharging (FS) mee te nemen? Via een occasion van Tesla niet hoorde ik van een salespersoon, maar andere partijen schrijven in advertenties dat het wél overdraagbaar is.
  7. Tesla sales gaf aan dat ze (nog steeds) geen kortingen geven. Ook niet in de vorm van bijvoorbeeld gratis PC of FS. Heeft iemand andere ervaringen? Overigens vind ik het belachelijk dat ik dat niet behoud, aangezien ik al sinds 2014 klant ben en 2 auto's bij ze heb aangeschaft. Lijkt me een kleine geste. Maar goed...
Dat zijn de zaken waar ik mee speel. Best wat vragen, maar ik hoop dat jullie me op sommige punten een beetje in de goede richting kunnen sturen.

Bedankt!
Model X 90D - 2017 - 6 seat - HW3.0

1. Bij een normale rijstijl kan ik op een dag ±350 km rijden (100%), gebruik meestal minder dan 200 km op een dag voordat ik weer moet laden.
Verbruik per km is heel erg afhankelijk van je eigen rijstijl, op mijn 20 inch winterbanden is het verbruik overdag bij mij ±250 Wh/km en bij mijn vrouw ±210 Wh/km (wat meer autopilot, minder inhalen). Maximum snelheid ingesteld op 110 kmh overdag.
2. Weinig toe te voegen, controleer de standaardzaken (vraag onderhoud historie na, luchtvering, draagarmen, werking FWD, etc)
3. Groter is beter, maar afhankelijk van je dagelijkse gebruik. Advies is om de batterij tussen 20-80% te houden, dus idealiter moet je het dagelijks gebruik kunnen halen met 60% van de capaciteit. Persoonlijk zou ik geen 75D kiezen daar een range van minder dan 250 km wel erg beperkt is en het laden op lange afstanden toch wel mee gaat spelen.
4. Hoe meer km, hoe vaker geladen en dus hoe groter de degradatie. Meeste degradatie vindt wel plaats in de eerste jaar/km's. Manier van laden en gebruik (koude start in de ochtend) spelen wel mee.
5. Voorkeur voor 6 zitter vanwege de comfort voor de passagiers op langere trips, voor vervoer van grotere zaken is een 5 of 7 zits beter. Bij de vroege 7 zitters blokkeert de de hoofdsteun van de middelste stoel het zicht naar achteren. Daarnaast heb je veel minder ruimte in de achterste stoelen (dus voor mij echt alleen voor kinderen geschikt) en voelt het redelijk claustrofobisch.
6. Via Tesla gaat niks mee. Bij overname via andere partij is PC altijd overdraagbaar, FS is alleen overdraagbaar bij auto's die voor april 2017 op kenteken stonden. Controleer dit altijd even door de auto langs een Tesla supercharger te rijden en te laden, kan altijd dat iemand de auto als occasion van Tesla heeft gekocht.
7. Mailtje naar Elon sturen :).
 
Upvote 0
Zijn Premium Connectivity (PC) en Free SuperCharging (FS) mee te nemen? Via een occasion van Tesla niet hoorde ik van een salespersoon, maar andere partijen schrijven in advertenties dat het wél overdraagbaar is.

Dat is enkel van toepassing volgens mij op auto's van voor zomer 2017.

Ga je voor een X100D dan heb je per definitie geen unlimited supercharging op het voertuig.
 
Upvote 0
Dat is enkel van toepassing volgens mij op auto's van voor zomer 2017.

Ga je voor een X100D dan heb je per definitie geen unlimited supercharging op het voertuig.
Kan ik bevestigen . Mijn model S is van 2015 met gratis supercharging . Vorige week verkocht ( nieuwe Y in verwachting ) . Had met Tesla gebeld hoe dat zat met het overdragen van de gratis supercharging . Ik kreeg bevestiging dat deze aan mijn wagen was gekoppeld en dus over gedragen wordt naar is de nieuwe eigenaar . Een vriend van mij had een nieuwere Tesla X , zijn gratis supercharging was bij hem niet overdraagbaar
 
Upvote 0
Dat is enkel van toepassing volgens mij op auto's van voor zomer 2017.

Ga je voor een X100D dan heb je per definitie geen unlimited supercharging op het voertuig.
Dit is niet helemaal waar. Er is een periode geweest van ongeveer 4 dagen in januari 2017 waarin unlimited supercharging werd aangeboden op een X 100D. Deze zijn te herkennen aan code SC01 bij de opties. Het is mij destijds gelukt :)

Mod: auto verkopen hoort in Het vraag en aanbod draadje
 
Last edited by a moderator:
  • Like
Reactions: DamascuS75D
Upvote 0
Dit is niet helemaal waar. Er is een periode geweest van ongeveer 4 dagen in januari 2017 waarin unlimited supercharging werd aangeboden op een X 100D. Deze zijn te herkennen aan code SC01 bij de opties. Het is mij destijds gelukt :)

Mod: auto verkopen hoort in Het vraag en aanbod draadje
Maar ook in 2018 is FC ook terug van weggeweest Degene die mij de Model S heeft verkocht, heeft zelf in Model S 100D uit 2018 met Free supercharging. correctie: maar die is niet aan de auto gebonden...
 
Upvote 0
Bedankt voor alle reacties, waardevolle informatie en goede inzichten!

Als ik zo jullie ervaringen lees denk ik dat een 2018 Model X 100D toch wel de beste optie is voor me. Daar verwacht ik wat meer range mee te hebben dan mijn huidige S75D en met een X90D een vergelijkbare range als mijn S. De X75D optie heb ik definitief vaarwel gezegd. De koppeling tussen de KM-stand en batterijstatus had ik nog niet gelegd, goeie! Ook wellicht tevreden zijn met 20" velgen, al is 22" wel veel mooier vind ik.

Tussen een 6 of 7 zitter heb ik nog steeds niet echt gekozen. Ik neig naar een 6-zitter, gezien het argument voor ruimte voor volwassenen achterin. Het zal voor mij echter geen showstopper zijn mocht ik een geschikte 7-zitter langs zien komen.

Af en toe zie ik ook nog vrij betaalbare occasions langskomen van versies met Ludicrous mode. Ergens verleidelijk, maar toch heb ik het idee dat die auto's al behoorlijk te lijden hebben gehad in hun nog prille leven. ;-)
 
  • Like
Reactions: Rqcg and Maurice1
Upvote 0