Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Advies voor laadpunt thuis?

This site may earn commission on affiliate links.
Iemand een tip voor welk laadpunt en hoe aan te sluiten? Ik zoek graag alles zelf uit, ik ben niet zo van het "inhuren" van de professional. Niet alleen omdat ze vaak duurder zijn, maar omdat het niet zeker is dat je iemand krijgt met verstand van zaken.
Uiteraard laat ik door een professionele elektricien aansluiten. Maar ik vraag dit omdat ik zelf grondkabel ga aanleggen en kopen (en laadpaal), moet ik weten welke variant ik nodig heb.

Situatie:
Ik leg aan buitenzijde garage een laadpaal of wandlader aan. Ik kan 3x16A aan, heel misschien 3x20A. Er komt een 5-aderige kabel daarheen direct vanuit de groepenkast, maar wel via de tuin.

Ik kan in theorie wel 3x20A aanleggen, maar ik heb een single charger en dat heeft dus eigenlijk weinig zin. Dual charger is overigens nu alleen nog als achteraf inbouw te krijgen bij Tesla, ook op nieuwe auto's. Dus misschien neem ik dat nog in de toekomst. €1950 incl BTW, gisteren nog nagevraagd.

3x16A zou officieel met 5x2.5mm2 mogen, maar ik ga liever voor 4mm2 omdat het misschien 3x20A wordt en de kabellengte zomaar 35m. Hoe dikker, hoe minder verlies denk ik dan.

Nu zoek ik een laadpunt, en die geven ten eerste aan dat het 5x6mm2 aansluitingen heeft (let op: 11kW laadpaal via Hateha).

Ten tweede gaat er grondkabel heen, en dan is 5-aderig vaak 4 binnenkabels met de aarde op de buitenmantel. Hoe verloopt dan de daadwerkelijk aansluiting op het laadpunt, moet je echt 5 kabels hebben of is er de mogelijkheid de mantel aan te sluiten?
 
Ik weet helaas de details ten aanzien van de aarde niet. De elektricien heeft bij het laadpunt aangesloten.
Paar tips die ik je wel wil meegeven:
- Zorg voor een separate meter, of in het laadpunt, of installeer in de meterkast een additionele 3 fase meter. Dit om de energie eenvoudig zakelijk te kunnen verrekenen.
- Neem een laadpunt met daaraan vast een stekker. Het voordeel is namelijk dat je niet dagelijks de stekker hoeft op te rollen en in de auto hoeft te leggen. Zeker ook als deze nat is van de regen.
- Zet de lader zondermeer op een separate groep (apart afzekeren).
- Als je thuis een 3x25A aansluiting hebt, zie ik de meerwaarde niet om van 3x16 naar 3x20A te gaan met laden. De kosten daarvoor (duurder laadpunt en dual charger) wegen m.i. niet op tegen de baten. met 3x16A oftewel 11 kWh kan je de batterij in ca. 7 uur vol krijgen. Er zijn maar weinig nachten dat ik niet 7 uur thuis ben.

Indien je als ZZP-er kan installeren, is het interessant om te kijken of je boven de 2500 (ex btw) uit kan komen (laat het dan wel gewoon door 1 partij leveren en plaatsen). Dan komt het laadpunt in aanmerking voor KIA, MIA en VAMIL. Bij 52% aftrek kom je daarmee uit op ca. 500 euro. Ook grondwerk, grondkabel, aanpassingen in meterkast etc. mogen hierbij worden meegenomen.

Veel succes verder.
 
Je hebt zeker gelijk betreffende de meerwaarde van 3x20A, ik had me niet gerealiseerd dat de laadpaal zelf zoveel duurder zou zijn, althans een paal die >11kW is extra kosten heeft.

En dan nog de dual charger in de auto laten inbouwen natuurlijk.
 
Er zijn tegenwoordig talloze mogelijkheden op het gebied van laadpalen. Ik zag in het begin ook de bomen door het bos niet meer, en met met dezelfde vraag als jou begonnen.

Bij Tesla kwamen ze eigenlijk maar met een mogelijkheid die ze adviseren, The New Motion. Ik ben daarna met hen in contact getreden en ze hebben alle vragen beantwoord die ik had.

Ik heb wel een Tesla met duolader, en dus besloten een 3-fase laadpaal te kopen. Daarbij ga ik voor het maximale, 3*32A.
De grondkabel heb ik via mijn vaste elektricien besteld, een kabel met 5! draden en een Mantel (aarde).

Zoals je zelf al aangaf is de afstand bepalend voor het mm2 draad dat je nodig hebt. Met 35 meter val je met 4mm2 ruim binnen de grenzen. Dat is dus prima.



Als je nog vragen hebt over la

- - - Updated - - -

Excuses,

Als je nog vragen hebt over het laadpunt van The New Motion, vraag gerust!
 
Er zijn tegenwoordig talloze mogelijkheden op het gebied van laadpalen. Ik zag in het begin ook de bomen door het bos niet meer, en met met dezelfde vraag als jou begonnen.

Bij Tesla kwamen ze eigenlijk maar met een mogelijkheid die ze adviseren, The New Motion. Ik ben daarna met hen in contact getreden en ze hebben alle vragen beantwoord die ik had.

Ik heb wel een Tesla met duolader, en dus besloten een 3-fase laadpaal te kopen. Daarbij ga ik voor het maximale, 3*32A.
De grondkabel heb ik via mijn vaste elektricien besteld, een kabel met 5! draden en een Mantel (aarde).

Zoals je zelf al aangaf is de afstand bepalend voor het mm2 draad dat je nodig hebt. Met 35 meter val je met 4mm2 ruim binnen de grenzen. Dat is dus prima.

Je bent hier nieuw Roel dus is het verstandig je eerst wat in te lezen. Alle deskundigen zullen geen 4 mm2 kabel gebruiken om 3 x 32 A te laden. Die kabel, en al helemaal 35 meter, moet 6,5 mm2 zijn.
 
Je bent hier nieuw Roel dus is het verstandig je eerst wat in te lezen. Alle deskundigen zullen geen 4 mm2 kabel gebruiken om 3 x 32 A te laden. Die kabel, en al helemaal 35 meter, moet 6,5 mm2 zijn.

Ik had het over de situatie van de topicstarter! Voor zijn 3*16A zou dat toch voldoende zijn?

Bij mij ligt er inderdaad 6,5mm2 onder de grond voor 3*32A! Verwoording had wat anders gemoeten:smile:
 
Waarom 5 draden plus aardemantel? Waar is die vijfde draad voor? Ik kan mij wel voorstellen dat je een extra signaal/data kabel legt.

Die 5e draad is voor de aarde. Grondkabel is altijd aarde op de mantel zodat 'ie eruit knalt als je met een schop de kabel doorsnijdt. Maar alle laadpalen die ik heb gezien willen 5x6mm qua aansluiting (ook een 11kW paal). En dus wil ik zeker weten dat je de mantel op een goede manier kan aansluiten, of dat ik gewoon 5x6mm2 grondkabel moet leggen zelf.

- - - Updated - - -
Ik had het over de situatie van de topicstarter! Voor zijn 3*16A zou dat toch voldoende zijn?

Bij mij ligt er inderdaad 6,5mm2 onder de grond voor 3*32A! Verwoording had wat anders gemoeten:smile:
Officieel zou 2.5mm zelfs genoeg zijn. Gezien de afstand is 4mm wellicht verstandiger, maar nogmaals (en wat ik zo gek vind) is dat ook de max.11kW laadpunten op 5x6mm aansluiting berekend zijn.
 
Mijn advies: geen thuislader. Ik heb mijn Tes sinds december 2013 en intussen staat Pijnacker vol publieke laadpalen. Dichtste bij is 60 meter en tot nu toe altijd 1 van de 2 plaatsen vrij. In Den Haag zal dit niet anders zijn. Kosten laadpaal thuis rond € 2000 en vastrecht iets van € 1000 per jaar. Tel uit je winst! Publiek laden is een stuk goedkoper dan je eigen laadpaal hebben.
 
Bij mij is het eerder 200-300m voor de dichtsbijzijnde. En dat vind ik niet handig. Als ik zo goed kijk moet ik voor rond de €1000 klaar kunnen zijn, vastrecht gaat niets omhoog want 3x16A kan prima 's nachts op een thuis installatie van 3x25A.

En het tarief is thuis natuurlijk lager en ik sta op eigen terrein.
 
Last edited:
vastrecht iets van € 1000 per jaar.
Hoezo additionele kosten voor vastrecht/netwerkaansluiting. Je hebt thuis toch al een netwerkaansluiting. Zo lang je thuis met 3x16 laadt heb je geen additionele vaste kosten. Thuisladen zit tussen de 11 en 21 ct per kWh. (afhankelijk van je energiebelasting. vastrecht etc. dien je niet mee te rekenen. Die betaal je immers toch al voor je woning). Gemiddeld kom ik royaal onder de 19ct per kWh (maar 19 rekent even wat makkelijker).
Met een pas van TNM kost publiek laden in de regio Rotterdam 29ct per kWh plus 35ct per transactie. Als ik dagelijks mijn auto met 40 kWh laadt, kost dat thuis dus 7,60 euro en publiek op 12 euro. Oftewel ruim 4 euro per dag, dus 1200 per jaar. Daarvan kan ik prima een laadpunt laten installeren.
 
Ik zou ook eens kijken naar Keba. Maken mooie laadpunten die tot 22kW gaan. Ze kunnen ook Smart Charging en kosten zo rond de EUR 1500,00.

Ik heb zelf een 5G6 kabel getrokken met 5 aders + aarde mantel. De aarde mantel heb ik ook nog aangesloten op de aarde, maar mijn laadpunt is via de aarde draad aangesloten.

Trek een zo dik mogelijke kabel. Dat is namelijk het meeste werk. Je weet nooit of je over 5 jaar toch 22kW wil gaan laden met je Model 3/X/P150D, maar dan ligt de kabel er al. Ik zou gewoon 5G6 trekken.

Daarnaast ook UTP de grond in! Pak een grondkabel zoals deze: KÖNIG FTP CAT5e kabel voor buitengebruik per meter - 1,21 : Kabeltje.com: kabels kopen. HDMI, netwerk, VGA, DVI, alle soorten kabels.

Je weet nooit wat je er later als data naar toe wil.

Zo wordt er ook aan een standaard gewerkt waar auto's via hun laadkabel internet toegang krijgen voor bijv firmware downloads. Onze Model S heeft WiFi, zeker, maar je weet nooit wat Model 3 gaat ondersteunen. Ook als je wil gaan Smart Chargen is het zeer handig om UTP die kant op te leggen.

Kort advies dus:
- Kijk naar Keba
- Gebruik 5G6
- Leg UTP aan (grondkabel!)
 
  • Like
Reactions: Refie and Phil_BE