Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Advies voor laadpunt thuis?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb niet meteen zicht op de Nederlandse regelgeving rond elektrische installaties, maar als ik afga op het Belgische AREI is die 6mm2 als je die toch maar gaat afzekeren op 20A een verspilling van koper. 6mm2 mag je een automaat tot 40A op steken. Voor 20A volstaat 2.5mm2. Als je 3N400 (3 fasen op 400v + Neutraal) moet je ook een 4-polige automaat steken ipv 3 (3 fasen + neutraal). 3-polige automaten zijn voor ouderwetse 3x220v aansluitingen.
Totdat er een 2e EV bijkomt in de toekomst. Dan kun je nu maar beter die paar euro extra uitgegeven hebben. Scheelt dan weer een paar 1000,-
 
Ik heb niet meteen zicht op de Nederlandse regelgeving rond elektrische installaties, maar als ik afga op het Belgische AREI is die 6mm2 als je die toch maar gaat afzekeren op 20A een verspilling van koper. 6mm2 mag je een automaat tot 40A op steken. Voor 20A volstaat 2.5mm2. Als je 3N400 (3 fasen op 400v + Neutraal) moet je ook een 4-polige automaat steken ipv 3 (3 fasen + neutraal). 3-polige automaten zijn voor ouderwetse 3x220v aansluitingen.

Toch niet helemaal, het verlies in de kabel is een stuk lager.
 
  • Like
Reactions: S-19910 and basvk
Oke, er hangt bij al een Access point op 5m afstand van waar de auto komt te staan.

Wat voor communicatie zou ik nog meer nidig hebben? Koppelt die paal niet draadloos aan je netwerk oid?
Loadsharing is toch enkel van belang als er meer dan 1 oplaadpunten komen?
 
Oke, er hangt bij al een Access point op 5m afstand van waar de auto komt te staan.

Wat voor communicatie zou ik nog meer nidig hebben? Koppelt die paal niet draadloos aan je netwerk oid?
Loadsharing is toch enkel van belang als er meer dan 1 oplaadpunten komen?
Hangt ook af van de andere verbruikers in huis zoals warmtepomp of inductiekookplaat. Dan redt je het niet met 3x25A
 
Oke, dus een UTP meetrekken. Mijn elektricien had het ook over balancing en wilde daar een Maxem voor op gaan hangen. Iemand daar ervaring mee? Mijn hele huis draait nu nog op 1x 35A, afspraak voor upgrade naar 3x 25A staat gepland.
Alle verbruikers goed verdelen over de 3 fases, auto laden op maximaal 3x16A, dan is waarschijnlijk geen Maxem nodig (even met je elektricien nalopen natuurlijk, ik weet niet wat voor verbruikers je hebt).
 
Oke, dus een UTP meetrekken. Mijn elektricien had het ook over balancing en wilde daar een Maxem voor op gaan hangen. Iemand daar ervaring mee? Mijn hele huis draait nu nog op 1x 35A, afspraak voor upgrade naar 3x 25A staat gepland.
Inderdaad een UTP of 4 aderige telefoondraad mag ook met RJ11 stekker.
Je hebt de Maxem oplossing waarbij er een kastje het stroomgebruik meet over de hoofdaansluiting. Deze communiceert met je laadpaal en zorgt ervoor dat er nooit te veel stroom gevraagd wordt zodat je stoppen er niet uit gaan.
Maxem kost rond de 4-5 euro per maand meen ik.
Andere oplossing is een laadpaal met geïntegreerd loadbalancing systeem. Er zijn een paar systemen die kunnen communiceren met je slimme meter. Deze slimme meter heeft een poort waarop je het eea kan uitlezen. Dit kan de laadpaal lezen. Hiervoor zijn geen abonnementskosten noodzakelijk.
Echter zal Maxem ongetwijfeld heel mooi inzichtelijk kunnen maken wat je wanneer verbruikt en wat je panelen eventueel opleveren.
 
Inderdaad een UTP of 4 aderige telefoondraad mag ook met RJ11 stekker.
Je hebt de Maxem oplossing waarbij er een kastje het stroomgebruik meet over de hoofdaansluiting. Deze communiceert met je laadpaal en zorgt ervoor dat er nooit te veel stroom gevraagd wordt zodat je stoppen er niet uit gaan.
Maxem kost rond de 4-5 euro per maand meen ik.
Andere oplossing is een laadpaal met geïntegreerd loadbalancing systeem. Er zijn een paar systemen die kunnen communiceren met je slimme meter. Deze slimme meter heeft een poort waarop je het eea kan uitlezen. Dit kan de laadpaal lezen. Hiervoor zijn geen abonnementskosten noodzakelijk.
Echter zal Maxem ongetwijfeld heel mooi inzichtelijk kunnen maken wat je wanneer verbruikt en wat je panelen eventueel opleveren.

En daarmee zou ik mijn opwek, verbruik en teruglevering inzichtelijk kunnen hebben via een Maxem, hetgeen ervoor gaat zorgen dat “Toon” van Eneco de deur uit kan... kost ook € 4,50 in de maand
 
Yes. Je kan zien wat je verbruikt en hebt opgewekt. En, belangrijkste voor je tesla: loadbalancing zodat je tijdens koken of wassen etc je stoppen niet overbelast raken.
Heb overigens geen ervaring met Maxem, maar anderen hier wel.
Heb een icu eve mini hangen met slimme meter
 
Andere oplossing is een laadpaal met geïntegreerd loadbalancing systeem. Er zijn een paar systemen die kunnen communiceren met je slimme meter. Deze slimme meter heeft een poort waarop je het eea kan uitlezen. Dit kan de laadpaal lezen.
Ik was aanvankelijk van plan om de Tesla WaC aan te schaffen. Het lijkt erop dat deze geen geïntrigeerd loadbalancing systeem heeft, klopt dat?? Zo ja, welke laadpalen hebben dat wel?

Ik wil begin vh nieuwe jaar de thuislaad-infrastructuur aanleggen en ik ben nog een beetje zoekende. Ik heb 3x25, slimme meter en hoef qua snelheid niet het onderste uit de kan. Maar ik wil geen gezeur met doorslaande stoppen enzo. Een Maxem is derhalve een logische optie en Fivari heeft volgens mij ook een mooie smart oplossing. Een laadpaal met loadbalancing systeem is een derde mogelijkheid lijkt het. Heeft iemand tips en/of aanbevelingen?
 
Onno Loadbalancing is een feature waarbij de ingestelde stroom verdeeld wordt over meerdere laadstations. Je hebt bijvoorbeeld 24A ingesteld. Als 1 auto laadt, krijgt die 24A, als 2 auto's laden krijgen ze elk 12A. Dat kan met de HPWC van Tesla, maar die houdt geen rekening met de overige verbruikers. Dat is wat een slimme lader wel doet: die past de stroom naar de auto dynamisch aan in functie van wat andere verbruikers over laten.
De Fivari-SMART doet beide: loadbalancing, maar dan slim.
Ik heb hem nu trouwens in een andere behuizing en de connectie met de stroommeting gebeurt met een connector. Daardoor krijg je een Fivari-SMART die toch eenvoudig kan meegenomen worden en dus ook wat Mobiel is. Ik ga hem Fivari-Combi noemen. Meer info volgt een van de komende dagen via mijn website.