Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Advies voor laadpunt thuis?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik wil graag een laadpaal zetten aan ons vakantie huisje. Zodat we zelf kunnen laden maar ook dat huurders kunnen laden. We zouden dit graag dan kunnen door reken aan de huurders (liefst automatisch) met een batch of kaart systeem. Iemand een tip voor een systeem dat een beetje schappelijk is in prijs. Ik weet nog niet hoeveel dit gebruikt gaat worden door de huurders.

Wij hebben toevallig hetzelfde idee voor in Spanje. Mijn gedachte is om er een Tesla charger op te hangen (uit het referral programma). Als het lukt met het lokale stroomnet dan kan deze alleen door ons of een huurder met Tesla worden gebruikt (en die mogen wat mij betreft graag komen ;)).

Op een uitzondering na, zal er toch niet heel veel km's worden gereden.
 
Wij hebben toevallig hetzelfde idee voor in Spanje. Mijn gedachte is om er een Tesla charger op te hangen (uit het referral programma). Als het lukt met het lokale stroomnet dan kan deze alleen door ons of een huurder met Tesla worden gebruikt (en die mogen wat mij betreft graag komen ;)).

Op een uitzondering na, zal er toch niet heel veel km's worden gereden.
Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen inzake het stroomnetwerk... deze zomer zoals bekend naar hetzelfde gebied en zijn ook aan het kijken naar een huis daar... daar wil ik dan ook zelfvoorzienenend zijn in stroomvoorziening maar ben zelf bang dat wellicht het netwerk het niet gaat trekken.. hoe laad je nu de auto op, op locatie? Zag in Rosas alleen een paar destination chargers op terrein van hotels en anders de SuC in Girona... er zouden ook wat publieke chargers zijn maar veelal kom ik ze op de apps tegen met melding "out-of-service"... of dat klopt heb ik zelf nog niet kunnen ondervinden...
 
Ik zag onlangs in de factuur van mijn installateur dat er ELDRA YMVK 5X2,5MM RING gebruikt is om de kabel van de meterkast naar het laadapparaat te brengen (zo'n 15m). Ik laad gewoon met 11kW, maar na het lezen van een aantal topics vraag ik me af of 2.5mm2 niet erg veel warmteverlies geeft. Ik heb eigenlijk twee opties:
  1. Nieuwe draad trekken, maar ik denk niet dat 5x4mm2 in de huidige PVC buizen past, dus dat is wel een gedoe.
  2. Laadvermogen in de auto reduceren naar zo'n 6kW zodat er minder vermogen door de draad hoeft.
Ik heb normaal gesproken de auto in 2-3 uur volgeladen (begin met laden rond middernacht). Dus als ik het laadvermogen halveer dan is er nog steeds niets aan de hand.
 
Ik zag onlangs in de factuur van mijn installateur dat er ELDRA YMVK 5X2,5MM RING gebruikt is om de kabel van de meterkast naar het laadapparaat te brengen (zo'n 15m). Ik laad gewoon met 11kW, maar na het lezen van een aantal topics vraag ik me af of 2.5mm2 niet erg veel warmteverlies geeft. Ik heb eigenlijk twee opties:
  1. Nieuwe draad trekken, maar ik denk niet dat 5x4mm2 in de huidige PVC buizen past, dus dat is wel een gedoe.
  2. Laadvermogen in de auto reduceren naar zo'n 6kW zodat er minder vermogen door de draad hoeft.
Ik heb normaal gesproken de auto in 2-3 uur volgeladen (begin met laden rond middernacht). Dus als ik het laadvermogen halveer dan is er nog steeds niets aan de hand.

2.5mm2 is prima voor 16 ampere (11kW). 15 meter is ook niet heel spannend. Ja, bij 4mm2 of 6mm2 heb je minder verlies. Maar dat verlies moet je niet overdrijven, dat valt wel mee. Je kunt het, mits je de apparatuur hebt, zelf meten:

- Meet het voltage in een willekeurig stopcontact met bv. een multimeter of een ander ding dat voltage kan laten zien.
- Kijk wat voor voltage de auto geeft tijdens het laden (op 11 kW)

Het verschil is je 'voltage drop'. Stel dat is 3 volt, dan is je verlies;

3V x 16A x 3 fasen = 144W

11.000W / 144W = ~1,3%

Kosten van dit verlies zijn ongeveer 0,03 euro per uur (0,144 * 0,22 ct/kWh). Je moet wel heel veel laden wil je de kosten van een extra kabel er ooit uit halen.

Bedenk daarbij dat bij elke realistische kabeldikte er een voltage verlies zal zijn. Helemaal opheffen kun je het dus niet.

Trager laden is niet handiger qua verlies:
- Computers blijven tijdens het laden draaien. Dit verergert de degradatie van de eMMC chip door de logging van de MCU. dus de MCU gaat uiteindelijk eerder kapot. Bovendien vreet dit meer stroom
- AC/DC converter is minder efficient op lagere vermogens

Kortom, tenzij het om enorme verliezen gaat ben je meestal meer energie kwijt door trager te laden dan dat je wint door het kabelverlies te beperken.
 
  • Informative
Reactions: bugboy
Als "nieuweling" hier heb ik een aantal vragen m.b.t. het thuis opladen. Ik heb het hele forum uitgeplozen, maar ik ben echt een leek voor wat betreft elektriciteit en hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik wil graag de Tesla Wallconector installeren, dit laat ik doen door een installateur. Tevens moet mijn groepenkast worden aangepast met 3x25A (is nu een 1 fase). Nu vertelde iemand mij dat dit alles door een erkend installateur moet gebeuren, anders zou de garantie van de Tesla vervallen wanneer er ooit een probleem met laden is. Heeft iemand hier wat meer informatie over?
iemand ook nog enig idee wat de kosten voor dit alles zo ongeveer zullen zijn (een schatting)? De installateur heeft het over een bedrag van ca. € 1.900,-...
 
Als "nieuweling" hier heb ik een aantal vragen m.b.t. het thuis opladen. Ik heb het hele forum uitgeplozen, maar ik ben echt een leek voor wat betreft elektriciteit en hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik wil graag de Tesla Wallconector installeren, dit laat ik doen door een installateur. Tevens moet mijn groepenkast worden aangepast met 3x25A (is nu een 1 fase). Nu vertelde iemand mij dat dit alles door een erkend installateur moet gebeuren, anders zou de garantie van de Tesla vervallen wanneer er ooit een probleem met laden is. Heeft iemand hier wat meer informatie over?
iemand ook nog enig idee wat de kosten voor dit alles zo ongeveer zullen zijn (een schatting)? De installateur heeft het over een bedrag van ca. € 1.900,-...

Wel nee. Een "erkend installateur" heeft geen enkele betekenis. Dat betekent dat 't bedrijf in kwestie (niet eens de monteur die je treft) is aangesloten bij een clubje. Heeft met kwaliteit verder niets te maken. Tesla gaat echt niet vragen of de installatie wel gedaan is door een erkend installateur.

Het is 5 snoertjes aansluiten. Daar kan echt maar weinig aan mis gaan.

Of de prijs redelijk is hangt vooral af van de afstand tussen groepenkast en oplaadpunt. Graafwerk is gewoon uren schrijven en dat is duur.

Houdt er verder rekening mee dat de monteur tenminste 2x moet komen. HIj moet eerst je groepenkast voorbereiden op 3-fasen. Dan moet de netbeheerder komen om het daadwerkelijk om te zetten naar 3-fasen en daarna moet de installateur nog een keer terugkomen om de HPWC aan te sluiten en te activeren.

Zit in die 1900,- ook de kosten van de netbeheerder om de wijziging naar 3 fasen te doen?
 
  • Like
Reactions: trishie
Als "nieuweling" hier heb ik een aantal vragen m.b.t. het thuis opladen. Ik heb het hele forum uitgeplozen, maar ik ben echt een leek voor wat betreft elektriciteit en hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik wil graag de Tesla Wallconector installeren, dit laat ik doen door een installateur. Tevens moet mijn groepenkast worden aangepast met 3x25A (is nu een 1 fase). Nu vertelde iemand mij dat dit alles door een erkend installateur moet gebeuren, anders zou de garantie van de Tesla vervallen wanneer er ooit een probleem met laden is. Heeft iemand hier wat meer informatie over?
iemand ook nog enig idee wat de kosten voor dit alles zo ongeveer zullen zijn (een schatting)? De installateur heeft het over een bedrag van ca. € 1.900,-...
De kosten voor het verzwaren bij Liander is 280 euro. TWC nieuw 530,- aanpassing meterkast doepke aardlekschakelaar 4 polig 40a 35,- euro kan ook van 63a ongeveer 70,- euro, kabel x-aantal meters ongeveer 3,50 per meter a 50-60 euro. Een MID gekeurde kWh meter 50-200 euro het is maar wat je wil. Ik weet uiteraard de situatie niet bij jou maar als je alleen kijk wat het aan materiaal kost en verzwaring van jou meterkast dan is het +- 1000,-. Dan alleen nog de elektricien betalen. Het lijkt mij sterk dat dat 900,- mag kosten.
 
  • Like
Reactions: trishie
Dank voor je reactie! De afstand is minimaal, de meterkast zit tegen de muur van de garage aan de voorzijde en ik wil de lader aan de voorzijde van de garage hebben. Max 1 meter denk ik. De € 1.900,- is inclusief alle kosten. Maar als ik hier lees dan zie ik toch best veel lagere bedragen voorbij komen. Ik heb ook geen idee waar te beginnen eerlijk gezegd.
 
De kosten voor het verzwaren bij Liander is 280 euro. TWC nieuw 530,- aanpassing meterkast doepke aardlekschakelaar 4 polig 40a 35,- euro kan ook van 63a ongeveer 70,- euro, kabel x-aantal meters ongeveer 3,50 per meter a 50-60 euro. Een MID gekeurde kWh meter 50-200 euro het is maar wat je wil. Ik weet uiteraard de situatie niet bij jou maar als je alleen kijk wat het aan materiaal kost en verzwaring van jou meterkast dan is het +- 1000,-. Dan alleen nog de elektricien betalen. Het lijkt mij sterk dat dat 900,- mag kosten.
Dank voor je reactie! Ik wil er ook graag nog een meter voor de kWh tussen, zodat ik kan bijhouden wat mijn verbruik voor het laden is, maar dat is waarschijnlijk de kWh meter waar jij het ook over hebt? Het leek mij ook al aardig aan de prijs, vandaar dat ik hier toch even wat advies vraag.. Ik had nog bedacht om bij een publieke paal in de buurt te laden, maar in de buurt waar ik woon zijn bijna geen laadpunten te vinden, dat is dus ook geen optie.
 
De kosten voor het verzwaren bij Liander is 280 euro. TWC nieuw 530,- aanpassing meterkast doepke aardlekschakelaar 4 polig 40a 35,- euro kan ook van 63a ongeveer 70,- euro, kabel x-aantal meters ongeveer 3,50 per meter a 50-60 euro. Een MID gekeurde kWh meter 50-200 euro het is maar wat je wil. Ik weet uiteraard de situatie niet bij jou maar als je alleen kijk wat het aan materiaal kost en verzwaring van jou meterkast dan is het +- 1000,-. Dan alleen nog de elektricien betalen. Het lijkt mij sterk dat dat 900,- mag kosten.

Een geschikte type B aardlekschakelaar van doepke ga je niet vinden voor 35 euro. Eerder 250 euro.
 
Dank voor je reactie! De afstand is minimaal, de meterkast zit tegen de muur van de garage aan de voorzijde en ik wil de lader aan de voorzijde van de garage hebben. Max 1 meter denk ik. De € 1.900,- is inclusief alle kosten. Maar als ik hier lees dan zie ik toch best veel lagere bedragen voorbij komen. Ik heb ook geen idee waar te beginnen eerlijk gezegd.

Als het incl. alles is (Dus HPWC + netbeheer) dan vind ik het meevallen. Natuurlijk kun je hier voor "B-merk" materiaal kiezen, maar ik zou in een groepenkast met alles van 1 merk persoonlijk niet een of ander goedkoper B-merk zetten. En ik denk de meeste installateurs ook niet, die kiezen toch vaak voor wat ze kennen en wat er al in de kast zit.

Komt nog bij dat er ook groepenkasten zijn met bijvoorbeeld busbar erin, waardoor je aangewezen bent op een specifiek merk beveiligingsmateriaal.

Er zal vast iemand het goedkoper kunnen, maar ik zou 't ook belangrijk vinden dat het er een beetje fatsoenlijk uit ziet (kabel netjes door buis, voldoende gebeugeld) en er een goed merk componenten gebruikt is.

Ter indicatie: Ik heb 600,- betaald voor alleen aanpassing groepenkast + graafwerk + ophangen laadpaal. Dat is dus excl. laadpaal zelf. Netaansluiting hoefde niet gewijzigd te worden. Dit via installatieteam van NewMotion, voor een 2e laadpaal bij familie.

Ik weet niet hoe oud je installatie thuis is, maar als het gaat om een oude woning met smeltzekeringen dan kan ik mij ook voorstellen dat de installateur de hele kast wil vervangen.
 
  • Like
Reactions: trishie
Begin bij stap 1 het verzwaren van je net. Kan even duren ivm drukte. Daar begint alles bij. Vraag dit zo snel mogelijk aan. De meter waar ik het over heb is idd om bij te kunnen houden wat je verbruik is voor belastingdienst, werkgever of omdat je het zelf leuk vind. Je zou een Maxem load balancer kunnen overwegen dit om overbelasting van bij je thuis te voorkomen. Hier zit een kWh meter bij en dit geeft icm een abonnement jou verbruik door. Zodat je weet wat je verbruikt. Wordt volgens mij alleen via samenwerkende elektriciëns geïnstalleerd. Dan heb je zelf nog nodig kabel, eventueel pvc buis om netjes weg te werken, klemmetjes, aardlekschakelaar, Tesla Wall Charger en iemand om het aan te sluiten.
 
  • Like
Reactions: trishie
Begin bij stap 1 het verzwaren van je net. Kan even duren ivm drukte. Daar begint alles bij. Vraag dit zo snel mogelijk aan. De meter waar ik het over heb is idd om bij te kunnen houden wat je verbruik is voor belastingdienst, werkgever of omdat je het zelf leuk vind. Je zou een Maxem load balancer kunnen overwegen dit om overbelasting van bij je thuis te voorkomen. Hier zit een kWh meter bij en dit geeft icm een abonnement jou verbruik door. Zodat je weet wat je verbruikt. Wordt volgens mij alleen via samenwerkende elektriciëns geïnstalleerd. Dan heb je zelf nog nodig kabel, eventueel pvc buis om netjes weg te werken, klemmetjes, aardlekschakelaar, Tesla Wall Charger en iemand om het aan te sluiten.

Ik begin inderdaad maar met het aanvragen, kan maar geregeld zijn. Als ik het zo lees dan valt de prijs misschien toch wel mee. Ik zal eens kijken of ik misschien toch nog wat offertes opvraag. Dank jullie wel in ieder geval voor jullie moeite en tijd!
 
Als het incl. alles is (Dus HPWC + netbeheer) dan vind ik het meevallen. Natuurlijk kun je hier voor "B-merk" materiaal kiezen, maar ik zou in een groepenkast met alles van 1 merk persoonlijk niet een of ander goedkoper B-merk zetten. En ik denk de meeste installateurs ook niet, die kiezen toch vaak voor wat ze kennen en wat er al in de kast zit.

Komt nog bij dat er ook groepenkasten zijn met bijvoorbeeld busbar erin, waardoor je aangewezen bent op een specifiek merk beveiligingsmateriaal.

Er zal vast iemand het goedkoper kunnen, maar ik zou 't ook belangrijk vinden dat het er een beetje fatsoenlijk uit ziet (kabel netjes door buis, voldoende gebeugeld) en er een goed merk componenten gebruikt is.

Ter indicatie: Ik heb 600,- betaald voor alleen aanpassing groepenkast + graafwerk + ophangen laadpaal. Dat is dus excl. laadpaal zelf. Netaansluiting hoefde niet gewijzigd te worden. Dit via installatieteam van NewMotion, voor een 2e laadpaal bij familie.

Ik weet niet hoe oud je installatie thuis is, maar als het gaat om een oude woning met smeltzekeringen dan kan ik mij ook voorstellen dat de installateur de hele kast wil vervangen.

Volgens mij valt de installatie mee, maar wellicht is het toch handig als ik wat offertes opvraag. Ik ga ermee aan de slag in ieder geval, dank voor je reacties en de moeite!
 
Ik had nog bedacht om bij een publieke paal in de buurt te laden, maar in de buurt waar ik woon zijn bijna geen laadpunten te vinden, dat is dus ook geen optie.
Als je de mogelijkheid hebt, ALTIJD een eigen laadstation aanleggen. Het gemak van aankomen rijden, stekker erin en de volgende dag weer vol (90%) is zo groot. En een openbare laadpaal heeft toch altijd onzekerheid, zelfs als je nu de enige gebruiker bent weet je nooit hoe dat in de nabije toekomst verandert. Altijd die € 1.900,— waard.
 
  • Like
Reactions: trishie and horta