Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Advies X100D of een X P100D, wat is wijs?

This site may earn commission on affiliate links.
@Captain77 Hangt een beetje van hoe diep je het Watt-pedaal intrapt. Wij hebben een X100D en ik rij momenteel dagelijks een kleine 180 km. Rij vrij rustig, rechterbaan cruise op 100 km/u. Omgerekend kom ik gemiddeld op 4,3 km/kWh uit (winterbanden, wind tegen, kou). Dus op een charge van 90% (=90kWh) zou ik net de 400km niet halen. Hangt er vanaf waar je gaat laden, maar met een halfuurtje bijladen (afhankelijk van de drukte) bij de SuperCharger zou je met een X100D wel thuis moeten kunnen komen.
 
Heb je al A Better Routeplanner geprobeerd? Je kunt je route invoeren met beide modellen, bij verschillende condities en de verschillen zien in laadtijd. Als ik bv Tynaarlo-Tilburg vv invoer, kom ik op een verschil in laadtijd van 15 minuten tussen de X en de S (23 min ipv 9).
Dat is inderdaad 'een betere routeplanner', heel handig. De conclusie is dus dat je voor een dergelijk lange trip altijd moet laden, maar de ene keer iets langer dan de andere.
 
Hier dezelfde overweging, rij nu een Outlander en wil overstappen naar een S100d of X100d. Het verschil in bereik is het grootste dilemma. Ik rij 1 à 2 keer per week een flink stuk door NL, zeg maar 240km 's ochtends heen en (dezelfde 240km) 's middags weer terug. Wanneer je niet op locatie kan laden, sta je met de X dus op de terugweg iets langer bij een supercharger dan met een S.
Is dit een groot verschil?
Het verschil in actieradius is wellicht niet merkbaar op een lange rit, mits je geen hoge vermogens rijdt? Ik vermoed dat het verschil vooral in de stad ontstaat, maar ik kan mij vergissen. Chill mode in de stad trekt het misschien redelijk vlak tussen beiden. Maar hitteverspillende aspect frustreert mij wel aan de P's. Als een V8 terwijl een V6 volstaat voor je rijstijl. Altijd meer tanken voor 1x de buurman imponeren.
 
  • Like
Reactions: Glitch
@Captain77 Hangt een beetje van hoe diep je het Watt-pedaal intrapt. Wij hebben een X100D en ik rij momenteel dagelijks een kleine 180 km. Rij vrij rustig, rechterbaan cruise op 100 km/u. Omgerekend kom ik gemiddeld op 4,3 km/kWh uit (winterbanden, wind tegen, kou). Dus op een charge van 90% (=90kWh) zou ik net de 400km niet halen. Hangt er vanaf waar je gaat laden, maar met een halfuurtje bijladen (afhankelijk van de drukte) bij de SuperCharger zou je met een X100D wel thuis moeten kunnen komen.
Dat is goed om te horen. Ik merk dat ik nog wat last heb van 'range anxiety' en dat probeer op te lossen met een S100d die het grootste bereik heeft, terwijl ik eigenlijk liever een X100d zou rijden.
 
Dat is goed om te horen. Ik merk dat ik nog wat last heb van 'range anxiety' en dat probeer op te lossen met een S100d die het grootste bereik heeft, terwijl ik eigenlijk liever een X100d zou rijden.
Als ouwe knutselaar aan fietsen steekt het me dat je die extra drunk en onder-trunk niet kunt inzetten voor een extra setje accu's. Het is niet meteen een krappe auto zonder, en aan die frunk hebben ze al best veel geschaafd voor gimmick tech.
Maarja, een SUV is natuurlijk altijd verspillender dan een vergelijkbare sportieve hatchback. Met dezelfde accugrootte verlies je dan actieradius.
Overigens, als je 100 zou cruisen op 130 wegen om het misschien nét te halen verlies je netto tijd tov 130-140 rijden en even bijladen. Laden is immers sneller dan het tijdsverlies op lage snelheid. Zolang er ruimte is bij de Supercharger, zeker als de energieverspilling van een opzichtige SUV al geen obstakel was, een leuke manier om eerder thuis te geraken.
 
Range anxiety was ook mijn grootste zorg. Ik heb hiervoor een diesel gehad die op een volle tank van 55liter ruim 1000km ver kwam. Moest wel even wennen naar een actieradius van 400km bij 90% charge op de X100D (volgens de boordcomputer). Maar het went vrij snel. Je hebt tegenwoordig wel wat laadpalen in Nederland, mocht de nood hoog zijn, check bijvb de website van NewMotion waar een laadpaal in de buurt van jouw bestemming te vinden is.

Als je van een “hogere” instap en overzicht, een balzaal aan ruimte (kofferbak van een 5-seater is echt groot!) en geinige technische snufjes houdt, dan is de X een no-brainer. ;)
Bijvb met de rempedaal de bestuurdersdeur dicht doen als je bent ingestapt, went echt heel snel :)
Ik zag ergens al “babe magnet” voorbij komen. Mwoah, dat klopt wel aardig ;)
 
Wanneer je niet op locatie kan laden, sta je met de X dus op de terugweg iets langer bij een supercharger dan met een S.
Is dit een groot verschil?
Verschil volgens mij is niet zozeer de laadtijd, maar het feit of je moet laden of niet. Als je een laadstop vermijdt met de S zou ik het het in rekening nemen in de keuze. Als je ook met de S moet laden, zal de laadduur niet zo veel uitmaken als je de volle snelheid krijgt (= bijna leeg en volle capaciteit van de lader).
 
Verschil volgens mij is niet zozeer de laadtijd, maar het feit of je moet laden of niet. Als je een laadstop vermijdt met de S zou ik het het in rekening nemen in de keuze. Als je ook met de S moet laden, zal de laadduur niet zo veel uitmaken als je de volle snelheid krijgt (= bijna leeg en volle capaciteit van de lader).
Ja, het is 480km retour, dus ik moet zeker een keer laden, met de S en de X. Aan de andere kant, zou je met dezelfde redenering dan met een S wat harder kunnen rijden zodat de accu leger is bij de lader en de laadtijd gelijk aan de X. De besparing is dan de kortere reistijd door de hogere rijsnelheid.

Maar dit is wat mij betreft allemaal in de marge.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Voor mij persoonlijk zou het het niet waard zijn, de model s is sneller en er is vrijwel geen concurrent die een tijd tussen de twee X modellen in zit. Op de 0 naar 100 tijd na is er volgens mij geen verschil, voor mijn gevoel is na 30 keer de lol er wel af en om nou 1000 euro per lolletje te betalen vind ik overdreven, dan ga ik liever iedere week naar een attractiepark met wat vriend(inn)en en/of familie. Een uitzondering zou zijn als het echt mijn baan is, waarbij ik uit wil sloven waar die grote bak wel niet toe in staat is.
 
Ik had eerst lid van dit forum moeten worden misschien......mag donderdag mijn X P100D op gaan halen. Heb 3 dagen en 2 nachten lopen piekeren of ik het wel moest doen. Mijn huidige auto (Volvo XC90T8) vind ik gewoon een hele fijne auto en als je dan ieder jaar met 4 kids naar Zuid Frankrijk rijdt, is het overstappen op een Tesla wel een dingetje......iemand ervaring met in de zomervakantie van SuC naar SuC rijden ? Ik heb er toch een beetje buikpijn van om in de drukte van het hoogseizoen deze reis te moeten (mogen) maken...
Oh ja...en ik lees veel discussie over wel of niet de P100D....mijn motto is altijd ‘ik zou het doen’. Je leeft maar 1 keer toch >
 
.iemand ervaring met in de zomervakantie van SuC naar SuC rijden ? Ik heb er toch een beetje buikpijn van om in de drukte van het hoogseizoen deze reis te moeten (mogen) maken

Ik denk dat het veilig is om te stellen dat vrijwel iedereen hier met een Tesla er ook mee op vakantie gaat, en dus inderdaad van SuC naar SuC rijdt. Geen probleem. het wordt door velen zelfs als prettig ervaren, omdat je door de verplichte stops wat meer rust hebt tijdens de reis en daarvoor welliswaar iets later maar een stuk minder vermoeid aankomt.
 
Ik had eerst lid van dit forum moeten worden misschien......mag donderdag mijn X P100D op gaan halen. Heb 3 dagen en 2 nachten lopen piekeren of ik het wel moest doen. Mijn huidige auto (Volvo XC90T8) vind ik gewoon een hele fijne auto en als je dan ieder jaar met 4 kids naar Zuid Frankrijk rijdt, is het overstappen op een Tesla wel een dingetje......iemand ervaring met in de zomervakantie van SuC naar SuC rijden ? Ik heb er toch een beetje buikpijn van om in de drukte van het hoogseizoen deze reis te moeten (mogen) maken...
Oh ja...en ik lees veel discussie over wel of niet de P100D....mijn motto is altijd ‘ik zou het doen’. Je leeft maar 1 keer toch >
Daarom heb ik ook een P100D besteld :p
Ennuh, ik heb al vele vakanties gedaan met de Tesla; geen pijn in je buik hebben. Lach al die gasten uit die een half uur staan te wachten bij de pompstations om te kunnen tanken terwijl jij rustig verderop je auto laadt; een praatje met je buurman maakt of met je kids een ijsje eet. Zo relaxed reizen........
 
  • Like
Reactions: HWS and KrisB
Het is uiteindelijk een P100D geworden, rationeel tja duur maar had zo iets heb de mogelijkheid nu dus dacht laat ik het dan maar doen. Zakelijk heeft het een groot voordeel zou anders zelf nooit zo dure auto kopen. Maargoed betreffende de vakantie ik vlieg zelf meer (USA) vind ik prettiger met het bedrijf dat de dag hier afgelopen is en daar nog heb dan heb ik rust, ondernemers dingetje. Ben een keer naar Italië geweest met de S was echt perfect te doen ideaal. Maak je daar geen zorgen om het is een mindset ga niet zitten haasten neem de tijd.
 
  • Like
Reactions: KrisB
Het is uiteindelijk een P100D geworden, rationeel tja duur maar had zo iets heb de mogelijkheid nu dus dacht laat ik het dan maar doen. Zakelijk heeft het een groot voordeel zou anders zelf nooit zo dure auto kopen. Maargoed betreffende de vakantie ik vlieg zelf meer (USA) vind ik prettiger met het bedrijf dat de dag hier afgelopen is en daar nog heb dan heb ik rust, ondernemers dingetje. Ben een keer naar Italië geweest met de S was echt perfect te doen ideaal. Maak je daar geen zorgen om het is een mindset ga niet zitten haasten neem de tijd.
Gefeliciteerd! Goede keuze, al zeg ik het zelf :D

Blijft natuurlijk een gemis dat die afzichtelijke spoilert niet meer naar beneden gaat in parkeerstand! :p
 
  • Funny
Reactions: robertvg and Tozz
Ik had eerst lid van dit forum moeten worden misschien......mag donderdag mijn X P100D op gaan halen. Heb 3 dagen en 2 nachten lopen piekeren of ik het wel moest doen. Mijn huidige auto (Volvo XC90T8) vind ik gewoon een hele fijne auto en als je dan ieder jaar met 4 kids naar Zuid Frankrijk rijdt, is het overstappen op een Tesla wel een dingetje......iemand ervaring met in de zomervakantie van SuC naar SuC rijden ? Ik heb er toch een beetje buikpijn van om in de drukte van het hoogseizoen deze reis te moeten (mogen) maken...
Oh ja...en ik lees veel discussie over wel of niet de P100D....mijn motto is altijd ‘ik zou het doen’. Je leeft maar 1 keer toch >

Dit is hem dan....ben ermee van garage naar Limburg gereden en daar vandaan weer naar huis. Wat een beleving !!

Want mij wel opvalt, misschien niet de juiste plaats om te posten, maar ik hoop dat me dat vergeven wordt, is dat de afgelopen 2 nachten ongeveer 6x per nacht de verlichting van de Tesla aanspringt en dan na korte tijd (binnen 1 minuut) weer uitgaan. Kan volgens mij niet de bedoeling zijn,. De sleutels liggen beiden op meer dan 10 meter afstand dus daar kan het ook niet aan liggen. Iemand enig idee ??

Verder is de acceleratie echt belachelijk (in de positieve zin van het woord) snel....
 

Attachments

  • 921BFCA2-C801-4BDD-BB09-5BA35609D579.jpeg
    921BFCA2-C801-4BDD-BB09-5BA35609D579.jpeg
    249.4 KB · Views: 92
Yep dat werkt dus. Tnx voor de tip !

NP. Overigens, mag ik dan de aanname doen dat je Passive Entry hebt aan staan? Je kent de risico's daarvan? Dan doel ik specifiek op diefstal risico door een relay aanval.

Ik heb passive entry uit staan, primair vanwege het diefstal risico maar ook omdat ik het snel vervelend vond worden dat elke keer de lampen aan springen als ik mij op of in de buurt van de oprit begeef.