Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Afbrokkelende supercharger, check je stekker :-)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik wilde net laden bij Supercharger Drachten (Stall 1a). Ik unlock mijn chargepoort, duw de stekker erin en zie dat ik hem niet helemaal vast kan drukken. Na nog een paar keer proberen blijkt dat de stekker net niet helemaal in de poort in de auto wil.

Ik kijk in de stekker en zie daar het volgende:

IMG_20171216_180336.jpg


Het lijkt er dus op of het bakeliet omhulsel van de pinnen kapot aan het gaan is (mogelijk doordat het steeds warm en dan weer koud wordt?). Een blik op de laadpoort van mijn auto onthult het volgende:

IMG_20171216_180218.jpg


Bij de pin linksonder zie je een stukje bakeliet zitten wat het inschuiven van de stekker blokkeert. De ruimtes rondom de pinnen lijken redelijk groot op de foto maar zijn dat niet. Bovendien zijn ze vrij diep dus met een plastic pen haal je dat er niet uit.

De vriendelijke receptioniste van de Van der Valk kon mij voorzien van een paperclip, maar om nou deze paperclip zo in de laadpoort van een Tesla te duwen leek me ook niet de meest verstandige actie. Dus maar even gebeld met assistance om te horen of dat kan. Tijdens het wachten even de McGyver in mezelf losgelaten en een USB laadkabel bevestigd aan de paperclip om ervoor te zorgen dat als er risico op elektrocutie is dit risico in elk geval zo klein mogelijk te maken:

IMG_20171216_180442.jpg


De vriendelijke meneer van assistance gaf aan dat hij vermoedde dat het het wel mogelijk moest zijn om het zo te doen maar zou toch liever zien dat ik het met een geïsoleerd tangetje zou doen. Ik heb hem uitgelegd dat dit helaas niet tot mijn standaarduitrusting behoorde en dat ik mijn mcgyver oplossing even voorzichtig zou proberen.

Eind van het verhaal is dat het goed ging en mijn Tesla nu bij de stall ernaast staat te laden.

In het vervolg kijk ik wel even goed in de stekker alvorens deze in mijn auto te drukken.
 
Ik wilde net laden bij Supercharger Drachten (Stall 1a). Ik unlock mijn chargepoort, duw de stekker erin en zie dat ik hem niet helemaal vast kan drukken. Na nog een paar keer proberen blijkt dat de stekker net niet helemaal in de poort in de auto wil.

Ik kijk in de stekker en zie daar het volgende:

View attachment 266962

Het lijkt er dus op of het bakeliet omhulsel van de pinnen kapot aan het gaan is (mogelijk doordat het steeds warm en dan weer koud wordt?). Een blik op de laadpoort van mijn auto onthult het volgende:

View attachment 266961

Bij de pin linksonder zie je een stukje bakeliet zitten wat het inschuiven van de stekker blokkeert. De ruimtes rondom de pinnen lijken redelijk groot op de foto maar zijn dat niet. Bovendien zijn ze vrij diep dus met een plastic pen haal je dat er niet uit.

De vriendelijke receptioniste van de Van der Valk kon mij voorzien van een paperclip, maar om nou deze paperclip zo in de laadpoort van een Tesla te duwen leek me ook niet de meest verstandige actie. Dus maar even gebeld met assistance om te horen of dat kan. Tijdens het wachten even de McGyver in mezelf losgelaten en een USB laadkabel bevestigd aan de paperclip om ervoor te zorgen dat als er risico op elektrocutie is dit risico in elk geval zo klein mogelijk te maken:

View attachment 266960

De vriendelijke meneer van assistance gaf aan dat hij vermoedde dat het het wel mogelijk moest zijn om het zo te doen maar zou toch liever zien dat ik het met een geïsoleerd tangetje zou doen. Ik heb hem uitgelegd dat dit helaas niet tot mijn standaarduitrusting behoorde en dat ik mijn mcgyver oplossing even voorzichtig zou proberen.

Eind van het verhaal is dat het goed ging en mijn Tesla nu bij de stall ernaast staat te laden.

In het vervolg kijk ik wel even goed in de stekker alvorens deze in mijn auto te drukken.
Ik denk dat ik wel in de lach zou schieten als ik iemand met volle ernst een usb-plug in de laadpoort van zijn Tesla zie proberen te steken :D.
 
:) ik had iets nodig met een haakje eraan, anders duwde ik het stukje supercharger er alleen maar dieper in, hout was idd wel een beter materiaal voor dit klusje geweest .....
Zolang als er geen laadsessie bezig is staat er geen spanning op die pinnen.
(mits tenzij maar contactor/relais in auto stuk enz, en zelfs dan moet er veel mis gaan denk ik)
 
Zolang als er geen laadsessie bezig is staat er geen spanning op die pinnen.
(mits tenzij maar contactor/relais in auto stuk enz, en zelfs dan moet er veel mis gaan denk ik)

Dat had ik ook een beetje ingeschat, maar toch is het wel even spannend om een uitgevouwen paperclip langs die pinnen te schuiven:D

Ik heb de paperclip in elk geval maar in het dashboardkastje laten liggen voor de zekerheid......
 
Dat had ik ook een beetje ingeschat, maar toch is het wel even spannend om een uitgevouwen paperclip langs die pinnen te schuiven:D

Ik heb de paperclip in elk geval maar in het dashboardkastje laten liggen voor de zekerheid......
Zo'n mini stofzuigertje werkt misschien ook wel om af en toe je pinschachten te suc-ken... :D
 
Één van de redenen waarom ik altijd een schroevendraaiersetje bij me heb, ik had trouwens denk ik naar huis gereden en een stofzuiger gepakt. Als plastic koud is, zeker onder 0, breekt het gewoon snel. Pak maar een stekker, leg hem in je tuin of vriezer en laat hem morgen van 1 meter hoogte op een tegel vallen. Zeker met een zware kabel eraan zal de klap alleen maar groter worden en heb je een grote kans dat het stuk gaat.
Er staat geen spanning op, er moet eerst een communicatie plaatsgevonden hebben (via de kleinere pinnetjes bovenaan en de dikke aarde pin in het midden) met een bepaalde stroomfrequentie voordat er spanning op komt. Ook dan neemt de auto enkel spanning aan, hij geeft het niet af voor zover ik weet. Tenzij Tesla inmiddels V2G heeft, dan bestaat die kans in theorie wel, pin me daar niet op vast.

Succes ermee in ieder geval, ik ga straks even googelen of dit vaak voorkomt.