Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aflevering Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dat het begint in de VS. Eigenlijk is het alleen de bedoeling dat men in Tilburg de Drivetrain en de Accu's eronder hoeft te schroeven en dat in de tussentijd dat de auto in de fabriek staat dat de EU software op de auto komt.

Uiteraard moeten ze ook de fouten uit de VS afvangen maar dat zou eigenlijk betekenen als ik naar mijn eigen auto kijk dat ze het volledige interieur en de body panels moeten demonteren en opnieuw monteren. Dit is dan ook te bezopen voor woorden. Een auto had nooit zo de fabriek in de VS mogen verlaten. Dit staat dan nog los van technische problemen die ik heb gehad waar ook nog eens bergen aan materieel vervangen is.

Ik denk dan ook niet dat ze in Tilburg incapabel zijn maar dat als ze alles zouden tegenhouden wat er aan broddelwerk uit de VS komt dat er in de EU geen auto meer uitgeleverd wordt. Ze hebben dan ook de keuzen tussen goed werk leveren en ontslagen worden of een oogje dichtknijpen en aan het einde van de maand weer een salaris hebben.

Het SeC in Rotterdam heeft inmiddels in 3 maanden al ruim 5 weken in totaal, zonder morren, aan mijn auto gesleuteld en behoudens wat kleine dingen lijkt het nu goed te komen. Al zouden ze maar de helft effectief aan de auto gesleuteld hebben, dan nog is er meer dan 100 uur aan mijn auto gesleuteld. Als Tilburg dit bij alle auto's moet gaan doen kunnen ze sluiten.

Ik ben met je eens dat de fouten in de fabriek worden gemaakt. Maar waar die fouten ook gemaakt worden, ze mogen de klant niet onder ogen komen. Als het doek van de auto wordt getrokken in Tilburg, moet die auto niet daarna nog eens 30 tot 100 uur aan correctiewerk ondergaan. Als het dan toch moet doe het dan binnen de logistiek van Tilburg. De SeC's hebben hier echt geen tijd voor.
En nu ze dit toch voor hun kiezen krijgen lopen de wachttijden voor normaal onderhoud op tot onacceptabele termijnen. De SeC's ontlasten door rijdende monteurs is pleisters plakken op zelfgemaakte wonden.

Dit is de achilleshiel van Tesla. Amerikaanse werknemers doen hun werk nogal grofstoffelijk. Dat is niet alleen bij Tesla, dit is een probleem in de hele US industrie. Niet alleen nu, al honderd jaar. In de fotografie, lange tijd mijn professie, waren de Amerikaanse Omega vergroters prima apparaten. Maar de Durst vergroters waren veel verfijnder, beter afgewerkt en per saldo fijner om mee te werken.
Met luchtfotocamera's niet anders. US toestellen waren altijd grof maar werkten goed. De Duitse Linhof camera's waren een lust om te zien.

Klanten in de VS klagen minder dan in Europa en daar komt Tesla er wat makkelijker mee weg. In Europa zijn we verwend met een hoger kwaliteitsniveau.

Ik ben blij dat ik al vijf jaar geen Audi meer rij, maar de onderdelenvoorzieningen en de afleverkwaliteit waren daar zeer veel beter.

Er is wel enige troost, Tesla maakt het hoe dan ook in orde.
 
Ik ben blij dat ik al vijf jaar geen Audi meer rij, maar de onderdelenvoorzieningen en de afleverkwaliteit waren daar zeer veel beter.

Er is wel enige troost, Tesla maakt het hoe dan ook in orde.

Ik zal nooit meer een VAG product rijden in mijn leven. 1x een auto die na 6 maanden grote roestplekken had en door de VAG dealer gunstig ingeruild omdat die ondanks de afwijzing van PON toch graag een klant behield. De nieuwe auto was een zelfde exemplaar maar dan met een krachtiger motor en daarvan liep de versnellingsbak binnen een jaar in elkaar. Achteraf bleek de kracht van de motor buiten de spec's van de bak te liggen... Een keer een nieuwe bak gekregen en toen deze uiteraard ook na een jaar ging opspelen en VAG niet meer thuis was, was dat de laatste VAG voor mij.

Inderdaad het SeC doet alles wat in hun vermogen ligt.
 
Mijn auto (aflevering 13 augustus) staat sinds afgelopen vrijdag bij het Service Centrum. Zojuist even gebeld om te vragen naar de status, want de monteur was er vrijdag niet helemaal zeker van dat de auto vandaag klaar zou zijn.

Heb nu te horen gekregen dat de auto vandaag zeker niet klaar zal zijn. Morgen ook niet... woensdag gaan ze ook niet halen... donderdag waarschijnlijk ook niet. Ze hopen 'm nu vrijdag klaar te hebben en misschien wordt het zelfs volgende week maandag. Er zit nog minimaal een dikke 30 uur werk in, is de inschatting.

Dit kost echt een vermogen... Niet alleen in centjes, maar ook in belasting van de service organisatie van Tesla. Dit kan toch niet de bedoeling zijn? Een hagelnieuwe auto binnen een maand al langer dan een week binnen voor correcties en reparaties...

Maar goed, ik heb een prima auto als loaner meegekregen (S85D uit 2016), dus ik klaag niet.

Vind het overigens wel mooi dat er geen enkel bezwaar wordt geleverd tegen de punten die aangegeven worden. Tijdens het rondje om de auto heb ik geen enkele keer "Ja maar..." gehoord. Daar krijg ik dan wel weer een goed gevoel van. De wil is er om een topproduct af te leveren en om het goed te maken.

Vond het ook wel bijzonder dat men een beetje schrok van de enorme hoeveelheid punten en gebreken van de auto. Dat hebben ze nog niet eerder meegemaakt. Dit was wel een van de slechtst afgeleverde auto's die ze hebben gezien. Hoop dat ze hier een case van maken en dit gebruiken als middel om afleveringen te verbeteren. Zelfs op publieke fora is bekend wat de voornaamste klachten zijn van Tesla rijders. Dat geeft je toch een heel mooi middel om nou juist dat aan te pakken als Tesla zijnde?
Die hoop heb ik helaas niet, aangezien mijn DEC 2017 levering zeker ook een week werk had en daarna nog 4 keer terugmocht voor de oude en NIEUWE problemen...
 
Afgelopen vrijdag meegeweest om een Tesla op te halen voor een vriend van me.

Hij was zo blij dat ie de punten niet zag, aangezien het al de 3de Tesla was die ik ophaalde ben ik een stuk kritischer.
Diverse lak defecten en zelfs een complete stijl die niet goed gepolijst was (de kringen van de machine stonden over de volledige lengte van de auto)
Vooral dat laatste was van een paar meter afstand te zien.

Ik krijg dan ook het idee dat het op dit moment niet uitmaakt hoeveel problemen de auto heeft, hij MOET eruit voor einde kwartaal.

maar ja ook in dit geval, Eigenaar heel blij en SeC/Verweij lost het straks ongetwijfeld heel netjes op.
 
Problemen met lak zijn bij nieuwe auto's met name doffe plekken, swirls (circelvormige krassen door het poetsen) of gewoon beschadiging tijdens transport. Met name krassen of beschadigde velgen zou ik bij aflevering goed controleren, want dat geeft altijd discussie achteraf. Ik mag de mijne woensdag ophalen en kijk er ook even strak langs. De auto's (2x VW, 1x Mazda en 1x Audi) die ik nieuw heb gekocht hebben nooit issues gehad bij aflevering (of naderhand). Ik hoop dat het bij mijn Tesla net zo zal zijn (vooral omdat het dichtsbijzijnde service center op een uur rijden is).
 
Auto (X 100D) 8/9 opgehaald in Tilburg. Na inspectie een en al vlekken op de kunstof lijsten (wielkasten etc.) na melding is geprobeerd dit weg te halen maar lukte niet. Het antwoord van Tesla was dat dit een vaker voorkomende probleem was en de kappen vervangen moeten worden (waarom doen jullie dat niet voor aflevering ?). Buiten een geconstateerd lakprobleem en slecht gepoetste auto was blijkelijk alles in orde (hoe kon ik me vergissen!).

Tijdens de thuisrit hoorden we iets schuiven bij iedere bocht, alles gecontroleerd niks los in dashboardkastje of onder de frunk. Thuis gekomen toch maar iets verder gekeken en wat bleek, de dop van de remvloeistof lag gewoon los onder de beschermkap, met als gevolg dat de remvloeistof al rijkelijk over het reservoir was gelopen.

De 3e rij (7 zits) omhoog klappen was ook een feest, alle fabrieksstikkers zaten nog op de stoelen.

De raam aan de bestuurderskant klemt en gaat vaker open dan gewoon dicht. Trekhaak is maar half afgemonteerd ... ik kan nog wel even zo door gaan.

Deze auto is niet afgeleverd, deze auto is gedumpt .... op woensdag (toen ik de ruitensproeier nodig had) kwam ik tot de constatering dat zelfs dit teveel moeite was geweest om even te vullen.

Hier kan niemand blij van worden ... auto staat nu al bijna een week bij Tesla om alle punten te fixen (Hasselt). Al met al is mijn ervaring niet al te best (en dan druk ik me nog lichtjes uit). Vlekje hier en daar zal ik niet over zeuren, maar als je een auto zo krijgt afgeleverd moeten ze zich kapot schamen. Ik vraag me alleen af wat me meer stoort de problemen aan de auto of de totale discommunicatie van Tesla zelf over 'mijn' probleem. Heb van maandag tot woensdag aan de telefoon gehangen om maar überhaupt iets te vernemen wat nu de planning zou gaan zijn. Communicatie vanuit Hasselt daarentegen is vooralsnog wel prima. Voor mij is in ieder geval het hele delivery team in Tilburg niet capabel om een auto af te leveren zover is duidelijk!
 
  • Like
Reactions: Phil_BE
Auto (X 100D) 8/9 opgehaald in Tilburg. Na inspectie een en al vlekken op de kunstof lijsten (wielkasten etc.) na melding is geprobeerd dit weg te halen maar lukte niet. Het antwoord van Tesla was dat dit een vaker voorkomende probleem was en de kappen vervangen moeten worden (waarom doen jullie dat niet voor aflevering ?). Buiten een geconstateerd lakprobleem en slecht gepoetste auto was blijkelijk alles in orde (hoe kon ik me vergissen!).

Tijdens de thuisrit hoorden we iets schuiven bij iedere bocht, alles gecontroleerd niks los in dashboardkastje of onder de frunk. Thuis gekomen toch maar iets verder gekeken en wat bleek, de dop van de remvloeistof lag gewoon los onder de beschermkap, met als gevolg dat de remvloeistof al rijkelijk over het reservoir was gelopen.

De 3e rij (7 zits) omhoog klappen was ook een feest, alle fabrieksstikkers zaten nog op de stoelen.

De raam aan de bestuurderskant klemt en gaat vaker open dan gewoon dicht. Trekhaak is maar half afgemonteerd ... ik kan nog wel even zo door gaan.

Deze auto is niet afgeleverd, deze auto is gedumpt .... op woensdag (toen ik de ruitensproeier nodig had) kwam ik tot de constatering dat zelfs dit teveel moeite was geweest om even te vullen.

Hier kan niemand blij van worden ... auto staat nu al bijna een week bij Tesla om alle punten te fixen (Hasselt). Al met al is mijn ervaring niet al te best (en dan druk ik me nog lichtjes uit). Vlekje hier en daar zal ik niet over zeuren, maar als je een auto zo krijgt afgeleverd moeten ze zich kapot schamen. Ik vraag me alleen af wat me meer stoort de problemen aan de auto of de totale discommunicatie van Tesla zelf over 'mijn' probleem. Heb van maandag tot woensdag aan de telefoon gehangen om maar überhaupt iets te vernemen wat nu de planning zou gaan zijn. Communicatie vanuit Hasselt daarentegen is vooralsnog wel prima. Voor mij is in ieder geval het hele delivery team in Tilburg niet capabel om een auto af te leveren zover is duidelijk!

Ik herken helemaal wat je zegt. Het gevoel dat men zo met jouw trotse bezit om gaat, zo weinig aandacht heeft voor dat object waar jij hard voor gewerkt en gespaard hebt, waar je van gedroomd hebt, waar je met zwetende pootjes aan de computer zat om op die knop te drukken om 'm te bestellen...

Dat is eigenlijk gewoon erg. Maakt niet uit of de auto 1 euro kost of een half miljoen. Hoort niet.

Sterkte met het oplossen van de problemen!
 
  • Like
Reactions: Phil_BE and jordy5
Ik herken helemaal wat je zegt. Het gevoel dat men zo met jouw trotse bezit om gaat, zo weinig aandacht heeft voor dat object waar jij hard voor gewerkt en gespaard hebt, waar je van gedroomd hebt, waar je met zwetende pootjes aan de computer zat om op die knop te drukken om 'm te bestellen...

Dat is eigenlijk gewoon erg. Maakt niet uit of de auto 1 euro kost of een half miljoen. Hoort niet.

Sterkte met het oplossen van de problemen!

Als ik een zak friet van 1,5 euro bestel moet die in orde zijn ;)
 
  • Funny
Reactions: Exiteer
Nou is het "bouwen" van een zak friet een iets minder grote uitdaging dan het bouwen van een Model X natuurlijk, maar wat volgens mij het meest steekt in het verhaal is de achteloosheid en het gebrek aan aandacht voor de auto.

Je slaat de spijker op z'n kop ...

De Belgische service manager heeft me zelfs verboden om nog langer in de auto te rijden aangezien: "hij niet kon garanderen of de rest van de auto wel in orde was". Lijkt me redelijk kansloos als je dit binnen je bedrijf moet constateren en je niet kan vertrouwen op het werk dat geleverd is door je collega's.
 
Je slaat de spijker op z'n kop ...

De Belgische service manager heeft me zelfs verboden om nog langer in de auto te rijden aangezien: "hij niet kon garanderen of de rest van de auto wel in orde was". Lijkt me redelijk kansloos als je dit binnen je bedrijf moet constateren en je niet kan vertrouwen op het werk dat geleverd is door je collega's.

Dan lijkt me enige compensatie van de kant van Tesla wel op de plaats!