TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Afname bereik

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by MindBender, Mar 11, 2014.

  1. MindBender

    MindBender Bite my shiny metal ass

    Joined:
    Jul 25, 2013
    Messages:
    434
    Location:
    Tilburg, The Netherlands
    Ik heb nu zo'n 18.000km op de teller staan en het valt me op dat de opgegeven typical range bij een normal charge geen 350km meer is. Nu geeft de auto 's ochtends 335km aan. Ik was ondertussen weer normal charges aan het doen voor mijn trip naar Middelburg, maar als deze afname zo door blijft gaan, kan dat over een paar maanden niet meer, en zal het geen jaar duren voordat het zelfs met een rang charge niet meer lukt.

    Ik heb nog even gedacht dat VisibleTesla hem uit zijn slaap hield, maar dat heb ik nu ook al een paar dagen niet meer draaien.

    Zien jullie ook een dergelijke afname?
     
  2. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,518
    Location:
    Breda, Netherlands
    Hier ook. En zie ook bericht Pebell.
     
  3. martinve

    martinve Active Member

    Joined:
    Mar 26, 2013
    Messages:
    1,048
    Location:
    Heerlen, NL
    Yup, is normaal. Deze range zal voorlopig blijven.
    Je kunt het een beetje vergelijken met het "inrijden" van een bezinemotor.

    Van al die duizenden batterijen zijn er een aantal die iets minder vermogen hebben gekregen. Wat het management pack dan laat zien is het vermogen van de laagste batterij. Hierdoor lijkt het alsof je minder range hebt, maar je zult merken dat je nagenoeg hetzelfde daadwerkelijke bereik hebt. (In werkelijkheid zit dit natuurlijk veel ingewikkelder in elkaar...)
    Door de jaren heen zul je merken dat je wel minder range gaat krijgen vanwege de batterij die langzaam minder vermogen gaat krijgen.
    Zover ik heb gezien bij de roadster, valt dit reuze mee.

    Vergeet niet dat de infrastructuur voor laadpalen door de jaren heen ook beter gaat worden en zul je de perikelen die je nu hebt met laden veel minder hebben.
     
  4. MindBender

    MindBender Bite my shiny metal ass

    Joined:
    Jul 25, 2013
    Messages:
    434
    Location:
    Tilburg, The Netherlands
    Aha! Dus na een aantal laadcycli zijn de zwakke broeders in kaart gebracht, in de impact daarvan bekend en wordt het te verwachten bereik aangepast. Dat klinkt eigenlijk ook wel logisch.

    Dank je voor de uitleg.
     
  5. Rutger

    Rutger Member

    Joined:
    Jul 15, 2013
    Messages:
    521
    Location:
    Amsterdam, The Netherlands
    Ik zag ook een wat afnemend getal, maar heb meer last van die wetenschap dan dat ik feitelijk last heb van een minder bereik.

    Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest :)
     
  6. arjan.a

    arjan.a Member

    Joined:
    Aug 30, 2013
    Messages:
    91
    Location:
    Netherlands
    Wordt het niet beter nadat je een keer een full range charge hebt gedaan? Bij mij scheelt het gelijk een 10-tal km op de normale charge, schijnt iets te maken te hebben met het algoritme wat de accu duur voorspelt... heb ik op dit forum gelezen, maar weet niet meer precies waar..
     
  7. martinve

    martinve Active Member

    Joined:
    Mar 26, 2013
    Messages:
    1,048
    Location:
    Heerlen, NL
    Bij een volledige 'full charge' worden alle batterijen maximaal geladen. Op dat moment weet het management systeem wat exact de waarde is van alle batterijen. (Als het ware ijk je het management systeem opnieuw).
    Er wordt gezegd om dit om de zoveel tijd te doen... Eerlijk gezegd, het is muggenziften. Als je serieus een probleem hebt met 10km om je bestemming te halen of niet, dan is er heel iets anders fout en zijn de zorgen over een wel of niet volle batterij je laatste zorgen.

    Tesla heeft veel tijd en moeite gestoken in de batterij en het management systeem daarbij. Alle ervaring van de Roadsters zijn hierin verwerkt. Ik heb het volle vertrouwen erin dat het vermogen zeer lang rond de 90+% zal blijven hangen..
    Ik verwacht de eerste degradaties pas te zien na 3 jaar...

    Als ik me goed herinner, is er een volledig topic hierover op het US gedeelte. Hier wordt toch wel redelijk uitgebreid uitleg gegeven over het hoe en wat. :cool:
     
  8. Adm

    Adm Active Member

    Joined:
    Jun 7, 2010
    Messages:
    1,048
    Location:
    The Netherlands
    Voor meer info en speculatie over dit thema zie de volgende thread: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/26802-For-those-owners-unhappy-with-drop-in-maximum-charged-range

    Mijn bijdrage aan de speculatie: Er zijn meer dan 7000 cellen aan boord die niet altijd gelijk leeg gereden worden. Als je de auto naar 90% oplaad dan laad je tot de eerste cel/module 90% bereikt heeft. Door in Range mode te laden word de auto langzaam maar zeker over alle 7000 cellen tot 100% geladen. Soms word ook gesuggereerd om de accu hiervoor eerst ver leeg te rijden. De terminologie die ik op dit forum lees is "battery balancing". Nog belangrijker is het om te zorgen dat de auto dan kort voor vertrek volledig vol geladen is, om te voorkomen dat de accu niet lang in 100% geladen staat blijft.
     
  9. redevries

    redevries René de Vries

    Joined:
    May 22, 2013
    Messages:
    2,282
    Location:
    Oosterhout, Netherlands
    In de US gaan ze helemaal los over dit onderwerp. Eén en al speculatie. De consensus is (lijkt) dat het te maken heeft met een aangepast algoritme wat de range bepaald. Dat schijnt alleen goed te werken als je regelmatig range charge, en regelmatig leeg rijdt. Dat zijn de ijkpunten. Sommigen zijn in staat geweest met magische formules de oude waardes weer terug te krijgen. Denk aan: drie range charges, zo goed al leegrijden, dan weer laden, etc. Je hebt je getalletjes dan wel terug, maar wat betekent dat voor je accu? Heeft iemand wel eens ooit die aangegeven range ook werkelijk gehaald? Ik niet iig.

    Het feit dat er kilometers worden genoemd is nogal verraderlijk, het zou beter zijn als je resterende KwH lieten zien.

    De mijne is ook minder dan het was, maar ik maak me daar geen zorgen over. Eerst maar een V6.0. Het wondermiddel. Ook voor al uw range problemen. :)
     
  10. redevries

    redevries René de Vries

    Joined:
    May 22, 2013
    Messages:
    2,282
    Location:
    Oosterhout, Netherlands
    Laatste update, FWIW,

     
  11. MindBender

    MindBender Bite my shiny metal ass

    Joined:
    Jul 25, 2013
    Messages:
    434
    Location:
    Tilburg, The Netherlands
    Hm, klinkt wel een beetje als voodoo-engineering. En als het daadwerkelijk bereik er verder niet beter op wordt lijkt het me niet echt de moeite waard.
     
  12. martinve

    martinve Active Member

    Joined:
    Mar 26, 2013
    Messages:
    1,048
    Location:
    Heerlen, NL
    Precies wat ik bedoel.
    Je kunt het doen en dan staat er waarschijnlijk 349 in plaats van 338.
    Als je echt die laatste 10km nodig hebt, elke dag, dan heb je een heel ander probleem om zorgen te maken.

    Natuurlijk kan het geen kwaad om deze handeling eens van tijd tot tijd te doen, gewoon als onderhoud etc.
     
  13. pebell

    pebell Member

    Joined:
    Jul 22, 2013
    Messages:
    557
    Location:
    Leiden, The Netherlands
    #13 pebell, Mar 12, 2014
    Last edited: Mar 12, 2014
    Ik ben het helemaal met jullie eens, en heb ook altijd tegen mezelf gezegd dat ik _niet_ zou gaan zitten piepen om dat getalletje. Maar nu staat er bij mij opeens niet meer 349, geen 338, maar 328. Ik rij regelmatig 300/320km op één dag, en ik weet vrij precies hoeveel Wh/km ik moet rijden om wat te halen. En ik begin met iedere rit meer overtuigd te raken dat ik die 10km range (van 338 naar 328, die 349 ben ik al lang vergeten) écht kwijt ben, en dat het niet alleen maar een "papieren tijger" is - de uitkomst van een algoritme dat verder weinig zegt over hoeveel je echt kunt rijden.

    Ik zei gisteren dat ik Tesla zou bellen, maar ik heb besloten om eerst wat harde feiten te verzamelen. Dus ik ga een tijdje religeus kW's en km's voor laden en rijden bijhouden, totdat ik het gevoel heb dat ik kan bewijzen dat er daadwerkelijk minder kW's in mijn accu kunnen.
     
  14. martinve

    martinve Active Member

    Joined:
    Mar 26, 2013
    Messages:
    1,048
    Location:
    Heerlen, NL
    Als je die procedure eens toepast zoals een paar post geleden uitgelegd werd ? Geef dat rated range terug ? Indien wel, dan weet je dat het management systeem lichtelijk ontregeld was.
    Van de andere kant, indien niet, dan is het inderdaad beter om eens wat harde feiten te verzamelen zodat ze bij Tesla ook iets hebben om te onderzoeken of eventueel te vervangen.

    Heeft iemand uberhaupt een idee wat de garantie-voorwaarden zijn van een batterij ? Ik bedoel, hoeveel vermogen mag er wegvallen voordat je kunt zeggen : De batterij is defect ?
     
  15. nulwoning

    nulwoning Model S P692

    Joined:
    Jul 3, 2013
    Messages:
    474
    Location:
    Groenlo, Netherlands
    Volgens mij heeft niemand een idee wat de garantie voorwaarden zijn. 8 jaar unlimited km? Tijdens Elon Musk bezoek in Amsterdam gaf iemand aan in korte tijd 600.000 km te rijden. Op de vraag of je dan nog 80% capaciteit of 90% mag verwachten kwam het antwoord uit dat je dan al zoveel bespaard heb dat je een nieuwe accu kan kopen.

     
  16. MindBender

    MindBender Bite my shiny metal ass

    Joined:
    Jul 25, 2013
    Messages:
    434
    Location:
    Tilburg, The Netherlands
    Daar komt het voor mij in de praktijk wel op neer: Ik rijd dagelijks van Tilburg naar Middelburg op-en-neer. Dat is 266 km en bij voorbeeldig rijgedrag, haal ik dat wel of niet met een normal charge, afhankelijk van de weersomstandigheden. 10km Meer of minder kan voor mij echt het verschil maken. Strict genomen zou ik elke dag een 100% lading moeten doen omdat ik met een worst-case scenario rekening moet houden. In de praktijk heb ik ondertussen geleerd het een beetje in te schatten. Op dagen als vandaag kan ik met een normale lading 90% op-en-neer. Maar er zijn ook dagen dat ik het te krap heb ingeschat en dan ga ik onder de 0 door, of in een erger geval moet ik zelfs naar de SuperCharger in Oosterhout. De vraag is dan ook: "Wat is slechter voor de batterij; Meer laden dan nodig is, of onder de 0 door ontladen?"

    - - - Updated - - -

    De 'definition of defective'. Daar heeft tot nu toe niemand nog een duidelijk antwoord op gekregen. Per slot van rekening kun je altijd vol blijven houden dat een batterij niet defect is zo lang hij nog wat lading vasthoudt, ook al is het gebruik ervan dan al lang niet praktisch meer.

    En op zich hoeft dat ook niet zo erg te zijn, als we maar in kunnen schatten wat de gevolgen zijn en welke kosten daar aan verbonden zijn. Ik verwacht dat niet veel eigenaren er een probleem mee zullen hebben dat een batterij na 300.000km vervangen moet worden voor een prijs van €16.000. Maar er gonzen ook geruchten over prijzen van >€45.000. En als ik de (aangegeven) afname van mijn eigen batterij zo even bekijk, wordt ik er niet gelukkig van het idee om na 18 maanden rijden nog een keer de helft van de aanschafwaarde uit te moeten geven om mijn auto praktisch bruikbaar te houden.

    - - - Updated - - -

    Dat is een corner-case en wat dat betreft heeft Elon gewoon gelijk: Na 600.000km moet je niet zeuren. Dan zijn afstanden waarbij zelfs je veren kunnen gaan breken door metaalmoeheid. Er zullen altijd mensen blijven die 'onbeperkt' als een goed excuus zien voor overconsumptie. Zie ook 'onbeperkt internet' bij mensen thuis, die vervolgens per maand meer data verzetten dan een middelgroot bedrijf.

    Voor 600.000km in 8 jaar moet je 75.000km per jaar rijden. Uitgaande van 220 werkdagen per jaar is dat dus 340km per dag. De meest grootverbruikers hier zullen niet verder komen dan de helft daarvan.
     
  17. martinve

    martinve Active Member

    Joined:
    Mar 26, 2013
    Messages:
    1,048
    Location:
    Heerlen, NL
    Wat ik heb begrepen is het slechter voor een batterij helemaal tot 0 te rijden dan deze meerdere keren tot maximaal te laden.

    Betreffende jou woon-werk situatie : Misschien een aggregaat meenemen ? LOL :redface:
    Of kijken of je je klant zover kunt krijgen om een stopcontact beschikbaar te stellen.
     
  18. Steven

    Steven Member

    Joined:
    May 30, 2013
    Messages:
    683
    Location:
    Netherlands

    Ja, dat heb ik ook zo begrepen. Maar helemaal vol laden ook alleen maar doen indien echt noodzakelijk en zorgen dat je z.s.m. nadat 100% charge is bereikt ook daadwerkelijk gaat rijden om de accu niet onnodig te belasten.
     
  19. nulwoning

    nulwoning Model S P692

    Joined:
    Jul 3, 2013
    Messages:
    474
    Location:
    Groenlo, Netherlands
    Mee eens maar bij 35.000-55.000 km per jaar wat mag je verwachten na 8 jaar 90%, 80 % of 50%. Op een gegeven moment wordt je auto onbruikbaar voor je normale afstanden.

     
  20. Wim S.

    Wim S. Active Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    1,413
    Location:
    De Woude NL
    Er zijn redelijk wat ervaringen met de accu van de Roadster. Bij 20.000 km per jaar degradeert deze rond 1,5% per jaar. Na 8 jaar zal dat rond 15% zijn.
    Meer rijden zal de degradatie wat versnellen. De MS zal ongetwijfeld een beter batterijmanagementsysteem hebben. Ook de chemische samenstelling van de accu's zal verbeterd zijn. Mijn persoonlijke gevoel is dat je bij deze kilometrages na 8 jaar nog wel rond 80% zal zitten.
    Accu's zullen goedkoper worden en meer capaciteit krijgen. De oude MS accu kun je tegen die tijd wel inzetten als 'balancer' in een 'microgrid'.
     

Share This Page