Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Afname bereik

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb nu zo'n 18.000km op de teller staan en het valt me op dat de opgegeven typical range bij een normal charge geen 350km meer is. Nu geeft de auto 's ochtends 335km aan. Ik was ondertussen weer normal charges aan het doen voor mijn trip naar Middelburg, maar als deze afname zo door blijft gaan, kan dat over een paar maanden niet meer, en zal het geen jaar duren voordat het zelfs met een rang charge niet meer lukt.

Ik heb nog even gedacht dat VisibleTesla hem uit zijn slaap hield, maar dat heb ik nu ook al een paar dagen niet meer draaien.

Zien jullie ook een dergelijke afname?
 
Yup, is normaal. Deze range zal voorlopig blijven.
Je kunt het een beetje vergelijken met het "inrijden" van een bezinemotor.

Van al die duizenden batterijen zijn er een aantal die iets minder vermogen hebben gekregen. Wat het management pack dan laat zien is het vermogen van de laagste batterij. Hierdoor lijkt het alsof je minder range hebt, maar je zult merken dat je nagenoeg hetzelfde daadwerkelijke bereik hebt. (In werkelijkheid zit dit natuurlijk veel ingewikkelder in elkaar...)
Door de jaren heen zul je merken dat je wel minder range gaat krijgen vanwege de batterij die langzaam minder vermogen gaat krijgen.
Zover ik heb gezien bij de roadster, valt dit reuze mee.

Vergeet niet dat de infrastructuur voor laadpalen door de jaren heen ook beter gaat worden en zul je de perikelen die je nu hebt met laden veel minder hebben.
 
Yup, is normaal. Deze range zal voorlopig blijven.
Je kunt het een beetje vergelijken met het "inrijden" van een bezinemotor.

Van al die duizenden batterijen zijn er een aantal die iets minder vermogen hebben gekregen. Wat het management pack dan laat zien is het vermogen van de laagste batterij. Hierdoor lijkt het alsof je minder range hebt, maar je zult merken dat je nagenoeg hetzelfde daadwerkelijke bereik hebt. (In werkelijkheid zit dit natuurlijk veel ingewikkelder in elkaar...)
Door de jaren heen zul je merken dat je wel minder range gaat krijgen vanwege de batterij die langzaam minder vermogen gaat krijgen.
Zover ik heb gezien bij de roadster, valt dit reuze mee.

Vergeet niet dat de infrastructuur voor laadpalen door de jaren heen ook beter gaat worden en zul je de perikelen die je nu hebt met laden veel minder hebben.

Aha! Dus na een aantal laadcycli zijn de zwakke broeders in kaart gebracht, in de impact daarvan bekend en wordt het te verwachten bereik aangepast. Dat klinkt eigenlijk ook wel logisch.

Dank je voor de uitleg.
 
Wordt het niet beter nadat je een keer een full range charge hebt gedaan? Bij mij scheelt het gelijk een 10-tal km op de normale charge, schijnt iets te maken te hebben met het algoritme wat de accu duur voorspelt... heb ik op dit forum gelezen, maar weet niet meer precies waar..
 
Wordt het niet beter nadat je een keer een full range charge hebt gedaan? Bij mij scheelt het gelijk een 10-tal km op de normale charge, schijnt iets te maken te hebben met het algoritme wat de accu duur voorspelt... heb ik op dit forum gelezen, maar weet niet meer precies waar..

Bij een volledige 'full charge' worden alle batterijen maximaal geladen. Op dat moment weet het management systeem wat exact de waarde is van alle batterijen. (Als het ware ijk je het management systeem opnieuw).
Er wordt gezegd om dit om de zoveel tijd te doen... Eerlijk gezegd, het is muggenziften. Als je serieus een probleem hebt met 10km om je bestemming te halen of niet, dan is er heel iets anders fout en zijn de zorgen over een wel of niet volle batterij je laatste zorgen.

Tesla heeft veel tijd en moeite gestoken in de batterij en het management systeem daarbij. Alle ervaring van de Roadsters zijn hierin verwerkt. Ik heb het volle vertrouwen erin dat het vermogen zeer lang rond de 90+% zal blijven hangen..
Ik verwacht de eerste degradaties pas te zien na 3 jaar...

Als ik me goed herinner, is er een volledig topic hierover op het US gedeelte. Hier wordt toch wel redelijk uitgebreid uitleg gegeven over het hoe en wat. :cool:
 
Voor meer info en speculatie over dit thema zie de volgende thread: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/26802-For-those-owners-unhappy-with-drop-in-maximum-charged-range

Mijn bijdrage aan de speculatie: Er zijn meer dan 7000 cellen aan boord die niet altijd gelijk leeg gereden worden. Als je de auto naar 90% oplaad dan laad je tot de eerste cel/module 90% bereikt heeft. Door in Range mode te laden word de auto langzaam maar zeker over alle 7000 cellen tot 100% geladen. Soms word ook gesuggereerd om de accu hiervoor eerst ver leeg te rijden. De terminologie die ik op dit forum lees is "battery balancing". Nog belangrijker is het om te zorgen dat de auto dan kort voor vertrek volledig vol geladen is, om te voorkomen dat de accu niet lang in 100% geladen staat blijft.
 
Bij een volledige 'full charge' worden alle batterijen maximaal geladen. Op dat moment weet het management systeem wat exact de waarde is van alle batterijen. (Als het ware ijk je het management systeem opnieuw).
Er wordt gezegd om dit om de zoveel tijd te doen... Eerlijk gezegd, het is muggenziften. Als je serieus een probleem hebt met 10km om je bestemming te halen of niet, dan is er heel iets anders fout en zijn de zorgen over een wel of niet volle batterij je laatste zorgen.

Tesla heeft veel tijd en moeite gestoken in de batterij en het management systeem daarbij. Alle ervaring van de Roadsters zijn hierin verwerkt. Ik heb het volle vertrouwen erin dat het vermogen zeer lang rond de 90+% zal blijven hangen..
Ik verwacht de eerste degradaties pas te zien na 3 jaar...

Als ik me goed herinner, is er een volledig topic hierover op het US gedeelte. Hier wordt toch wel redelijk uitgebreid uitleg gegeven over het hoe en wat. :cool:

In de US gaan ze helemaal los over dit onderwerp. Eén en al speculatie. De consensus is (lijkt) dat het te maken heeft met een aangepast algoritme wat de range bepaald. Dat schijnt alleen goed te werken als je regelmatig range charge, en regelmatig leeg rijdt. Dat zijn de ijkpunten. Sommigen zijn in staat geweest met magische formules de oude waardes weer terug te krijgen. Denk aan: drie range charges, zo goed al leegrijden, dan weer laden, etc. Je hebt je getalletjes dan wel terug, maar wat betekent dat voor je accu? Heeft iemand wel eens ooit die aangegeven range ook werkelijk gehaald? Ik niet iig.

Het feit dat er kilometers worden genoemd is nogal verraderlijk, het zou beter zijn als je resterende KwH lieten zien.

De mijne is ook minder dan het was, maar ik maak me daar geen zorgen over. Eerst maar een V6.0. Het wondermiddel. Ook voor al uw range problemen. :)
 
Laatste update, FWIW,

Our car is in for our first annual service today. I asked my service manager about the decreasing rated range. He said our battery checked out just fine, but to restore the rated range, here are the EXACT steps we should follow. I walked through the steps with him on the phone twice to confirm. This is directly from my service manager at the Santa Monica service center:

1. Charge to 100%. Let charging cycle complete.
2. Unplug.
3. Let the car sit for 20-30 minutes, up to a few hours.
4. Drive the car down to 20% SOC. This doesn't have to be immediately, it can be over a few days of use.
5. Once 20% SOC is reached, let the car sit for at least 20-30 minutes.
6. Plug back in and charge to 90% (or 100% if you need the range).
7. Repeat every few months, unless you charge to 100% regularly otherwise.

That's it! Done and done.
 
Hm, klinkt wel een beetje als voodoo-engineering. En als het daadwerkelijk bereik er verder niet beter op wordt lijkt het me niet echt de moeite waard.

Precies wat ik bedoel.
Je kunt het doen en dan staat er waarschijnlijk 349 in plaats van 338.
Als je echt die laatste 10km nodig hebt, elke dag, dan heb je een heel ander probleem om zorgen te maken.

Natuurlijk kan het geen kwaad om deze handeling eens van tijd tot tijd te doen, gewoon als onderhoud etc.
 
Precies wat ik bedoel.
Je kunt het doen en dan staat er waarschijnlijk 349 in plaats van 338.
Als je echt die laatste 10km nodig hebt, elke dag, dan heb je een heel ander probleem om zorgen te maken.

Natuurlijk kan het geen kwaad om deze handeling eens van tijd tot tijd te doen, gewoon als onderhoud etc.
Ik ben het helemaal met jullie eens, en heb ook altijd tegen mezelf gezegd dat ik _niet_ zou gaan zitten piepen om dat getalletje. Maar nu staat er bij mij opeens niet meer 349, geen 338, maar 328. Ik rij regelmatig 300/320km op één dag, en ik weet vrij precies hoeveel Wh/km ik moet rijden om wat te halen. En ik begin met iedere rit meer overtuigd te raken dat ik die 10km range (van 338 naar 328, die 349 ben ik al lang vergeten) écht kwijt ben, en dat het niet alleen maar een "papieren tijger" is - de uitkomst van een algoritme dat verder weinig zegt over hoeveel je echt kunt rijden.

Ik zei gisteren dat ik Tesla zou bellen, maar ik heb besloten om eerst wat harde feiten te verzamelen. Dus ik ga een tijdje religeus kW's en km's voor laden en rijden bijhouden, totdat ik het gevoel heb dat ik kan bewijzen dat er daadwerkelijk minder kW's in mijn accu kunnen.
 
Last edited:
Ik ben het helemaal met je eens, en heb ook altijd tegen mezelf gezegd dat ik _niet_ zou gaan zitten piepen om dat getalletje. Maar nu staat er bij mij opeens niet meer 349, geen 338, maar 328. Ik rij regelmatig 300/320km op één dag, en ik weet vrij precies hoeveel Wh/km ik moet rijden om wat te halen. En ik begin met iedere rit meer overtuigd te raken dat ik die 10km range (van 338 naar 328, die 349 ben ik al lang vergeten) écht kwijt ben, en dat het niet alleen maar een "papieren tijger" is - de uitkomst van een algoritme dat verder weinig zegt over hoeveel je echt kunt rijden.

Ik zei gisteren dat ik Tesla zou bellen, maar ik heb besloten om eerst wat harde feiten te verzamelen. Dus ik ga een tijdje religeus kW's en km's voor laden en rijden bijhouden, totdat ik het gevoel heb dat ik kan bewijzen dat er daadwerkelijk minder kW's in mijn accu kunnen.

Als je die procedure eens toepast zoals een paar post geleden uitgelegd werd ? Geef dat rated range terug ? Indien wel, dan weet je dat het management systeem lichtelijk ontregeld was.
Van de andere kant, indien niet, dan is het inderdaad beter om eens wat harde feiten te verzamelen zodat ze bij Tesla ook iets hebben om te onderzoeken of eventueel te vervangen.

Heeft iemand uberhaupt een idee wat de garantie-voorwaarden zijn van een batterij ? Ik bedoel, hoeveel vermogen mag er wegvallen voordat je kunt zeggen : De batterij is defect ?
 
Volgens mij heeft niemand een idee wat de garantie voorwaarden zijn. 8 jaar unlimited km? Tijdens Elon Musk bezoek in Amsterdam gaf iemand aan in korte tijd 600.000 km te rijden. Op de vraag of je dan nog 80% capaciteit of 90% mag verwachten kwam het antwoord uit dat je dan al zoveel bespaard heb dat je een nieuwe accu kan kopen.

Heeft iemand uberhaupt een idee wat de garantie-voorwaarden zijn van een batterij ? Ik bedoel, hoeveel vermogen mag er wegvallen voordat je kunt zeggen : De batterij is defect ?
 
Als je echt die laatste 10km nodig hebt, elke dag, dan heb je een heel ander probleem om zorgen te maken.

Daar komt het voor mij in de praktijk wel op neer: Ik rijd dagelijks van Tilburg naar Middelburg op-en-neer. Dat is 266 km en bij voorbeeldig rijgedrag, haal ik dat wel of niet met een normal charge, afhankelijk van de weersomstandigheden. 10km Meer of minder kan voor mij echt het verschil maken. Strict genomen zou ik elke dag een 100% lading moeten doen omdat ik met een worst-case scenario rekening moet houden. In de praktijk heb ik ondertussen geleerd het een beetje in te schatten. Op dagen als vandaag kan ik met een normale lading 90% op-en-neer. Maar er zijn ook dagen dat ik het te krap heb ingeschat en dan ga ik onder de 0 door, of in een erger geval moet ik zelfs naar de SuperCharger in Oosterhout. De vraag is dan ook: "Wat is slechter voor de batterij; Meer laden dan nodig is, of onder de 0 door ontladen?"

- - - Updated - - -

Heeft iemand uberhaupt een idee wat de garantie-voorwaarden zijn van een batterij ? Ik bedoel, hoeveel vermogen mag er wegvallen voordat je kunt zeggen: De batterij is defect ?

De 'definition of defective'. Daar heeft tot nu toe niemand nog een duidelijk antwoord op gekregen. Per slot van rekening kun je altijd vol blijven houden dat een batterij niet defect is zo lang hij nog wat lading vasthoudt, ook al is het gebruik ervan dan al lang niet praktisch meer.

En op zich hoeft dat ook niet zo erg te zijn, als we maar in kunnen schatten wat de gevolgen zijn en welke kosten daar aan verbonden zijn. Ik verwacht dat niet veel eigenaren er een probleem mee zullen hebben dat een batterij na 300.000km vervangen moet worden voor een prijs van €16.000. Maar er gonzen ook geruchten over prijzen van >€45.000. En als ik de (aangegeven) afname van mijn eigen batterij zo even bekijk, wordt ik er niet gelukkig van het idee om na 18 maanden rijden nog een keer de helft van de aanschafwaarde uit te moeten geven om mijn auto praktisch bruikbaar te houden.

- - - Updated - - -

Tijdens Elon Musk bezoek in Amsterdam gaf iemand aan in korte tijd 600.000 km te rijden. Op de vraag of je dan nog 80% capaciteit of 90% mag verwachten kwam het antwoord uit dat je dan al zoveel bespaard heb dat je een nieuwe accu kan kopen.

Dat is een corner-case en wat dat betreft heeft Elon gewoon gelijk: Na 600.000km moet je niet zeuren. Dan zijn afstanden waarbij zelfs je veren kunnen gaan breken door metaalmoeheid. Er zullen altijd mensen blijven die 'onbeperkt' als een goed excuus zien voor overconsumptie. Zie ook 'onbeperkt internet' bij mensen thuis, die vervolgens per maand meer data verzetten dan een middelgroot bedrijf.

Voor 600.000km in 8 jaar moet je 75.000km per jaar rijden. Uitgaande van 220 werkdagen per jaar is dat dus 340km per dag. De meest grootverbruikers hier zullen niet verder komen dan de helft daarvan.
 
Wat ik heb begrepen is het slechter voor een batterij helemaal tot 0 te rijden dan deze meerdere keren tot maximaal te laden.

Betreffende jou woon-werk situatie : Misschien een aggregaat meenemen ? LOL :redface:
Of kijken of je je klant zover kunt krijgen om een stopcontact beschikbaar te stellen.
 
Mee eens maar bij 35.000-55.000 km per jaar wat mag je verwachten na 8 jaar 90%, 80 % of 50%. Op een gegeven moment wordt je auto onbruikbaar voor je normale afstanden.

Dat is een corner-case en wat dat betreft heeft Elon gewoon gelijk: Na 600.000km moet je niet zeuren. Dan zijn afstanden waarbij zelfs je veren kunnen gaan breken door metaalmoeheid. Er zullen altijd mensen blijven die 'onbeperkt' als een goed excuus zien voor overconsumptie. Zie ook 'onbeperkt internet' bij mensen thuis, die vervolgens per maand meer data verzetten dan een middelgroot bedrijf.

Voor 600.000km in 8 jaar moet je 75.000km per jaar rijden. Uitgaande van 220 werkdagen per jaar is dat dus 340km per dag. De meest grootverbruikers hier zullen niet verder komen dan de helft daarvan.
 
Mee eens maar bij 35.000-55.000 km per jaar wat mag je verwachten na 8 jaar 90%, 80 % of 50%. Op een gegeven moment wordt je auto onbruikbaar voor je normale afstanden.

Er zijn redelijk wat ervaringen met de accu van de Roadster. Bij 20.000 km per jaar degradeert deze rond 1,5% per jaar. Na 8 jaar zal dat rond 15% zijn.
Meer rijden zal de degradatie wat versnellen. De MS zal ongetwijfeld een beter batterijmanagementsysteem hebben. Ook de chemische samenstelling van de accu's zal verbeterd zijn. Mijn persoonlijke gevoel is dat je bij deze kilometrages na 8 jaar nog wel rond 80% zal zitten.
Accu's zullen goedkoper worden en meer capaciteit krijgen. De oude MS accu kun je tegen die tijd wel inzetten als 'balancer' in een 'microgrid'.