Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Afremmen bij baanwissel (AP)

This site may earn commission on affiliate links.
Weet iemand waarom de auto altijd afremt bij een baanwissel in autopilot modus? Het is mega irritant voor zowel mijzelf als de auto's achter me.

Bij mij is het niet altijd. Als er weinig verkeer is blijft de snelheid bij een baanwissel vaak wel gelijk. Als er wel snelheid wordt verminderd is het meestal niet meer dan 2 km/ uur en lijkt het erop dat de auto de snelheid probeert aan te passen aan het verkeer voor hem, ook al is dat nog ver weg.

Hoeveel remt de auto bij jou?
 
Bij mij is het niet altijd. Als er weinig verkeer is blijft de snelheid bij een baanwissel vaak wel gelijk. Als er wel snelheid wordt verminderd is het meestal niet meer dan 2 km/ uur en lijkt het erop dat de auto de snelheid probeert aan te passen aan het verkeer voor hem, ook al is dat nog ver weg.

Hoeveel remt de auto bij jou?

Hij gaat een km of 7 terug (van 107 naar 100). Dan wordt het net vervelend voor de auto achter me...
 
Weet iemand waarom de auto altijd afremt bij een baanwissel in autopilot modus? Het is mega irritant voor zowel mijzelf als de auto's achter me.

Dat verbaasd mij ook en is niet alleen irritant maar zeer zeker ook gevaarlijk. Persoonlijk had ik veel meer / beter verwacht van AP (met alle verzamelde data in combinatie met AI). Dat gaat nog wel een paar jaar duren vermoed ik (helaas).
 
Weet iemand waarom de auto altijd afremt bij een baanwissel in autopilot modus? Het is mega irritant voor zowel mijzelf als de auto's achter me.
Bij mij is het afremmen nooit meer dan een paar km/u. Is het gevaarlijk? Hoeveel mensen gaan er niet vol in de ankers om op het laatst nog even snel in een gaatje op de andere rijstrook te schieten? Die geven geen bal om jou als je dan opeens hard 20-30 km/u moet afremmen. Daarmee vergeleken is dit minimaal.

En is het misschien niet zo dat de enige reden dat jij het irritant vindt is omdat je denkt dat die bumperklever achter je jou irritant vindt? Een soort van plaatsvervangende irritatie? :)

Ik ben er ook niet blij mee, het kan beslist beter. Maar ik heb er tot nu toe geen last mee gekregen en probeer het te relativeren. Mensen halen veel idiotere capriolen uit.

Idd heel irritant. Vind dan een normale cruisecontrol nog prettiger werken.
Is toch een basis functie zou je zeggen, kan toch niet niet zoveel tijd en testen overheen gaan voor je dat werkend hebt?
Een normale cruise control doet toch geen rijstrookwissels? Of begrijp ik het verkeerd?

Wisselen van rijstrook een basisfunctie? Voor iemand die opgroeide met 'pong' is het pure magie! :D Ik denk dat je onderschat hoeveel ontwikkel- en testwerk daar in gaat zitten voor het goed genoeg is om te releasen.

----------------------------

En in zijn algemeenheid over dit fenomeen: ik denk dat er hier ook een psychologisch effect speelt. Als je zelf even wat vaart mindert om van rijstrook te wisselen, dan kies je daar voor en ben je er op voorbereid. Nu beslist de auto en komt het onverwachts. Dan lijkt het erger dan het is. (disclaimer: dat is mijn onwetenschappelijke inschatting)
 
Het is storend en onnodig, met name storend voor de mensen op wiens baan ik invoeg. Er zijn zat dingen die op de weg gebeuren die nog veel irritanter zijn, zoals je al aangeeft. Maar dat zijn geen autopilot's, we willen tenslotte geen aso autopilot op de weg :)

Bij mij is het afremmen nooit meer dan een paar km/u. Is het gevaarlijk? Hoeveel mensen gaan er niet vol in de ankers om op het laatst nog even snel in een gaatje op de andere rijstrook te schieten? Die geven geen bal om jou als je dan opeens hard 20-30 km/u moet afremmen. Daarmee vergeleken is dit minimaal.

En is het misschien niet zo dat de enige reden dat jij het irritant vindt is omdat je denkt dat die bumperklever achter je jou irritant vindt? Een soort van plaatsvervangende irritatie? :)

Ik ben er ook niet blij mee, het kan beslist beter. Maar ik heb er tot nu toe geen last mee gekregen en probeer het te relativeren. Mensen halen veel idiotere capriolen uit.


Een normale cruise control doet toch geen rijstrookwissels? Of begrijp ik het verkeerd?

Wisselen van rijstrook een basisfunctie? Voor iemand die opgroeide met 'pong' is het pure magie! :D Ik denk dat je onderschat hoeveel ontwikkel- en testwerk daar in gaat zitten voor het goed genoeg is om te releasen.

----------------------------

En in zijn algemeenheid over dit fenomeen: ik denk dat er hier ook een psychologisch effect speelt. Als je zelf even wat vaart mindert om van rijstrook te wisselen, dan kies je daar voor en ben je er op voorbereid. Nu beslist de auto en komt het onverwachts. Dan lijkt het erger dan het is. (disclaimer: dat is mijn onwetenschappelijke inschatting)
 
Weet iemand waarom de auto altijd afremt bij een baanwissel in autopilot modus? Het is mega irritant voor zowel mijzelf als de auto's achter me.
Inderdaad echt irritant.
Ik denk dat de AP gelockt blijft op je voorganger totdat je volledig in de linker baan zit, en doordat je dichter bij de voorganger komt rustig af gaat remmen (alsof je erachter zou blijven ipv in te halen).
Het lijkt erop dat het algoritme dat de baanwissel uitvoert en het algoritme dat de snelheid/afstand bepaalt t.o.v. de voorgangers geen weet van elkaar hebben.

Wanneer je eerder (dus op grotere afstand van je voorganger) de baanwissel uitvoert treedt het afremmen (meestal) niet op.
 
Last edited:
Inderdaad echt irritant.
Ik denk dat de AP gelockt blijft op je voorganger totdat je volledig in de linker baan zit, en doordat je dichter bij de voorganger komt rustig af gaat remmen (alsof je erachter zou blijven ipv in te halen).
Het lijkt erop dat het algoritme dat de baanwissel uitvoert en het algoritme dat de snelheid/afstand bepaalt t.o.v. de voorgangers geen weet van elkaar hebben.

Wanneer je eerder (dus op grotere afstand van je voorganger) de baanwissel uitvoert treedt het afremmen niet op.
Nee, hij doet het soms ook als je de snelweg zowat alleen voor jezelf hebt, het heeft misschien te maken met de locatie waarop ik mij dan bevind ofzo, maar ik ben het iig afgeleerd want ik stoor mensen ermee of ze denken dat ik net mijn rijbewijs hebt behaald of dronken ben.
 
Gisteren op de A4 naar Amsterdam werd ik afgesneden door een bestelbus. Dat was bewust, want busje zat al een tijdje op slechts kus-afstand van mijn achterbumper. Toen ik zelf naar rechts kon en 'm ruimte gaf om in te halen, ging mijn nieuwe vriend eerst naast mij half op mijn baan rijden (10cm naast mijn auto) en sneed mij vervolgens af zodat ik vol in de ankers moest (overigens: geen ingreep van de AP!!).

Ik dacht: ik krijg jou wel kereltje, en drukte triomfantelijk op het icoontje om de dashcambeelden op te slaan. Kenteken en bedrijf kon ik dan later prima uitlezen. In mijn hoofd speelde zich al diverse wraakacties af, die geen van allen goed eindigden voor de chauffeur en bedrijf in kwestie. :mad:

Thuisgekomen: helaas beelden niet opgeslagen, file corrupt. Damn!

[sorry, verkeerde draadje]
 
Gisteren op de A4 naar Amsterdam werd ik afgesneden door een bestelbus. Dat was bewust, want busje zat al een tijdje op slechts kus-afstand van mijn achterbumper. Toen ik zelf naar rechts kon en 'm ruimte gaf om in te halen, ging mijn nieuwe vriend eerst naast mij half op mijn baan rijden (10cm naast mijn auto) en sneed mij vervolgens af zodat ik vol in de ankers moest (overigens: geen ingreep van de AP!!).

Ik dacht: ik krijg jou wel kereltje, en drukte triomfantelijk op het icoontje om de dashcambeelden op te slaan. Kenteken en bedrijf kon ik dan later prima uitlezen. In mijn hoofd speelde zich al diverse wraakacties af, die geen van allen goed eindigden voor de chauffeur en bedrijf in kwestie. :mad:

Tja die zijn er ... mensen met een erg kort lontje. Je ziet dat vooral in het Randstad-verkeer. Waarschijnlijk teveel koolmonoxide en andere gassen binnengekregen.:rolleyes:

Thuisgekomen: helaas beelden niet opgeslagen, file corrupt. Damn!

[sorry, verkeerde draadje]

Misschien vergeten het opslagmedium te "unmounten"? Wel spijtig dat je de gegevens niet hebt: dit betrof immers levensgevaarlijk gedrag.
 
Ik denk dat de AP gelockt blijft op je voorganger totdat je volledig in de linker baan zit, en doordat je dichter bij de voorganger komt rustig af gaat remmen (alsof je erachter zou blijven ipv in te halen).

Dat is niet mijn ervaring. Als ik naar de linkerbaan ga om een auto voor me in te halen merk ik juist een (kleine) acceleratie van de Tesla terwijl de baanwissel dan nog moet beginnen. Ik merk soms alleen een (kleine) afremming als ik terugga naar een rechterbaan.