Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Afstand tot voorligger en comfort

This site may earn commission on affiliate links.
De Tesla kijkt niet alleen naar de voorganger, maar ook naar de auto's daarvoor. Soms merk ik dat mijn auto remt terwijl het gat met de voorganger groter wordt. Ik zie dan dat de auto's daarvoor aan het remmen zijn. Kortom, mijn Tesla let in het algemeen beter op voorgangers dan mijn voorganger dat doet.
Verhip, ik ben niet de enige die dat denkt.

Soms denk ik, "waarom houdt hij zoveel afstand tot de voorganger?", terwijl ik op standje 1 rij. En dan zie ik dat mijn voorganger bijna op de bumper van mijn voorvoorganger zit.
 
Adaptive is niet uit te schakelen, enkel Autopilot.

Maar wat een vreemd statement. Als jij op hoge snelheid een voorligger nadert wat doe JIJ dan op dezelfde baan? Helemaal het einde met 4 auto lengtes, dat is werkelijk he-le-maal niks op hoge snelheid. Ik zou het niet prettig vinden als er een auto op hoge snelheid me van achter nadert en op het allerlaatste moment van baan wisselt.

Als jij met een groot snelheidsverschil rijdt, hanteer dan de 10 seconden regel. 10 seconden voor je je voorligger gaat passeren schuif je op naar links. Tenzij achter je uiteraard nog snellere achterliggers opkomen maar dat is normaliter zelden.

Hogere snelheid bedoel ik een km of 3/4 meer. Ik rij vaak op de A2 als ik de cruise op 104 zijn er genoeg mensen die je langzaam inhaalt.

Ik vind adaptive cruise niet het meest ideale op onze overvolle wegen. Zeker als de auto 10m of meer afstand houd dan duiken er teveel autos tussen.
 
Zeker als de auto 10m of meer afstand houd dan duiken er teveel autos tussen.

Zoals in eerdere posts al eens is voorgerekend: 10m is veel te weinig als je met 100km / uur rijdt. Argument dat er een auto tussen duikt is mi niet valide. Dat een ander het niet zo nauw met de verkeersveiligheid neemt, is geen argument om dan zelf nog slechter gedrag te gaan vertonen.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Hogere snelheid bedoel ik een km of 3/4 meer. Ik rij vaak op de A2 als ik de cruise op 104 zijn er genoeg mensen die je langzaam inhaalt.

Ik vind adaptive cruise niet het meest ideale op onze overvolle wegen. Zeker als de auto 10m of meer afstand houd dan duiken er teveel autos tussen.

Als je 10m of meer bij 104km/u te veel vind dan denk ik dat je rijp bent voor een EMG.:p

Op standje 1 houdt de auto een afstand aan van ca. 1sec. dat is al de helft van de wettelijk afstand 10m bij 104km/u is bijna 1/3 van een seconde.
Dit gedrag verklaart het grote aantal kop-staart botsingen en de files op de wegen.
 
  • Like
Reactions: Gompie23
Zeker als de auto 10m of meer afstand houd dan duiken er teveel autos tussen.

10 meter is echt verschrikkelijk weinig bij 100km/h maar afstand 3 hanteer ik in de spits, voorheen deed ik 1 maar omdat de auto nu veel vlotter optrekt vanuit (bijna) stilstand is dat niet meer nodig.

Nu weet ik niet wat jij 'teveel' vind maar ik denk dat het op een rit van een uur buiten de spits zelden zal gebeuren. In de spits misschien een paar keer maar so what? Wat is dan het probleem? Het is niet dat de Tesla opeens in de ankers gaat.

Sinds in op Autopilot rij tijdens de spits boeit het me echt helemaal niks als iemand besluit voor me in te voegen. Die 2 seconden vertraging ga ik niet merken
 
het is meer dat anderen het niet zo nauw nemen en er vaak tussen gaan zitten

Ik verplaats me vooral tussen Den Haag, Europoort, Rotterdam en Breda. Ring Rotterdam is m'n rondje om de kerk zeg maar en rijd meestal op 3 op de ring. Echt zelden dan mensen er tussen gaan. Ja, mensen die in of uit voegen maar dat moet toch ook de bedoeling zijn anders kunnen ze de snelweg niet op of af :).

Mensen op lange rechte stukken die er tussen komen omdat ze de neurotische Hollandse ziekte hebben om heel even 3 seconden rechts te moeten rijden om daarna weer terug te gaan gebeurd echt heel erg zelden.