Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Afstand tot voorligger en comfort

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind de tesla op AP tamelijk onrustig rijden als het wat drukker wordt. Iedere actie van de voorliggers leidt tot directe snelheidsverandering van de auto. Alsof ze aan een stalen stang vastzitten.

Nou heb ik standaard de afstand tot de voorligger op 1 staan omdat je anders achteruit rijdt door alle tussenkruipsels die in het grote gat duiken dat de Tesla laat vallen. Ik las in een aantal draadjes dat mensen de afstand op 3 of zelfs op 7 zetten omdat de auto dan rustiger zou rijden. Ik merk daar echter helemaal niets van. Zelfs met de afstand op 7 zorgt iedere snelheidsverandering bij de voorligger voor afremmen of versnelling van de Tesla. De stalen stang lijkt nog steeds tussen de auto’s te zitten -hij is alleen een stukje langer geworden - terwijl ik op
die afstand een elastiek verwacht.

Herkenbaar?
 
Met stand 1 zit je al op ca. 1 sec. achter je voorganger.
Dat is dus eigenlijk al 1 sec. te weinig voor verstandig gebruik.
Het is dan ook logisch dat de auto de resterende afstand goed bewaakt.

Dat er dan auto's tussen kruipen heeft meer het debiele rijgedrag van de gemiddelde automobilist te maken dan een gebrek aan de AP van Tesla.
Verder rijdt het voor je gevoel nooit zo vloeiend als wanneer je zelf rijdt dat is overigens ook zo als je een ander laat rijden en er naast gaat zitten.
Zelf weet je dat je gaat vertragen of accelereren. Wat wel helpt met de acceleratie is om object aware acceleration aan te zetten.
Als er dan een gat valt voor de auto en in de verte is er weer een ander traag object dan knalt hij niet gelijk dat gat dicht.
Uiteraard met het gevolg dat de kans weer groter wordt op tussen kruipers.
 
  • Like
Reactions: MLKRMR
Ik vind de tesla op AP tamelijk onrustig rijden als het wat drukker wordt. Iedere actie van de voorliggers leidt tot directe snelheidsverandering van de auto. Alsof ze aan een stalen stang vastzitten.

Nou heb ik standaard de afstand tot de voorligger op 1 staan omdat je anders achteruit rijdt door alle tussenkruipsels die in het grote gat duiken dat de Tesla laat vallen. Ik las in een aantal draadjes dat mensen de afstand op 3 of zelfs op 7 zetten omdat de auto dan rustiger zou rijden. Ik merk daar echter helemaal niets van. Zelfs met de afstand op 7 zorgt iedere snelheidsverandering bij de voorligger voor afremmen of versnelling van de Tesla. De stalen stang lijkt nog steeds tussen de auto’s te zitten -hij is alleen een stukje langer geworden - terwijl ik op
die afstand een elastiek verwacht.

Herkenbaar?
klopt, ik herken het gedrag. Ik heb ook nog een Seat Leon met adaptieve cruisecontrol en lane assist en deze doet het echt vele malen beter. Niet direct vol op de rem en vol op het ‘gas’. Hier heeft de Tesla nog veel te leren. Wat bij mij wel helpt om in ieder geval het vol acceleren iets minder heftig te laten gebeuren is om je rijstand op “Chill” te zetten. Hou je alleen nog die irritante harde remacties over...
 
klopt, ik herken het gedrag. Ik heb ook nog een Seat Leon met adaptieve cruisecontrol en lane assist en deze doet het echt vele malen beter. Niet direct vol op de rem en vol op het ‘gas’. Hier heeft de Tesla nog veel te leren. Wat bij mij wel helpt om in ieder geval het vol acceleren iets minder heftig te laten gebeuren is om je rijstand op “Chill” te zetten. Hou je alleen nog die irritante harde remacties over...

Had hetzelfde met mijn e-Golf. Die was 'slim' genoeg om het gas los te laten als iemand in het gat duikt ipv vol op de rem te gaan. Door lichte regeneratie kwam je al snel op de ingestelde afstand.
 
Die systemen van VAG nemen alleen een risico wat uit veel test van deze systemen ook blijkt.
Als het direct daarna immers in de ankers gaat voor je is er geen ruimte om op tijd te remmen.
Dat wij als mensen deze risico's voor lief nemen wil niet zeggen dat wij deze van een AP ook moeten accepteren.

Zeker als er dadelijk FSD is en deze brengt je kinderen naar school dan wil je gewoon dat de minimale afstand de afstand is waarbij de auto kan stoppen.

Dus nee, het is niet Telsa die daar wat moet leren maar de gebruikers.
Verder heeft dit ook met de media te maken. Als een gewone auto op ACC achter in een auto klapt is het gewoon een ongeval als een Tesla achter in een auto klapt dan is het de fout van Tesla ongeacht of deze Tesla wel een AP heeft en of deze wel aan stond.
 
  • Like
Reactions: Remog and hans_3333
Ik merk wel degelijk verschil. Ik rijd op de snelweg (als er geen file is) minimaal met volgafstand 3 en in chill mode. De volgafstand 3 zorgt ervoor dat de auto iets geleidelijker kan afremmen als het gat met de voorganger kleiner wordt en de chill mode zorgt ervoor dat hij minder abrupt optrekt als het gat weer groter wordt - vooral ook als de auto voor je een rijstrook naar rechts gaat en daardoor opeens een heel groot gat met de "nieuwe" voorganger onstaat.

Ik heb ook gemerkt dat sinds de laatste paar updates de auto minder "schrikt" als er iemand in het gat duikt. Uiteraard moet de auto afremmen om de ingestelde volgafstand weer te bereiken, maar het gaat toch iets geleidelijker dan een paar versies geleden. Uiteraard geldt dat niet als er iemand in het gat duikt met een significant lagere snelheid. Dan moet de auto sterk afremmen om een veilige remafstand te kunnen houden.
 
Ik merk wel degelijk verschil. Ik rijd op de snelweg (als er geen file is) minimaal met volgafstand 3 en in chill mode. De volgafstand 3 zorgt ervoor dat de auto iets geleidelijker kan afremmen als het gat met de voorganger kleiner wordt en de chill mode zorgt ervoor dat hij minder abrupt optrekt als het gat weer groter wordt - vooral ook als de auto voor je een rijstrook naar rechts gaat en daardoor opeens een heel groot gat met de "nieuwe" voorganger onstaat.

Ik heb ook gemerkt dat sinds de laatste paar updates de auto minder "schrikt" als er iemand in het gat duikt. Uiteraard moet de auto afremmen om de ingestelde volgafstand weer te bereiken, maar het gaat toch iets geleidelijker dan een paar versies geleden. Uiteraard geldt dat niet als er iemand in het gat duikt met een significant lagere snelheid. Dan moet de auto sterk afremmen om een veilige remafstand te kunnen houden.
Opmerkelijk dat je ervaart dat de auto op ‘3’ geleidelijker afremt dan op 1. Bij mij maakt 1 of 3 of 7 niets uit. Iedere actie wordt direct gevolgd door een reactie. Je bent dus continue aan het versnellen en vertragen. Goed te zien aan de nauwkeurige snelheidsmeter. En dat terwijl het grote gat bij 7 prima gebruikt kan worden om geleidelijk te vertragen of te versnellen.

En nee, dit heeft niets met veiligheid te maken want er is voldoende ruimte voor een een geleidelijke vertraging en als het daar echt mee te maken zou hebben, dan zou de auto wel geleidelijk versnellen als de voorganger versnelt en niet zo binair als nu.

Belachelijke uitspraak trouwens dat “VAG systemen een risico nemen”. Dan zouden die van Mercedes, BMW en zelfs Subaru (die met een heel ander systeem werkt) dat ook doen want die zijn lang niet zo binair. En ze komen dan ook echt niet door de keuring.
 
  • Like
Reactions: KoenvanH
Opmerkelijk dat je ervaart dat de auto op ‘3’ geleidelijker afremt dan op 1. Bij mij maakt 1 of 3 of 7 niets uit. Iedere actie wordt direct gevolgd door een reactie. Je bent dus continue aan het versnellen en vertragen. Goed te zien aan de nauwkeurige snelheidsmeter. En dat terwijl het grote gat bij 7 prima gebruikt kan worden om geleidelijk te vertragen of te versnellen.

En nee, dit heeft niets met veiligheid te maken want er is voldoende ruimte voor een een geleidelijke vertraging en als het daar echt mee te maken zou hebben, dan zou de auto wel geleidelijk versnellen als de voorganger versnelt en niet zo binair als nu.

Belachelijke uitspraak trouwens dat “VAG systemen een risico nemen”. Dan zouden die van Mercedes, BMW en zelfs Subaru (die met een heel ander systeem werkt) dat ook doen want die zijn lang niet zo binair. En ze komen dan ook echt niet door de keuring.

Blijkbaar heb je gezocht naar een bevestiging van je mening en je vindt het kennelijk lastig als iemand het daar niet mee eens is.

Wat belachelijk is, is stellen dat ze dan niet door de keuring heen komen.
Hier wordt immers niet op gekeurd.;)
 
Opmerkelijk dat je ervaart dat de auto op ‘3’ geleidelijker afremt dan op 1. Bij mij maakt 1 of 3 of 7 niets uit. Iedere actie wordt direct gevolgd door een reactie. Je bent dus continue aan het versnellen en vertragen. Goed te zien aan de nauwkeurige snelheidsmeter. En dat terwijl het grote gat bij 7 prima gebruikt kan worden om geleidelijk te vertragen of te versnellen.

Ik zie in je profiel dat je de auto nog maar een paar weken hebt. Ik rijd inmiddels zo'n vier maanden met FSD (en dus TACC) en mijn ervaringen waren in het begin ook zoals jij beschrijft. Ik durfde TACC nauwelijks aan te zetten als er iemand naast me zat, want het was een horten en stoten van jawelste. In de loop van de tijd is het steeds beter geworden. Zelfs zoveel beter, dat ik tijdens onze vakantie in september een groot deel van de ruim 3.000 km met NoA of TACC heb gereden en dat er volgens mijn vrouw maar weinig situaties waren die zij als bijrijdster als onprettig heeft ervaren. En dat waren dan vooral de phantom breaks bij het inhalen van vrachtwagens, wat bij mij sinds versie 10 niet meer is voorgekomen. Waaraan die verbetering ligt? Ik kan het je helaas niet vertellen. Het zal wellicht een combinatie zijn van de volgende factoren:

1) Verbeteringen van NoA/TACC in nieuwere versies van de software
2) Anticiperen/inspelen op de beperkingen van NoA/TACC, zoals soms heel licht "gas" bijgeven of de snelheid of de volgafstand handmatig iets aanpassen
3) Misschien ook kalibratie van de auto, of zelfs aanpassen aan je rijgedrag? Ik heb geen idee wat er zich allemaal in die black box afspeelt.

Het kan in theorie allemaal vast nog een stuk beter, en wellicht wordt het in de toekomst ook nog een stuk beter. Ik vind echter het rijden met NoA/TACC inmiddels in de meeste situaties plezierig, dit in tegentselling tot mijn ervaringen in de beginperiode.
 
Last edited:
Opmerkelijk dat je ervaart dat de auto op ‘3’ geleidelijker afremt dan op 1. Bij mij maakt 1 of 3 of 7 niets uit. Iedere actie wordt direct gevolgd door een reactie. Je bent dus continue aan het versnellen en vertragen. Goed te zien aan de nauwkeurige snelheidsmeter. En dat terwijl het grote gat bij 7 prima gebruikt kan worden om geleidelijk te vertragen of te versnellen.

Precies dit ervaar ik ook. Beter zou zijn hou afstand +/-2 aan. Bijvoorbeeld, bij 5 hou aan 3 tot 7. Is de afstand 7 en komt er iets tussen dan minimaal 3 en herstel naar 5 zonder snelheid te reduceren of heel erg subtiel. Is het gat 7, lekker op 7 laten en niet zenuwachtig het gat dichtrijden tot 5.
 
Of of basis van gereden snelheid. Een afstand van 2 seconden is met 30 km/ uur anders dan bij 130 km/uur. Als ik achter een auto stilsta voor een stoplicht is een afstand van 1 zelfs nog wat te lang.

Denk weer even vanuit de gedachten dat het gaat naar een FSD.
De afstand is idd meer dan ik de laatste jaren zelf gewend was om aan te houden.
Ga je echter afrijden voor je examen dat wordt je geacht de afstand zo groot te houden dat je wielen van je voorganger op de weg kunt zien staan.
Laat de auto nu warempel ongeveer die afstand aanhouden....

De reden dat je geleerd wordt om bij je rijexamen die afstand aan te houden, is omdat je dan zonder te steken ook nog om je voorganger heen kunt rijden als blijft staan.
 
Ik vind echter het rijden met NoA/TACC inmiddels in de meeste situaties plezierig, dit in tegentselling tot mijn ervaringen in de beginperiode.

Ik heb dezelfde ervaring en dit komt niet omdat de auto het zoveel anders is gaan doen.

Ik was van het type dat op de linkerbaan 1,5m achter zijn voorganger reed en was teleurgesteld dat de AP dat niet ook deed / kon.
Even terug met beide voeten op de grond kom je tot de conclusie dat de auto hoort te gaan rijden zoals dat sociaal wenselijk is en dus zou je een AP willen zien rijden zoals je dat ook op een rijexamen zou willen zien.

Dus altijd voldoende afstand ongeacht de situatie. 1 of 2 keer te weinig afstand op je examen is tegenwoordig ook gewoon gezakt.
Voldoende ruimte met in en uitvoegen.

Natuurlijk is het nog niet zover dat de auto FSD is maar dat is wel de gedachte achter deze systemen.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Nou heb ik standaard de afstand tot de voorligger op 1 staan omdat je anders achteruit rijdt door alle tussenkruipsels die in het grote gat duiken
Ja daar heb je je probleem inderdaad.
Meet eens een week lang de duur van je woon werk verkeer en neem het gemiddelde, en rij dan eens een week lang op standje 3 of hoger en laat al die tussenkruipsels lekker hun gang gaan (ga lekker onderuit zitten met de juiste muziek, podcast etc) en bekijk eens of er significant verschil is in de rijtijd. En kijk dan eens of het dan ook een beetje lekker rijdt zo natuurlijk (want het is natuurlijk ook een kwestie van gewenning en je rijgedrag en verwachting aanpassen aan de automatische systemen).

Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
 
De post spitst zich nu toe op de afstand met de voorligger, maar de starter van dit draadje vroeg zich echter vooral af waarom het versnellen en vertragen zo bruusk gaat, en die vraag/opmerking heb ik ook.
Ook ik heb gespeeld met chill mode, maar bij het accelereren heb ik niet veel verschil gemerkt. Ik wil rustiger rijden dan TACC.
De ingestelde afstand heeft wel enige invloed op het afremmen, maar in veel gevallen gaat het mij nog veel te bruut, ook als er ruimte genoeg is en er geen enkele reden is om zo te vertragen. Ik heb de indruk dat er te weinig of te laat rekening wordt gehouden met het versnellen van je voorganger.
Heb recent een paar duizend kilometer gemaakt op TACC/NOA, maar kan nog niet veel verschil merken.
NB. Ook in V10 heb ik toch regelmatig onverklaarbare remacties bij invoegend verkeer op de andere banen. Ik noem dat toch ook een phantom brake.
 
Wat ik mij vooral afvraag of de autopilot (ACC/lane assist) bij de model 3 slechter werkt dan bij de model s... want degene hier die wat milder zijn rijden een S of X. Ik kan me niet voorstellen dat je het een fijn uitgewerkt systeem vindt als je ervaart wat ik ervaar als ik op autopilot rij. Grote kans dat mede wegmisbruikers zich straks tegen de vele model 3's gaan keren die op autopilot rijden incl veels te onrustig weg gedrag en phantom brakes (geen breaks, er breekt gelukkig niks). Ja op een (bijna) lege snelweg werkt het prima, maar die wegen kom ik vaker niet dan wel tegen.
 
  • Disagree
Reactions: Flaker
Wat ik mij vooral afvraag of de autopilot (ACC/lane assist) bij de model 3 slechter werkt dan bij de model s... want degene hier die wat milder zijn rijden een S of X. Ik kan me niet voorstellen dat je het een fijn uitgewerkt systeem vindt als je ervaart wat ik ervaar als ik op autopilot rij. Grote kans dat mede wegmisbruikers zich straks tegen de vele model 3's gaan keren die op autopilot rijden incl veels te onrustig weg gedrag en phantom brakes (geen breaks, er breekt gelukkig niks). Ja op een (bijna) lege snelweg werkt het prima, maar die wegen kom ik vaker niet dan wel tegen.

Ik denk dat die gemiddeld al wat langer met de auto rijden en deze wellicht iets meer begrijpen.
In het begin had ik hetzelfde gevoel je ziet reacties van de auto al aankomen voordat ze plaatsvinden en dan voelt het minder extreem aan net als je zelf rijdt. Dit voelt ook voor een bijrijder altijd extremer dan voor de bestuurder.
 
  • Like
Reactions: MaSansky