Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

After-market trekhaak Model X

This site may earn commission on affiliate links.
We zijn op de markt voor een tweedehands Model X.
Nu hebben we er twee op het oog. Een met en een zonder trekhaak.

De verkoper van de MX zonder trekhaak zegt dat deze voor EUR 1000 (vast)/ EUR 2000 (wegklapbaar) aangezet kan worden inclusief inlegvel voor kentekenbewijs.

Ik kan hierover online nergens iets vinden. Heeft iemand daar ervaring mee? En in hoeverre is er verschil met de trekhaak van Tesla zelf?
Mag er minder? Is het minder veilig? Alleen fietsendrager, of ook meer?

Ik heb dit topic gevonden: Homologatie trekhaak maar het geeft nog geen uitsluitsel.
 
Als je het kenteken controleert op ovi rdw en daar geen trekgewichten ziet zou ik hem de trekhaak er onder laten zetten want ik heb daar ook naar gekeken en de rdw zegt dat het niet kan.

Zonder trekgewicht op je kenteken is het alleen voor een fietsendrager officieel.
 
Hmm. voor beide auto's zie ik bij RDW geen trekgewichten. Dus ook voor de auto met trekhaak is dat het geval.



Screenshot 2021-03-09 at 15.17.35.png


Screenshot 2021-03-09 at 15.17.17.png
 
Volgens mij heeft het te maken met de typegoedkeuring. Zonder trekhaak heeft een andere dan met trekhaak. Bij 'normale' auto's kun je er vaak wel later een trekhaak laten onderbouwen.

Ja inderdaad, bij een "normale ICE auto" kan dit ook enkel wanneer er al een trekgewicht vermeld staan. Op de BMW 116d EDE (EfficientDynamics) kon ik ook achteraf geen trekhaak laten monteren omdat hier ook geen trekgewichten op vermeld waren.

Wel even een kleine nuance: je mag altijd een trekhaak monteren maar als er geen trekgewicht op toegelaten is, dan kan je er alleen een fietsendrager of een baggagekoffer op monteren.

Mocht je dus die trekhaak echt nodig hebben om een aanhangwagen te trekken: dan zou het advies zijn om even verder te kijken want het is best veel rompslomp om je auto speciaal hiervoor te laten herkeuren.
 
Ik heb vorige week nog uitgebreid contact gehad met Tesla voor mijn Model 3 die zonder trekhaak is geleverd in februari 2019 waar ook geen trekgewicht bij de RDW is vastgesteld in de typegoedkeuring. Zoals ik het begrijp is dat bij het aanvragen van de typegoedkeuring door Tesla niet is aangegeven bij de RDW dat er nu weliswaar geen trekhaak onder zit maar dat die er wel later opgemaakt kan worden (met een bepaald trekgewicht etc). En dan mag het dus niet officieel, behalve vooreen fietsendrager, want die trek je kennelijk niet... Onze Yaris uit 2013 heeft ook geen trekhaak maar mag wel 650 kg geremd trekken dus als ik daar een trekhaak onder zou laten maken dan kan dat wel. Dus Toyota heeft dat bij die typegoedkeuring wel doorgegeven zoals Tesla dat nu niet heeft gedaan.

Mijn oude Ford Focus had wel een trekhaak maar die mocht maar 300 kg trekken, en dan kan je (op eigen risico) de auto laten keuren bij de RDW voor een hoger trekgewicht. Gaan ze fijn hellingproeven en noodstops achter elkaar oefenen met het gewicht wat je hebt opgegeven. Expliciete vermelding van de RDW destijds: als uw versnellingsbak / koppeling / aandrijftrein / remmen of iets anders stuk gaat dan is de boel afgekeurd en is de schade voor risico van de eigenaar. Ik heb er toen maar van afgezien...