Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aftermarket Velgen Voor Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
@Firehuntah, bedankt voor de heldere uitleg. helaas heb ik een dual motor M3 en geen performance, maar ik denk dat het wel mooi zal staan als dit is gemonteerd. ik zal dan tzt fotootje uploaden.

Dan geldt dus ET33 en ET45. ;) Wist juist van de Performance niet zeker, de andere wel. Maar zal inderdaad mooi staan, ook met de ET38 vooraan. Ben benieuwd. :)

Wel opletten met die H&R veren, daar staat Model 3 Performance bij. Weet niet of dat de juiste zijn voor jouw Model 3 als je geen Performance hebt.
 
Eindelijk eens wat betere foto's gemaakt van de velgen op mijn Model 3 nu de spoorverbreders erop zitten. :)

Velgen: Rosenstein Delta mat brons 18" 8.5J ET35
Veren: Cobra Suspension 20 mm SR+
Spoorverbreders: Promaxx/TuningMotiveParts 8 mm voor / 15 mm achter met Dorman 610-490 verlengde wiel draadeinden

tYo1osk.jpg


wa9UKkF.jpg


1E0IstO.jpg


EYbQdbi.jpg


c6fmnMI.jpg


Wat vinden jullie, kan 18" er nog mee door zo? :) Weet dat velen liever 20" hebben of 19" maar ik vind het wel prima zo, vooral omdat bij deze velgen de 'spaken' tot aan de rand gaan, lijken wat groter zo en toch nog veel comfort. Misschien als de banden eens een keer op zijn dat ik nog eens overweeg om 19" te pakken maar kan best zijn dat ik deze 18" gewoon blijf houden.
 
Is inderdaad lastig ja, kon zelf toen ook niet echt veel vinden wat mooi was en met meteen de juiste ET waarde. Ben zelf voor ET35 met spoorverbreders gegaan maarja daar is ook niet iedereen voorstander van. ;) Heb er zelf geen problemen mee overigens.

Als die verlaagd is zou ik toch echt iets breder gaan, ziet veel mooier uit dan. Verschil tussen ET40 en ET36 zie je amper. Zou echt proberen iets te zoeken met ET30. Je kunt anders ook 8J pakken als je de originele banden erop gaat leggen. Daar is wel iets meer keuze in. Alleen heb je dan weer een andere ET waarde nodig vanwege het verschil in breedte van de velg. Dan zou ET24 ongeveer hetzelfde zijn als ET30 bij 8.5J. Vind persoonlijk alleen met de originele banden 8.5J wat mooier, de band zit er dan een klein beetje getrokken op in plaats van helemaal recht.

Inmiddels een andere velg gevonden. Aangezien de levertijd 3 maanden is wordt het de volgende zomer voor ze eronder komen. ET is 33 dus dan hoef ik waarschijnlijk geen spacers te gebruiken.
 
Inmiddels een andere velg gevonden. Aangezien de levertijd 3 maanden is wordt het de volgende zomer voor ze eronder komen. ET is 33 dus dan hoef ik waarschijnlijk geen spacers te gebruiken.

Levertijd van 3 maanden? Dat duurt wel heel erg lang dan. ;) Zo veel geduld zou ik nooit hebben voor nieuwe velgen. :D

Neem aan dat je gewoon 8.5J hebt gekozen? ET33 is op zich niet verkeerd, vooral vooraan. Alleen achter zitten ze dan nog redelijk zichtbaar naar binnen. Als je het over wel of niet gebruiken van spacers hebt dan neem ik aan dat je de velgen toch enigszins gelijk wilt hebben met de wielkasten. Dat zal met ET33 niet echt het geval zijn. Is maar 2 mm verschil met ET35 en daarbij zie je nog erg goed dat ze naar binnen zitten. ET20 is precies gelijk dus dat is dan nog 13 mm verschil. Vooraan is ook nog 6 mm verschil. Als je dus alle 4 de velgen hetzelfde wilt hebben zou ET27 het mooiste zijn. Is achter dan nog 7 mm verschil maar dat valt al een stuk minder op.

Je hoeft overigens niet per se velgen te selecteren waarbij sites aangeven dat die voor de Model 3 geschikt zijn. Er zijn namelijk veel meer velgen die ook gewoon zonder problemen passen. Belangrijk is gewoon de juiste steekmaat (114.3 x 5 met M14 gaten) en dan de juiste ET en J waardes. Alleen bij de Model 3 Performance is het wat lastiger zoeken vanwege de extra hub. Bij de niet Performance versies van de Model 3 hoef je hier geen rekening mee te houden en zullen bijna alle velgen met de juiste steekmaat en ET/J waardes wel passen. Gewoon dus een keer op maat velgen zoeken en niet via model auto. ;) Veel meer keuze op die manier.
 
Bij de niet Performance versies van de Model 3 hoef je hier geen rekening mee te houden en zullen bijna alle velgen met de juiste steekmaat en ET/J waardes wel passen. Gewoon dus een keer op maat velgen zoeken en niet via model auto. ;) Veel meer keuze op die manier.

Inderdaad, helaas is dat op Nederlandse sites bijna nooit mogelijk en moet je altijd op merk/type auto zoeken. Op Amerikaanse sites snappen ze dat veel beter en kan je wel gewoon op steekmaat etc zoeken.
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Inderdaad, helaas is dat op Nederlandse sites bijna nooit mogelijk en moet je altijd op merk/type auto zoeken. Op Amerikaanse sites snappen ze dat veel beter en kan je wel gewoon op steekmaat etc zoeken.

Daar heb je inderdaad wel gelijk in. Is hier een hele uitdaging om zonder merk en type te kunnen zoeken. Op bijvoorbeeld Giva Wheels kun je wel per merk velgen zoeken, beetje onhandig alleen. Bij Fullcartuning kun je wel op maat zoeken, alleen hebben ze daar weer niet echt veel merken. Is ook de rede dat mijn velgen uit Amerika komen, zo veel meer keuze daar. We lopen hier wat auto modificaties betreft toch best ver achter op Amerika. ;) Maarja daar mag natuurlijk ook veel meer dan hier.
 
Daar heb je inderdaad wel gelijk in. Is hier een hele uitdaging om zonder merk en type te kunnen zoeken. Op bijvoorbeeld Giva Wheels kun je wel per merk velgen zoeken, beetje onhandig alleen. Bij Fullcartuning kun je wel op maat zoeken, alleen hebben ze daar weer niet echt veel merken. Is ook de rede dat mijn velgen uit Amerika komen, zo veel meer keuze daar. We lopen hier wat auto modificaties betreft toch best ver achter op Amerika. ;) Maarja daar mag natuurlijk ook veel meer dan hier.

Mijn velgen heb ik idd bij fullcartuning gekocht, kan je ook zelf exact bepalen wat je ET waarde van de velg moet zijn omdat deze pas helemaal op maat gedraaid wordt nadat je besteld hebt. Ze hebben inderdaad niet heel veel keus maar de velg die ik graag wilde hebben zat erbij.
Ik had eerst op een Amerikaanse site (extremewheels) de Rohana RC-7 gezien. Daarna vond ik op fullcartuning de JR20 die bijna identiek is en omdat ik die niet zelf hoefde in voeren etc ook nog een stuk goedkoper.
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Gewoon standaard LR RWD, niet verlaagd dus. Alleen de velgen die vind ik mooi in de wielkasten passen. Op het oog in lijn met de spatboorden, maar zonder waterpas hoor!

Precies dat. De Monaco GP6 weet dat (de tyre gap) niet te 'maskeren', en een verlagingset (veren, bv Eibach -30mm) lijkt me niet verstandig op een leaseauto (correct me if I'm wrong?). De TST behoudt de OEM look, waar de Monaco GP6 dit niet doet.
 
Precies dat. De Monaco GP6 weet dat (de tyre gap) niet te 'maskeren', en een verlagingset (veren, bv Eibach -30mm) lijkt me niet verstandig op een leaseauto (correct me if I'm wrong?). De TST behoudt de OEM look, waar de Monaco GP6 dit niet doet.

Mooi is subjectief, we rijden gelukkig niet allemaal in een rode M3 met TST velgen of een blauwe met gouden velgen, dat zou saai worden. Ook hoeveel je wilt uitgeven om je Tesla te verfraaien, of het je eigen auto is of lease auto speelt een rol.

Mijn persoonlijke afwegingen waren:
  • Auto kopen met standaard velgen ipv 19" om over 5 jaar 1000,- privé aan bijtelling uit te sparen. Standaard velgen voorzien van winterbanden, zodat ik deze zelf kan wisselen. Apart set zomerbanden. Al met al goedkoper dan het 19" setje. Daarbij kwam dat ik deze auto als "voorraad" auto heb gekocht met standaard velg (een van de laatste LR RWD's).
  • Zomerset kiezen die past bij de auto en mijzelf. TSportline TST gekozen omdat:
    • TSportline bekende partij.
    • TST zit dicht bij performance uiterlijk en hebben "klassieke" Tesla look.
    • Zijn lichter dan veel andere aftermarket velgen.
    • Passen qua ET waarde, naafgat en bouten precies voor de M3. Zijn ook geschikt voor het hoge gewicht van de auto.
    • Antraciet met rood vind ik mooie combi.
    • 20" vind ik fraaier dan de 19" ogen, (net) niet over de top. Kosten verschil minimaal. Minder veercomfort door lagere wang van de band valt mij in de praktijk erg mee, had groter verschil met de 18" winterbanden verwacht.
    • 20" Staggered vind ik wel cool ogen, met 275 breed achter. Velgen waren even duur als de niet staggered uitvoering. (Banden waren wel 50,- duurder). Ben wel lichtelijk geschrokken van het hogere verbruik. Scheelt meer dan 10%, dus hele financiële motivatie voor deze keuze blijft niet overeind zo.....
    • Is niet de goedkoopste oplossing, maar vond het wel te verantwoorden.
  • Verlagen heb ik zelf nooit overwogen en doe dat nog steeds niet.