Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Afwijkend prijsbeleid Tesla in in verschillende landen

This site may earn commission on affiliate links.
Na het kijken van een filmpje van Bjorn, viel me weer eens op, hoe verschillend het prijsbeleid van Tesla is in verschillende landen.
Ik heb het nu over de reguliere prijzen en niet eens de plotselinge prijs verhogingen en prijsverlagingen.

NL prijs model S
Long range 90.000
plaid 120.000
plaid + 150.000

NL prijs model X
long range 100.000 (10.000 duurder dan S)
plaid 120.000 (gelijk aan S)
--------------------
NO prijs model S (omgerekend van kronen naar euro)
Long range 83.000
plaid 120.000
plaid + 150.000

NO prijs model X
long range 95.000
plaid 120.000
--------------------
DE prijs model S
Long range 87.000
plaid 117.000
plaid + 150.000

DE prijs model X
long range 96.000
plaid 117.000

Ik vind het vooral raar, dat de plaid versie van de model s in Nederland 20.000 meer kost en de plaid van de X 30.000 meer dan de longrange.
Dat de S long range in Noorwegen 7000 voordeliger is dan in Nederland en de plaid en S plaid + even duur zijn als in Nederland
Naar mijn idee zouden alle prijzen toch dezelfde verhoudingen moeten hebben
 
Last edited:
Na het kijken van een filmpje van Bjorn, viel me weer eens op, hoe verschillend het prijsbeleid van Tesla is in verschillende landen.
Ik heb het nu over de reguliere prijzen en niet eens de plotselinge prijs verhogingen en prijsverlagingen.

Ik vind het vooral raar, dat de plaid versie van de model s in Nederland 20.000 meer kost en de plaid van de X 30.000 meer dan de longrange.
Dat de S long range in Noorwegen 7000 voordeliger is dan in Nederland en de plaid en S plaid + even duur zijn als in Nederland
Naar mijn idee zouden alle prijzen toch dezelfde verhoudingen moeten hebben
Zo wie zo heeft Duitsland een BTW van 19% ipv 21% in Nederland, en 25% in Noorwegen (maar dat weer geldt niet voor EV's (Norwegian EV policy). Dus in sommige markten verwacht Tesla dus meer te kunnen verdienen aan verschillende modellen dan in andere landen, los wisselkoers risico's.

Goede marktkennis, verschillende belasting- en subsidieregels en ook heel normaal bij de meeste andere automerken.
 
Ja heel normaal, leuk is anders. Maar betekend ook dat je hem gewoon elders kunt kopen voor minder (wel wat gedoe ...... ik hou 3K aan als verschil om het lonend te maken). Maar fabrikanten weten gewoon dat het maar een klein percentage is wat dat ook daadwerkelijk doet (veel is namelijk gewoon lease).