Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Afwijking ingestelde temperatuur en gemeten temperatuur

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zie in mijn Teslafi account dat de gemeten temperatuur in mijn Model X behoorlijk afwijkt van de ingestelde temperatuur. Er is een verschil van 2 a 3 graden (fluctuerend). Ik heb hier in de zomer al eens een melding van gemaakt bij Tesla omdat ik toen het gevoel had dat de airco erg koud was t.o.v. ingestelde waarde. Tesla gaf toen aan geen afwijking te kunnen constateren. Nu vind ik het dus koud als ik de temperatuur op bijvoorbeeld 21,5 graden zet.


Image 260.png

Wellicht zit de sensor dicht bij een rooster waar de warme lucht uit komt en is daardoor de afwijking "terecht", maar ik vraag mij af of meer mensen met een Model X (al dan niet van midden 2018) ook deze afwijking constateren.

Concreet: Kan iemand, die ook een Model X heeft en gebruik maakt van een datalogger als Teslafi, eens kijken of hij of zij ook een dergelijk temperatuur verschil ziet? Uiteraard mogen MS en M3 rijders ook reageren :)

thx
 
Verwarm je of koel je de auto voor?

Gevoelsmatig zeg ik dat voorverwarmen de temperatuur beter nauwkeuriger is dan gelijk wegrijden zonder voorverwarmen.
Heeft wellicht te maken met de luchtstromen die beter onder controle zijn bij stilstand dan bij rijden. Ik vind soms ook dat je het koud kan hebben met de verwarming op 22 graden.
Ik las ergens dat de achterste openingen pas open gaan, als er achterin een stoel bezet is. Ook als je vooraan zit en je blaast warme lucht binnen langs de dashboard- en raamopeningen, ‘duw’ je waarschijnlijk de achterste koudere lucht langs onder weer naar voor door de circulatie en krijg je koude voeten. Als de openingen onder de voorzetels open staan, zorgen die er voor dat de achterste lucht achteraan blijft en mee opgewarmd wordt. Misschien eens testen met een boekentas op de achterste zetel.
 
Heeft wellicht te maken met de luchtstromen die beter onder controle zijn bij stilstand dan bij rijden. Ik vind soms ook dat je het koud kan hebben met de verwarming op 22 graden.
Ik las ergens dat de achterste openingen pas open gaan, als er achterin een stoel bezet is. Ook als je vooraan zit en je blaast warme lucht binnen langs de dashboard- en raamopeningen, ‘duw’ je waarschijnlijk de achterste koudere lucht langs onder weer naar voor door de circulatie en krijg je koude voeten. Als de openingen onder de voorzetels open staan, zorgen die er voor dat de achterste lucht achteraan blijft en mee opgewarmd wordt. Misschien eens testen met een boekentas op de achterste zetel.
Volgens mij zitten er onder de voorzetels geen openingen, ben wel niet 100% zeker.
 
Eindelijk een draadje hierover! Ik ervaar ook dat het in de winter onaangenaam kan zijn in de auto; af en toe een stoot koude lucht en zelfs met de temperatuur op 22 graden is het vaak gewoon fris. Wat ik tegenwoordig doe (maar ik ben zelf nog niet overtuigd dat het altijd werkt...) is dat ik de de airco handmatig uit zet en de fan een standje lager zet. Na een tijdje stopt de koude luchtstroom heb ik het idee, en komt alleen nog maar warme lucht uit de roosters. Geen ideale oplossing ivm beslagen ramen bijvoorbeeld. Wel opvallend dat dit probleem zich ook voordeed in mijn vorige Tesla - design foutje?
 
Ook bij mij is de temperatuur heel instabiel. In deze tijd, op stand ‘auto’ schiet hij vaak erg ver door, tot soms 3 graden te ver.
Dit is al wel eens vastgesteld door Tesla, en de interieur sensor is vervangen. Dat heeft niet geholpen. Hij meet wel goed, want in de Tesla Remote App zie ik wel die veel te hoge temperatuur.
De auto heeft de (juiste) info dus wel, maar lijkt er niets mee te doen. Reset helpt niet.
Wie weet waar de interieur sensor zit?
 
Ik moet ook wel zeggen dat waar ik de airco in de winter van 2017-2018 en 2018-2019 aangenaam vond, ik bij 2019.32.x de auto ook koud vond voelen, ook bij 21º ingesteld. Sinds 2019.40.2.1 vind ik het meevallen en staat de airco op 20,5º en soms zelfs op 20º en niet te klagen over het interieur.