Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Airbag recall

This site may earn commission on affiliate links.
Ik kreeg vanavond een e-mail binnen van Tesla. Blijkbaar moeten we er straks allemaal aan geloven, althans de bezitters van een Model S van minstens een paar maanden oud. Ze gaan de Takata airbags vervangen te zijner tijd.
Het gaat vooral in situaties met een vochtig klimaat, nou dan heb je het met Nederland, zeker aan zee, getroffen.
 
Inhoud van de mail met onderwerp: Model S Veiligheidsupdate

"Recent is de terughaalactie van Takata airbags inflators uitgebreid. Hierdoor vallen nu ook passagiersairbags van enkele 2012 Model S voertuigen binnen deze terughaalactie, Tesla zal deze vervangen. Hoewel de Takata terughaalactie op dit moment alleen van toepassing is op Model S voertuigen uit 2012 die zich in regio's van de Verenigde Staten bevinden bevinden waar sprake is van een hoge luchtvochtigheid, vervangt Tesla wereldwijd alle passagiersairbags van de 2012 Model S voertuigen. Bij Tesla staat de veiligheid van onze klanten voorop. De vervangactie is preventief, er is nog geen slijtage waargenomen in airbags van plaatselijke voertuigen.

Zoals bij tientallen miljoenen andere voertuigen met Takata airbags, wordt deze terughaalactie uitgevoerd aan de hand van een schema opgesteld door de United States National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). Tesla zal hetzelfde schema hanteren bij de vervanging van de airbags in andere landen, zelfs in de landen waar vervanging niet vereist is. Deze volgorde verzekert eigenaren dat er genoeg tijd is om de airbags te vervangen voordat mogelijke risico’s zich aandienen. De gebreken van de inflators worden namelijk door een aantal factoren veroorzaakt, waaronder leeftijd.

Hoewel de huidige terughaalactie enkel van toepassing is op Model S voertuigen uit 2012, zullen de passagiers-airbags van Model S voertuigen geproduceerd tot eind 2016, naar verwachting uiteindelijk worden teruggeroepen. Als u een eigenaar bent van een Model S, geproduceerd tussen 2013 en 2016, dan zijn uw airbags veilig, en zult u geen actie hoeven ondernemen totdat u nader bericht ontvangt van Tesla. Zoals aangegeven door de NHTSA hoeven eigenaren zich geen zorgen te maken over de Takata airbags totdat hun voertuig wordt terug geroepen. Desalniettemin zal Tesla voor uw gemak en gemoedsrust, proactief te werk gaan en alles doen om de airbags te vervangen nog voordat voertuigen worden teruggeroepen. Dit zal gebeuren zodra de levering van de onderdelen binnen is.

De terugroepactie is niet van toepassing op Tesla voertuigen die momenteel worden geproduceerd, Model S voertuigen geproduceerd vanaf eind 2016, alle Tesla Roadsters en Model X voertuigen. Deze voertuigen beschikken niet over de airbag inflator van deze terugroepactie.

Voor meer informatie, veel gestelde vragen, of andere details met betrekking tot deze terugroepactie, kunt u terecht op de Terugroepactie Informatie pagina. Mocht u nog aanvullende hulp nodig hebben, dan kunt u ook telefonisch contact met ons opnemen 0800 020 0160, of via e‑mail [email protected].
Bedankt voor uw vertrouwen in Tesla en medewerking om uw veiligheid te waarborgen. Onze excuses voor enig ongemak."
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
Blijkbaar is de kans op problemen het grootst in gebieden met een combinatie van warmte en vochtigheid. Die warmte valt in NL wel mee. Wereldwijd gaat het om zo'n 42 miljoen(!) voertuigen met zo'n onderdeel. Ik ben benieuwd of Tesla een deel van de kosten moet dragen, of dat Takata daar helemaal voor opdraait (lijkt me sterk dat ze dat kunnen). Sommige fabrikanten gaan over tot plaatsen van een onderdeel (de 'inflator') van een ander merk, omdat Takata ook van de nieuwe onderdelen niet kan garanderen dat ze wel voldoen.

Meer info hier: Massive Takata Airbag Recall: Everything You Need to Know, Including Full List of Affected Vehicles
 
Heb in ja auto e-mail gehad dat bij de Model S van 2014-2016 de airbags vervangen moeten worden met de mededeling:

“Als u eigenaar bent van een Model S uit 2014-2016, zal Tesla contact met u opnemen om een afspraak voor de vervanging in te plannen. Op dit moment is er geen onmiddellijke actie vanuit u nodig.”

En

“De NHTSA heeft aangegeven dat eigenaren zich geen zorgen hoeven te maken over de Takata airbags totdat hun voertuig wordt teruggeroepen. De volgorde van het opgestelde schema verzekert eigenaren dat er genoeg tijd is om de airbags te vervangen voordat er mogelijke risico’s aandienen. De gebreken van de inflators worden namelijk door een aantal factoren veroorzaakt, waaronder leeftijd.”

Maar ik kan niets vinden bij de RDW als terugroep actie en ben eens langsgereden bij de SeC zonder afspraak voor een deurhandle maar vergeten te vragen hiernaar maar ook niet op gewezen.....

Nu is mijn S geleverd begin maart 2104.... zou je toch denken dat ik snel aan de beurt zo moeten zijn gezien de volgorde bepaald zou worden voornamelijk op basis van leeftijd. Ook geven ze aan:

“Zoals bij vele andere voertuigen van andere merken met Takata airbags, wordt deze terughaalactie uitgevoerd aan de hand van een schema opgesteld door de United States National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). Op basis van dit schema ging de terughaalactie van Model S voertuigen uit 2012 van start in 2017. Daarna is deze in 2018 uitgebreid met Model S voertuigen uit 2013 en nu met de Model S voertuigen uit 2014-2016. Tesla heeft hetzelfde schema voor vervanging van de airbags in alle andere landen, zelfs in de landen waar vervanging niet vereist is.”

Begin maart 2014 uitgeleverd komt dan wel in de buurt van productie op het randje 2013/2014..

Zijn er al mensen die laat 2014 of 2015/16 productie teruggeroepen zijn voor de airbags?
 
Heb in ja auto e-mail gehad dat bij de Model S van 2014-2016 de airbags vervangen moeten worden met de mededeling:

“Als u eigenaar bent van een Model S uit 2014-2016, zal Tesla contact met u opnemen om een afspraak voor de vervanging in te plannen. Op dit moment is er geen onmiddellijke actie vanuit u nodig.”

En

“De NHTSA heeft aangegeven dat eigenaren zich geen zorgen hoeven te maken over de Takata airbags totdat hun voertuig wordt teruggeroepen. De volgorde van het opgestelde schema verzekert eigenaren dat er genoeg tijd is om de airbags te vervangen voordat er mogelijke risico’s aandienen. De gebreken van de inflators worden namelijk door een aantal factoren veroorzaakt, waaronder leeftijd.”

Maar ik kan niets vinden bij de RDW als terugroep actie en ben eens langsgereden bij de SeC zonder afspraak voor een deurhandle maar vergeten te vragen hiernaar maar ook niet op gewezen.....

Nu is mijn S geleverd begin maart 2104.... zou je toch denken dat ik snel aan de beurt zo moeten zijn gezien de volgorde bepaald zou worden voornamelijk op basis van leeftijd. Ook geven ze aan:

“Zoals bij vele andere voertuigen van andere merken met Takata airbags, wordt deze terughaalactie uitgevoerd aan de hand van een schema opgesteld door de United States National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). Op basis van dit schema ging de terughaalactie van Model S voertuigen uit 2012 van start in 2017. Daarna is deze in 2018 uitgebreid met Model S voertuigen uit 2013 en nu met de Model S voertuigen uit 2014-2016. Tesla heeft hetzelfde schema voor vervanging van de airbags in alle andere landen, zelfs in de landen waar vervanging niet vereist is.”

Begin maart 2014 uitgeleverd komt dan wel in de buurt van productie op het randje 2013/2014..

Zijn er al mensen die laat 2014 of 2015/16 productie teruggeroepen zijn voor de airbags?
Ja, bij mij is in januari de passagiers airbag vervangen. Ook het interieur van de laadpoort en de bouten van de stuurbekrachtiging. Allemaal als gevolg van eerdere terugroep emails van Tesla.
 
  • Informative
Reactions: pvh
Had afgelopen week een afspraak staan voor de CCS upgrade, in de App was deze naar volgende maand geplaatst maar kreeg een e-mail dat ik wel een afspraak zou hebben. Bellen heeft geen zin dus maar mailtje gestuurd. Kreeg binnen 30 minuten een belletje dat wat ik al dacht klopte en dat de CCS spullen nog niet binnen waren en het systeem per abuis toch een reminders had verzonden. Gelijk gevraagt over de airbag (jaja, niet of topic dus) en de dame gaf aan dat er 3 zaken in het systeem stonden die ze dan gelijk gaan uitvoeren inclusief de airbag volgende maand.