Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Airco onderhoud

This site may earn commission on affiliate links.
Helaas begint mn airco te stinken en koelt stukken minder... maw m'n auto is aan airco onderhoud toe.
Ik heb geprobeerd een afspraak te plannen bij een Service Center, maar daar kan ik niet voor mid juni terecht.

Weten jullie een adres in midden Nederland waar ze ervaring hebben met airco onderhoud voor een MS? Liefst omgeving Harderwijk.
Moet er speciale vloeistof gebruikt worden? Of gewoon de standaard (er schijnt een nieuwe variant te bestaan)?
Ho kan ik achterhalen of mijn auto een gewoon filter of een heap-filter heeft?

Thanks!
 
Zojuist airco onderhoud gehad bij Tesla.
Een maandje geleden deed de airco het beduidend minder in koelen.
De koudemiddel is gedaald naar 130 vanaf 730 normaal. Tesla kon geen lekkage ontdekken en heeft het gevuld met een UV vloeistof om de lekkage de volgende keer beter te kunnen ontdekken.

Zover prima service en zou misschien ook onder service ervaringen kunnen/ moeten.

Wel schrik ik van de prijs, al weet je dat wel redelijk vooraf. Met circa anderhalf uur werk, koelmiddel en UV middel in het totaal 373 euro. Gelukkig kan ik mezelf koelhouden in de auto ;)
 
Zojuist airco onderhoud gehad bij Tesla.
Een maandje geleden deed de airco het beduidend minder in koelen.
De koudemiddel is gedaald naar 130 vanaf 730 normaal. Tesla kon geen lekkage ontdekken en heeft het gevuld met een UV vloeistof om de lekkage de volgende keer beter te kunnen ontdekken.

Zover prima service en zou misschien ook onder service ervaringen kunnen/ moeten.

Wel schrik ik van de prijs, al weet je dat wel redelijk vooraf. Met circa anderhalf uur werk, koelmiddel en UV middel in het totaal 373 euro. Gelukkig kan ik mezelf koelhouden in de auto ;)
600 gram kwijtraken is wel erg veel inderdaad. Ik zou er niet raar van staan te kijken als er toch een lek zit.

Vaak gaan de 2 condensors achter de bumper lek vanwege bladeren troep die door de schutters/louvres naar binnen waaien, dit blijft lang nat en daardoor gaan de condensors uiteindelijk lek.

Bumper eraf halen om ze schoon te maken kan maar het is helaas bijna onvermijdelijk dat ze lek gaan.
 
  • Informative
Reactions: Krisja
Zojuist airco onderhoud gehad bij Tesla.
Een maandje geleden deed de airco het beduidend minder in koelen.
De koudemiddel is gedaald naar 130 vanaf 730 normaal. Tesla kon geen lekkage ontdekken en heeft het gevuld met een UV vloeistof om de lekkage de volgende keer beter te kunnen ontdekken.

Zover prima service en zou misschien ook onder service ervaringen kunnen/ moeten.

Wel schrik ik van de prijs, al weet je dat wel redelijk vooraf. Met circa anderhalf uur werk, koelmiddel en UV middel in het totaal 373 euro. Gelukkig kan ik mezelf koelhouden in de auto ;)
Dat is voor dit type airco idd een fors verlies. Bij EV's wordt airco niet aangedreven door een V-snaar (met min. lekkage op asafdichting tot gevolg) maar met elektrische pomp (beetje vergelijkbaar met koelkast compressor) Een koelkast hoef je tussendoor ook niet bij te vullen.....

Maar vanwege toepassen UV middel verwacht Tesla wellicht ook wel dat er ergens een minimaal lekje zit -> het is dan een stuk eenvoudiger op te sporen. (misschien dat je zelf over een half jaar al ergens een koppeling oid ziet met verkleuring -> dan kunnen ze mogelijk al iets doen voordat koudemiddel verdwenen is)

Bij een Tesla is de airco niet alleen comfort (koel binnen) maar ook echt kritisch onderdeel van aandrijving(accu).
Snelladen kun je wel vergeten zonder airco/koeling.
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Dat is voor dit type airco idd een fors verlies. Bij EV's wordt airco niet aangedreven door een V-snaar (met min. lekkage op asafdichting tot gevolg) maar met elektrische pomp (beetje vergelijkbaar met koelkast compressor) Een koelkast hoef je tussendoor ook niet bij te vullen.....

Maar vanwege toepassen UV middel verwacht Tesla wellicht ook wel dat er ergens een minimaal lekje zit -> het is dan een stuk eenvoudiger op te sporen. (misschien dat je zelf over een half jaar al ergens een koppeling oid ziet met verkleuring -> dan kunnen ze mogelijk al iets doen voordat koudemiddel verdwenen is)

Bij een Tesla is de airco niet alleen comfort (koel binnen) maar ook echt kritisch onderdeel van aandrijving(accu).
Snelladen kun je wel vergeten zonder airco/koeling.
Dat is wel gek, want ik heb bijvoorbeeld op 5 juli gewoon met max 110 kWh geladen van 22% naar 81% in precies 30 minuten volgens Teslamate.
Dat impliceert dat de lek toch wel wat groter moeten zijn. Overigens voordat de auto bij het servicecenter was, was de laadsnelheid met max 77 kWh wel een stuk lager. Toen van 26% naar 81% en 40 minuten laden. Dat is dan weer in lijn van verwachtingen.
 
Dat is wel gek, want ik heb bijvoorbeeld op 5 juli gewoon met max 110 kWh geladen van 22% naar 81% in precies 30 minuten volgens Teslamate.
Dat impliceert dat de lek toch wel wat groter moeten zijn. Overigens voordat de auto bij het servicecenter was, was de laadsnelheid met max 77 kWh wel een stuk lager. Toen van 26% naar 81% en 40 minuten laden. Dat is dan weer in lijn van verwachtingen.
Het koelvermogen is niet rechtevenredig met hoeveelheid koudemiddel wat nog in het systeem zit.
Bij de eerste afname hoeveelheid koudemiddel gebeurt er weinig maar op een gegeven moment is er te weinig vloeistof voor correct rondpompen en fase overgang van vloeibaar -> gas (waardoor koude ontstaat).

Soms hoor je ook aan geluid dat er te weinig koudemiddel in zit (maar dan is werking ook al sterk teruggelopen)

Zonder UV middel toevoeging kun je soms ook wel verdachte locatie (van lekkage) ontdekken -> vervuilde koppeling terwijl rest van systeem veel schoner is (er zit iets smeermiddel in koudemiddel wat mee kan komen -> zorgt voor aanhechting vuil)
 
  • Helpful
Reactions: Sijsje and Maurice1