Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Airco probleem (5 dagen voor de vakantie)

This site may earn commission on affiliate links.
Bij mij ging de compressor er aan bij het snelladen bij 40 graden op een hete parkeerplaats. Bij het wegrijden hoorde ik meteen de compressor. Als die de geest geeft, dan hoor je dat heel goed. Alsof een auto voor je de motor uitzet. Dat schijnen kapotte lagers te zijn, maar er kan natuurlijk meer kapot zijn. Het geluid is heel goed hoorbaar als je de motorkap open doet. De AC laat draaien en dan de ventilatie handmatig uitschakelt.

Hier een link naar een filmpje dat ik indertijd heb gemaakt: video

Overigens herken ik wel exact die korte klamme lucht als de compressor even uitviel. Dat had ik ook en als de compressor weer aan ging dan was die vrijwel meteen weer weg. Bij mij was dat echter hooguit 30 seconden, dus niet de 10 minuten die jij beschrijft. Wellicht dat de jouwe ook kapot is, maar je het niet hoort en langer duurt om weer op te starten.

Die AC compressor gaat vaak kapot. Het schijnt een model te zijn die Mercedes ook gebruikt, maar bij Tesla is die ook nodig om een dik accupakket te moeten koelen. Het zou mij niet verbazen dat (ook) dit onderdeel gewoon buiten de specificaties wordt gebruikt.

Ik verwacht dat de koeling van het accupakket altijd voorrang krijgt, dus als je flink loopt te trappen, dan kan ik me voorstellen dat de AC het minder goed doet. Wat dat betreft kan ik het verhaal van het SeC wel volgen. Maar als die het de volgende dag nog niet doet, dan kan het natuurlijk niet zijn dat je accu te heet is. Ik vind de AC goed werken, maar die in mijn Audi A4 werd kouder.

Ik heb onlangs wel de tweejaarlijkse beurt laten uitvoeren en daarbij wordt ook het AC koelmiddel aangevuld. Bij mij hoefde er maar weinig bij (2 jaar, 55.000km) en -tenzij een lekkage is- mag je er ongeveer vanuit gaan dat 10% van het koelmiddel per jaar verdampt. Bij mijn vorige auto's liet ik elke 4 jaar het koelmiddel controleren en bijvullen. Als je echt veel te weinig koelmiddel hebt, dan zou het bijna lek moeten zijn (ik ga er vanuit dat jouw Model S ook 2-3 jaar oud is).

Ik ben best wel klaar met Tesla. De auto is in potentie geweldig, maar de kwaliteit en service is gewoon bagger. Ik ben net terug van een week Italië (ruim 4000km via allerlei passen) met een Audi cabriolet uit 1993. Dan pas besef je dat dit de gouden jaren waren van de automobielindustrie. Die auto's zijn gemaakt voor de eeuwigheid. Nul roest, dikke motor en relatief weinig vermogen en het altijd probleemloos doen..
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Ik ben best wel klaar met Tesla. De auto is in potentie geweldig, maar de kwaliteit en service is gewoon bagger. Ik ben net terug van een week Italië (ruim 4000km via allerlei passen) met een Audi cabriolet uit 1993. Dan pas besef je dat dit de gouden jaren waren van de automobielindustrie. Die auto's zijn gemaakt voor de eeuwigheid. Nul roest, dikke motor en relatief weinig vermogen en het altijd probleemloos doen..
Zo zie je maar. Ik had 15 jaar geleden een identieke Audi cabriolet van 1996 en de problemen en service hebben ervoor gezorgd dat ik wel klaar met Audi ben.

In mijn Model X heeft het ding ook nog niet ijs op de ruiten geblazen, maar hij koelt wel voortreffelijk, ook bij +40º. Ik denk dus niet dat je kan stellen dat het koelsysteem voor alle Tesla's onderbemeten is.
 
Last edited:
Wel grappig, zelf ook een Audi Cabrio gehad uit 93, met het 2.6 blok. Even een thermostaat vervangen betekende zo’n beetje de motor uitbouwen, en verder is alles aan dat ding wel vervangen. Het enige wat echt feilloos bleef werken waren de airco en het cabriodak. Wel een onwijs fijne auto om te rijden, maar de onkosten die ik er aan heb gehad.....
 
Mijn airco werkt prima, behalve dat hij voor mijn gevoel soms wat lang moet zoeken om de uitgeblazen lucht op de juiste temperatuur te krijgen.

soms wil ik het kouder hebben, maar dan komt er eerst een tijdje warme lucht. Zodanig lang (dus niet alleen bij het opstarten) dat ik de airco maar uitzet om het niet warmer te krijgen. Na enkele km zet ik hem dan weer aan.
 
Bij mij ging de compressor er aan bij het snelladen bij 40 graden op een hete parkeerplaats. Bij het wegrijden hoorde ik meteen de compressor. Als die de geest geeft, dan hoor je dat heel goed. Alsof een auto voor je de motor uitzet. Dat schijnen kapotte lagers te zijn, maar er kan natuurlijk meer kapot zijn. Het geluid is heel goed hoorbaar als je de motorkap open doet. De AC laat draaien en dan de ventilatie handmatig uitschakelt.

Hier een link naar een filmpje dat ik indertijd heb gemaakt: video

Het geluid uit het filmpje hoor ik niet. Ik hoor de compressor wel draaien (beetje koelkast geluid). maar toen ik de storing in het IC scherm had staan hoorde ik dat geluid niet. Heb het idee dat de hele compressor toen gewoon niet aan wilde springen. Geluid uit jouw filmpje is mij onbekend.
 
Zo zie je maar. Ik had 15 jaar geleden een identieke Audi cabriolet van 1996 en de problemen en service hebben ervoor gezorgd dat ik wel klaar met Audi ben.
Wel grappig, zelf ook een Audi Cabrio gehad uit 93, met het 2.6 blok. Even een thermostaat vervangen betekende zo’n beetje de motor uitbouwen, en verder is alles aan dat ding wel vervangen. Het enige wat echt feilloos bleef werken waren de airco en het cabriodak. Wel een onwijs fijne auto om te rijden, maar de onkosten die ik er aan heb gehad.....
Die thermostaat uitbouwen is inderdaad wel een klusje dat je samen moet nemen met wat andere werkzaamheden (distributieriem). Zo'n V6 blok is inderdaad wat krap in het vooronder. Maar ik heb blijkbaar geluk met de wagen, want ik heb hem bij een nogal dubieuze handelaar gekocht (was eigenlijk enkel de bedoeling om er een rally mee te rijden) en hij is juist zeer betrouwbaar gebleken. Ik zal het niet meer aanvoeren als argument. :)

In mijn Model X heeft het ding ook nog niet ijs op de ruiten geblazen, maar hij koelt wel voortreffelijk, ook bij +40º. Ik denk dus niet dat je kan stellen dat het koelsysteem voor alle Tesla's onderbemeten is.
Zelfde hier... In mijn vorige auto kon ik het ijskoud krijgen, maar dat is niet zo belangrijk. De Model S krijg ik ook relatief vlot koel. Ik heb wel de indruk dat die wat harder moet werken vanwege het grote raamoppervlak (vooral panoramadak). Ik doe dan ook altijd eerst het dakje open de eerste minuten.
 
Ik denk dat er ook wat aan de software gemorreld wordt. Op 2020.32.x vond ik 'm niet bijster koud, op 2020.36.x voelt ie duidelijk kouder bij dezelfde instelling.

Maar dat is niet het gedrag waarover het hier gaat, met duidelijke onderbrekingen in de werking zonder dat er een oorzaak gevonden wordt.
 
Iemand enig idee wat de kosten zijn van het repareren van een ratelende airco, indien je buiten de garantie zit? Is dit een fix die alleen door Tesla uitgevoerd mag worden, of kan een aircospecialist hier ook in volstaan?

Merk bij onze MX (2017, geen garantie meer) dat na een rit (afstand maakt niet uit) “iets”, een soort van ventilator, nog een tijdje na-ratelt, draait steeds langzamer. Ook tijdens het rijden af en toe een diepe brom vanuit de voorkant hoorbaar (nee geen V8 of diesel die voor me rijdt). Klein vermoeden dat de airco, of een onderdeel daarvan, binnenkort de geest gaat geven.
 
Iemand enig idee wat de kosten zijn van het repareren van een ratelende airco, indien je buiten de garantie zit? Is dit een fix die alleen door Tesla uitgevoerd mag worden, of kan een aircospecialist hier ook in volstaan?

Merk bij onze MX (2017, geen garantie meer) dat na een rit (afstand maakt niet uit) “iets”, een soort van ventilator, nog een tijdje na-ratelt, draait steeds langzamer. Ook tijdens het rijden af en toe een diepe brom vanuit de voorkant hoorbaar (nee geen V8 of diesel die voor me rijdt). Klein vermoeden dat de airco, of een onderdeel daarvan, binnenkort de geest gaat geven.

De A/C compressors kunnen vrij rumoerig zijn van een S/X, bij latere types zit de A/C compressor ook ingepakt in een soort geluidsisolatie maar je blijft ze horen. Deze pompen doen echter niet aan of uit zoals vroeger maar als je goed luistert hoor je dat hij met kleine stapjes harder of zachter gaat draaien.


Ventilatoren op de condensors gaan ook wel eens kapot maar dat is meer een geluid dat er iets aan loopt.

In principe is de aircopomp vervangen een dure maar geen ingewikkelde ingreep.

Hv systeem spanningsloos maken, aircosysteem leegtrekken, vacumeren. Controleren op gruis anders systeem spoelen.
Je moet zorgen dat er exact het gewicht aan olie die uit de oude pomp komt matched met de nieuwe pomp.
Droogzak vervangen, vacumeren, vullen en misschien een redeploy.

Lang verhaal kort, een goede aircospecialist moet dit zeker kunnen. Vroeger waren deze pompen restricted voor verkoop maar tegenwoordig mag je deze gewoon kopen bij Tesla. Gebruikt zou ik zelf denk ik niet aandurven aangezien ze zo vaak kapot gaan dat de kans dat je een matige/kapotte koopt zeer aanwezig is. Ook heeft dit onderdeel een erg hoog part nummer dus hij is al vele malen verbetert ten opzichte van waar ze mee begonnen met productie.
 
  • Informative
Reactions: Faiz71 and Maarten
Buiten garantie zou ik dit niet door Tesla laten doen. De airco compressor is een onderdeel dat ook door andere merken gebruikt wordt. Die pomp is redelijk goed bereikbaar dus zal ook door een goede garagist kunnen worden vervangen. Uurtarief en onderdeelprijzen bij Tesla zijn absurd.

Overigens is het een ontwerpfout (IMHO) omdat er buitensporig veel kapot gaan. Tesla doet daar alleen (zoals altijd) helemaal niets mee. Hetzelfde gedoe zie je met de LED koplampen van de model S. Ik zou het wel even voorleggen bij het SeC en vragen om coulance. Ik vermoed dat de compressor te zwaar belast wordt bij het koelen van de accu tijdens het superchargen.
 
Vwb het vervangen door niet-Tesla, ik meen gelezen te hebben (maar weet niet meer waar) dat Tesla een ander koelmiddel inzet dan de industrie standaard, en dat het verkeerde middel tot onherstelbare schade zal leiden. Goed om dit nog even indringend te checken.
 
Vwb het vervangen door niet-Tesla, ik meen gelezen te hebben (maar weet niet meer waar) dat Tesla een ander koelmiddel inzet dan de industrie standaard, en dat het verkeerde middel tot onherstelbare schade zal leiden. Goed om dit nog even indringend te checken.

Tesla gebruikt het koudemiddel R1234yf maar dit kan vrijwel niet verkeerd gaan aangezien de vulnippels van dit systeem anders zijn tov een oud systeem met R134. Tenzij je met 'illegale' verloopnippels werkt maar dan ben je bewust bezig de boel de belazeren.
Zijn ondertussen meer fabrikanten die met hetzelfde koudemiddel werken en het is redelijk 'common' tegenwoordig.

De juiste olie daarentegen is wel heel erg belangrijk:

Hellup :( op vakantie in Kroatië koplampen vallen uit P85+ 2013
 
  • Informative
Reactions: Maarten
Ah, dank, dit was inderdaad de thread waar ik het had gelezen. En dank voor het corrigeren van mijn fout. Dus niet alleen het koelmiddel, maar vooral de olie is het kritieke punt.

Huub

Tesla gebruikt het koudemiddel R1234yf maar dit kan vrijwel niet verkeerd gaan aangezien de vulnippels van dit systeem anders zijn tov een oud systeem met R134. Tenzij je met 'illegale' verloopnippels werkt maar dan ben je bewust bezig de boel de belazeren.
Zijn ondertussen meer fabrikanten die met hetzelfde koudemiddel werken en het is redelijk 'common' tegenwoordig.

De juiste olie daarentegen is wel heel erg belangrijk:

Hellup :( op vakantie in Kroatië koplampen vallen uit P85+ 2013
 
  • Like
Reactions: Gtech