Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Alfen load balancing kabels

This site may earn commission on affiliate links.

sdtsdt

New Member
Feb 4, 2022
4
0
OVL
Hallo iedereen,

Ik heb een Alfen laadpaal en een slimme meter. Wanneer ik loadbalancing wil, dan dien ik een UTP kabel te voorzien tussen laadpaal en P1 poort. Zover geen probleem.
Echter, mijn huidige utp kabel wordt gebruikt voor de internet connectie van e laadpaal (backoffice).

Kan ik daar een switch tussen steken, dus zowel P1 kabel als laadpaal kabel op zelfde switch inpluggen?
Zie niet in hoe ik het anders kan doen zonder mijn internetconnectie op laadpaal te verliezen (geen simkaart aanwezig).
P1 -> SWITCH en SWITCH -> LAADPAAL
 
Hallo iedereen,

Ik heb een Alfen laadpaal en een slimme meter. Wanneer ik loadbalancing wil, dan dien ik een UTP kabel te voorzien tussen laadpaal en P1 poort. Zover geen probleem.
Echter, mijn huidige utp kabel wordt gebruikt voor de internet connectie van e laadpaal (backoffice).

Kan ik daar een switch tussen steken, dus zowel P1 kabel als laadpaal kabel op zelfde switch inpluggen?
Zie niet in hoe ik het anders kan doen zonder mijn internetconnectie op laadpaal te verliezen (geen simkaart aanwezig).
P1 -> SWITCH en SWITCH -> LAADPAAL
Een switch gaat niet werken omdat de P1 poort geen ethernet/netwerk poort is.
Ik weet niet hoeveel ruimte er in de laadpaal beschikbaar is, maar wellicht kun je er een draadloos accespoint in/naast kwijt waar je de backoffice op kunt zetten en de utp kabel voor de P1 poort gebruiken?
 
Heeft de Pro Line niet een aparte RJ11 ingang voor de P1 communicatie?

En eventueel verlengen met deze modules: P1 poort Verlengmodules voor Alfen Laadpaal Load Balancing | bol.com
Vreesde al dat een switch niet kon wegens geen ethernet op slimme meter :-(

Zelfs mocht er een (extra) RJ11 poort aanwezig zijn (zou eens moeten kijken in handleiding), is het nog geen oplossing, want heb maar één ethernetkabel in de muur zitten en kan er niets meer bijstoppen (alles gepleisterd en geverfd over een afstand van 10 meter).
AP kan zeker niet in laadpunt zelf (geen plaats) en het naast de paal hangen is geen proper zicht. Hou van een strakke uitstraling :)

Enige doenbare oplossing lijkt me dan is om een simkaart bestellen voor backoffice (als ik daar aan geraak) en de huidige ethernetkabel gebruiken voor link naar P1 poort.
 
Een UTP kabel heeft 8 aders. Voor 100Mbit, wat meer dan voldoende zou moeten zijn, heb je er slechts 4 nodig. Voor P1 of modbus slechts twee.

Je zou de kabel dus voor beide moeten kunnen gebruiken als je genoeg overshot hebt (kan ook verlengd worden). Je kan zelf splitsen en connectors monteren maar er bestaan volgens mij ook adapterstukjes voor.
 
Een UTP kabel heeft 8 aders. Voor 100Mbit, wat meer dan voldoende zou moeten zijn, heb je er slechts 4 nodig. Voor P1 of modbus slechts twee.

Je zou de kabel dus voor beide moeten kunnen gebruiken als je genoeg overshot hebt (kan ook verlengd worden). Je kan zelf splitsen en connectors monteren maar er bestaan volgens mij ook adapterstukjes voor.
Da's inderdaad een poging waard, zelf niet aan gedacht hoewel ik in de IT zit.
Splitsen moet wel lukken, als je de 8 draadjes in een fiche krijgt, dan zal het met 2 of 4 ook wel lukken :)

Bedankt voor de tip!
 
Heeft de Pro Line niet een aparte RJ11 ingang voor de P1 communicatie?

En eventueel verlengen met deze modules: P1 poort Verlengmodules voor Alfen Laadpaal Load Balancing | bol.com
Zou je tussen die verlengmodules verplicht 1 vaste Utp kabel moeten trekken, of kan je er (unmanaged) switches tussen hebben staan? Laadpaal-verlengmodule-utpkabel-switch-utpkabel-switch-verlengmodule-meter.

Zou voor mij dan ook een oplossing kunnen betekenen wanneer de digitale meter+capaciteitstarief ingevoerd wordt.
 
Zou je tussen die verlengmodules verplicht 1 vaste Utp kabel moeten trekken, of kan je er (unmanaged) switches tussen hebben staan? Laadpaal-verlengmodule-utpkabel-switch-utpkabel-switch-verlengmodule-meter.

Zou voor mij dan ook een oplossing kunnen betekenen wanneer de digitale meter+capaciteitstarief ingevoerd wordt.
Edit: Even handleiding opgezocht… Vrees dat dat dus niet gaat. modules krijgen voeding van de P1 poort, dus er gaan aders van je Utp kabel gebruikt worden om de 2de module van stroom te voorzien. Utp kabel opsplitsen zoals hierboven geopperd lijkt dus ook geen goed idee.
 
Ik neem aan dat de kabels in een buis zitten, is het dan niet mogelijk om er eentje bij te trekken? Uit ervaring weet ik dat het vaak niet makkelijk is maar met een beetje afwasmiddel kom je een eind.
Neen, dat lukt niet (niet in een buis, heb mij al verschillende keren laten vangen, dus nu ga ik het nooit meer doen :))
 
In je Alfen laadpaal, zit als het goed is een simkaart. (deze zit verstopt achter het display gedeelte). Deze stuurt de info naar je backoffice partij toe. Je kunt je utp (rj45) kabel gebruiken voor je p1 poort. Als je 2 paren pakt van de kabel, kun je hier een rj11 stekker op knijpen. Aan de meterkast kant plug je hem in de p1 poort. En in je laadpaal stop je hem in de rj11 aansluiting die onder je rj45 poortje zit. Opgelost. Vervolgens moet je wel een licentie hebben in je Alfen om ook de p1 mogelijkheid te kunnen gebruiken.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
In je Alfen laadpaal, zit als het goed is een simkaart. (deze zit verstopt achter het display gedeelte). Deze stuurt de info naar je backoffice partij toe. Je kunt je utp (rj45) kabel gebruiken voor je p1 poort. Als je 2 paren pakt van de kabel, kun je hier een rj11 stekker op knijpen. Aan de meterkast kant plug je hem in de p1 poort. En in je laadpaal stop je hem in de rj11 aansluiting die onder je rj45 poortje zit. Opgelost. Vervolgens moet je wel een licentie hebben in je Alfen om ook de p1 mogelijkheid te kunnen gebruiken.
Volgens mij heeft Jeroen gelijk. Trouwens, ik lees hierboven iets over "modules", maar zo'n module (in de letterlijke zin van het woord echte modems, want ze vertalen het P1-protocol naar een protocol dat beter met afstand kan omgaan, en weer terug) heb je voor home load balancing alléén nodig als de afstand groter is dan ca. 16meter.
 
De Alfen paal heeft inderdaad een aparte RJ11 poort voor de P1-poort.
De Ethernet poort gebruik ik ook (ik heb 2 UTP kabels naar de laadpaal), maar is strict gezien niet nodig. De laadpaal heeft een eigen SIM.

Als je de Ethernet kabel niet gebruikt zou 't geheel moeten werken over de SIM-kaart, alleen kun je de paal dan niet meer beheren met de MyEve App of de Windows-setup-tool.

Ik gebruik de P1-poort overigens zonder "verlengkastjes" over een afstand van meer dan 15 meter. Als je een beetje fatsoenlijke UTP kabel gebruikt (en geen telefoonkabel oid) dan werkt dat meestal prima.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
De Alfen paal heeft inderdaad een aparte RJ11 poort voor de P1-poort.
De Ethernet poort gebruik ik ook (ik heb 2 UTP kabels naar de laadpaal), maar is strict gezien niet nodig. De laadpaal heeft een eigen SIM.

Als je de Ethernet kabel niet gebruikt zou 't geheel moeten werken over de SIM-kaart, alleen kun je de paal dan niet meer beheren met de MyEve App of de Windows-setup-tool.

Ik gebruik de P1-poort overigens zonder "verlengkastjes" over een afstand van meer dan 15 meter. Als je een beetje fatsoenlijke UTP kabel gebruikt (en geen telefoonkabel oid) dan werkt dat meestal prima.
Dank Tozz,

Maar als je 2 Alfen laders hebt die samen het beschikbare vermogen moeten delen (wat ze via het signaal van de P1 poort kunnen afleiden) hoe communiceren die twee dan met elkaar? Zit je dan meteen aan twee UTP kabels en een switch vast of kan het ook nog met een crosslink kabel?
 
Last edited: