Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Amsterdam supercharger / Taxi overbelasting

This site may earn commission on affiliate links.
Beste mede Tesla rijders,

Ik snap dat er een aantal Tesla rijders zich ergeren aan alle Taxi’s die gebruik maken van de supercharger in Amsterdam.
Ik zal in het kort een duidelijke inzicht geven in de ontstane situatie.

In 2014/2015 zijn er +/- 200 Tesla’s aan de ZZP taxi chauffeurs die in Amsterdam en omstreken hun werkzaamheden zouden verrichten.

Alleen werden er slechts 8 laders in Amsterdam geplaatst en 4 laders op Schiphol.
Kosten op Schiphol 30cent per kw en verbod op gebruik van alle superchargers ik Nederland.
Dus 4 laders voor 200 taxi’s die gemiddeld 700km per voertuig per dag rijden.

Omdat er een aantal prive tesla rijders in Amsterdam begon te klagen over de drukte werden de Tesla taxi rijders geblokkeerd door Schipholtaxi (malafide taxi bedrijf die vergunningen verzorgt op Schiphol).

Maar hiermee was het probleem niet opgelost omdat het aantal tesla taxi blijft toenemen en heel veel Tesla taxi rijders niet meer samenwerken met de malafide taxi organisatie Schipholtaxi is er een nieuwe probleem ontstaan namelijk dat Tesla Nederland voertuigen heeft verkocht die minder presteren dan beloofd 502 km bij verkoop inmiddels maar 180km werkelijk haalbaar.

In november 2017 kondigde Tesla een nieuwe plan aan namelijk opnieuw een verbod voor taxi’s bij superchargers in Amsterdam, en hiervoor gebruiken ze ik citieer ‘
Laadstation Amsterdam Zuid-Oost
Tesla is voomemens om (verkeers)veiligheidsmaatregelen te nemen omtrent het gebruik van de Superchargers op haar vestiging te Amsterdam Zuid-Oost. ’ .

Zoals de meeste van u weten zijn er inmiddels 12 laders op Schiphol geplaatst die ongebruikt blijven omdat Tesla contracten biedt aan de taxi rijders die op geen mogelijke wijze redelijk zijn .

De voorstel van tesla is :
Geen gebruik maken van supercharger Amsterdam + 50km om Amsterdam verbod op gebruik supercharger’s ( Inclusief toekomstige supercharger Leiden en Breukelen) + betaald superchargen op Schiphol tegen een tarief van 30 cent per kw.

Aan alle tesla rijders ik snap alle frustraties die ontstaat door alle taxi’s die Amsterdam staan te laden maar het is voorlopig niet anders zolang tesla
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt and HWS
Hoe kom je aan 180Km bereik? Ik heb een 85D en haal daar wel 400KM uit als ik normaal rij en bij minder normaal zit het tussen de 350 tot 375. 180KM kan ik ook halen maar dan moet ik wel als een gek gaan rijden. Of hebben de taxi's kleinere accu's? 60Kwh? Dan nog misschien met de gemeente Amsterdam ergens een veld maken met allemaal 32Kwh laders? Is niet zo snel als een SUC maar je kan er heel de dag aanhangen.
 
Hoe kom je aan 180Km bereik? Ik heb een 85D en haal daar wel 400KM uit als ik normaal rij en bij minder normaal zit het tussen de 350 tot 375. 180KM kan ik ook halen maar dan moet ik wel als een gek gaan rijden. Of hebben de taxi's kleinere accu's? 60Kwh? Dan nog misschien met de gemeente Amsterdam ergens een veld maken met allemaal 32Kwh laders? Is niet zo snel als een SUC maar je kan er heel de dag aanhangen.

Hoe ik aan 180 km ? Dat is wat ik zelf haal met mijn huidige voertuig.
De software is trouwens ook aangepast voor de taxi’s waardoor ze slecht 55 van 85 KW kunnen gebruiken.

Gemeente Amsterdam heeft de Tesla’s niet verkocht maar Tesla motors.

En hangen aan de laders zijn jou woorden want gebruik van de superchargers is niet
voor de plezier maar voor de doorreis die deze rijders elke hebben ( aangezien ze 700km per dag nodig hebben).
En daarnaast snap ik je argumenten / voorgestelde idee van gemeente Amsterdam niet want ik neem aan dat Tesla motors een Tesla verkoopt en niet een taxi, dus alle rechten die jij denkt te beschikken hebben de andere tesla eigenaren ook en dat houdt ook in dat ze de laders net als elke andere Tesla eigenaar Gratis moeten kunnen gebruiken.
 
Ik kom zelf nooit in Amsterdam juist doordat het daar vol staat ga ik er met een boog omheen of doe een laadsessie bij Fastned. Met de gemeente bedoelde ik dat de Taxi rijders samen als ondernemers naar de gemeente gaan het probleem aankaarten en dat als de gemeente een groene gedachte wil uitdragen dat ze met een dergelijke oplossing komen en mee denken. Doen wij hier als ondernemers ook met de gemeente werkt altijd goed.

Maargoed zelfs met een 55kW zou je bij goed doorrijden 220 KM moeten halen dat is namelijk 250wh.
 
ik geloof dat ik de mail begrijp.... Komt er op neer dat er een contract komt waarin alleen SuC bij Schiphol beschikbaar is tegen 30c p/Kw, dus ca 7c per km. Dat is dan net zo duur als diesel rijden bij 1:15 verbruik kom je op 7,5c per km. Kortom de business-case voor een Tesla taxi die 700km per dag rijdt en dus moet Superchargen klopt niet en je kan dus beter diesel rijden dan Tesla. Geen laadperikelen ook.
 
Ben het volledig met je eens bersselaar69, het is best triest als je ziet hoe Tesla met klanten omgaat.

Uhm, ik verwacht dat bersselaar69 het over je openingspost heeft, tenminste diezelfde reactie had ik na het lezen van deze post. Verder is het doel van je mail me totaal onduidelijk. Wil je begrip van andere Tesla rijders?

Ik vind de gedachte van Glitch de enige juiste. Je hebt als branche ergens last van, probeer dit dan ook als branche op te lossen met je lokale overheid.

De discussie over range lijkt me weinig zinvol. Ik ken inhoudelijk je aankoopovereenkomst met Tesla natuurlijk niet, maar dit is voor het eerst dat ik iets hoor over specifieke software voor taxi's/ander beroepsmatig vervoer. Tesloop in de Verenigde Staten rijdt ook een soort van taxi service, en zelfs na iedere dag volledig tot 100% opladen (wat Tesla nadrukkelijk afraadt) is bij een probleem de aandrijflijn onder garantie vervangen.

Dan het laatste punt; Mijn inziens is het voorstel van Tesla om te laden ook niet zo heel gek a 30 cent per kilometer. Qua 'brandstof' kosten per km kom je dan nog steeds lager uit dan de gemiddelde Mercedes E-klasse diesel.
 
  • Like
Reactions: robertvg
@Henkdekrimpj - ik neem aan dat je zelf taxirijder bent? In dat geval goed dat je hier verduidelijking geeft. Ik zou het liefst willen kijken naar de huidige situatie en oorspronkelijke afspraken die jullie al dan niet met Tesla hebben maar even laten voor wat ze zijn. Als je nu een Tesla koopt weet je dat SuC gebruik voor commerciële doeleinden niet is toegestaan. Er staan als alternatief bij Schiphol 12 laders - allen bestemd voor taxi's. Daar wordt 30 cent per kWh voor gevraagd begrijp ik. Dat is toch alleszins redelijk te noemen? Je kreeg je diesel voorheen toch ook niet gratis van Shell cs neem ik aan? Of zijn er nog andere zaken in het door Tesla aangeboden contract die je als onredelijk beschouwd?
 
Ik kom zelf nooit in Amsterdam juist doordat het daar vol staat ga ik er met een boog omheen of doe een laadsessie bij Fastned. Met de gemeente bedoelde ik dat de Taxi rijders samen als ondernemers naar de gemeente gaan het probleem aankaarten en dat als de gemeente een groene gedachte wil uitdragen dat ze met een dergelijke oplossing komen en mee denken. Doen wij hier als ondernemers ook met de gemeente werkt altijd goed.

Maargoed zelfs met een 55kW zou je bij goed doorrijden 220 KM moeten halen dat is namelijk 250wh.

Het punt is nu meer waarom tesla Amsterdam alle taxi’s demoniseert.
 
Uhm, ik verwacht dat bersselaar69 het over je openingspost heeft, tenminste diezelfde reactie had ik na het lezen van deze post. Verder is het doel van je mail me totaal onduidelijk. Wil je begrip van andere Tesla rijders?

Ik vind de gedachte van Glitch de enige juiste. Je hebt als branche ergens last van, probeer dit dan ook als branche op te lossen met je lokale overheid.

De discussie over range lijkt me weinig zinvol. Ik ken inhoudelijk je aankoopovereenkomst met Tesla natuurlijk niet, maar dit is voor het eerst dat ik iets hoor over specifieke software voor taxi's/ander beroepsmatig vervoer. Tesloop in de Verenigde Staten rijdt ook een soort van taxi service, en zelfs na iedere dag volledig tot 100% opladen (wat Tesla nadrukkelijk afraadt) is bij een probleem de aandrijflijn onder garantie vervangen.

Dan het laatste punt; Mijn inziens is het voorstel van Tesla om te laden ook niet zo heel gek a 30 cent per kilometer. Qua 'brandstof' kosten per km kom je dan nog steeds lager uit dan de gemiddelde Mercedes E-klasse diesel.

Inderdaad, Ik snap helemaal niets van die mail en het ontbreken interpuncties maakt het lezen niet eenvoudiger.

Dat daargelaten, vind ik het terecht dat voor commercieel gebruik ook betaald moet worden. Dat moeten andere taxi's ook. Anders zou er sprake zijn van concurrentie vervalsing. Taxi's rijden daarnaast ook structureel meer dan de gemiddelde Tesla rijder. Ik haal 700 km op een dag alleen als ik op vakantie ga......
 
  • Like
Reactions: robertvg
@Henkdekrimpj - ik neem aan dat je zelf taxirijder bent? In dat geval goed dat je hier verduidelijking geeft. Ik zou het liefst willen kijken naar de huidige situatie en oorspronkelijke afspraken die jullie al dan niet met Tesla hebben maar even laten voor wat ze zijn. Als je nu een Tesla koopt weet je dat SuC gebruik voor commerciële doeleinden niet is toegestaan. Er staan als alternatief bij Schiphol 12 laders - allen bestemd voor taxi's. Daar wordt 30 cent per kWh voor gevraagd begrijp ik. Dat is toch alleszins redelijk te noemen? Je kreeg je diesel voorheen toch ook niet gratis van Shell cs neem ik aan? Of zijn er nog andere zaken in het door Tesla aangeboden contract die je als onredelijk beschouwd?

Beste eddi ,

Wat het verschil is tussen een Mercedes diesel en nu is dat de Tesla verkopers de Tesla’s hebben verkocht met gebruik van de gratis SUC.
Verder is het contractueel Vastgelegd dat elke taxi gewoon gratis gebruik kan maken van de SUC.
 
Inderdaad, Ik snap helemaal niets van die mail en het ontbreken interpuncties maakt het lezen niet eenvoudiger.

Dat daargelaten, vind ik het terecht dat voor commercieel gebruik ook betaald moet worden. Dat moeten andere taxi's ook. Anders zou er sprake zijn van concurrentie vervalsing. Taxi's rijden daarnaast ook structureel meer dan de gemiddelde Tesla rijder. Ik haal 700 km op een dag alleen als ik op vakantie ga......

Dat is de discussie niet!
Je koopt een auto met levenslang gratis laden.....dan kun je niet tussentijds met terugwerkende kracht de spelregels veranderen omdat er teveel Tesla's op de markt zijn gekomen.
En ik wacht nog op de dooddoener "daar zijn de SuC's niet voor bedoeld"....

En nee ik ben geen taxi chauffeur!
 
  • Like
Reactions: schonelucht
De hele insteek van deze post is dat iedereen op de hoogte is van hoe het in mekaar steekt.

Samengevat :
Tesla wilt een gratis SUC betaald maken vandaag zijn het de taxi’s morgen zijn het zakelijke rijders.

Ik denk dat een ieder van ons zich moet realiseren dat we gewoon een product hebben aangeschaft en dat er daarbij bepaalde afspraken zijn gemaakt, daar dient tesla zich aan te houden.
 
Nou, de eenhedenpolitie heeft het weer druk (bij meerdere personen hier).

Dat de accu capaciteit van een S85 tot 55 kWh beperkt wordt door Tesla is complete onzin, dat zou niet echt een verkoopargument zijn.
Wat wel gebeurt is dat het vermogen van taxi's met bereiders die in loondienst zijn beperkt wordt/werd om de schadelast binnen de perken te houden, met als bijkomend voordeel dat de range toeneemt als je rustiger rijdt.
Ik kan me wel voorstellen dat de range nogal sterk afneemt als je de helft van de tijd staat te wachten met de verwarming aan zonder aan een oplaadpaal te hangen.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Achteruitonderhandelen is niet netjes, als de deal is "gratis laden" dan is dat zo. Beetje in het kader van "een man een man, een woord een woord".

Dit neemt niet weg dat er natuurlijk naar een andere (werkbare) oplossing kan/moet worden gezocht. Maar zoals ik het nu lees is dit meer het probleem van Tesla. Maar goed, ik ken niet alle details.
 
@Henkdekrimpj Laat ik vooropstellen dat ik sterk voor het gebruik van elektrische taxi in en rond de stad ben, naast de vele voordelen voor de stad Amsterdam en zijn inwoners kleven er natuurlijk ook nadelen aan voor de operators van de Taxi. Maar waarom stel je dat Schipholtaxi een malafide bedrijf is? Kan best zo zijn maar is wel een straffe uitspraak. Veder, waar wringt de schoen nu? Dat je 50 euro per dag moet betalen voor je stroom? Ik heb wel sterk het vermoeden dat je wel heel eenzijdig dit verteld, er lijkt me dat er meer speelt dan alleen dat Tesla de spelregels wil aan passen. Verder betwijfel ik dat je accu beperkt is to 55 kWh, komt mij een beetje over als borrel praat.
 
Dat is de discussie niet!
Je koopt een auto met levenslang gratis laden.....dan kun je niet tussentijds met terugwerkende kracht de spelregels veranderen omdat er teveel Tesla's op de markt zijn gekomen.
En ik wacht nog op de dooddoener "daar zijn de SuC's niet voor bedoeld"....

En nee ik ben geen taxi chauffeur!

Inderdaad, dat is de discussie. Maar volgens mij is dat een discussie die wij in ieder geval niet op kunnen helderen, zolang er onduidelijk is onder welke voorwaarden de auto's toentertijd zijn aangeschaft.

Ik ben het helemaal met je eens dat als Tesla de auto verkocht heeft met onbeperkt gratis superchargen, ze er later niet op terug kunnen komen.
 
  • Like
Reactions: GIO1974
@Henkdekrimpj Laat ik vooropstellen dat ik sterk voor het gebruik van elektrische taxi in en rond de stad ben, naast de vele voordelen voor de stad Amsterdam en zijn inwoners kleven er natuurlijk ook nadelen aan voor de operators van de Taxi. Maar waarom stel je dat Schipholtaxi een malafide bedrijf is? Kan best zo zijn maar is wel een straffe uitspraak. Veder, waar wringt de schoen nu? Dat je 50 euro per dag moet betalen voor je stroom? Ik heb wel sterk het vermoeden dat je wel heel eenzijdig dit verteld, er lijkt me dat er meer speelt dan alleen dat Tesla de spelregels wil aan passen. Verder betwijfel ik dat je accu beperkt is to 55 kWh, komt mij een beetje over als borrel praat.

Nou laat ik je nog iets anders vertellen de meeste schermen / spotify en andere multimedia systemen die tesla heeft geplaatst in de taxi zijn allemaal buiten gebruik.

Heel toevallig is dat alleen bij de Tesla Taxi’s en toevallig hebben alle taxi’s de zelfde software v 8.0 (2.44.140)
 
Er zijn altijd wel mogelijkheden hoor, misschien even advocaat van de duivel (what's in a word, maar gezien de teneur in de topic): mocht Tesla nu gewoon de laadsnelheid enorm beperken voor de categorie(ën) waarvan sprake, dan doen ze toch geen afbreuk aan hun "gratis"-principe? En welke taxichauffeur wil z'n wagen nu niet zo snel mogelijk terug up and running/driving zien?