Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Andere FEV's

This site may earn commission on affiliate links.
Bedoel je hier ook mid-air explosies van uw Lipo's in een Trex 700 rc heli? De hele conversie van de RC wereld van nitro verbrandings naar Lipo + brushless motoren heeft in de begin 2000 jaren mijn interesse gewekt in het echte werk, ombouw EV's etc... tot Tesla kwam en later Elon, toen werd het een kwestie (vermoed ik) van succesjes opstapelen om er ooit één te kunnen permitteren.
Het klopt wel, een Lipo ontladen aan 30C is geen probleem, het zou het “probleem” van P85D rijders wel oplossen.
k.


Was de BMW i6 hier al voorbij gekomen?

BMW i6 Crossover likely to arrive in 2020

BMW richt zich op Li-Po batterijen...fijne energie-dichtheid, razend snel opladen en razend snel ontladen, maar ook enorm onstabiel weet ik uit ervaring. Maar goed, het is nog geen 2020; wellicht verzint men bij BMW hier iets op.
 
Ook gespot ini Genève, een Spijker: Spyker C8 Preliator | Spykercars

Dit is nog de brandstofversie, maar 'later' wordt dit ook een EV: Muller belooft elektrische Spyker, maar nog even niet


01.jpg
 
In het kader van andere FEV's: heeft iemand hier toevallig eens uitgezocht wat het kost (of weet je een link) om een Nissan E-NV200 aan te schaffen of te leasen (als eenmanszaak) en hoe de vergelijking is met een gewoon 13 uit een dozijn busje?
 
In het kader van andere FEV's: heeft iemand hier toevallig eens uitgezocht wat het kost (of weet je een link) om een Nissan E-NV200 aan te schaffen of te leasen (als eenmanszaak) en hoe de vergelijking is met een gewoon 13 uit een dozijn busje?

ca 30K ex btw (incl batterijen...)
36% MIA
28% KIA (indien grijs kenteken uitvoering)
... ca 50K aftrekpost...

tegen ca 40% IB druk.... 20K retour / minder te betalen cq terug te vorderen belasting...
toeslagen?

Ik zou zeggen, 2013 revisited:smile:

Als je er praktisch nut van hebt (ik vind het bereik iets te mager, maar vind het bereik iets te, ook omdat ik wat contacten bij Nissan heb) dan denk ik dat de rekensom best wel positief uit kan vallen :cool:
 
Last edited:
Bedoel je hier ook mid-air explosies van uw Lipo's in een Trex 700 rc heli? De hele conversie van de RC wereld van nitro verbrandings naar Lipo + brushless motoren heeft in de begin 2000 jaren mijn interesse gewekt in het echte werk, ombouw EV's etc... tot Tesla kwam en later Elon, toen werd het een kwestie (vermoed ik) van succesjes opstapelen om er ooit één te kunnen permitteren.
Het klopt wel, een Lipo ontladen aan 30C is geen probleem, het zou het “probleem” van P85D rijders wel oplossen.
k.
Deze reactie was me ontgaan.

In mijn tijd was de Trex 600 nog de grootste. Gelukkig nooit een mid-air explosie meegemaakt, maar wel voldoende defecte LiPo's meegemaakt. Deels door eigen schuld (te ver ontladen/te lang laten liggen), maar ook 1 brandje in een LiPo-bag meegemaakt tijdens het laden. Moet er niet aan denken hoe dat af zou lopen met pak 'm beet 1.184 (7.104*18650's ~ 1.184*6S) van dergelijke packs bij elkaar gepakt.

Met een 30C ontlading van een typische 6S pack (5000mah) heb je met 1 pack al 3,33kw (4,5 pk)
Als je van 400V uitgaat en hetzelfde aantal cellen als de huidige Li-ion-opzet kun je met een cluster van 18 packs in serie 65 clusters parallel schakelen. Totale afgifte bij 30C wordt dan 3.900kw. Voldoende om 4 motoren elk van 1.327pk(!) te voorzien. De bottleneck van de P85D is dan idd niet de accu ;)

Met LiPo als basis (bijv. bij wat Audi met Q6 schetst) zou je eenvoudig naar 800V accu gaan (32 parallelle clusters van 36 packs in serie) die je met de huidige technologie gemakkelijk op 10C kunt laden. Uitgaande van conservatieve laadsnelheid van 5C zit je nog steeds op een laadcapaciteit van 650kw.

Let wel, 30C ontladen is continu. De huidige LiPo packs kennen piekontlading tot 75C(!).

Zoals gezegd: LiPo heeft leuke eigenschappen als je naar laden/ontladen kijkt. Wanneer je naar degradatie/veiligheid kijkt, zou ik met de huidige techniek nog geen LiPo-auto willen hebben.
 
Last edited:
ca 30K ex btw (incl batterijen...)
36% MIA
28% KIA (indien grijs kenteken uitvoering)
... ca 50K aftrekpost...

tegen ca 40% IB druk.... 20K retour / minder te betalen cq terug te vorderen belasting...
toeslagen?

Ik zou zeggen, 2013 revisited:smile:

Als je er praktisch nut van hebt (ik vind het bereik iets te mager, maar vind het bereik iets te, ook omdat ik wat contacten bij Nissan heb) dan denk ik dat de rekensom best wel positief uit kan vallen :cool:
Bedankt, dat is prima te doen, denk dat Nisssan binnenkort een bus armer is... ;-)
 
Kijk hier voor het eerst naar. Men heeft het over een 'lege' tank. Maar is die tank wel echt 'leeg' of zit er nog steeds 'ontladen' vloeistof in?
In dat geval wordt het logistiek nog best een lastig ding. Dan moet je eerst je oude vloeistof lozen voor er nieuwe in kan.
Ik heb een jaar of 2 geleden hierover gelezen en toen was het nog dat je de redox batterij gewoon weer kon opladen (en in dat geval is het gewoon de zoveelste veelbelovende technologie voor grid storage e.d.), maar zo te zien heeft Quant zijn business model aangepast en gaan ze nu voor een vloeistof verkoop model, waarbij je het elektrolyt tankt, en het opgebruikte blijkbaar onderweg loost... Wellicht hopen ze hiermee de aandacht van de gevestigde autobrandstoffen industrie te trekken?

Verder blijven het hele proces, de technologie en de cijfers erachter angstvallig buiten beeld, wat de geloofwaardigheid absoluut niet ten goede komt...