Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Andere FEV's

This site may earn commission on affiliate links.
Goede ontwikkeling VW eGolf binnenkort range van bijna 300km (met zelfde volume van battery pack).

Volkswagen e-Golf krijgt grotere range

Laten we niet te snel juichen. 300km bij VW is wat 544km bij Tesla is, ofwel NEDC. Daar blijft in de praktijk van alledag iets meer dan de helft van over (wil je niet tot het laatste drupje leegrijden). Hooguit als tweede auto bruikbaar.
Dit soort auto's koop je als je graag electrisch wilt en dat zijn nog niet zoveel mensen.

Het wordt anders met Model 3. Die koop je omdat het een geweldige auto is, die daarnaast ook nog eens elektrisch is. Waar hebben we dat meer gehoord?
 
Laten we niet te snel juichen. 300km bij VW is wat 544km bij Tesla is, ofwel NEDC. Daar blijft in de praktijk van alledag iets meer dan de helft van over (wil je niet tot het laatste drupje leegrijden). Hooguit als tweede auto bruikbaar.
Dit soort auto's koop je als je graag electrisch wilt en dat zijn nog niet zoveel mensen.

Het wordt anders met Model 3. Die koop je omdat het een geweldige auto is, die daarnaast ook nog eens elektrisch is. Waar hebben we dat meer gehoord?

Valt wel mee Hans. Autweek haalde 140km met de huidige 190 e-Golf.
http://www.autoweek.nl/autotest/2723/volkswagen-e-golf

ANWB reed 110km en had 47km over (beetje gek dat ze de "tank" niet even helemaal leeg hebben gereden)
Autotests - ANWB

Zeg dat de 300km in de praktijk ongeveer 225km gaat worden.

Belangrijkste vind ik dat de VW Golf, de meest mainstream algemeen geaccepteerde auto op de aardbol, nu als full EV beschikbaar komt met een voor bijna elke situatie bruikbare range (ja muv vakantie en nu nog zonder SUC's).

Het zal ongetwijfeld niet lang duren voordat er een op de e-Golf gebaseerde Audi A3 FEV volgt met 300km. Die mag dan direct de huidige A3 e-Tron gaan vervangen die nu naast de MS staat hier.
 
Valt wel mee Hans. Autweek haalde 140km met de huidige 190 e-Golf.
Autotest Volkswagen E-Golf

ANWB reed 110km en had 47km over (beetje gek dat ze de "tank" niet even helemaal leeg hebben gereden)
Autotests - ANWB

Zeg dat de 300km in de praktijk ongeveer 225km gaat worden.

Belangrijkste vind ik dat de VW Golf, de meest mainstream algemeen geaccepteerde auto op de aardbol, nu als full EV beschikbaar komt met een voor bijna elke situatie bruikbare range (ja muv vakantie en nu nog zonder SUC's).

Het zal ongetwijfeld niet lang duren voordat er een op de e-Golf gebaseerde Audi A3 FEV volgt met 300km. Die mag dan direct de huidige A3 e-Tron gaan vervangen die nu naast de MS staat hier.

Maar het blijven "tweede" auto's met een zeer matige prestatie. Het is natuurlijk mijn persoonlijke inschatting maar mede door het ontbreken van een deugdelijke oplaadinfra (lees SuC), het voor de praktijk beperkte bereik en het geitenwollensokkenimago zal het geen doorslaand succes worden. In Noorwegen wel dankzij de incentives (en in bescheiden mate in Duitsland) maar ik ben bang dat heel veel potentiële kopers voor de Model 3 gaan. De tijd zal het leren maar ik vrees dat geen der bestaande automerken een echt succes gaat krijgen tenzij ze samenwerken met de "referentie" op het gebied van EV, met minimaal gebruik van de SuC. Anders blijft het beperkt tot regionaal gebruik als tweede auto, zoals onze Leaf waar wij, met dat in het achterhoofd, heel tevreden mee zijn.
 
Een heel groot percentage van de auto's rijdt maximaal 20.000km per jaar met hoogstens 1x per jaar een reis verder dan 1000km. Het zijn in de eerste plaats gebruiksvoorwerpen om zich mee te verplaatsen van A naar B. Daarnaast is er het beschikbaar budget, voor de meerderheid van de inwoners van de Benelux absoluut beperkt tot 30.000€, misschien wil men de TCO beschouwen en met de terugverdieneffecten van het elektrisch rijden in het achterhoofd tot 40.000€ gaan. Meer kan voor de meeste gezinnen gewoon niet, ook omdat een auto niet voor iedereen de eerste prioriteit is. En dan heb ik het over Benelux, waar Jan modaal een relatief hoge koopkracht heeft in vergelijking met andere landen.
Ik verwijs nog maar eens naar de statistiekenwebsite om vast te stellen dat voor 2016 50% van de aangekochte BEV in Europa Leafs en Zoe's zijn met respectievelijk 26% en 24% van de volumes. Auto's met een aankoopprijs onder de 35.000€, zelfs onder 25.000€ mits batterijhuur en een realistische range van 150 km max. Daarna komt de Model S met 13%. Niemand betwist dat de model S als auto vele malen beter is dan de twee voornoemde populaire modellen, maar voor de meeste mensen ligt de prijs gewoon te hoog.
Uiteraard worden de volumes in de verschillende landen mee beïnvloed door een subsidiebeleid dat meestal de merken uit het eigen land tracht te bevoordelen.
De model 3 zal een fantastische wagen worden, met een mooie range, bruikbaar voor bijna iedereen, maar blijft voor veel mensen te duur en dus een droom. Veel gezinnen hebben een tweede auto. Als die allemaal elektrisch worden en allemaal bij voorkeur gebruikt worden voor de meest vervuilende verplaatsingen, namelijk de korte taxiritjes voor de kinderen en de boodschappen, de verplaatsingen in de stad, dan komen we al heel ver.
 
Last edited:
Een heel groot percentage van de auto's rijdt maximaal 20.000km per jaar met hoogstens 1x per jaar een reis verder dan 1000km. Het zijn in de eerste plaats gebruiksvoorwerpen om zich mee te verplaatsen van A naar B. Daarnaast is er het beschikbaar budget, voor de meerderheid van de inwoners van de Benelux absoluut beperkt tot 30.000€, misschien wil men de TOC beschouwen en met de terugverdieneffecten van het elektrisch rijden in het achterhoofd tot 40.000€ gaan. Meer kan voor de meeste gezinnen gewoon niet, ook omdat een auto niet voor iedereen de eerste prioriteit is. En dan heb ik het over Benelux, waar Jan modaal een relatief hoge koopkracht heeft in vergelijking met andere landen.
Ik verwijs nog maar eens naar de statistiekenwebsite om vast te stellen dat voor 2016 50% van de aangekochte BEV in Europa Leafs en Zoe's zijn met respectievelijk 26% en 24% van de volumes. Auto's met een aankoopprijs onder de 35.000€, zelfs onder 25.000€ mits batterijhuur en een realistische range van 150 km max. Daarna komt de Model S met 13%. Niemand betwist dat de model S als auto vele malen beter is dan de twee voornoemde populaire modellen, maar voor de meeste mensen ligt de prijs gewoon te hoog.
Uiteraard worden de volumes in de verschillende landen mee beïnvloed door een subsidiebeleid dat meestal de merken uit het eigen land tracht te bevoordelen.
De model 3 zal een fantastische wagen worden, met een mooie range, bruikbaar voor bijna iedereen, maar blijft voor veel mensen te duur en dus een droom. Veel gezinnen hebben een tweede auto. Als die allemaal elektrisch worden en allemaal bij voorkeur gebruikt worden voor de meest vervuilende verplaatsingen, namelijk de korte taxiritjes voor de kinderen en de boodschappen, de verplaatsingen in de stad, dan komen we al heel ver.

De vergelijking gaat niet helemaal op. De Leaf en Zoe's zitten in een marktsegment waar miljoenen auto's verkocht worden en desondanks verkopen ze minimaal, nauwelijks twee keer zoveel als de drie maal zo dure Tesla in een erg beperkt segment. Wij noemen ze populair maar dat zijn ze helemaal niet want de kring die potentieel koper is is honderden malen groter.
De kopers kopen ze ook niet omdat het geweldige auto's zouden zijn maar uit overtuiging en om een statement te maken.
Voor de massa zijn het geen interessante auto's want voor veel minder geld kopen ze beter presterende brandstofauto's.

Pas als de EV's van 25k tot 35k echt iets begeerlijks bieden, zoals Model 3 ongetwijfeld gaat doen, het wordt een allemansvriend, dan heeft men er iets extra's voor over. Zoals nu mensen een Tesla van een ton kopen terwijl ze voorheen nauwelijks meer dan de helft aan een auto uitgaven.

Geen van de EV's uit de 25 tot 35k klasse hebben dat echter. Dus er zal een gat optreden waarbij Model 3 de ondergrens van succesvolle EV's zal aangeven totdat de lijn naar beneden wordt doorgetrokken terwijl er juist onder hen die normaal 20 tot 30k voor een auto over heeft een extra inspanning zal zijn om een Model 3 te kopen.
Daarbij is Tesla bij scholieren van alle niveaus erg geliefd en deze pushen hun ouders nu al.

Rest dat het natuurlijk geweldig zou zijn als al die kleine verplaatsingen elektrisch worden maar dat bereiken we niet met de huidige EV's in de "betaalbare" klasse.
 
Een heel groot percentage van de auto's rijdt maximaal 20.000km per jaar met hoogstens 1x per jaar een reis verder dan 1000km. Het zijn in de eerste plaats gebruiksvoorwerpen om zich mee te verplaatsen van A naar B. Daarnaast is er het beschikbaar budget, voor de meerderheid van de inwoners van de Benelux absoluut beperkt tot 30.000€, misschien wil men de TCO beschouwen en met de terugverdieneffecten van het elektrisch rijden in het achterhoofd tot 40.000€ gaan. Meer kan voor de meeste gezinnen gewoon niet, ook omdat een auto niet voor iedereen de eerste prioriteit is. En dan heb ik het over Benelux, waar Jan modaal een relatief hoge koopkracht heeft in vergelijking met andere landen.
Ik verwijs nog maar eens naar de statistiekenwebsite om vast te stellen dat voor 2016 50% van de aangekochte BEV in Europa Leafs en Zoe's zijn met respectievelijk 26% en 24% van de volumes. Auto's met een aankoopprijs onder de 35.000€, zelfs onder 25.000€ mits batterijhuur en een realistische range van 150 km max. Daarna komt de Model S met 13%. Niemand betwist dat de model S als auto vele malen beter is dan de twee voornoemde populaire modellen, maar voor de meeste mensen ligt de prijs gewoon te hoog.
Uiteraard worden de volumes in de verschillende landen mee beïnvloed door een subsidiebeleid dat meestal de merken uit het eigen land tracht te bevoordelen.
De model 3 zal een fantastische wagen worden, met een mooie range, bruikbaar voor bijna iedereen, maar blijft voor veel mensen te duur en dus een droom. Veel gezinnen hebben een tweede auto. Als die allemaal elektrisch worden en allemaal bij voorkeur gebruikt worden voor de meest vervuilende verplaatsingen, namelijk de korte taxiritjes voor de kinderen en de boodschappen, de verplaatsingen in de stad, dan komen we al heel ver.
Je gaat hierbij steeds van nieuwwaarde uit, terwijl het merendeel van deze populatie tweedehandse auto's aanschaft. Wanneer de tweedehandse markt wordt overspoeld met BEV's uit de zakelijke markt, zal het voor deze doelgroep aanzienlijk eenvoudiger worden om een BEV aan te schaffen.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Je gaat hierbij steeds van nieuwwaarde uit, terwijl het merendeel van deze populatie tweedehandse auto's aanschaft. Wanneer de tweedehandse markt wordt overspoeld met BEV's uit de zakelijke markt, zal het voor deze doelgroep aanzienlijk eenvoudiger worden om een BEV aan te schaffen.

Het is ook hier een beetje kip en ei. Om de markt te overspoelen moet er eerst een groot aantal BEV's zijn aangeschaft die dan na een paar jaar op de gebruikte markt komen. Gezien de nu verkochte aantallen (even de Model S buiten beschouwing latend, die gaat gebruikt naar een andere categorie omdat die ook gebruikt behoorlijk aan de prijs zal blijven) is er nauwelijks beroering in het water te maken als deze weer te koop komen. Ik adviseer wel eens om, in afwachting van Model 3, een gebruikte Leaf of zo te zoeken en die vind je wel, omdat er geen vraag naar is. Zelfs al zou elke EV bezitter vandaag zijn auto te koop zetten dan merkt nog niemand daar iets van. De grote golf komt pas straks als de Model 3 er een paar jaar is en op de gebruikte markt komt. Tot dan is er voor de klasse onder 35k niet echt iets bruikbaars te vinden en blijft het bij, zoals hier in de straat een Mercedes en een Zoe en onze Leaf, puur als tweede auto voor boodschappen etc. en niet als familieauto voor een gezinnetje. Die zijn voorlopig nog veel beter uit in een brandstofauto.
 
Die zijn voorlopig nog veel beter uit in een brandstofauto.
Daar zit em de kern van het probleem. Mensen willen wel veranderen, overschakelen op elektrisch, als er een duidelijk voordeel is. Zoals Hans zegt: "men komt beter uit in een brandstofauto", zeker als men met "beter" bedoelt "goedkoper" en men geen offers wil brengen op vlak van gebruiksgemak.
Het meest overtuigende voordeel voor de homo economicus blijft dat het een goedkoper vervoermiddel is. Dat is momenteel voor de meerderheid van de potentiële klanten niet het geval, zeker niet voor particulieren die de auto privé kopen. Voor wie niet al te veel kilometers rijdt, komt elektrisch rijden zelfs beduidend duurder.
Persoonlijk beleef ik veel meer rijplezier aan elektrisch rijden, zeker in de stad. De onmiddellijke reactie van de auto op een druk op het wattpedaal. Niet schakelen. Maar trekt dat argument veel mensen over de streep?
En dan is er het aanbod: er is op dit ogenblik een te beperkt aanbod voor elektrische gezinswagens voor het budget van een doorsnee gezin.
Het milieu-argument is zelden de bepalende factor. Er blijft het gevoel dat de inspanning die men zelf wel wil doen, geen enkele impact heeft op het geheel. In België zegt men "Als ieder zijn eigen stoep veegt, is de hele straat schoon".
Het verschil zou enorm zijn. Ik rijd dagelijks in Brussel en probeer me voor te stellen dat alle verkeer elektrisch zou zijn: wat een impact zou dat geven op het geluidsniveau, de luchtkwaliteit en de vervuiling van gebouwen. Ik liep ooit enkele dagen rond in Caïro, nog vele malen erger dan Brussel. Wanneer je 's avonds door je haar ging, zag je hand gewoon zwart van de roetuitstoot en ander fijn tof veroorzaakt door het verkeer dat gedurende de dag gecapteerd was.
 
Hans, ik bewonder altijd je positivisme en bijdragen op deze site. Maar ik vind dat je nu iets te kritisch bent over de ontwikkelingen bij andere merken. Die moeten (en willen) ook ergens beginnen. Ja, andere merken hebben een aantal jaren achterstand op Tesla en die halen ze niet zo maar in. Maar om nu alleen maar op de Model 3 te wachten als de enige acceptabele middenklasser gaat me iets te ver.
Ik kan me heel goed vinden in wat Fivari hierboven stelt. We moeten ook niet vergeten dat de meesten hier een Model S kunnen betalen, of straks een Model 3. Maar daarmee vormen we nog steeds een minderheid en als VW nu een E-golf met een reëel bereik van zo'n 225 km uitbrengt is dat toch een stap in de goede richting? Natuurlijk is het nog niet genoeg, maar het is wel een stap die een aantal mensen weer over de streep zal trekken om FEV te gaan rijden. En het geeft VW weer nieuwe data, mogelijkheden tot verdere ontwikkeling, enz ... Ook voor VW is dit nog geen eindstation lijkt me.

En hoe meer FEV's op de weg, hoe verder de ontwikkeling, hoe meer massa productie, hoe goedkoper op termijn, hoe bereikbaarder voor meer kopers, enz ..

Tesla heeft lichtjaren voorsprong op de andere merken en ik ben een "huge" fan van Tesla, maar ook van Elon Musk. Maar dat wil niet zeggen dat andere merken straks geen prima FEV's kunnen maken. Laten we hopen van wel toch ...?

Iedere ontwikkeling van welke autofabrikant dan ook om een FEV te maken/ontwikkelen juich ik toe. Hoe meer keus de mensen hebben, des te beter. En uiteindelijk beslist de consument ...
 
Hans, ik bewonder altijd je positivisme en bijdragen op deze site. Maar ik vind dat je nu iets te kritisch bent over de ontwikkelingen bij andere merken. Die moeten (en willen) ook ergens beginnen. Ja, andere merken hebben een aantal jaren achterstand op Tesla en die halen ze niet zo maar in. Maar om nu alleen maar op de Model 3 te wachten als de enige acceptabele middenklasser gaat me iets te ver.
Ik kan me heel goed vinden in wat Fivari hierboven stelt. We moeten ook niet vergeten dat de meesten hier een Model S kunnen betalen, of straks een Model 3. Maar daarmee vormen we nog steeds een minderheid en als VW nu een E-golf met een reëel bereik van zo'n 225 km uitbrengt is dat toch een stap in de goede richting? Natuurlijk is het nog niet genoeg, maar het is wel een stap die een aantal mensen weer over de streep zal trekken om FEV te gaan rijden. En het geeft VW weer nieuwe data, mogelijkheden tot verdere ontwikkeling, enz ... Ook voor VW is dit nog geen eindstation lijkt me.

En hoe meer FEV's op de weg, hoe verder de ontwikkeling, hoe meer massa productie, hoe goedkoper op termijn, hoe bereikbaarder voor meer kopers, enz ..

Tesla heeft lichtjaren voorsprong op de andere merken en ik ben een "huge" fan van Tesla, maar ook van Elon Musk. Maar dat wil niet zeggen dat andere merken straks geen prima FEV's kunnen maken. Laten we hopen van wel toch ...?

Iedere ontwikkeling van welke autofabrikant dan ook om een FEV te maken/ontwikkelen juich ik toe. Hoe meer keus de mensen hebben, des te beter. En uiteindelijk beslist de consument ...

Helemaal met je eens. Maar bekijk het vanuit de koper. Voor de prijs van een E-Golf (tegen de 37k, bereik wellicht 200 km, acceleratie 0-100 in 10, misschien iets van 9 seconden, alle laadperikelen) kan hij een heuse Golf GTI kopen. Je moet dan wel heel gemotiveerd zijn om voor die E-Golf te gaan. Die zullen er natuurlijk zijn maar je hebt het niet over mainstream. Zodra men een E-Golf aanbiedt die veel beter is dan de benzineversies, eigenlijk met kwaliteiten als Model 3 met Supercharging (weliswaar als optie), 0 naar 100 in max 6 seconden en Ludicrous opties, AP die bij Model 3 een generatie verder is, het scherm en de connectiviteit en de waardevastheid etc. ligt het anders. Ik noem in het rijtje niet het uiterlijk want daar zit de Golf niet verkeerd mee.
Het gaat om meer dan een bestaande auto elektrisch maken wil je de "massa" mee krijgen.
 
Last edited:
Het milieu-argument is zelden de bepalende factor. Er blijft het gevoel dat de inspanning die men zelf wel wil doen, geen enkele impact heeft op het geheel. In België zegt men "Als ieder zijn eigen stoep veegt, is de hele straat schoon".

Wat ik vaak merk is dat mensen op zich wel hun eigen steentje willen bijdragen aan de oplossing voor het klimaatprobleem maar zich vaak machteloos voelt, juist omdat er nu nog niet op elke hoek van de straat voor een Jan Modaal prijs een FEV met behoorlijke range te koop is.

Niet meer vliegen, meer dan 80k euro neerleggen voor een FEV, en je (huur-)huis verbouwen met warmtepompen en zonnepanelen is (nog) niet voor iedereen weggelegd. Alle VW Golfjes en andere betaalbare volledige elektrische auto's met een range van 250 of meer zijn volledig welkom.
 
  • Like
Reactions: SofaSogo and Steven
Even helemaal off topic maar om de discussie wat te verluchtigen. Vandaag krijgt mijn 70D een nieuwe camera voor de AP omdat hij nogal zongevoelig was en als hij een tijdje in de zon had gestaan een foutmelding gaf.
Afspraak was op heel korte termijn mogelijk.
Als ik naar buten kijk zie ik een mooie rode P90D met heel veel opties. Als ik die configureer dan kom ik boven de 150k. Eng, heel voorzichtig doen. Over klantgevoel gesproken!
 
Als ik naar buten kijk zie ik een mooie rode P90D met heel veel opties. Als ik die configureer dan kom ik boven de 150k. Eng, heel voorzichtig doen. Over klantgevoel gesproken!

Daar koop je dan 4 e-Golfs voor....

ik heb de e-Golf maar zojuist opgenomen als keuze voor onze medewerkers. Kijken of het aanslaat. Het begint in elk geval ergens op te lijken met een real-life 200km range.
 
een bijdrage uit de wetenschap dan maar over particulier EV rijden via Maarten Steinbuch:
EV privé loont

Conclusie

Zonder de particuliere markt breekt elektrisch rijden niet door. Financiële stimulering van de particuliere markt is daarom tijdelijk nodig. Maar het ‘ontzorgen’ van de particulier door goede voorlichting, beperken van risico’s en het verkrijgen van laadzekerheid zal eveneens nodig zijn. Gun iedereen een elektrische auto door gelijke en consequente beloning van alle duurzaam rijdende burgers. De verwachting is dat de particulier, zeer energie-zuinig met EV’s en met name PHEV’s zal omgaan. Daarvoor is deze innovatieve auto’s tenslotte ontworpen.

ir. Frank G. RieckLector Future Mobility
Kenniscentrum Duurzame HavenStadHogeschool Rotterdam
 
  • Like
Reactions: Steven
een bijdrage uit de wetenschap dan maar over particulier EV rijden via Maarten Steinbuch:
EV privé loont

Conclusie

Zonder de particuliere markt breekt elektrisch rijden niet door. Financiële stimulering van de particuliere markt is daarom tijdelijk nodig. Maar het ‘ontzorgen’ van de particulier door goede voorlichting, beperken van risico’s en het verkrijgen van laadzekerheid zal eveneens nodig zijn. Gun iedereen een elektrische auto door gelijke en consequente beloning van alle duurzaam rijdende burgers. De verwachting is dat de particulier, zeer energie-zuinig met EV’s en met name PHEV’s zal omgaan. Daarvoor is deze innovatieve auto’s tenslotte ontworpen.

ir. Frank G. RieckLector Future Mobility
Kenniscentrum Duurzame HavenStadHogeschool Rotterdam

Ik heb het ook gelezen en het is inderdaad goed als particulieren gestimuleerd worden om elektrisch te gaan rijden. Alleen jammer dat hij ervan uitgaat dat de particulier "met name met de PHEV ... zeer energiezuinig zal omgaan" als uit statistieken al blijkt dat dat bij de zakelijke rijders al geenszins het geval is.
En hoe je het ook wendt of keert, een auto is emotie. Was het dat niet dan reden we allemaal in Dacia's. De doorbraak zal pas komen als de industrie de elektrische auto zo ontwerpt dat men deze graag wil hebben, niet omdat hij elektrisch is, maar omdat het een fantastische auto is die op alle gebieden boven de rest uitsteekt. Meegenomen dat deze toevallig elektrisch is.
Pak de laadinfra goed aan, wees daar helder in, pas op voor allerlei verdienmodelletjes waar noch de eigenaar van de plaats waar een laadpunt staat, noch de ladende bezoeker beter van wordt maar een derde partij en zo zijn er nog wel wat zaken te bedenken.

Waarom is de Model S zo'n succes? Ondanks de gigantisch hoge prijs? Omdat aan al deze voorwaarden is voldaan. Was de Models S een elektrisch gemaakte Audi of Mercedes dan zou hij net zo weinig te zien zijn als een E-Golf (om maar iets te noemen) uit notabene het grootste marktsegment.
 
Heb je de Zoe ook al op je lijst staan @ErnstT ?
Die wordt ook geupgrade naar ongeveer 170 echte kilometers, en er komt een versie met een groter accupakket met een range van zo'n 260-300 kilometer.
Renault Zoe met grote actieradius op komst | Autonieuws - AutoWeek.nl

Ik begreep gisteren dat de Zoe ook een warmtepomp gebruikt voor de interne verwarming, kan iemand dat bevestigen?
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN