Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Andere FEV's

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een jaar of 2 geleden hierover gelezen en toen was het nog dat je de redox batterij gewoon weer kon opladen (en in dat geval is het gewoon de zoveelste veelbelovende technologie voor grid storage e.d.), maar zo te zien heeft Quant zijn business model aangepast en gaan ze nu voor een vloeistof verkoop model, waarbij je het elektrolyt tankt, en het opgebruikte blijkbaar onderweg loost... Wellicht hopen ze hiermee de aandacht van de gevestigde autobrandstoffen industrie te trekken?

Verder blijven het hele proces, de technologie en de cijfers erachter angstvallig buiten beeld, wat de geloofwaardigheid absoluut niet ten goede komt...

Dat is een beetje mijn punt. Dat elektrolyt zomaar lozen lijkt me niet heel milieuvriendelijk. En als er gerecycled moet worden wordt het hele distributie verhaal weer een stuk moeilijker.
 
Dat is een beetje mijn punt. Dat elektrolyt zomaar lozen lijkt me niet heel milieuvriendelijk. En als er gerecycled moet worden wordt het hele distributie verhaal weer een stuk moeilijker.

Dat gaat mij iets te ver. Dat is net zoiets als dat gezegd wordt dat batterijen sterk vervuilend zijn als ze gerecycled worden.
Ik vind het ook nog een schimmig verhaal, maar het verdient m.i. het voordeel van de twijfel totdat bewezen is dat het onzin of vervuilend is?
 
Heren, graag jullie mening/advies over het volgende:
Mijn vrouw gaat binnenkort van baan veranderen en helaas betekent dat een achteruitgang in reistijd, van 5 minuten op de fiets naar 75km enkele rit :(
Enkele gegevens zijn: 75km enkele rit (voornamelijk snelweg), ze houdt van doorrijden dus zal voornamelijk stukken 130 rijden, 4 dagen in de week retour, maar een heel positief punt: er staan vier laadpunten voor de deur vd zaak (is nog even niet duidelijk of die gratis voor werknemers zijn of met pas).
Omdat ik liever niet heb dat ze 600km per week extra op de Tesla gaat zetten (dan issie straks weer binnen no time uit de garantie) wil ik kijken naar een ander leuk klein autootje. Liefst wel eentje met een accu er in want dinosap verbranden is zo 20e eeuw ;)
Maar wat is dan een goede keus? Bijv. een Leaf of Zoe? Of toch een i3 of e-Golf? etc er is inmiddels wel behoorlijk wat om te kiezen. Ze is de Tesla gewend dus liefst niet al te spartaans/basic, maar hoeft ook weer niet het nieuwste model te zijn, kan ook een 2013/2014 auto zijn bijvoorbeeld.
En dan de vraag prive of zakelijk kopen? De auto kan eventueel via mijn BV gekocht worden maar weet niet of de belastingdienst blij is dat ik 2 auto's in de zaak heb waar ik enig personeelslid ben?
 
Heren, graag jullie mening/advies over het volgende:
Mijn vrouw gaat binnenkort van baan veranderen en helaas betekent dat een achteruitgang in reistijd, van 5 minuten op de fiets naar 75km enkele rit :(
Enkele gegevens zijn: 75km enkele rit (voornamelijk snelweg), ze houdt van doorrijden dus zal voornamelijk stukken 130 rijden, 4 dagen in de week retour, maar een heel positief punt: er staan vier laadpunten voor de deur vd zaak (is nog even niet duidelijk of die gratis voor werknemers zijn of met pas).
Omdat ik liever niet heb dat ze 600km per week extra op de Tesla gaat zetten (dan issie straks weer binnen no time uit de garantie) wil ik kijken naar een ander leuk klein autootje. Liefst wel eentje met een accu er in want dinosap verbranden is zo 20e eeuw ;)
Maar wat is dan een goede keus? Bijv. een Leaf of Zoe? Of toch een i3 of e-Golf? etc er is inmiddels wel behoorlijk wat om te kiezen. Ze is de Tesla gewend dus liefst niet al te spartaans/basic, maar hoeft ook weer niet het nieuwste model te zijn, kan ook een 2013/2014 auto zijn bijvoorbeeld.
En dan de vraag prive of zakelijk kopen? De auto kan eventueel via mijn BV gekocht worden maar weet niet of de belastingdienst blij is dat ik 2 auto's in de zaak heb waar ik enig personeelslid ben?

lekker ritje, succes met 2 uur rieistijd per dag erbij...
maar je kan gerust een 2e wagen op de zaak zetten. Neem bijvoorbeeld een B-klasse e, die heeft een voldoende actieradius en is overdag snel genoeg bijgeladen. Als je deze toch op de zaak wordt gezet vallen de kosten reuze mee. de reiskostenvergoeding van de werkgever valt keurig netjes in privé.
 
lekker ritje, succes met 2 uur rieistijd per dag erbij...
maar je kan gerust een 2e wagen op de zaak zetten. Neem bijvoorbeeld een B-klasse e, die heeft een voldoende actieradius en is overdag snel genoeg bijgeladen. Als je deze toch op de zaak wordt gezet vallen de kosten reuze mee. de reiskostenvergoeding van de werkgever valt keurig netjes in privé.
Je moet wel kunnen aantonen dat je de auto voor meer dan 10% zakelijk gebruikt om bepaalde voordelen te behouden, maar misschien is dat bij een EV minder interessant (ik geloof dat het om MBP en bijtelling gaat). Check het even met je boekhouder/accountant.
Tenslotte is het aan jou en niet aan de fiscus om te bepalen hoeveel auto's jouw zaak mag bezitten. Kan me voorstellen dat je niet bij elke klant met een dure Tesla wilt aankomen (tenminste niet tijdens het offerte traject :) )...
 
lekker ritje, succes met 2 uur rieistijd per dag erbij...
maar je kan gerust een 2e wagen op de zaak zetten. Neem bijvoorbeeld een B-klasse e, die heeft een voldoende actieradius en is overdag snel genoeg bijgeladen. Als je deze toch op de zaak wordt gezet vallen de kosten reuze mee. de reiskostenvergoeding van de werkgever valt keurig netjes in privé.
Als ze op haar werk overdag kan bijladen zou ik zonder twijfe een duitse occasie b-kklasse aanraden. Zeker als ze 130 rijdt en de auto altijd buiten staat en dan vooral in temperaturen lager dan 5graden gaat het verbruik zeer hard (zelfs een range van 120km wordt dan een uitdaging). Daar moet je rekening mee houden.
Ongeacht welke range de constructeur opgeeft van range, kijk gewoon naar de capaciteit van de batterij, dat bepaalt al voor 80%de normaal bruikbare range (de andere 20%is aërodynamica, efficiëntie airco,gewicht van de wagen, ...)
Een goedkopere oplossing is een occasie i-miev maar laadt slechts aan 3kw of chademo.
Jullie zijn altijd welkom voor een proefrit en gebruikservaring!
 
Last edited:
Heb net 2 weken een nieuwe leaf voor medewerkster erbij gekocht. 30 kw versie.
vertrekt vol van de zaak kan thuis niet laden , moet 60 km heen en 60 km terug , dooreen tussen de 30 en 50km "over". De leaf rekent continu net als de #s op "instant", adhv laatste 50 km experience, de bij gelijkblijvende condities, ( wind, snelheid , etc , verwarming,) de rest kilometers uit.
Dus bij 2x laden zeker, en bij 1x laden bij rustig rijden goed te doen!
als je afziet van de aanbieding 4e pakket, ca 3000 korting! Het zgn gratis laden bij fastned gedurende 4 jaar, is uitsluitend voor dat kenteken, en gemaximeerd op 5500 kw.
maar als ze hetvolgende snapt.....
75 km met snelheid 90 is in 50 minuten
75km met snelheid 100 is in 45 minuten
75 km met snelheid 110 is in ruim 41 minuten
75 km met snelheid 120 is in 38 minuten ,
oftewel de tijdsbesparing van iedere 10 km harder is steeds minder....
kortom de leaf mits de 30 kw versie is goede optie. Naar mijn mening.
 
FEV plannen van PSA: een 450km range model in 2019, 4 modellen in 2021.

PSA Announces 450 km (270 mile)* Electric Vehicle To Arrive In 2019, Plus 6 Other EVs

Interessant: "fastcharging adding up to 12km of range per minute".
Dat is 120kW-135kW DC charging bij een typical verbruik van 166-190Wh/km

Klinkt goed, op het hybrid gedeelte na. Dat is nu weer zonde. Wat mij wel bevalt is de lokatie van de chargeport. Op dezelfde plaats als bij de Tesla. Wie weet straks toch bij de SuC. Wel benieuwd waar ze de batterijen vandaan gaan halen.
 
Klinkt goed, op het hybrid gedeelte na. Dat is nu weer zonde. Wat mij wel bevalt is de lokatie van de chargeport. Op dezelfde plaats als bij de Tesla. Wie weet straks toch bij de SuC. Wel benieuwd waar ze de batterijen vandaan gaan halen.

Ja dat van die chargeport viel me ook op. En ongeveer zelfde laadsnelheid. We hebben nooit meer gehoord met welke andere (niet-duitse) fabrikant Tesla in gesprek was over het delen van het Supercharger netwerk...
 
FEV plannen van PSA: een 450km range model in 2019, 4 modellen in 2021.

PSA Announces 450 km (270 mile)* Electric Vehicle To Arrive In 2019, Plus 6 Other EVs

Interessant: "fastcharging adding up to 12km of range per minute".
Dat is 120kW-135kW DC charging bij een typical verbruik van 166-190Wh/km

Op een film van PSA is een CCS plug te zien. Ze hebben het ook over wireless charging maar daar vind ik in de specs niets van terug. Ook opmerkelijk: cabineverwarming mbv een 'next-generation' warmtepomp voorin gemonteerd, zeg maar op de plaats van de grill. Zou 50km range moeten toevoegen.....

 
Op een film van PSA is een CCS plug te zien. Ze hebben het ook over wireless charging maar daar vind ik in de specs niets van terug. Ook opmerkelijk: cabineverwarming mbv een 'next-generation' warmtepomp voorin gemonteerd, zeg maar op de plaats van de grill. Zou 50km range moeten toevoegen.....

Mooi dat PSA er ook mee bezig is, nieuw platform zo te zien, is eigenlijk de enige manier om het goed te doen.
Die 50km range verschil zal wel ten opzichte van cabineverwarming met gloeispiralen zijn in worst case scenario, dat kan dan zomaar een paar kWh schelen per gereden uur.
Ze zullen nog wel wat tijd in de windtunnel moeten doorbrengen, de silhouetten die ik in het filmpje zag leken me niet zo aerodynamisch...
 
FEV plannen van PSA: een 450km range model in 2019, 4 modellen in 2021.

PSA Announces 450 km (270 mile)* Electric Vehicle To Arrive In 2019, Plus 6 Other EVs

Interessant: "fastcharging adding up to 12km of range per minute".
Dat is 120kW-135kW DC charging bij een typical verbruik van 166-190Wh/km
In het filmpje staat dat de auto een 50 kWh accu krijgt. Dan praat je over een laadsnelheid van 80-90 kW, dus niet echt spectaculair.

Verder is ie alleen maar voorwielaangedreven, maar ja, het blijven Fransen hè.
 
In het filmpje staat dat de auto een 50 kWh accu krijgt. Dan praat je over een laadsnelheid van 80-90 kW, dus niet echt spectaculair.

Verder is ie alleen maar voorwielaangedreven, maar ja, het blijven Fransen hè.
Hij zal wel op dezelfde fabricagelijnen gebouwd moeten kunnen worden als zijn dieselbroertjes, best handig als je de drivetrain dan op dezelfde plek kunt monteren...

En als ik dan al die cijfers naar real life vertaal, dan is er strak ruim 40kWh bruikbaar, wat neerkomt op een bereik tussen de 150 en 230 km (winter - zomer). Ik mag hopen dat het beter uitpakt dan dat, anders raken ze ze in eigen land aan de straatstenen niet kwijt...