Voor zover zijn mijn AP ervaringen zeer positief behalve de tijd tussen het naggen om een ruk aan het stuur te geven. Maar er zijn wel 2 puntjes die ik hoop toch wel aangepast kunnen worden. Eigenlijk is het maar één punt, en dat is dat AP op tijd de snelheid laat zakken.
Simpel gezegd dat AP pro-actief snelheid verminderd i.p.v. reactief.
Voorbeelden:
Op N wegen komt het vaak voor dat op een kruising 50 gereden moet worden. In ieder geval een situatie die zeer veel voorkomt in Zuid-Holland. Iets voor het kruispunt moet je dan 50 gaan rijden. AP gaat remmen zodra via GPS de kaart 50 aangeeft en gaat redelijk in de ankers met regeneratief remmen en soms zelfs echt remmen.
Stel dat er een snelheidscontrole zou zijn op het overgangs punt dan zou AP nog te hard rijden.
De oplossing zou zijn dat AP weet dat de energie toevoer moet stoppen en zonder regeneratief remmen rustig aan terug zakt naar 50. AP weet dan met een simpele berekening dat dit (bijvoorbeeld) 100 meter voor de overgang moet gebeuren en zakt heel fijn af naar 50 zoals een normale bestuurder dit ook zou anticiperen.
Het naderen van scherpe bochten geeft niet echt een 'chauffeurs/taxi' ervaring. Net voor de bocht gaat AP sterk afremmen.
De oplossing zou zijn dat hier ook AP op tijd stopt met energie leveren en de auto laat uitrollen. Het uitrollen kan dan tot aan de advies snelheid van de bekende blauwe borden. Ik weet niet of de Tesla een g kracht sensor heeft maar nog beter zou zijn als Tesla de g-kracht data naar HQ stuurt en aggregeert in combinatie met de gemiddelde/max bochtsnelheid. Deze info kan dan verwerkt worden naar kaart data en hier ook kan AP bereken wanneer uitgerold moet worden om te zorgen dat de auto niet boven een bepaalde G-kracht komt.
Dit zou resulteren in een super fijne rij ervaring. Lijkt me eerlijk gezegd ook niet echt lastig te ontwikkelen.
Simpel gezegd dat AP pro-actief snelheid verminderd i.p.v. reactief.
Voorbeelden:
Op N wegen komt het vaak voor dat op een kruising 50 gereden moet worden. In ieder geval een situatie die zeer veel voorkomt in Zuid-Holland. Iets voor het kruispunt moet je dan 50 gaan rijden. AP gaat remmen zodra via GPS de kaart 50 aangeeft en gaat redelijk in de ankers met regeneratief remmen en soms zelfs echt remmen.
Stel dat er een snelheidscontrole zou zijn op het overgangs punt dan zou AP nog te hard rijden.
De oplossing zou zijn dat AP weet dat de energie toevoer moet stoppen en zonder regeneratief remmen rustig aan terug zakt naar 50. AP weet dan met een simpele berekening dat dit (bijvoorbeeld) 100 meter voor de overgang moet gebeuren en zakt heel fijn af naar 50 zoals een normale bestuurder dit ook zou anticiperen.
Het naderen van scherpe bochten geeft niet echt een 'chauffeurs/taxi' ervaring. Net voor de bocht gaat AP sterk afremmen.
De oplossing zou zijn dat hier ook AP op tijd stopt met energie leveren en de auto laat uitrollen. Het uitrollen kan dan tot aan de advies snelheid van de bekende blauwe borden. Ik weet niet of de Tesla een g kracht sensor heeft maar nog beter zou zijn als Tesla de g-kracht data naar HQ stuurt en aggregeert in combinatie met de gemiddelde/max bochtsnelheid. Deze info kan dan verwerkt worden naar kaart data en hier ook kan AP bereken wanneer uitgerold moet worden om te zorgen dat de auto niet boven een bepaalde G-kracht komt.
Dit zou resulteren in een super fijne rij ervaring. Lijkt me eerlijk gezegd ook niet echt lastig te ontwikkelen.