Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

AP anticiperen op snelheids verlaging en bochten

This site may earn commission on affiliate links.

ramonneke

Active Member
Moderator
Apr 26, 2018
4,915
3,605
Rotterdam
Voor zover zijn mijn AP ervaringen zeer positief behalve de tijd tussen het naggen om een ruk aan het stuur te geven. Maar er zijn wel 2 puntjes die ik hoop toch wel aangepast kunnen worden. Eigenlijk is het maar één punt, en dat is dat AP op tijd de snelheid laat zakken.

Simpel gezegd dat AP pro-actief snelheid verminderd i.p.v. reactief.

Voorbeelden:

Op N wegen komt het vaak voor dat op een kruising 50 gereden moet worden. In ieder geval een situatie die zeer veel voorkomt in Zuid-Holland. Iets voor het kruispunt moet je dan 50 gaan rijden. AP gaat remmen zodra via GPS de kaart 50 aangeeft en gaat redelijk in de ankers met regeneratief remmen en soms zelfs echt remmen.

Stel dat er een snelheidscontrole zou zijn op het overgangs punt dan zou AP nog te hard rijden.


De oplossing zou zijn dat AP weet dat de energie toevoer moet stoppen en zonder regeneratief remmen rustig aan terug zakt naar 50. AP weet dan met een simpele berekening dat dit (bijvoorbeeld) 100 meter voor de overgang moet gebeuren en zakt heel fijn af naar 50 zoals een normale bestuurder dit ook zou anticiperen.


Het naderen van scherpe bochten geeft niet echt een 'chauffeurs/taxi' ervaring. Net voor de bocht gaat AP sterk afremmen.

De oplossing zou zijn dat hier ook AP op tijd stopt met energie leveren en de auto laat uitrollen. Het uitrollen kan dan tot aan de advies snelheid van de bekende blauwe borden. Ik weet niet of de Tesla een g kracht sensor heeft maar nog beter zou zijn als Tesla de g-kracht data naar HQ stuurt en aggregeert in combinatie met de gemiddelde/max bochtsnelheid. Deze info kan dan verwerkt worden naar kaart data en hier ook kan AP bereken wanneer uitgerold moet worden om te zorgen dat de auto niet boven een bepaalde G-kracht komt.


Dit zou resulteren in een super fijne rij ervaring. Lijkt me eerlijk gezegd ook niet echt lastig te ontwikkelen.
 
Denk dat al je punten valide zijn, hoewel ik zelf nooit snelheid verlaag _voor_ de bordjes met de verlaging. Maar ben het wel eens dat AP vaak dingen te ruw doet. Het mag allemaal wel wat soepeler.

Waar ik het absoluut mee eens ben is het afremmen voor bochten. Dat gaat te grof (te hard in de ankers) en vaak alsnog te hard er doorheen.

Dat gezegd hebbende, mijn eerste FW versie was volgens mij 2018.16. Sinds 2018.16 en 2018.34.1 nu is EAP in mijn optiek al _enorm_ verbeterd. Veel zaken gaan veel soepeler dan voorheen, en dat in een tijdsbestek van 4 maanden.

Ik heb dus goede hoop dat dit wel wordt gefixed!
 
hoewel ik zelf nooit snelheid verlaag _voor_ de bordjes met de verlaging
Ligt aan de situatie, ik als persoon vaak ook niet. Maar ik probeer nooit te remmen, altijd uitrollen tenzij het niet anders kan.

Bij dit soort kruispunten moet je toch ruim voor het 50 bord beginnen het uitrollen wil je relaxed met 50 over het kruispunt gaan.

Al helemaal noodzakelijk als het stoplicht ook nog eens op rood gaat. Dat zou momenteel resulteren in een noodstop vermoed ik :)
 
Nu is dat nog op basis van GPS en die is te onnauwkeurig.

GPS nauwkeurigheid kan gerust 25 meter zijn om dit te laten werken. GPS in combinatie met kompas en afstandmeter is ruim voldoende. Exacte positionering is echt niet nodig hiervoor.

Dat blijkt ook, omdat AP direct na de overgang gaat remmen. Sterker nog, Tesla zou zelfs deze berekening al in de kaart data kunnen verwerken, dan hoeft AP het niet eens real-time te doen.
 
GPS nauwkeurigheid kan gerust 25 meter zijn om dit te laten werken.
Ja denk je ? Think again.
Er zijn auto's die consequent op bepaalde plekken op de snelweg gaan afremmen omdat de auto denkt dat hij op de parallel rijbaan zit, wat eigenlijk een afslag is. Snelheid, acceleratie, afremmen etc zit allemaal met een hele hoge nauwkeurigheid al in de kaarten die op de achtergrond worden gebruikt. Je kan er pas goed gebruik van maken als je positiebepaling zeer betrouwbaar is.