In het draadje 'Werkelijke wachttijd' is een discussie over wat nu precies AP1/AP2/EAP/FSD biedt aan functies. Ik denk persoonlijk dat ik dit heel duidelijk heb, maar hoe meer ik Google op Internet hoe meer ik tegen kom dat anders lijkt te beweren. Maar dan denk ik weer dat men terminologie door elkaar haalt.
Naar mijn inzien is het als volgt:
- AP1: Autopilot Hardware 1. Dit is de eerste versie en werd in elke auto geinstalleerd tussen medio 2014 tot medio 2016.
- AP2: Autopilot Hardware 2. Opvolger van AP1 na de breuk tussen MobilEye en Tesla, medio 2016. Te herkennen aan de camera's in de B-stijl
- AP2.5: Autopilot Hardware 2.5: Kleine upgrade tov. AP2, met oa. wat meer rekenkracht sinds ergens medio 2017.
Voor zover mij bekend is Autopilot hardware sinds medio 2014 standaard aanwezig in elke auto, ongeacht aangeschafte opties.
Dan de opties:
- Enhanced Autopilot, ofwel EAP, is Tesla's naam voor Autopilot. Deze naam draagt het sinds AP2. Voorheen heette deze optie gewoon Autopilot en was onderdeel van het tech package. EAP biedt tacc, autosteer, keep lane, lane change, afrit afsturen, autopark. ZONDER EAP blijft alleen cruise control over met wat veiligheidsopties zoals collision avoidance en dodehoekdetectie (signalering in scherm bij je stuur)
- Full self driving ofwel FSD: Level 5 autonomie ofwel rijden zonder aanwezigheid van een (actieve) bestuurder. Deze optie is te bestellen, maar doet nog niets. De software is niet gereed en juridisch mag het ook niet op dit moment (februari 2018).
Resumerend:
- Auto zonder EAP heeft alleen cruise control, maar stuurt niet zelf, houdt ook zichzelf niet in een rijstrook
- EAP biedt autosteer en de zaken die daar bij komen kijken zoals rijstrookwisselen, rijstrook volgen, etc.
- FSD is zinloos op dit moment
Bovenstaande is hoe ik in mijn hoofd heb hoe het in elkaar zit. Echter, lees ik deze thread:
AP, AP1, AP2, EAP, FSD - Differences/Relations/Official Documentation? | Tesla
Die stelt vrij duidelijk dat AP2 hetzelfde is als EAP. Dat lijkt mij onjuist.
Uiteindelijk is deze discussie het gevolg van een hele simpele vraag: Als iemand een auto aanschaft zonder de "Enhanced Autopilot", kan deze auto dan zelf sturen of niet?
Vanaf dit punt:
Werkelijke wachttijd - Model S
Is een discussie ontstaan of een auto zonder EAP nou alleen cruise control heeft of ook zelf kan sturen. Tevens wordt daar beweerd door @is3 dat nieuwe auto's worden geleverd met AP1. Ik ben er heilig van overtuigd dat dit niet het geval is, maar moet ook eerlijk bekennen dat ik niet in een Tesla heb gereden zonder EAP. Ik weet dus niet of autosteer inderdaad wel aanwezig is in een auto zonder EAP. Ook ben ik er van overtuigd dat een auto zonder EAP feitelijk een auto is die alleen 'old fashioned' cruise control heeft.
Wie kan hier een licht op schijnen?
Naar mijn inzien is het als volgt:
- AP1: Autopilot Hardware 1. Dit is de eerste versie en werd in elke auto geinstalleerd tussen medio 2014 tot medio 2016.
- AP2: Autopilot Hardware 2. Opvolger van AP1 na de breuk tussen MobilEye en Tesla, medio 2016. Te herkennen aan de camera's in de B-stijl
- AP2.5: Autopilot Hardware 2.5: Kleine upgrade tov. AP2, met oa. wat meer rekenkracht sinds ergens medio 2017.
Voor zover mij bekend is Autopilot hardware sinds medio 2014 standaard aanwezig in elke auto, ongeacht aangeschafte opties.
Dan de opties:
- Enhanced Autopilot, ofwel EAP, is Tesla's naam voor Autopilot. Deze naam draagt het sinds AP2. Voorheen heette deze optie gewoon Autopilot en was onderdeel van het tech package. EAP biedt tacc, autosteer, keep lane, lane change, afrit afsturen, autopark. ZONDER EAP blijft alleen cruise control over met wat veiligheidsopties zoals collision avoidance en dodehoekdetectie (signalering in scherm bij je stuur)
- Full self driving ofwel FSD: Level 5 autonomie ofwel rijden zonder aanwezigheid van een (actieve) bestuurder. Deze optie is te bestellen, maar doet nog niets. De software is niet gereed en juridisch mag het ook niet op dit moment (februari 2018).
Resumerend:
- Auto zonder EAP heeft alleen cruise control, maar stuurt niet zelf, houdt ook zichzelf niet in een rijstrook
- EAP biedt autosteer en de zaken die daar bij komen kijken zoals rijstrookwisselen, rijstrook volgen, etc.
- FSD is zinloos op dit moment
Bovenstaande is hoe ik in mijn hoofd heb hoe het in elkaar zit. Echter, lees ik deze thread:
AP, AP1, AP2, EAP, FSD - Differences/Relations/Official Documentation? | Tesla
Die stelt vrij duidelijk dat AP2 hetzelfde is als EAP. Dat lijkt mij onjuist.
Uiteindelijk is deze discussie het gevolg van een hele simpele vraag: Als iemand een auto aanschaft zonder de "Enhanced Autopilot", kan deze auto dan zelf sturen of niet?
Vanaf dit punt:
Werkelijke wachttijd - Model S
Is een discussie ontstaan of een auto zonder EAP nou alleen cruise control heeft of ook zelf kan sturen. Tevens wordt daar beweerd door @is3 dat nieuwe auto's worden geleverd met AP1. Ik ben er heilig van overtuigd dat dit niet het geval is, maar moet ook eerlijk bekennen dat ik niet in een Tesla heb gereden zonder EAP. Ik weet dus niet of autosteer inderdaad wel aanwezig is in een auto zonder EAP. Ook ben ik er van overtuigd dat een auto zonder EAP feitelijk een auto is die alleen 'old fashioned' cruise control heeft.
Wie kan hier een licht op schijnen?