Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.

Tozz

Active Member
Jan 10, 2018
2,572
1,877
Tynaarlo
In het draadje 'Werkelijke wachttijd' is een discussie over wat nu precies AP1/AP2/EAP/FSD biedt aan functies. Ik denk persoonlijk dat ik dit heel duidelijk heb, maar hoe meer ik Google op Internet hoe meer ik tegen kom dat anders lijkt te beweren. Maar dan denk ik weer dat men terminologie door elkaar haalt.

Naar mijn inzien is het als volgt:

- AP1: Autopilot Hardware 1. Dit is de eerste versie en werd in elke auto geinstalleerd tussen medio 2014 tot medio 2016.
- AP2: Autopilot Hardware 2. Opvolger van AP1 na de breuk tussen MobilEye en Tesla, medio 2016. Te herkennen aan de camera's in de B-stijl
- AP2.5: Autopilot Hardware 2.5: Kleine upgrade tov. AP2, met oa. wat meer rekenkracht sinds ergens medio 2017.

Voor zover mij bekend is Autopilot hardware sinds medio 2014 standaard aanwezig in elke auto, ongeacht aangeschafte opties.

Dan de opties:

- Enhanced Autopilot, ofwel EAP, is Tesla's naam voor Autopilot. Deze naam draagt het sinds AP2. Voorheen heette deze optie gewoon Autopilot en was onderdeel van het tech package. EAP biedt tacc, autosteer, keep lane, lane change, afrit afsturen, autopark. ZONDER EAP blijft alleen cruise control over met wat veiligheidsopties zoals collision avoidance en dodehoekdetectie (signalering in scherm bij je stuur)

- Full self driving ofwel FSD: Level 5 autonomie ofwel rijden zonder aanwezigheid van een (actieve) bestuurder. Deze optie is te bestellen, maar doet nog niets. De software is niet gereed en juridisch mag het ook niet op dit moment (februari 2018).

Resumerend:
- Auto zonder EAP heeft alleen cruise control, maar stuurt niet zelf, houdt ook zichzelf niet in een rijstrook
- EAP biedt autosteer en de zaken die daar bij komen kijken zoals rijstrookwisselen, rijstrook volgen, etc.
- FSD is zinloos op dit moment

Bovenstaande is hoe ik in mijn hoofd heb hoe het in elkaar zit. Echter, lees ik deze thread:

AP, AP1, AP2, EAP, FSD - Differences/Relations/Official Documentation? | Tesla

Die stelt vrij duidelijk dat AP2 hetzelfde is als EAP. Dat lijkt mij onjuist.

Uiteindelijk is deze discussie het gevolg van een hele simpele vraag: Als iemand een auto aanschaft zonder de "Enhanced Autopilot", kan deze auto dan zelf sturen of niet?

Vanaf dit punt:

Werkelijke wachttijd - Model S

Is een discussie ontstaan of een auto zonder EAP nou alleen cruise control heeft of ook zelf kan sturen. Tevens wordt daar beweerd door @is3 dat nieuwe auto's worden geleverd met AP1. Ik ben er heilig van overtuigd dat dit niet het geval is, maar moet ook eerlijk bekennen dat ik niet in een Tesla heb gereden zonder EAP. Ik weet dus niet of autosteer inderdaad wel aanwezig is in een auto zonder EAP. Ook ben ik er van overtuigd dat een auto zonder EAP feitelijk een auto is die alleen 'old fashioned' cruise control heeft.

Wie kan hier een licht op schijnen?
 
  • Like
Reactions: Geendiesel
In het draadje 'Werkelijke wachttijd' is een discussie over wat nu precies AP1/AP2/EAP/FSD biedt aan functies. Ik denk persoonlijk dat ik dit heel duidelijk heb, maar hoe meer ik Google op Internet hoe meer ik tegen kom dat anders lijkt te beweren. Maar dan denk ik weer dat men terminologie door elkaar haalt.

Naar mijn inzien is het als volgt:

- AP1: Autopilot Hardware 1. Dit is de eerste versie en werd in elke auto geinstalleerd tussen medio 2014 tot medio 2016.
- AP2: Autopilot Hardware 2. Opvolger van AP1 na de breuk tussen MobilEye en Tesla, medio 2016. Te herkennen aan de camera's in de B-stijl
- AP2.5: Autopilot Hardware 2.5: Kleine upgrade tov. AP2, met oa. wat meer rekenkracht sinds ergens medio 2017.

Voor zover mij bekend is Autopilot hardware sinds medio 2014 standaard aanwezig in elke auto, ongeacht aangeschafte opties.

Dan de opties:

- Enhanced Autopilot, ofwel EAP, is Tesla's naam voor Autopilot. Deze naam draagt het sinds AP2. Voorheen heette deze optie gewoon Autopilot en was onderdeel van het tech package. EAP biedt tacc, autosteer, keep lane, lane change, afrit afsturen, autopark. ZONDER EAP blijft alleen cruise control over met wat veiligheidsopties zoals collision avoidance en dodehoekdetectie (signalering in scherm bij je stuur)

- Full self driving ofwel FSD: Level 5 autonomie ofwel rijden zonder aanwezigheid van een (actieve) bestuurder. Deze optie is te bestellen, maar doet nog niets. De software is niet gereed en juridisch mag het ook niet op dit moment (februari 2018).

Resumerend:
- Auto zonder EAP heeft alleen cruise control, maar stuurt niet zelf, houdt ook zichzelf niet in een rijstrook
- EAP biedt autosteer en de zaken die daar bij komen kijken zoals rijstrookwisselen, rijstrook volgen, etc.
- FSD is zinloos op dit moment

Bovenstaande is hoe ik in mijn hoofd heb hoe het in elkaar zit.

Volgens mij klopt bovenstaande.

Volgens mij kunnen we het scheiden door AP1, AP2 en AP2,5 te zien als hardware platformen en EAP en FSD als software die je op de hardware kan draaien. Daarbij opmerkend dat EAP en FSD enkel gelden op AP2 en AP2,5 auto's en FSD enkel gekozen kan worden tezamen met EAP. AP1 auto's hebben beperktere hardware en hebben hun eigen software. Die software wordt inderdaad vaak aangeduid als Autopilot of AP (dus geen cijfer, dat is enkel voor hardware). Zoals met alles, vaak worden deze termen (ook door mij) door elkaar gebruikt. Ik stel dan ook voor om de "AP" termen (de cijfers) voor de hardware te gebruiken en voor de software te verwijzen met EAP en FSD.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Alright, dus om het dan nog even samen te vatten:

- AP1, AP2 en AP2.5 zijn hardware revisies. Per medio Q4 2014 heeft elke auto de laatste revisie aan bood op moment van productie, ongeacht afgenomen opties. Kortom, elke auto na Q4 2014 is "autopilot voorbereid". AP2 en AP2.5 zijn het beste te herkennen aan de camera's in de B-stijl (de stijl tussen de voor- en achterdeur). AP1 heeft daar geen cameras.

- Een auto zonder verdere sofware opties beschikt uitsluitend over cruise control (zonder adaptive of 'traffic aware' functionaliteit)
- De optie 'Enhanced Autopilot' (EAP) activeert Autosteer, Keep-Lane, Lane-Change, Auto-Park en aanverwante opties. Voorheen heette deze optie 'Autopilot' en was onderdeel van de 'Tech Package', deze optie bestaat niet meer.
- De optie 'Full Self Driving' (FSD) doet op moment van schrijven niets maar kan mogelijk interessant zijn als later blijkt dat de kosten om deze optie te activeren stijgen op moment dat deze optie wel extra functionaliteit biedt.

En om nog wat mogelijke onduidelijkheid weg te nemen: De term 'Enhanced Autopilot' is wat misleidend. Er is niet zoiets als 'Basis Autopilot'.
 
Dat dus - ik had echt verwacht dat ik TACC zou hebben - ik vind dat geen “enhanced autopilot” feature maar simpelweg normaal op een auto van een ton.

Ik ben het met je eens, en ik wilde aantonen dat andere merken dit gewoon hebben.. Dus ik ging even een BMW 7-serie van 115k kaal samenstellen op de site. Toen kwam ik tot de nare ontdekking dat 'active cruise control' ook bij een 7-serie gewoon EUR 2000,- extra kost.
 
Dat dus - ik had echt verwacht dat ik TACC zou hebben - ik vind dat geen “enhanced autopilot” feature maar simpelweg normaal op een auto van een ton.

Het is juist een autopilot feature. Met TACC zal de auto ook rekening houden en afstand tov je huidige en de linkerrijbaan waar je dus niet rechs voorbij laat rijden, TACC is een basiselement van de complete Autopilot.