Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

AP1 ONLY draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Zou wifi koppelen aan je mobiel het probleem oplossen?
Toen bij mij mijn modem van mijn MCU-2 niet wilde werken in het buitenland, was dit de optie om het wel werkt te krijgen.
Helaas moet je dan wel eerst de auto in drive zetten en dan handmatig weer de wifi aan zetten.
Normaal als je hem in Drive zet killed de auto de wifi om naar 3G te gaan in geval van een MCU-1.
 
Toen bij mij mijn modem van mijn MCU-2 niet wilde werken in het buitenland, was dit de optie om het wel werkt te krijgen.
Helaas moet je dan wel eerst de auto in drive zetten en dan handmatig weer de wifi aan zetten.
Normaal als je hem in Drive zet killed de auto de wifi om naar 3G te gaan in geval van een MCU-1.
Dat kun je tegenwoordig toch anpassen in devinstellingen?
 
  • Informative
Reactions: RobsEV
Misschien dat jullie het weten of hiermee ook ervaringen hebben..

Sinds enige maanden geeft AP1 storingen. Bij het aanzetten van de auto geeft het systeem aan niet beschikbaar te zijn tijdens de rit waardoor de functionaliteiten van AP (adaptieve Cruise Control, auto parking en Lane assist) dus niet gebruiken zijn. Meestal helft een harde reset van de auto (dus helemaal uitzetten, 2 minuten wachten en dan weer aanzetten.

Aangezien de storing zich steeds vaker begon voor te doen heb ik tijdens een terugroep actie voor de Frunk, ook deze storing laten uitlezen en een afspraak gemaakt voor het mobiele service team. Die zijn gisteren aan huis gekomen om de storing te verhelpen. Echter na vertrek werkt AP1 helemaal niet meer.

De analyse van Tesla wees uit dat er foutmeldingen in de monocam (achter de voorruit) zaten en dat deze vervangen moest worden. Dat hebben we ook uitgevoerd ( 540 euro ). Na vervanging moest er nog een software update gedraaid worden. Echter nog tijdens deze software update moest de monteur al weer weg naar de volgende afspraak. Ik kreeg de opdracht om na voltooing een stuk te gaan rijden (max 160KM) om de camera te kalibreren. Daarna zou alles wee naar behoren moeten werken. Echter alles behalve dat. Na een flinke rit en een paar keer aan en uitzetten doet de AP helemaal niets. Later heb ik in de online instructie gelezen dat alleen de camera's van AP2 gekalibreerd moeten worden (auto's na oktober 2016).

Dus heb ik 2 vragen:
- Heeft iemand vergelijkbare ervaring met deze storing na vervanging van de mono cam van AP1?
- Moet de camera van AP1 wel of niet gekalibreerd worden en zo ja hoe moet je dat dan uitvoeren?

Dus 540 euro afgetikt, geen werkende oplossing en maar weer contact opnemen met Tesla voor een oplossing.

Tx. Sjaac
 
De analyse van Tesla wees uit dat er foutmeldingen in de monocam (achter de voorruit) zaten en dat deze vervangen moest worden. Dat hebben we ook uitgevoerd ( 540 euro ). Na vervanging moest er nog een software update gedraaid worden. Echter nog tijdens deze software update moest de monteur al weer weg naar de volgende afspraak. Ik kreeg de opdracht om na voltooing een stuk te gaan rijden (max 160KM) om de camera te kalibreren. Daarna zou alles wee naar behoren moeten werken. Echter alles behalve dat. Na een flinke rit en een paar keer aan en uitzetten doet de AP helemaal niets. Later heb ik in de online instructie gelezen dat alleen de camera's van AP2 gekalibreerd moeten worden (auto's na oktober 2016).

- Moet de camera van AP1 wel of niet gekalibreerd worden en zo ja hoe moet je dat dan uitvoeren?

Kan mij herrineren dat ik zelf ook zoiets heb gehad ( niet een nieuwe cam ) en dat hij toen ook moest "leren" / "kalibreren" om hem weer werkend te krijgen. Maar mijn auto ( X ) is van voor okt-2016.
Je kan zelf niks doen aan het kalibreren, dat gaat vanzelf als je rijd.
voor mijn beeld, je hebt dus geen auto cruise control en geen auto steer? de camera wordt alleen gebruikt voor autosteer. De cruisecontrol zou dan nog wel moeten werken?
 
Ah man…ik las dit topic toen ik vanuit werk vertrok…en midden van mijn rit kreeg ik ineens ook een waarschuwing bericht …ik had al eens een autopilot error gehad een jaar geleden (bracket vervangen) maar toen kreeg ik wel meldingen als je service tab drukt
Maar nu staat er niks van autopilot
7911EF60-D79B-49F5-A8A1-46C0C789D352.jpeg


5B074E4B-7D5E-4779-85A3-15560B3023C0.jpeg
 
Kan mij herrineren dat ik zelf ook zoiets heb gehad ( niet een nieuwe cam ) en dat hij toen ook moest "leren" / "kalibreren" om hem weer werkend te krijgen. Maar mijn auto ( X ) is van voor okt-2016.
Je kan zelf niks doen aan het kalibreren, dat gaat vanzelf als je rijd.
voor mijn beeld, je hebt dus geen auto cruise control en geen auto steer? de camera wordt alleen gebruikt voor autosteer. De cruisecontrol zou dan nog wel moeten werken?
Allen dank voor jullie reacties. Het probleem is door Tesla inmiddels opgelost. De mono cam van AP1 kan alleen door Tesla zelf gekalibreerd worden. Dit in tegenstelling tot AP2 die tijdens het rijden gekalibreerd moet worden. Waar het op neerkomt is dat Tesla deze service call dus nooit mobiel had moeten inplannen maar op locatie van het Service Center omdat alleen daar de juiste apparatuur aanwezig is. Daarnaast was de Ranger niet op de hoogte van de juiste procedure. Hij dacht blijkbaar te maken te hebben met AP2...gezien zijn instructies om na voltooing van de software update even een flink stuk te gaan toeren om de camera te kalibreren. Gisteren is dit alsnog opgelost. Nu hopen dat de initiële storing ook definitief tot het verleden behoort met het vervangen van de camera. Verder wel tevreden over de snelheid en communicatie vanuit Tesla om het probleem alsnog op te lossen.
 
versie 2022.8.10.5 is de upgrade naar V11 voor MCU1. Zojuist op mijn model S met AP1 en MCU1 ( Gebouwd in april 2016)

Ik zie niet alle features uit V11 hebben ze in MCU1 kunnen proppen, MCU1 is niet de snelste uit de klas, maar wel mooie toevoegingen naar de laatste grote release.

Merkbaar snelheids verbeteringen in de interface, ook eindelijk de knopjes rangschikken en verwijderen uit de onderste balk ;)
 
  • Like
  • Informative
Reactions: job-lek and Gsteen
Met de recente nieuwste updates zijn er weer veel updates gedaan, ben er blij mee. Vooral de alternatieve routes die voorgesteld worden is zeer prettig!

Maar ik mis bij de AP1 variant nog wel de car colorizer. Terwijl dat wel als nieuwe optie bij de Release notes staat. Zijn er mensen met AP1 die wel de kleur van hun auto kunnen veranderen?

En ik mis de vernieuwde energy informatie. Die lijkt me toch ook wel prettig en makkelijk te realiseren voor de oudere tesla's. Iemand die daar iets meer over weet of het nog gaat komen voor onze AP1 modellen?