Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

APK

This site may earn commission on affiliate links.
Onze X heeft afgelopen donderdag zijn eerste apk ondergaan. Gewoon bij het garage bedrijf dat ook onze Defender onderhoudt. Was zijn eerste X, hij had al wel meerdere S’en APK gekeurd.

Ik was aanwezig bij de keuring. Een keuring voor 20 of 30 euro (inclusief btw!) kan nooit kostendekkend zijn, het verdienmodel zit dan inderdaad in de bijkomende werkzaamheden. Lijkt mij nou niet echt een incentive voor een eerlijke keuring.

Dat laatste heb ik overigens ook moeten ervaren bij de keuring van onze alfa spider. Normaal laat ik deze onderhouden en keuren bij auto Romeo in Nootdorp, maar omdat ik nog geen beurt nodig had (ik had minder dan 500 km gereden sinds de laatste beurt een jaar daarvoor) heb ik de spider toen laten keuren in Woerden bij de kwik fit. Afgekeurd op een doorgeroeste veerbrug. Die konden zij wel vervangen, hij had al veel rond gebeld en uiteindelijk een nieuwe veerbrug gevonden. Ik heb de reparatie niet laten uitvoeren (de ophanging van een spider is best complex) en heb de spider alsnog naar auto Romeo gebracht voor reparatie. Die reparatie is er nooit gekomen, de veerbrug had enkel een beetje oppervlakkige roest en de auto is goedgekeurd. Bleek toen ook dat zij degene waren die waren gebeld door kwikfit voor het onderdeel omdat zij het op voorraad hadden...

Kortom: ga met je alfa naar alfa specialist Auto Romeo in Nootdorp, met je Tesla kun je voor een apk prima terecht bij Autobedrijf Evers in Waddinxveen, die eerlijk en goed sleutel werk aan ICE’s kan uitvoeren!
 
  • Like
Reactions: job-lek and HWS
Ik was aanwezig bij de keuring. Een keuring voor 20 of 30 euro (inclusief btw!) kan nooit kostendekkend zijn, het verdienmodel zit dan inderdaad in de bijkomende werkzaamheden. Lijkt mij nou niet echt een incentive voor een eerlijke keuring.

Dat moet nog al meevallen aangezien je voor tussen de €35 en €40 naar een neutraal APK station kan gaan. Ik ga voor APK altijd naar een neutrale partij welke geen onderhoud uitgevoerd. Heeft me al heel wat “onnodig” werk bespaard.
 
Onze X heeft afgelopen donderdag zijn eerste apk ondergaan. Gewoon bij het garage bedrijf dat ook onze Defender onderhoudt. Was zijn eerste X, hij had al wel meerdere S’en APK gekeurd.

Ik was aanwezig bij de keuring. Een keuring voor 20 of 30 euro (inclusief btw!) kan nooit kostendekkend zijn, het verdienmodel zit dan inderdaad in de bijkomende werkzaamheden. Lijkt mij nou niet echt een incentive voor een eerlijke keuring.

Dat laatste heb ik overigens ook moeten ervaren bij de keuring van onze alfa spider. Normaal laat ik deze onderhouden en keuren bij auto Romeo in Nootdorp, maar omdat ik nog geen beurt nodig had (ik had minder dan 500 km gereden sinds de laatste beurt een jaar daarvoor) heb ik de spider toen laten keuren in Woerden bij de kwik fit. Afgekeurd op een doorgeroeste veerbrug. Die konden zij wel vervangen, hij had al veel rond gebeld en uiteindelijk een nieuwe veerbrug gevonden. Ik heb de reparatie niet laten uitvoeren (de ophanging van een spider is best complex) en heb de spider alsnog naar auto Romeo gebracht voor reparatie. Die reparatie is er nooit gekomen, de veerbrug had enkel een beetje oppervlakkige roest en de auto is goedgekeurd. Bleek toen ook dat zij degene waren die waren gebeld door kwikfit voor het onderdeel omdat zij het op voorraad hadden...

Kortom: ga met je alfa naar alfa specialist Auto Romeo in Nootdorp, met je Tesla kun je voor een apk prima terecht bij Autobedrijf Evers in Waddinxveen, die eerlijk en goed sleutel werk aan ICE’s kan uitvoeren!
Nog een tip :
Koop minder auto’s dan hoef je niet naar zo veel verschillende APK stations ;)
 
  • Funny
  • Like
Reactions: job-lek and watt
Onze X heeft afgelopen donderdag zijn eerste apk ondergaan. Gewoon bij het garage bedrijf dat ook onze Defender onderhoudt. Was zijn eerste X, hij had al wel meerdere S’en APK gekeurd.

Ik was aanwezig bij de keuring. Een keuring voor 20 of 30 euro (inclusief btw!) kan nooit kostendekkend zijn, het verdienmodel zit dan inderdaad in de bijkomende werkzaamheden. Lijkt mij nou niet echt een incentive voor een eerlijke keuring.

Dat laatste heb ik overigens ook moeten ervaren bij de keuring van onze alfa spider. Normaal laat ik deze onderhouden en keuren bij auto Romeo in Nootdorp, maar omdat ik nog geen beurt nodig had (ik had minder dan 500 km gereden sinds de laatste beurt een jaar daarvoor) heb ik de spider toen laten keuren in Woerden bij de kwik fit. Afgekeurd op een doorgeroeste veerbrug. Die konden zij wel vervangen, hij had al veel rond gebeld en uiteindelijk een nieuwe veerbrug gevonden. Ik heb de reparatie niet laten uitvoeren (de ophanging van een spider is best complex) en heb de spider alsnog naar auto Romeo gebracht voor reparatie. Die reparatie is er nooit gekomen, de veerbrug had enkel een beetje oppervlakkige roest en de auto is goedgekeurd. Bleek toen ook dat zij degene waren die waren gebeld door kwikfit voor het onderdeel omdat zij het op voorraad hadden...

Kortom: ga met je alfa naar alfa specialist Auto Romeo in Nootdorp, met je Tesla kun je voor een apk prima terecht bij Autobedrijf Evers in Waddinxveen, die eerlijk en goed sleutel werk aan ICE’s kan uitvoeren!
Ik heb een andere ervaring met auto romeo, ze wilden een distributieriem vervangen 20k km eerder dan alfa zelf voorschreef, dat vond ik nogal dubieus.
 
Ik heb een andere ervaring met auto romeo, ze wilden een distributieriem vervangen 20k km eerder dan alfa zelf voorschreef, dat vond ik nogal dubieus.
Zonder jouw details te kennen, weet ik wel dat alfa aanvankelijk een langer interval voorschreef voor het vervangen van de distributieriem bij de twinspark 2 liter 16v motoren in de alfa spider. Ik meen 120k kilometers. Dit interval bleek echter te lang (motoren liepen in de soep door kapotte distributieriemen), waarna alfa de interval heeft verlaagd naar maximaal 60 k km of 3 jaar.

Het kan dus best zijn dat je een hogere interval hebt staan in het onderhoudsboekje van de auto dan wat de actuele interval is die alfa voorschrijft.

(Ik heb twee alfa spiders, een rode 2 liter twinspark uit 1996 en een zwarte 3 liter V6 uit 1999. De eerste heb ik sinds 2003, maar staat inmiddels al een hele tijd in de mottenballen. Om de drie jaar een distributieriem vervangen bij een auto die nauwelijks wordt gebruikt is een pita. De zwarte V6 heeft een veel langere interval, dus die wordt in de praktijk gebruikt.

Iemand interesse in een rode spider (27LLJZ)? Verlopen apk en toe aan een nieuwe distributieriem, verder prima auto! :D)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: job-lek
Zonder jouw details te kennen, weet ik wel dat alfa aanvankelijk een langer interval voorschreef voor het vervangen van de distributieriem bij de twinspark 2 liter 16v motoren in de alfa spider. Ik meen 120k kilometers. Dit interval bleek echter te lang (motoren liepen in de soep door kapotte distributieriemen), waarna alfa de interval heeft verlaagd naar maximaal 60 k km of 3 jaar.

Het kan dus best zijn dat je een hogere interval hebt staan in het onderhoudsboekje van de auto dan wat de actuele interval is die alfa voorschrijft.

(Ik heb twee alfa spiders, een rode 2 liter twinspark uit 1996 en een zwarte 3 liter V6 uit 1999. De eerste heb ik sinds 2003, maar staat inmiddels al een hele tijd in de mottenballen. Om de drie jaar een distributieriem vervangen bij een auto die nauwelijks wordt gebruikt is een pita. De zwarte V6 heeft een veel langere interval, dus die wordt in de praktijk gebruikt.

Iemand interesse in een rode spider (27LLJZ)? Verlopen apk en toe aan een nieuwe distributieriem, verder prima auto! :D)
Die twinspark heeft inderdaad al een paar apk’s gemist :).
Het ging bij mij om een 147 jtd, ik had gevraagd of de distributieriem vervangen moest worden en kwam er later achter dat alfa dat bij 120k km voorschreef terwijl er pas 100k km op stond. Bij navraag na vervanging hoorde ik inderdaad dat Auto Romeo ze 20k km eerder vervangt uit voorzorg, dat had ik liever voor de vervanging gehoord.
 
Zonder jouw details te kennen, weet ik wel dat alfa aanvankelijk een langer interval voorschreef voor het vervangen van de distributieriem bij de twinspark 2 liter 16v motoren in de alfa spider. Ik meen 120k kilometers. Dit interval bleek echter te lang (motoren liepen in de soep door kapotte distributieriemen), waarna alfa de interval heeft verlaagd naar maximaal 60 k km of 3 jaar.

Het kan dus best zijn dat je een hogere interval hebt staan in het onderhoudsboekje van de auto dan wat de actuele interval is die alfa voorschrijft.

(Ik heb twee alfa spiders, een rode 2 liter twinspark uit 1996 en een zwarte 3 liter V6 uit 1999. De eerste heb ik sinds 2003, maar staat inmiddels al een hele tijd in de mottenballen. Om de drie jaar een distributieriem vervangen bij een auto die nauwelijks wordt gebruikt is een pita. De zwarte V6 heeft een veel langere interval, dus die wordt in de praktijk gebruikt.

Iemand interesse in een rode spider (27LLJZ)? Verlopen apk en toe aan een nieuwe distributieriem, verder prima auto! :D)
Bij mijn 33 16v brak ie bij 58k km😭. Bij mijn 147GTA moest t elke 3 jaar of 60k km en dat is een duur grapje....
 
  • Like
Reactions: job-lek
Bij Tservice in Hoofddorp, overigens verder een prettige ervaring. Kreeg goede uitleg en ze lieten het ook duidelijk zien op de brug.
Er staat bijna 130k op de teller dus het zat er echt wel aan te komen ondanks mijn rustige rijstijl.
Deze week ook de APK laten doen bij T Service in Hoofddorp. Was zo gepiept. Aangezien de auto daar onlangs uitgebreid in onderhoud is geweest en net alle rubbers, draagarm rammels en banden al vervangen waren geen enkel probleem en heb ik alleen de keuringskosten afgerekend.
 
  • Helpful
Reactions: Daniel-RedS
Nu we hier toch in het reclameblok zijn, kan ik het volgende ook nog wel even melden.
Mijn Classic gaat naar Hoofddorp voor een nieuwe veerbalg van de luchtvering en toevallig ook de APK.
Ten opzicht van het Tesla Service Center heeft dit vooralsnog deze voordelen:
- ongeveer 20% goedkopere reparatie
- Tesla doet sowieso geen APK
- gratis ophaal- en terugbrengservice van je auto door heel NL naar Hoofddorp
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Onlangs APK gedaan bij T Service Hoofddorp, en nieuwe banden laten monteren en uitlijnen. Ik kan deze 'garage' absoluut aanbevelen, fantastische service en kwaliteit, de auto rijdt weer als nieuw! Ik kom hier zeker terug voor een volgende onderhoudsbeurt & APK.
Eens! Vorige maand de Tesla laten APK laten keuren en daarbij hebben ze voor de onderste draagarmen incl. stabilisatiestang vervangen. Goed werk en vriendelijke mensen.
Ga er zeker terug voor de volgende APK.