Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Asociaal of toch niet?

Is dit asociaal?

  • Ja

    Votes: 56 96.6%
  • Nee

    Votes: 2 3.4%

  • Total voters
    58
This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
Daarbuiten zie je dat het leeuwendeel het afkeurt. Om verschillende redenen.
Ik keur het af, maar ik heb ook al aan de 50kW CCS staan laden bij de lokale Lidl, om tegenover bij de McDo wat te eten. Half uurtje later was ik wel weer onderweg hoor.

En verder zijn er de trucjes zoals je laadlimiet op 100% instellen of het laden trager laten verlopen dan wat de paal aan kan, om langer te kunnen parkeren met je Tesla en toch trots een blauwe LED ring te laten zien.

Het probleem is dat ik laden terwijl je accu +50% heeft, ik onzin en asociaal vind, maar als je niet staat te laden waar je wel kan, kom je even later in situaties waar je moet schrapen om wel een laadpaal te vinden, of sta je in de avondspits voor 30' verplicht aan een volle supercharger te pauzeren.
 
Ik keur het af, maar ik heb ook al aan de 50kW CCS staan laden bij de lokale Lidl, om tegenover bij de McDo wat te eten. Half uurtje later was ik wel weer onderweg hoor.

En verder zijn er de trucjes zoals je laadlimiet op 100% instellen of het laden trager laten verlopen dan wat de paal aan kan, om langer te kunnen parkeren met je Tesla en toch trots een blauwe LED ring te laten zien.

Het probleem is dat ik laden terwijl je accu +50% heeft, ik onzin en asociaal vind, maar als je niet staat te laden waar je wel kan, kom je even later in situaties waar je moet schrapen om wel een laadpaal te vinden, of sta je in de avondspits voor 30' verplicht aan een volle supercharger te pauzeren.

Haha, het leven van de EV rijder gaat niet over rozen....

Volgens mij zijn de meesten het wel met elkaar eens: laden wanneer je het nodig hebt en boefje wanneer je laden misbruikt om ergens te parkeren. En waarschijnlijk zondigen we allen weleens.
 
  • Like
Reactions: wooter and TdG99
Gaat volgens mij niet om het laden, maar het bezet houden van een paal terwijl je al klaar bent met laden.
De openingspost zegt "staat bijna iedere dag van de week te laden. En niet een uurtje, nee de hele dag". Als het zou gaan om het bezet houden van een paal of laadplek die je zelf niet gebruikt, dan zou ik er zeker heel anders over denken. Maar dat had ik al een paar keer aangegeven. Zelf in mijn laatste post waar je nu op reageert :rolleyes:

Als de beste man van 9 tot 5 nodig heeft om te laden dan moet hij van heel ver komen. Want dan moet je van 0 naar 100%laden volgens mij :)
Van 9 tot 5 is 8 uur. Doe dat keer 3.7 kW en je zit op net geen 30 kWh, onder de huidige omstandigheden waarschijnlijk nog geen 150 km.
 
Last edited:
Een auto met vermoedelijk de grootste ....
Misschien wel. Misschien ook wel niet. Maar ook grote batterijen moeten opgeladen worden.


Lidl in België zet nu 50kW snelladers, wat al heel wat nuttiger is als je 30' gaat winkelen. En met 1 paal met 2 aansluitingen van 11kW kom je er ook niet als 10% van je klanten elektrisch rijdt.
Wat ik ook al zei: een half uurtje aan zo'n paal hangen heb je niks aan. Dus hoe erg is het als je er niet aan kunt hangen omdat deze man er staat?
 
Er bestaat een laadpaal etiquette, en daar wordt tegen gezondigd. Er bestaan regels bij een door de winkel beschikbaar gestelde laadpaal, en daar wordt dubbel tegen gezondigd. Wat is er niet te begrijpen aan?
 
Ik snap niet dat je het niet snapt. Het gaat er niet om of een van ons persoonlijk benadeeld is. Het gaat niet om 'onze pijn'. Het gaat niet om Lidl en/of wat het management ervan vindt.
Het gaat om het principe.
Dat snap ik inderdaad niet, sorry.

De hele dag een laadplek bezet houden om een paar luizige centjes uit te sparen ...
Dat is een aanname die je doet.

(De vouwfiets maakt het nog wat droeviger).
Daar snap ik al helemaal niets van. Als die man niet vlak bij huis én niet vlak bij zijn werk op kan laden is een vouwfiets toch een prima oplossing? Krijgt ie nog een beetje beweging en hoeft hij niet regelmatig een half uur op een SuC rond te hangen.

Heb overigens eind 2013 / begin 2014 ook een tijd per fiets en ook wel lopend tussen een laadpaal en mijn werk locatie gependeld. Was ongeveer een km van mijn werk af. Die paal was in het begin ook gratis. Maar dat was voor mij bijzaak. Ik had geen andere keuze (Nou ja, ik kon gewoon benzine verstoken maar ik voelde mij, vanwege alle fiscale voordelen die ik genoot, moreel verplicht om zoveel mogelijk elektrisch te rijden met mijn plugin). Maar ik zorgde er wel altijd voor dat ik terug was zodat ik mijn auto weg kon halen als hij vol was. Mensen die dichter bij die laadpaal werkten hebben mij er wel eens onvriendelijk op aangesproken. Die vonden dat het 'hun' paal was.

Door dit soort droevige figuren zal ook Lidl in de toekomst stoppen met deze mooie charmante service, want voor dit soort acties is het simpelweg niet bedoeld. Ik snap niet waarom je (als enige van vele) weigert om dit in te zien...
Wat mij betreft is dit het eerste steekhoudende argument dat ik in dit draadje tegen kom. Maar volgens mij heb ik, behalve jou, nog niemand hier over gehoord.

Overigens ben ik het met je eens als het gaat om het 'trollen'. Je hebt een uitgesproken mening (waarbij je in dit topic mijn inziens de plank misslaat), maar 'trollen' is weer wat anders, hiervoor verwijs ik allen naar Facebook, Autoweek e.d.:)
:)
 
[
Wordt het niet eens tijd dat we palen krijgen met een vast stekker, die loskoppelt van de auto als de accu vol is? Dan kan de volgende laden zonder dat je perse je auto hoeft te verplaatsen.
Soort van laadeiland met rondom parkeerplaatsen. Moet je op de paal vanaf afstand wel kunnen zien of ie ‘vrij’ is natuurlijk... anders sta je daar tevergeefs aan een stekker te rukken bij andermans EV...
 
Daarbuiten zie je dat het leeuwendeel het afkeurt. Om verschillende redenen.
Het meest gehoorde bezwaar lijkt te zijn dat die man gratis op kan laden, en dat dat niet mag als je een dure auto hebt. En mensen houden kennelijk niet van vouwfietsjes.

Ik ben wat mij betreft maar één argument tegen gekomen, dat ik de moeite waard vond. En dat was de mogelijkheid dat de Lidl zou besluiten de paal weg te halen in plaats van die man weg te sturen. Door die overweging zou je de actie misschien als onhandig / onverstandig kunnen bestempelen. Maar asociaal? Dan moet de 'dader' dat risico willens en wetens op de koop toe nemen.

Ik zal er overigens niet minder om slapen beseffende dat ik ook wel eens dingen uithaal die niet altijd als netjes ervaren worden.... Foei!
Geldt denk ik voor ons allemaal :)
 
Volgens mij zijn de meesten het wel met elkaar eens: laden wanneer je het nodig hebt en boefje wanneer je laden misbruikt om ergens te parkeren.
Daar ben ik het zonder meer mee eens. Maar dat laatste is hier niet denk ik niet aan de orde. Want die man kan vast wel dichter bij zijn werk parkeren, zodat hij geen fiets nodig zou hebben ;).

En waarschijnlijk zondigen we allen weleens.
Ook mee eens.
 
Er bestaat een laadpaal etiquette, en daar wordt tegen gezondigd.
Tegen welke regel wordt hier precies gezondigd, als ik vragen mag? Dan kan ik daar in het vervolg ook rekening mee houden.

Er bestaan regels bij een door de winkel beschikbaar gestelde laadpaal, en daar wordt dubbel tegen gezondigd. Wat is er niet te begrijpen aan?
Ik begrijp dat best. Ik snap alleen niet dat 'wij' ons daar zo druk over maken, dat wij een poll nodig hebben om te bepalen of het gedrag asociaal is of niet. We doen allemaal wel eens dingen die tegen de regels in gaan, toch?

Zolang we (@Onno uitgezonderd) niet aan kunnen geven wie er benadeeld wordt ....
 
De Lidl heeft 2 laadpalen geplaatst, als service, of als incentive, voor electrische rijders. Stel een gemiddelde klant is 30 minuten in de Lidl (lijkt me veel voor een dergelijke windel), dan kunnen er met openingstijden van 8 to 20 uur dus zo'n 48 EV rijders in theorie daar laden tijdens het shoppen. Maar helaas, de eerste 2 EV rijders van die dag besluiten hun EV daar te parkeren, en pas aan het einde van de dag weer op te halen. Jammer voor die andere (theoretisch 46) EV rijders, die ook wel even van dat voordeel hadden willen genieten....

Een extreme parallel: stel de Lidl zit naast een metro station, vlak bij Amsterdam centrum. Parkeren is duur in het centrum, en daarom besluiten heel veel mensen die in het centrum werken ALLEMAAL hun auto om 7 uur bij de Lidl te parkeren, en met de metro naar het centrum te gaan. Gevolg: parkeerplaats bij de Lidl helemaal vol van 8 tot 6 elke dag, met forenzen autos.

Hebben andere klanten van Lidl reden tot klagen?
 
Nee, het is niet sjiek, maar asociaal vind ik het niet.

Die Tesla rijder maakt ‘slim’ gebruik van de mogelijkheden die worden geboden.
En ja, iedereen vindt daar het zijne/hare van.
Ik zou dit zelf nooit zo doen nee. Kwestie van laadschaamte.

Zo maken we allemaal wel eens gebruik, al dan niet noodgedwongen, van middelen op een manier waarvoor het nooit zo bedoelt was.

Als dit een te groot probleem vormt voor de Lidl, bv na boel klachten van haar klanten, dan zou ik als ik manager was er gewoon een blauwe zone van maken. Max 2 uur parkeren.

Geen idee hoe dit zit met gemeentelijke regelgeving mbt blauwe zone verven op je parkeerplaats, maar gewoon oplossingen zoeken voor als dit een probleem vormt en je als Lidl graag klantvriendelijk wilt zijn voor de EV-klagers.

Ik begrijp alle ophef niet zo, maar doe er nu wel ook aan mee. :confused:
 
Alleen in Nederland maken we ons hier druk over. Net zoals over Zwarte Piet. Over Sieg Heil van Marco van Basten. Bij Blokken op de Belg zei 2 weken geleden de presentator dat hij zin had in een Nazi Göring. Dacht je dat iemand in België zich daar druk over heeft gemaakt?
Net zoals dit draadje. Iedereen vindt er wat van. Kunnen we dat niet gewoon voor ons houden? Of ga los op Facebook. Zo zinloos allemaal. Zo Nederlands. Anderen de maat nemen. Die Belgen lachen ons uit. En terecht.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: DutchTM3
Als je ervoor zorgt dat je voor 9:00u geen laadsessies kunt starten ben je de commuters in ieder geval al kwijt toch? Zou gewoon in software in die paal moeten kunnen. Dat icm verplichting een laadsessie te starten als je parkeert, en een sleepbedrijf onder de quick dial.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Al lezende door de berichten merk je wel dat de algemene houding is: Wees sociaal en hou de laadpaal niet langer bezet dan nodig. Alleen de invulling van wat langer dan nodig is, varieert. Als iemand dagelijks een laadpaal bij de Lidl die voor winkelend publiek voor de Lidl bezet houdt, ondanks dat hij/zij zelf niet winkelt dan vind ik het niet meer dan normaal dat zo iemand op zijn gedrag aangesproken wordt. Ook al heeft hij een 127 duizend euro aan excuses. (Ja zo duur was die auto. Je kan het checken op OVI: RDW Kentekencheck) Het is op zijn minst niet netjes.

Dat hij of zij het doen, begrijp ik a.d.a.k. ook wel. Het is gemakkelijk en voordelig en is goed te combineren met de werkzaamheden. Eerlijk gezegd toen ik een stuk jonger was, zou ik ook zo denken. Zo was er een onderzoek van jonge automobilisten voornamelijk mannen die altijd proberen de eerste te zijn en gaatjes dichtrijden. Zo was ik ook, Naarmate je ouder wordt ga je de onzin en risico's hiervan beseffen. Neemt niet weg dat het wel leuk was :). Je krijgt meer inzicht in wat het doet met andere.

De beste man/vrouw attenderen op zijn gedrag en wat het doet met de medemens zal waarschijnlijk meer dan genoeg zijn.
 
Alleen in Nederland maken we ons hier druk over. Net zoals over Zwarte Piet. Over Sieg Heil van Marco van Basten. Bij Blokken op de Belg zei 2 weken geleden de presentator dat hij zin had in een Nazi Göring. Dacht je dat iemand in België zich daar druk over heeft gemaakt?
Net zoals dit draadje. Iedereen vindt er wat van. Kunnen we dat niet gewoon voor ons houden? Of ga los op Facebook. Zo zinloos allemaal. Zo Nederlands. Anderen de maat nemen. Die Belgen lachen ons uit. En terecht.

Dat we ons niet zo druk moeten maken, daarin heb je helemaal gelijk (ik maak me overigens hier niet druk, vind het vooral vermakelijk). Maar dat alleen Nederlanders zich druk maken? Ik had altijd het idee dat de druktemakers meer in het zuiden zitten.
 
Status
Not open for further replies.