Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

SMU

Member
Jun 8, 2015
625
439
Eindhoven, Netherlands
Zo zie ik het ook. Na 5 jaar Tesla rijden is mijn ervaring dat range eigenlijk minder belangrijk is dan laadsnelheid en de beschikbaarheid van snelle laadpalen. Hier mist de Audi het Tesla SuC netwerk, maar de vraag is hoe lang het nog duurt voordat er een gelijkwaardig alternatief voorhanden is. Ik vind de Audi wel erg geslaagd qua looks en zou 'm zeker overwegen indien er een laad infrastructuur was zoals het SuC netwerk.
 

wooter

Nou ik heb niet te klagen over Tesla support
May 3, 2017
5,651
4,027
Belgium
Zo zie ik het ook. Na 5 jaar Tesla rijden is mijn ervaring dat range eigenlijk minder belangrijk is dan laadsnelheid en de beschikbaarheid van snelle laadpalen.
Aan de ene kant ja, maar als je zoals mij met een Model X rijdt met 22" in de winter, dan moet ik vaststellen dat dochter naar school brengen en dan een rit van 100km naar Brussel doen, al zoveel vraagt van de range dat ik wel moet uitwijken naar een supercharger of een laadoplossing om comfortabel thuis te geraken. En als ik moet kiezen tussen gaan laden aan een volle supercharger in Machelen aan met wat geluk 30kW, of met een Maingau pasje nog kunnen laden met mijn 500€ CHAdeMO adapter aan een 50kW lader aan 35kW en een korte wandeling van en naar kantoor om 'm na 2 uren af te koppelen en te verplaatsen, verkies ik dat laatste nog.

Heel wat gedoe terwijl je dat niet met een Model S hebt. En zoals het ernaar uit zie zou het een verplicht nummer in een etron zijn, en dan maar hopen dat er niemand zijn PHEV Outlander taxi aan het laden is op die ene 50kW CHAdeMO paal.

Kijk, netto gezien doet maar een select groepje meer dan 250km in één ruk, dus inderdaad zo een range + snelle laadpalen is te doen. Maar er zijn niet veel snelle laadpalen, en als een enkele rit al 120km is en je op bestemming niet kan laden, is de fun er snel vanaf.
 

Tozz

Active Member
Jan 10, 2018
2,504
1,748
Tynaarlo
Amen @wooter. Laden onderweg is gewoon nooit prettig. Ookal is 223km voor het gros voldoende, als het 2x in de week onvoldoende is zou ik balen als ik 2x in de week uit noodzaak moet wachten bij een snellaadstation.
 

Right_Said_Fred

Moderator
May 11, 2012
3,784
31,043
The Netherlands
Is er hier iemand die deze auto zou gaan rijden, nu het fiscaal een stuk minder aantrekkelijk is geworden? Voor minder dan een ton ben je niet klaar, dus je betaalt 22% over minimaal een halve ton (en dan heb ik het uiteraard niet over die 163 die nog met de hakken over sloot zijn geregistreerd en nog onder het oude fiscale regime vallen).
 

fivari

Maker van de Fivari-charger
Nov 25, 2013
2,193
2,332
Leuven, Belgium
Is er hier iemand die deze auto zou gaan rijden, nu het fiscaal een stuk minder aantrekkelijk is geworden? Voor minder dan een ton ben je niet klaar, dus je betaalt 22% over minimaal een halve ton (en dan heb ik het uiteraard niet over die 163 die nog met de hakken over sloot zijn geregistreerd en nog onder het oude fiscale regime vallen).
Om die reden zullen het op dit forum voortaan vooral Belgen zijn die een e-tron, een i-Pace, een MS of een MX aanschaffen. Voorlopig blijven de incentives voor zakelijk rijden in België behouden.
 

Frankvr

Member
Dec 5, 2018
240
100
Netherlands
Is er hier iemand die deze auto zou gaan rijden, nu het fiscaal een stuk minder aantrekkelijk is geworden? Voor minder dan een ton ben je niet klaar, dus je betaalt 22% over minimaal een halve ton (en dan heb ik het uiteraard niet over die 163 die nog met de hakken over sloot zijn geregistreerd en nog onder het oude fiscale regime vallen).
Stel de Etron is exact 100k dan is het 4%+22%=26% /2 = 13% bijtelling over 100k. In 2014 zijn er bossen mensen geweest die een Cayenne Hybrid tegen 14% hebben gekocht. Ik denk dus dat er toch vast nog wel een aantal Nederlanders zullen zijn die ook in 2019 met de nieuwe bijtelling Tesla/Etron/I-pace zullen kopen
 

Billy

Active Member
Aug 14, 2013
1,255
485
Venlo
Stel de Etron is exact 100k dan is het 4%+22%=26% /2 = 13% bijtelling over 100k. In 2014 zijn er bossen mensen geweest die een Cayenne Hybrid tegen 14% hebben gekocht. Ik denk dus dat er toch vast nog wel een aantal Nederlanders zullen zijn die ook in 2019 met de nieuwe bijtelling Tesla/Etron/I-pace zullen kopen
Voor iedere bestaande Tesla rijder is de regeling minder goed geworden, maar voor ieder andere zakelijke rijder beter.
 
  • Like
Reactions: Frankvr

Kdmn

Member
Dec 9, 2015
373
157
De Pinte, Belgium
Aan de ene kant ja, maar als je zoals mij met een Model X rijdt met 22" in de winter, dan moet ik vaststellen dat dochter naar school brengen en dan een rit van 100km naar Brussel doen, al zoveel vraagt van de range dat ik wel moet uitwijken naar een supercharger of een laadoplossing om comfortabel thuis te geraken. En als ik moet kiezen tussen gaan laden aan een volle supercharger in Machelen aan met wat geluk 30kW, of met een Maingau pasje nog kunnen laden met mijn 500€ CHAdeMO adapter aan een 50kW lader aan 35kW en een korte wandeling van en naar kantoor om 'm na 2 uren af te koppelen en te verplaatsen, verkies ik dat laatste nog.

Heel wat gedoe terwijl je dat niet met een Model S hebt. En zoals het ernaar uit zie zou het een verplicht nummer in een etron zijn, en dan maar hopen dat er niemand zijn PHEV Outlander taxi aan het laden is op die ene 50kW CHAdeMO paal.

Kijk, netto gezien doet maar een select groepje meer dan 250km in één ruk, dus inderdaad zo een range + snelle laadpalen is te doen. Maar er zijn niet veel snelle laadpalen, en als een enkele rit al 120km is en je op bestemming niet kan laden, is de fun er snel vanaf.

Mijn MS had eerst 11kW lader en dan geüpgrade naar 22kw... dat is echt een enorm verschil in dagelijks gebruik. In jouw scenario zou dit ook heel goed van pas komen. De etron komt ook met 22kw optie die ik direct zou nemen.

Gisteren nog Gent/Zoeterwoude (202km) gedaan gestart met 100% of 400km, aangekomen met 120 km range. Uurtje geladen aan 22kw op de parking van de klant is 110 km erbij. Vertrokken met 230km richting Antwerpen (130km) en aangekomen met 30km range. 3 uur geladen aan 22kw dus 330km erbij. Vertrokken met 360km range terug naar Gent (85km). Aangekomen met 220km range. Iedereen de auto in en terug op weg naar Brussel (60km) voor event. Aangekomen range 130km, terug naar huis en aangekomen range 40 km. Drukke dag, veel gereden (530km) en alleen mogelijk dankzij 22kw laden. Zou zeker krap zijn met de Etron... maar niet onmogelijk denk ik gezien er nog tijd was om thuis te laden wat ik niet heb gedaan.
 

wooter

Nou ik heb niet te klagen over Tesla support
May 3, 2017
5,651
4,027
Belgium
Maar zie je, daarvoor heb je dus laadmogelijkheden bij de klant nodig. Mijn punt is dat 250km voldoende lijkt, zolang je bij de klant kan laden. Zoniet, sta je elke dag aan een snellader, en getuige de supercharger in Machelen sta je er in de avondspits nooit alleen...

Zelfs met een 11kW paal bij de klant zou ik blij zijn. Zelfs aan 3,5kW laden zou 28kW extra geven op een dag werken.
 

Pascal-R

Active Member
Mar 19, 2015
1,342
592
Zeeland, Netherlands
Mijn MS had eerst 11kW lader en dan geüpgrade naar 22kw... dat is echt een enorm verschil in dagelijks gebruik. In jouw scenario zou dit ook heel goed van pas komen. De etron komt ook met 22kw optie die ik direct zou nemen.

Gisteren nog Gent/Zoeterwoude (202km) gedaan gestart met 100% of 400km, aangekomen met 120 km range. Uurtje geladen aan 22kw op de parking van de klant is 110 km erbij. Vertrokken met 230km richting Antwerpen (130km) en aangekomen met 30km range. 3 uur geladen aan 22kw dus 330km erbij. Vertrokken met 360km range terug naar Gent (85km). Aangekomen met 220km range. Iedereen de auto in en terug op weg naar Brussel (60km) voor event. Aangekomen range 130km, terug naar huis en aangekomen range 40 km. Drukke dag, veel gereden (530km) en alleen mogelijk dankzij 22kw laden. Zou zeker krap zijn met de Etron... maar niet onmogelijk denk ik gezien er nog tijd was om thuis te laden wat ik niet heb gedaan.
Nou... Ik verwacht dat je dat met de etron niet had gered. Met volle lading vertrokken. 202 km gereden, dus aangekomen met 30 km range over. Uurtje laden, met het verbruik van de etron ondanks 22 Kw lader is 85km er bij. Dus 115km range. Dus nog maar even een uurtje er bij om 200 km range te hebben en vertrekken naar Antwerpen ... En reken maar zo door...
 
  • Informative
Reactions: nico180

S-19910

Driving Model-S #19910
Aug 13, 2013
7,113
6,203
Grobbendonk, Belgium
....In België is het best om dit jaar nog een EV aan te schaffen. Hij kan tot eind 2019 nog 120% afgetrokken worden in het beroepsdeel. Vanaf 2020 wordt dat 100%

Nu is hij ook maar 100% aftrekbaar.
die andere 20% moet geboekt worden als belastingsvrije reserve.

De dag dat je die reserve terugneemt, bvb bij liquidatie, moet je alsnog belastingen betalen.
 

Mtbtailor

Member
May 30, 2014
219
140
Belgium
Ik heb geen vennootschap, dus geen liquidatie. Gewoon 120% volgens mijn boekhouder.
Nu is hij ook maar 100% aftrekbaar.
die andere 20% moet geboekt worden als belastingsvrije reserve.

De dag dat je die reserve terugneemt, bvb bij liquidatie, moet je alsnog belastingen betalen.
 

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


SUPPORT TMC
Top