Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Zo zie ik het ook. Na 5 jaar Tesla rijden is mijn ervaring dat range eigenlijk minder belangrijk is dan laadsnelheid en de beschikbaarheid van snelle laadpalen. Hier mist de Audi het Tesla SuC netwerk, maar de vraag is hoe lang het nog duurt voordat er een gelijkwaardig alternatief voorhanden is. Ik vind de Audi wel erg geslaagd qua looks en zou 'm zeker overwegen indien er een laad infrastructuur was zoals het SuC netwerk.
 
Zo zie ik het ook. Na 5 jaar Tesla rijden is mijn ervaring dat range eigenlijk minder belangrijk is dan laadsnelheid en de beschikbaarheid van snelle laadpalen.
Aan de ene kant ja, maar als je zoals mij met een Model X rijdt met 22" in de winter, dan moet ik vaststellen dat dochter naar school brengen en dan een rit van 100km naar Brussel doen, al zoveel vraagt van de range dat ik wel moet uitwijken naar een supercharger of een laadoplossing om comfortabel thuis te geraken. En als ik moet kiezen tussen gaan laden aan een volle supercharger in Machelen aan met wat geluk 30kW, of met een Maingau pasje nog kunnen laden met mijn 500€ CHAdeMO adapter aan een 50kW lader aan 35kW en een korte wandeling van en naar kantoor om 'm na 2 uren af te koppelen en te verplaatsen, verkies ik dat laatste nog.

Heel wat gedoe terwijl je dat niet met een Model S hebt. En zoals het ernaar uit zie zou het een verplicht nummer in een etron zijn, en dan maar hopen dat er niemand zijn PHEV Outlander taxi aan het laden is op die ene 50kW CHAdeMO paal.

Kijk, netto gezien doet maar een select groepje meer dan 250km in één ruk, dus inderdaad zo een range + snelle laadpalen is te doen. Maar er zijn niet veel snelle laadpalen, en als een enkele rit al 120km is en je op bestemming niet kan laden, is de fun er snel vanaf.
 
Is er hier iemand die deze auto zou gaan rijden, nu het fiscaal een stuk minder aantrekkelijk is geworden? Voor minder dan een ton ben je niet klaar, dus je betaalt 22% over minimaal een halve ton (en dan heb ik het uiteraard niet over die 163 die nog met de hakken over sloot zijn geregistreerd en nog onder het oude fiscale regime vallen).
 
Is er hier iemand die deze auto zou gaan rijden, nu het fiscaal een stuk minder aantrekkelijk is geworden? Voor minder dan een ton ben je niet klaar, dus je betaalt 22% over minimaal een halve ton (en dan heb ik het uiteraard niet over die 163 die nog met de hakken over sloot zijn geregistreerd en nog onder het oude fiscale regime vallen).
Om die reden zullen het op dit forum voortaan vooral Belgen zijn die een e-tron, een i-Pace, een MS of een MX aanschaffen. Voorlopig blijven de incentives voor zakelijk rijden in België behouden.
 
Is er hier iemand die deze auto zou gaan rijden, nu het fiscaal een stuk minder aantrekkelijk is geworden? Voor minder dan een ton ben je niet klaar, dus je betaalt 22% over minimaal een halve ton (en dan heb ik het uiteraard niet over die 163 die nog met de hakken over sloot zijn geregistreerd en nog onder het oude fiscale regime vallen).
Stel de Etron is exact 100k dan is het 4%+22%=26% /2 = 13% bijtelling over 100k. In 2014 zijn er bossen mensen geweest die een Cayenne Hybrid tegen 14% hebben gekocht. Ik denk dus dat er toch vast nog wel een aantal Nederlanders zullen zijn die ook in 2019 met de nieuwe bijtelling Tesla/Etron/I-pace zullen kopen
 
Stel de Etron is exact 100k dan is het 4%+22%=26% /2 = 13% bijtelling over 100k. In 2014 zijn er bossen mensen geweest die een Cayenne Hybrid tegen 14% hebben gekocht. Ik denk dus dat er toch vast nog wel een aantal Nederlanders zullen zijn die ook in 2019 met de nieuwe bijtelling Tesla/Etron/I-pace zullen kopen
Voor iedere bestaande Tesla rijder is de regeling minder goed geworden, maar voor ieder andere zakelijke rijder beter.
 
  • Like
Reactions: Frankvr
Aan de ene kant ja, maar als je zoals mij met een Model X rijdt met 22" in de winter, dan moet ik vaststellen dat dochter naar school brengen en dan een rit van 100km naar Brussel doen, al zoveel vraagt van de range dat ik wel moet uitwijken naar een supercharger of een laadoplossing om comfortabel thuis te geraken. En als ik moet kiezen tussen gaan laden aan een volle supercharger in Machelen aan met wat geluk 30kW, of met een Maingau pasje nog kunnen laden met mijn 500€ CHAdeMO adapter aan een 50kW lader aan 35kW en een korte wandeling van en naar kantoor om 'm na 2 uren af te koppelen en te verplaatsen, verkies ik dat laatste nog.

Heel wat gedoe terwijl je dat niet met een Model S hebt. En zoals het ernaar uit zie zou het een verplicht nummer in een etron zijn, en dan maar hopen dat er niemand zijn PHEV Outlander taxi aan het laden is op die ene 50kW CHAdeMO paal.

Kijk, netto gezien doet maar een select groepje meer dan 250km in één ruk, dus inderdaad zo een range + snelle laadpalen is te doen. Maar er zijn niet veel snelle laadpalen, en als een enkele rit al 120km is en je op bestemming niet kan laden, is de fun er snel vanaf.

Mijn MS had eerst 11kW lader en dan geüpgrade naar 22kw... dat is echt een enorm verschil in dagelijks gebruik. In jouw scenario zou dit ook heel goed van pas komen. De etron komt ook met 22kw optie die ik direct zou nemen.

Gisteren nog Gent/Zoeterwoude (202km) gedaan gestart met 100% of 400km, aangekomen met 120 km range. Uurtje geladen aan 22kw op de parking van de klant is 110 km erbij. Vertrokken met 230km richting Antwerpen (130km) en aangekomen met 30km range. 3 uur geladen aan 22kw dus 330km erbij. Vertrokken met 360km range terug naar Gent (85km). Aangekomen met 220km range. Iedereen de auto in en terug op weg naar Brussel (60km) voor event. Aangekomen range 130km, terug naar huis en aangekomen range 40 km. Drukke dag, veel gereden (530km) en alleen mogelijk dankzij 22kw laden. Zou zeker krap zijn met de Etron... maar niet onmogelijk denk ik gezien er nog tijd was om thuis te laden wat ik niet heb gedaan.
 
Maar zie je, daarvoor heb je dus laadmogelijkheden bij de klant nodig. Mijn punt is dat 250km voldoende lijkt, zolang je bij de klant kan laden. Zoniet, sta je elke dag aan een snellader, en getuige de supercharger in Machelen sta je er in de avondspits nooit alleen...

Zelfs met een 11kW paal bij de klant zou ik blij zijn. Zelfs aan 3,5kW laden zou 28kW extra geven op een dag werken.
 
Mijn MS had eerst 11kW lader en dan geüpgrade naar 22kw... dat is echt een enorm verschil in dagelijks gebruik. In jouw scenario zou dit ook heel goed van pas komen. De etron komt ook met 22kw optie die ik direct zou nemen.

Gisteren nog Gent/Zoeterwoude (202km) gedaan gestart met 100% of 400km, aangekomen met 120 km range. Uurtje geladen aan 22kw op de parking van de klant is 110 km erbij. Vertrokken met 230km richting Antwerpen (130km) en aangekomen met 30km range. 3 uur geladen aan 22kw dus 330km erbij. Vertrokken met 360km range terug naar Gent (85km). Aangekomen met 220km range. Iedereen de auto in en terug op weg naar Brussel (60km) voor event. Aangekomen range 130km, terug naar huis en aangekomen range 40 km. Drukke dag, veel gereden (530km) en alleen mogelijk dankzij 22kw laden. Zou zeker krap zijn met de Etron... maar niet onmogelijk denk ik gezien er nog tijd was om thuis te laden wat ik niet heb gedaan.
Nou... Ik verwacht dat je dat met de etron niet had gered. Met volle lading vertrokken. 202 km gereden, dus aangekomen met 30 km range over. Uurtje laden, met het verbruik van de etron ondanks 22 Kw lader is 85km er bij. Dus 115km range. Dus nog maar even een uurtje er bij om 200 km range te hebben en vertrekken naar Antwerpen ... En reken maar zo door...
 
  • Informative
Reactions: nico180
....In België is het best om dit jaar nog een EV aan te schaffen. Hij kan tot eind 2019 nog 120% afgetrokken worden in het beroepsdeel. Vanaf 2020 wordt dat 100%

Nu is hij ook maar 100% aftrekbaar.
die andere 20% moet geboekt worden als belastingsvrije reserve.

De dag dat je die reserve terugneemt, bvb bij liquidatie, moet je alsnog belastingen betalen.