Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Nergens wordt er gezegd dat het niet goed zou zijn.

Behalve dat @wooter de hele uitleg met 'Behalve' begon.

Misschien moet je bij een E-tron wel juist de regione 50-80% het meeste aanspreken om het meest effectief te zijn.
Dit hoeft niet goed of slecht te zijn maar dat is wel heel anders.

Neen, ook bij lage SOC laadt de e-tron snel. Hier was de batterij inderdaad koudt.
 
Het blijft toch echt moeilijk toe te geven dat de concurrentie het soms ook goed doet.
Het enige wat leuk is, is 150kW ipv 118kW, en dat dat dan door blijft stomen tot 80%. Maar je weet nergens of 80% ook echt 80% is dus misschien ben je tevreden met een dooie vis. Als 100% 80kWh is, en er dus 15kWh plafond op de batterij zit, scheelt dat dus niet zoveel met de 100kWh batterij van Tesla. Vergelijk het met op een rit van 1000km 3 keer 35 minuten laden aan een Supercharger of 4 keer 25 minuten aan een Ionity.

Dit filmpje mist ook de tijdsduur en het aantal kW, dingen die Bjorn wel meegeeft in zijn filmpjes.
 
Het enige wat leuk is, is 150kW ipv 118kW, en dat dat dan door blijft stomen tot 80%. Maar je weet nergens of 80% ook echt 80% is dus misschien ben je tevreden met een dooie vis. Als 100% 80kWh is, en er dus 15kWh plafond op de batterij zit, scheelt dat dus niet zoveel met de 100kWh batterij van Tesla. Vergelijk het met op een rit van 1000km 3 keer 35 minuten laden aan een Supercharger of 4 keer 25 minuten aan een Ionity.

Dit filmpje mist ook de tijdsduur en het aantal kW, dingen die Bjorn wel meegeeft in zijn filmpjes.

En het is leuk en goed dat ie een trekhaak heeft!
 
Behalve dat @wooter de hele uitleg met 'Behalve' begon.



Neen, ook bij lage SOC laadt de e-tron snel. Hier was de batterij inderdaad koudt.

Ervan uitgaande dat het filmpje representatief is, laad hij langzamer bij een lage SoC dan je zou verwachten en is de laad kromme heel anders dan van een Tesla. Overigens is het nog steeds best rap bij een lage SoC. Mijn opmerking was alleen om aan te geven dat het meest efficiënte laden blijkbaar bij een andere SoC ligt dan bij een Tesla.

Ik heb overigens nog nooit een lege koude accu gehad maar dat kan aan mij liggen. Eerder een warme lege accu.
Je ramt hem immers alleen zo vol aan een snellader als je onderweg bent. Een koude accu zou dan ook juist moeten helpen om snel te kunnen laden immers de ergste kou is binnen een paar minuten wel uit de accu als je gaat snelladen.
 
Vreemd dat de laadcurve van de E-Tron het spiegelbeeld is van die van de Model S (en X). Ik zit meestal al snel op een laadsnelheid van 530 km/u bij 114 kW, waarna hij langzaam daalt. Wel fijn om al snel heel veel kilometers erbij te krijgen. De E-Tron begint laag en loopt dan steeds verder op, om pas na een kwartier die 114 kW te halen en vervolgens verder door te stomen, en dan bij 80% ineens als een baksteen naar beneden te storten. Vraag me af wat de gedachte daarachter is. Het lijkt me in elk geval niet prettig om zo lang te moeten wachten tot er flink wat kilometers bijkomen.
 
Vreemd dat de laadcurve van de E-Tron het spiegelbeeld is van die van de Model S (en X). Ik zit meestal al snel op een laadsnelheid van 530 km/u bij 114 kW, waarna hij langzaam daalt. Wel fijn om al snel heel veel kilometers erbij te krijgen. De E-Tron begint laag en loopt dan steeds verder op, om pas na een kwartier die 114 kW te halen en vervolgens verder door te stomen, en dan bij 80% ineens als een baksteen naar beneden te storten. Vraag me af wat de gedachte daarachter is. Het lijkt me in elk geval niet prettig om zo lang te moeten wachten tot er flink wat kilometers bijkomen.
Fastned geeft deze laadcurve:
Untitled.png

Laden met een Audi e-tron
 
Het blijft toch echt moeilijk toe te geven dat de concurrentie het soms ook goed doet.
Je zegt het juist: 'soms'. En dat is nu juist het punt van de naar mijn mening terechte kritische blik van sommigen op dit forum. Van Ancient Auto met haar vele tientallen zo niet meer dan honderd jaren ervaring, miljarden winsten en miljarden R&D budgetten wordt namelijk verwacht dat ze het niet 'soms', maar 'altijd' goed doen. Daar gaan ze immers zelf prat op, zeker richting Tesla/EM die uiteindelijk nog maar zeven (7) jaar serieus auto's bouwt.
 
gaaf dat filmpje van Bjorn.
We hoeven in elk geval niet bang te zijn dat de Etron laadplekken inneemt bij de Tesla CCS laders. Gesteld dat ze worden vrijgegeven voor andere merken. Die kabels zijn ook vrij kort.
Het leert ons ook weer dat het gras bij de buren soms groener lijkt, maar het niet is.
Ondanks het feit dat Tesla de ervaring mist van de andere automakers, doen ze het buitengewoon goed.

Wat mij betreft kunnen er niet genoeg concurrenten komen, dat stimuleert de innovatie.
 
Probleem met het ontbreken van kW in het filmpje is dat het dit kan zijn:

Audi e-tron vs Tesla BTX6.png


Tesla BTX6 grafiek komt van abetterrouteplanner.
Tesla Battery Charging Data from 801 Cars

Of misschien is de SoC op de Audi erg beperkt en ziet het er zo uit:
Tesla vs Audi SoC.png

... Waarbij Audi dus 15kWh hoofdruimte voorziet, waar je bij Telsa 90% op je SoC hebt staan en naar eigen keuze kan pieken naar 100% SoC, wat dan een hoofdruimte van maar 4-5kWh over houdt.
 
Range valt idd vies tegen, maar in een andere video laat Björn zien hoe lang de e-Tron blijft doorladen op tempo (bij 95% nog 60kW) en dat is dan wel weer meer dan ok. //**//

ikzelf vind "verder rijden" toch belangrijker dan "sneller laden".

Hoe dikwijls heb je snelladen nodig ? Als je pakweg verder wil rijden dan de range.
Voor dagelijks gebruik is een gewone lader voldoende.
 
//**De Audi gebruikt een hoger voltage. Amperage zorgt voor meer warmte (wet van Joule) dus als je het voltage hoger weet te houden dan kan je langer snel blijven doorladen. //**//

kleine opmerking : de batterij-spanning van de e-tron is ook 400Volt (enfin, 396 V.)
Zelfde spanning, dus ook de stroom IN de batterij is dezelfde. De warmteontwikkeling dus ook.
 
ivm het interieur,
ik ben e-tron op autosalon brussel gaan bekijken, en was toch wat teleurgesteld van het interieur (waar ik misschien wat teveel van verwachtte)
-> mijn indruk achter het stuur was 'zo druk' , heel veel hendels, knoppen, schermen, enz ...

bij de model S daarentegen was ik aangenaam verrast van hoeveel vooruitgang er is gemaakt, ten opzicht van mijn classic 85 (4 jr oud),
ik vind dit nu ook van binnen een klasse wagen geworden, en ruim en licht
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN