Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Zolang het maar geen M3 is ;-)
Nee, meestal gaat het ook daar om locaties met meerdere palen. Hopelijk maakt men hyperchargen (75 kW en meer) wat duurder dan snelladen (tot 50 kW) zodat oneigenlijk gebruik beperkt blijft. In verhouding tot het beperkt aantal voertuigen, is het aanbod niet verkeerd.
 
Dat is inderdaad waar. Nederland, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Scandinavië gaan nog, maar de rest is bedroevend. Voor een overzicht kan je goingelectric.de gebruiken. Je kan er op vermogen selecteren. Er zijn in Europa op dit moment 192 locaties met minstens 1, meestal meerdere, CCS van 100 kW of meer.

Nou niet heel Scandinavië over een kam scheren. Als je Tesla Bjorn volgt dan weet je dat het laad netwerk in Noorwegen prima is, maar volgens mij is het 175 kW netwerk in Zweden en Finland beroerd. Ionity heeft er een paar in Zweden, maar verder is het volgens mij allemaal 50 kW max wat de klok slaat.
 
Fortum is wel een Fins bedrijf (en zit dik in Noorwegen), maar denk dat die heel nadrukkelijk kijken naar de vraag. Dat zie je ook bij Fastned: meer klanten op een station, dan komt er op een gegeven moment ook een derde charger bij. Denk ook dat de komende jaren met steeds meer EV's er meer 100+kW chargers gaan komen. Zeker nu met meer range mensen ook vaker deze EV's als enige auto gaan gebruiken. Verwacht dat het de komende jaren hard gaat.
 
Fortum is wel een Fins bedrijf (en zit dik in Noorwegen), maar denk dat die heel nadrukkelijk kijken naar de vraag. Dat zie je ook bij Fastned: meer klanten op een station, dan komt er op een gegeven moment ook een derde charger bij. Denk ook dat de komende jaren met steeds meer EV's er meer 100+kW chargers gaan komen. Zeker nu met meer range mensen ook vaker deze EV's als enige auto gaan gebruiken. Verwacht dat het de komende jaren hard gaat.

Ik vind het al heel hard gaan. Ik zit al in de hybride markt sinds de Prius 2 en als ik kijk in wat voor rottempo (niet rottig bedoeld) er momenteel EV's op de markt komen: heel prima. Ik denk dat 2019 de boeken in gaat als het jaar van de ommekeer, ik denk dat in 2020 het doodnormaal is als Henk & Bep (tm) tijdens de verjaardag vertellen dat ze hun oude dieseltje hebben ingeruild voor een mooie Leaf, Zoe of ID.
 
En laten we wel wezen, als een auto meer dan 300km kan rijden op een lading en je hebt een goede laadplek op eigen terrein, dan zal je niet vaak een fastcharger bezoeken, voornamelijk op vakantie en weekendjes weg. Tenzij je vertegenwoordiger bent en heel veel op de weg zit, maar gros van de mensen kan er prima mee uit de voeten.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: fivari and Odie
Het kan allemaal wel, maar een auto die 100 Wh meer nodig heeft per kilometer, is over een autoleven van zeg 300.000 kilometer 30.000 kW meer kwijt, dat is zomaar 6.000 euro extra (of 9.0000 bij een openbare laadpaal). Een model 3 komt 150k ver met die 30.000 kW. Toch wel een verschilletje qua verbruik, en dat voor een auto die er voor milieuknuffelaars zou moeten zijn.
 
Het kan allemaal wel, maar een auto die 100 Wh meer nodig heeft per kilometer, is over een autoleven van zeg 300.000 kilometer 30.000 kW meer kwijt, dat is zomaar 6.000 euro extra (of 9.0000 bij een openbare laadpaal). Een model 3 komt 150k ver met die 30.000 kW. Toch wel een verschilletje qua verbruik, en dat voor een auto die er voor milieuknuffelaars zou moeten zijn.

Ik vind het echt onzin om rijders van EV als milieuknuffelaars te bestempelen. EV is gewoon vooruitgang en evolutie, net als het internet, de mobiele telefoon en de stap van paard en wagen naar de auto.
 
  • Like
Reactions: CL600 and Carl
Voor het eerst in 5,5 jaar er bij een stoplicht uitgereden. stond een I-Pace naast me...hij was iets eerder weg en ik wat trager dan nodig... maar kwam er lig niet meer langs..
Vervolgens sta ik in Amsterdam achter wen e-tron te wachten - worden ze dus toch al uitgeleverd. Gaat iig de goede kant op! Overigens - smaken verschillen, maar vond het een niets-zeggend model.

etron.png
 
  • Like
Reactions: Fralamjo
Om 8:30 mocht ik me deze ochtend melden bij Audi.

Afgelopen weken erg gaan twijfelen of ik de m3p zou cancelen. Dit gezien alle verhalen en service verhalen die ik lees.

Moet eerlijk zeggen wat een geweldige auto is de Audi. Super stil en de kwaliteit is erg goed. Bij wegrijden was de accu 92% geladen en de range 309 km heb een uurtje gereden en Mn dagelijkse route gereden van 30 heen en 30 terug. Bij terugkomst in de garage stond de auto op 233 km. Al met al goed!

Maar wat nu wat ga ik kiezen.... ik weet het niet twijfel erg en denk toch dat ik de m3p ga rijden. Iets goedkoper ect

Maar heel eerlijk de Audi is kwa afwerking tesla met stappen voor.

Tesla is met laden weer een stuk verder.

Ik zie wel een goede samenwerking !!
 

Attachments

  • D0E2EEA3-C627-4AA8-BB57-ED2B25DCAC97.jpeg
    D0E2EEA3-C627-4AA8-BB57-ED2B25DCAC97.jpeg
    267.3 KB · Views: 51
  • EC050DC7-9C9F-47D0-BD7D-DF2ACCFADEFB.jpeg
    EC050DC7-9C9F-47D0-BD7D-DF2ACCFADEFB.jpeg
    418.1 KB · Views: 50
  • 604D4FD5-09AA-44F6-97A3-440C52D27A89.jpeg
    604D4FD5-09AA-44F6-97A3-440C52D27A89.jpeg
    320.8 KB · Views: 47
Ik zou 'm iig met normale spiegels nemen, dat geld zou ik in mijn zak houden. Tja, lastige keuze, twee totaal andere auto's. Beide EV's, vier wielen en een stuurwiel... M3P is natuurlijk een supersnelle vierdeurs sportwagen, De Audi zal winnen qua comfortabele reiswagen en praktischer... Waar ligt je hart en hoofd? Succes met de afweging!
 
<off topic>
@Fralamjo : mooie signature, knap gevonden.
"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning"

Maar naar mijn ervaring (en die is gestart eind jaren 70 met de TRS80 thuis naast de IBM-370 op univ.) zijn het vooral die "bigger and better idiots" die vandaag programma's schrijven. Ik merk dat de kwaliteit van het afgeleverde werk jaar na jaar achteruit gaat.



Disclaimer : ik ken natuurlijk de kwaliteit van jouw werk niet, en daar gaat mijn uitspraak dan ook niet over .:cool: