Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Vroeger kwam ik gewoon met mijn geluid af en gingen mensen aan de kant. Nu met de Tesla nader ik ze voorzichtig en ben ik geduldig. Als ik dan eens toch weer met de motorfiets onderweg ben, gebruik ik het motorgeluid om ze te verwittigen... Ik geloof dus wel dat elektrisch rijden zonder geluid een zekere veiligheid creëert.
 
Vroeger kwam ik gewoon met mijn geluid af en gingen mensen aan de kant. Nu met de Tesla nader ik ze voorzichtig en ben ik geduldig. Als ik dan eens toch weer met de motorfiets onderweg ben, gebruik ik het motorgeluid om ze te verwittigen... Ik geloof dus wel dat elektrisch rijden zonder geluid een zekere veiligheid creëert.
100% mee eens. En eerlijk is eerlijk, een 8-cilinder Audi S6 is langzaam rijdend net zo stil als een Tesla.
Ik heb mijn rijgedrag, rustig rijdend achter vóór mij op ons dijkweggetje keuvelende toeristen, dus niet hoeven veranderen.
Die wandelaars kregen en krijgen meestal pas na ruim 100 meter in de gaten dat ik er geduldig vlak achter blijf rijden. Ik word dan meestal omstandig bedankt voor mijn geduld.
 
  • Like
Reactions: Carl
Dat kunstmatige geluid tot ongeveer een km of 30 per uur is bijna verplicht omdat er mensen menen dat je anders de auto niet hoort aankomen. Read and weep: je zal maar de ambtenaar zijn die met de regelgeving bezig is... pensioen ga je halen: Electric vehicle warning sounds - Wikipedia

Wat betreft one-pedal driving. De Audi heeft een auto-regen functie die de auto laat uitrollen totdat die te dicht op een voorligger komt en dan remt die af door extra regen erbij te schakelen. En bij een route in de navigatie zou dat ook moeten doen bij het naderen van een kruising. Ik verwacht dat het uitschakelbaar is. Bij mijn Kia Niro heb ik ook auto-regen, maar je kan heel simpel dat aan en uitzetten door de rechter flipper aan het stuur even ingetrokken te houden en dan kan je de regen gewoon vastzetten. Wil je dat altijd als basis instelling dan kan dat via een menu en dan ben je af van auto-regen.

Inspreken van navigatiebestemming: Android Auto werkt perfect in mijn Kia, knopje indrukken op het stuur, bestemming inspreken en klaar :) :D
Helaas bij de Audi geen kunstmatig geluid. Dit kan echt niet uit en blijft je ver boven de 50kmh vergezellen. Ontzettend irritant als je steeds moet inhouden in de file. Kan het zijn dat het type motor voor dit geluid zorgt? Het is achter en voor hoor ik het niet.

Het automatisch regenereren vond ik erg inconsistent. Ik heb gevraagd aan de dealer of dit aan te passen was. Door allle menu’s heen gegaan maar niet gelukt. Ook het remmen tot stilstand is ergerlijk. Hij regenereert tot lage snelheid en gaat dan extreem op de rem staan. Bij 15kmh moet je dus je rem bijna loslaten omdat regen stopt en de rem er ‘in’ hakt.

Gefeliciteerd met je Kia. Lijkt me fantastisch dat Android auto. En zet die herrie maar uit. Dat je dat buiten moet horen prima. Model 3 schijnt ook een luidspreker grille in de bodem te hebben, maar een jankende achtermotor moet je gewoon vervangen door een stil exemplaar.

Al met al een HEEL GROTE TELEURSTELLING!
 
Ik begreep (naast wat al gezegd was hierover) dat dit zelfs achteraf verplicht moet worden ingebouwd straks? Dus ook in onze Tesla's.





Dat is toch raar? Dan heb je dus geen regen wanneer je wil afremmen voor bv. een afslag, rotonde of wat dan ook? Dat bij elke remactie 2x moeten trekken aan een hendel is toch ook bizar?

Dank @Bas. Je 'review' is wel verhelderend. Door de verschillende reviews had ik eigenlijk het idee dat de Audi misschien wel eens de betere EV zou kunnen zijn. Zeker qua geluid, want ik vind de Tesla eigenlijk niet heel erg stil (hoewel mij altijd weer verbaast hoeveel lawaai een ICE maakt). Maar dat maakt dus niet zoveel verschil.

Je ervaring met de stembediening had ik ook in de Volvo V90 die ik laatst bij Tesla als loaner kreeg. Die verstond 'Groningen' als 'Ierland' (?). En dan vraagt de auto "Klopt dit? Zeg ja of nee". Zeg je Nee, "ik heb u niet goed verstaan. Zeg ja of nee". LAAT MAAR!!! (@*#)*@#

Nu ik toch rant over de Volvo ,ook bizar: Het downloaden en installeren van software (moet over WiFi!!) werkt alleen bij een draaiende motor. Je moet dus de auto op je oprit parkeren, aan de wifi hangen, en dan met draaiende motor laten staan. Zodra je de auto afsluit stopt het hele proces (zowel download als installatie).

Ik vond het allemaal redelijk bizar. Zolang dit bij andere merken niet beter wordt, nooit meer wat anders dan een Tesla.
Klop inderdaad. Als er iemand voor je rijdt werkt het. Als je alleen op pad bent moet je remmen. Is eigenlijk hetzelfde met lane keeping. Je kan één keer tegen de linkerzijde ‘stuiteren’ en dan tegen de rechterlijn. Dan vraagt de auto je om op te letten en mag je het zelf doen. Dit staat alleen in je cockpit te lezen!
Uitvoegen vanaf de snelweg. Netjes snelheid omlaag met distance control. Daarna vol op stilstaande auto’s af bij het verkeerslicht. Heb ik toch maar zelf geremd. Ik vindt dit ronduit gevaarlijk. Systemen nemen je werk uit handen totdat ze zonder accoustisch signaal er gewoon de brui aan geven. Behouden thuiskomst. Voorsprong door techniek! Zijn wij nou zo verwend met een Tesla!
 
Knopje indrukken? OK Google werkt ook hoor. ;)
Weet ik, maar soms springt Google spontaan aan en verwacht dan een vraag. Met het knopje heb ik het zelf in de hand en zit netjes op het stuur. Trouwens het multimedia systeem van Kia draait op Android.

Volgens mij zou de Audi ook Android Auto / Apple Carplay moeten ondersteunen, in de Kia geef ik er ook de voorkeur aan ten opzichte van de TomTom navigatie die ingebouwd zit. Leuk, maar kaartmateriaal loopt vaak achter en soms hopeloos en je kan jaarlijks een update krijgen. Bij Google maps is het ongeveer een week later al bijgewerkt bij wijzigingen, maar dat hoef ik Tesla rijders niet te vertellen ;)
 
Bij Google maps is het ongeveer een week later al bijgewerkt bij wijzigingen, maar dat hoef ik Tesla rijders niet te vertellen ;)

Tesla gebruikt geen Google navigatie. De auto beschikt zelf over kaartdata (werkt ook zonder internet). Die is wel degelijk verouderd. Bijvoorbeeld de nieuwe situatie op de A6 rondom Almere kent ie niet cq. klapt in de ankers omdat ie denkt dat je midden op een oprit/afrit zit.

Ook de gewijzigde afrit A6/A27 kent ie niet (navgatie wil je links laten rijden, je moet rest) als je vanuit het noorden naar Amsterdam wil.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Erg vreemd hoe de beleving van wat in wezen hetzelfde is, nl een testrit met de Audi e-tron, zo kan verschillen.
Ik wil niemand van vooringenomenheid beschuldigen, maar zou het kunnen dat iets dat afwijkt van wat je gewoon bent als minder positief wordt ervaren? Zelfs de door metingen gestaafde sterke punten van de Audi zoals de stilte en het comfort wordt hier negatief weggezet.
Hoe was je verbruik Bas? Ik had 254Wh/km.
 
Ook de gewijzigde afrit A6/A27 kent ie niet (navgatie wil je links laten rijden, je moet rest) als je vanuit het noorden naar Amsterdam wil.[/QUOTE]
Tesla gebruikt geen Google navigatie. De auto beschikt zelf over kaartdata (werkt ook zonder internet). Die is wel degelijk verouderd. Bijvoorbeeld de nieuwe situatie op de A6 rondom Almere kent ie niet cq. klapt in de ankers omdat ie denkt dat je midden op een oprit/afrit zit.

Ook de gewijzigde afrit A6/A27 kent ie niet (navgatie wil je links laten rijden, je moet rest) als je vanuit het noorden naar Amsterdam wil.
Tesla gebruikt Google op het grote scherm. Je kunt daarmee ook gewoon supermarkt of bouwmarkt als zoekterm gebruiken. Op het kleine scherm draait Garmin voor het geval je zonder internet zit. Je hebt dan altijd offline navigatie mar je moet dan zoeken op plaats, straat en huisnummer.
 
Ja, het grote scherm is Google. Maar de routeaanwijzingen komen altijd uit Garmin (Bij de S en de X getoond in het IC)

Bij verouderde kaartdata van de Garmin (die niet uit Internet komen maar in de auto is opgeslagen) navigeert de auto dus wel degelijk de verkeerde kant op, ookal toont de kaart op het grote scherm de juiste informatie.
 
Erg vreemd hoe de beleving van wat in wezen hetzelfde is, nl een testrit met de Audi e-tron, zo kan verschillen.
Ik wil niemand van vooringenomenheid beschuldigen, maar zou het kunnen dat iets dat afwijkt van wat je gewoon bent als minder positief wordt ervaren? Zelfs de door metingen gestaafde sterke punten van de Audi zoals de stilte en het comfort wordt hier negatief weggezet.
Hoe was je verbruik Bas? Ik had 254Wh/km.

Ik heb het geluidsniveau in eerste instantie als prettig ervaren. Echter na meting blijkt dat het geluid met name anders is en pas ruim boven 120Kmh meetbaar stiller. Het geluid uit de aandrijving zou ik in geen geval acceptabel vinden. Te meer omdat dit op lage snelheden de rust aan boord echt verziekt. Iedere beweging van het powerpedaal wordt vertaald in een aandrijfgeluid onder de achterbank wat in een dergelijk dure auto echt niet kan en mag. Vroeger had je dat in een Citroen Visa of een Datsun Cherry.

Ik vind het geniaal dat de regeneratie afhankelijk van de navigatie of medeweggebruikers werkt. Technisch zijn ze echt wel ergens toe in staat. Maar nu de vraag: Wat voegt het toe? Als de navigatie aan staat rij je dus een andere auto dan wanneer je geen navigatie gebruikt. Heb je medeweggebruikers rij je een anders reagerende auto dan zonder medeweggebruikers. Je hebt dus een voortdurend wisselende karakteristiek van je gas en rempedaal.

Ruim een jaar geleden heb ik een dag met een S8plus gereden. Deze auto stelde me echt teleur omdat hij niet beter was dan mijn 9 jaar oude S8 V10. Optisch was er wel een modernisering doorgevoerd maar functioneel was het gewoon hetzelfde. Een auto van €220.000,- en hij kon mij helaas niet overtuigen. Het verbruik was zelfs veel hoger als je af en toe een sprintje trok.

Ik had B&O sound aan boord. Ik dacht echt dat ik dat zou gaan missen in de Tesla. Zat ook in de Etron. Maar ik heb het op hoog volume als pijnlijk ervaren. Als audio op een hoog volume speelt en het gaat je vermoeien is er iets mis. Een goede installatie geeft geen luistermoeheid.

Verbruik heb ik niet serieus genomen omdat zo'n testrit absoluut niet representatief is.

Bij de huidige Duitse merken loopt Audi op dit moment echt achter. Bij Bmw en Mercedes roep je waar je heen wilt en het werkt. Bij Audi lukt dit gewoon niet. De voorsprong die ze willen maken met de spiegels bijvoorbeeld. Dit is gewoon gevaarlijk en moet je echt niet willen!
Ik heb vele jaren met veel plezier Audi gereden maar ik ben nu echt teleurgesteld in deze creatie. Jammer. Gemiste kans.
 
@Bas. dank voor je review, veel herkenning! vooral het beperkte regeneratief remmen en het kunstmatige dempen van de speakers.

Mooie referentie ook aan Bram, wat een koekenbakker 'dan stop je gewoon 50km eerder om te laden' pff ik zal het nooit meer vergeten.
Zelfs met mijn oude 85 doe ik er nog niet de helft zo lang over om naar Anton te rijden ;)
 
  • Like
Reactions: Bas.
Ik heb het geluidsniveau in eerste instantie als prettig ervaren. Echter na meting blijkt dat het geluid met name anders is en pas ruim boven 120Kmh meetbaar stiller. Het geluid uit de aandrijving zou ik in geen geval acceptabel vinden. Te meer omdat dit op lage snelheden de rust aan boord echt verziekt. Iedere beweging van het powerpedaal wordt vertaald in een aandrijfgeluid onder de achterbank wat in een dergelijk dure auto echt niet kan en mag. Vroeger had je dat in een Citroen Visa of een Datsun Cherry. ...

Niet om het een of ander, hoor, maar laat de Citroën Visa Sport Club niet horen van het ijdel gebruik van deze iconische auto. Vergelijken met een Audi of Datsun Cherry. Werkelijk..
 
  • Funny
Reactions: RobsEV
@Tozz Ok, ik wist niet dat Garmin zich er nog mee bemoeide. Voor de Garmin motor-navigatie krijg ik 4x per jaar een update, maar weet niet wat Tesla qua abonnement inkoopt bij Garmin. Situatie bij de A6 ken ik en heb mijn Hyundai Ioniq vaak in niemandsland gereden totdat ik een update kreeg. Ik zal eens kijken wat de laatste update voor mijn Garmin in petto heeft.
 
Als het mee zit dan morgen een proefrit in de Audi e-Tron. Zit ik even op de configurator te spelen en dan zie je dit:
upload_2019-3-22_21-24-59.png

Waarschijnlijk de paddels voor de regeneratie (dacht dat die standaard waren), copy/paste werk of Audi heeft echt niets van de EV begrepen ;)
 
Kwam op FB deze foto tegen van de e-Tron chargers... Waarom moet dit zo enorm omslachtig zijn?

- Eerst de laadpaal aanzetten met een knop. Elke laadpaal kan een aangesloten auto detecteren. Waarom nog aanzetten?
- Waarom '1111' selecteren?
- Waarom 50% of 100% charge selecteren? Wat is het nut? Kan in de auto, en waarom zou je niet naar standaard laadniveau willen?
- Vervolgens moet je het laden nog starten door op de knop op het pistool te drukken

Audi moet hier nog veel leren... Dit gaat toch nergens over?

etron.jpg

en na dat gedoe : laden met 7.2kW....
 
Ja, het grote scherm is Google. Maar de routeaanwijzingen komen altijd uit Garmin (Bij de S en de X getoond in het IC)

Bij verouderde kaartdata van de Garmin (die niet uit Internet komen maar in de auto is opgeslagen) navigeert de auto dus wel degelijk de verkeerde kant op, ookal toont de kaart op het grote scherm de juiste informatie.

dàt heb ik nu al geruime tijd niet meer, sedert de (lang verwachte) update van de NAV.

Iedere afgesloten weg kent hij onmiddellijk, cfr Waze.