Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb 15 jaar lang diverse Audi's gereden en was een echte Audifan. Was, want ik ben er helemaal van genezen. Het sjoemelschandaal heeft mijn laatste restje enthousiasme weggenomen.
Ik had ooit een A6 die in anderhalf jaar tijd de helft van zijn waarde kwijt was en dat is voor een particulier een boel centen. Ik had een A4 1.8 TFSi die al na 9.000 km bijna een liter olie gebruikte op 1.000 km en later ook nog eens een belachelijke afschrijving had. Een echte constructiefout die Audi gewoon afdeed als ' stand van de techniek' en nog steeds zijn er mensen die daar de gevolgen van merken. Het doet echt wat met je als je een twee jaar oude auto particulier wil verkopen en de ene na de andere koper vraagt: hoe is het olieverbruik?
En de deur deed voor mij mijn A3 e-tron van 2016 dicht. Die had ik gekocht als auto die toch echt 50 km elektrisch zou moeten kunnenrijden. Niet dus, die auto kon ik nooit voller krijgen dan 42 km, in de winter was het zelfs maar 29km.
Het sjoemelen bij Audi is gewoon pure oplichting. Voor mij nooit meer een auto van dat concern.
Pon komt er mooi mee weg. Product gerelateerde eigenschap. Garantie? Coulance? NUL! Lekker als je zo’n ding naar de 3 ton wil rijden. Sta je bij iedere tankbeurt een kan olie naar binnen te gieten. Kan je beter een oliepomp en een tank inbouwen. En waar komt die olie terecht? Zelfs bij Alie-expres kun je de vervangings zuigers met echte olieschraapveren bestellen. “Voorsprong door techniek”
 
Last edited:
We hebben het hier over een merk met tientallen jaren ervaring. Over een merk wat per jaar meerdere miljarden winst maakt. Over een merk wat per jaar meerdere miljarden R&D budget tot haar beschikking heeft. Over een merk wat trots 'Voorsprong door Techniek' verkondigde, maar ondertussen en nog steeds de wereldbevolking willens en wetens, dus met voorbedachten rade, vergiftigd. Over een merk wat lacherig en minachtend deed over Elon Musk/Tesla, want die hadden helemaal geen verstand van auto's. Over een merk wat een BEV zag als niet meer dan een elektro-motor en een grote batterij. Over een merk wat inmiddels 7 jaar de tijd heeft gehad om te leren en te kopiëren en te perfectioneren van wat diezelfde Elon Musk/Tesla allemaal niét kon. Van zo'n merk verwacht ik niet minder dan de perfecte BEV, en wel direct. Maar die leveren ze niet. Eerst door de mand gevallen en nu door het ijs gezakt. En over dat ontbrekende laadnetwerk: dus ze hebben pas vorig jaar besloten deze reisauto pur sang, deze e-tron op de markt te brengen? Ondernemen is vooruitzien, maar het lijkt er op dat ze die ondernemers-eigenschap verloren hebben. Kijk maar naar de beperkte beschikbaarheid van batterijen en de daardoor ontstane problemen met hun leverancier. Maar dat komt hun eigenlijk goed uit.
Het is heel wat anders om een auto in een laboratorium te ontwikkelen en praktijkervaring op de weg te zetten. Ik denk dat na de Tesla de Audi wel de beste EV is die er rond rijdt. Een prototype is vrij snel gemaakt, maar de stap naar productie is niet zo makkelijk. Nieuwe dingen doen op grote schaal is gewoon moeilijk. Dat zie je ook terug bij Tesla. Die hebben na 7 jaar ook zaken als service, bouwkwaliteit, uitlevering, software ... ook nog niet echt op orde.

Daarbij heeft een conventioneel ICE merk ook mensen in dienst die ICE lezen en schrijven en die moeten ook allemaal om (incl. management). Een nieuwe merk kan het dan wellicht nog wel eens soms makkelijker hebben dan dit soort grote concerns.

Als ik jouw bericht zo lees, dan kan Audi sowieso niets goed doen...

Ik heb 15 jaar lang diverse Audi's gereden en was een echte Audifan. Was, want ik ben er helemaal van genezen. Het sjoemelschandaal heeft mijn laatste restje enthousiasme weggenomen.
Ik had ooit een A6 die in anderhalf jaar tijd de helft van zijn waarde kwijt was en dat is voor een particulier een boel centen. Ik had een A4 1.8 TFSi die al na 9.000 km bijna een liter olie gebruikte op 1.000 km en later ook nog eens een belachelijke afschrijving had. Een echte constructiefout die Audi gewoon afdeed als ' stand van de techniek' en nog steeds zijn er mensen die daar de gevolgen van merken. Het doet echt wat met je als je een twee jaar oude auto particulier wil verkopen en de ene na de andere koper vraagt: hoe is het olieverbruik?
En de deur deed voor mij mijn A3 e-tron van 2016 dicht. Die had ik gekocht als auto die toch echt 50 km elektrisch zou moeten kunnenrijden. Niet dus, die auto kon ik nooit voller krijgen dan 42 km, in de winter was het zelfs maar 29km.
Het sjoemelen bij Audi is gewoon pure oplichting. Voor mij nooit meer een auto van dat concern.
Ik voel niet echt de behoefte om Audi te verdedigen, maar hier zat het probleem meer bij de importeur Pon dan bij Audi zelf. Pon staat inderdaad niet bekend om hun service en klantgerichtheid. Uiteindelijk is Pon wel overstag gegaan en iedereen die ik ken met een 1.8 of 2.0 TFSI motor hebben allemaal een revisie volledig vergoed gekregen. Die 1.8 en 2.0 motoren waren inderdaad een drama, maar je bent wel uniek dat je met een wagen met 8.000km op de klok al zo'n verbruik had.

Aan de andere kant heb ik met mijn Tesla ook een klapperende aandrijflijn dat Tesla afdoet als producteigenschap. Ruitenwissers die het slechter doen dan in een Corsa van 18k wordt afgedaan als beta en zo zijn er meer voorbeelden te vinden. Nu is daar beter mee te leven dan met een motor die meer olie dan benzine lust. Dat voorgestelde ranges niet kloppen is ook van alle merken. Mijn Tesla doet op papier 450km, maar ik ben blij als ik 300km haal.
 
  • Like
Reactions: Onno
Heb jij weer een punt :) Kan ik alleen tegenin brengen dat de rest blijkbaar het nog niet eens voor elkaar krijgt om een fatsoenlijke EV te produceren (op Hyundai na).
Hoezo is de rest daartoe niet in staat? Zoals je zelf al zegt, maakt Hyundai prima EV's, maar ook de ZOE is een prima EV. Wel in een andere klasse, maar daarbinnen echt wel een prima auto. Met een 43 kW gelijkstroom lader. Ook de opel Ampera-E is een EV met een prima range. En vergeet ook de nieuwe Leaf met de grotere batterij niet.

Of de audi een prima EV is, moet nog gaan blijken. Hoe valt op de range op langere termijn uit. Hoe is de degradatie van de batterij bij veelvuldig snelladen etc?

En dat Tesla logischerwijs al een veel betere EV heeft vanwege de ervaring is een vreemde opmerking. Tesla heeft een Model S ontwikkeld, waarbij de batterij en de aandrijflijn niet enorm veel is aangepast over de afgelopen jaren. Deze auto is sinds 2012 op de markt. Deze auto is ook niet te vergelijken met de eerdere roadster. Daar heeft met wel wat basis zaken geleerd, maar Audi had al significant meer E-trons (hybride) verkocht, en VW van de E-golf en E-up voordat de huidige Etron kwam, dan Tesla aan roadsters had gedaan. Bovendien heeft Audi meerdere Tesla's uit elkaar gehaald de afgelopen jaren om er van te leren. Maar toch is het niet gelukt om de technologie van een 7 jaar oude model te evenaren.
 
Heb jij weer een punt :) Kan ik alleen tegenin brengen dat de rest blijkbaar het nog niet eens voor elkaar krijgt om een fatsoenlijke EV te produceren (op Hyundai na).
Al lange tijd staan in allerlei bladen kreten van TESLA KILLER! Van meerdere merken heb je dit gehoord. Maar ik heb er nog geen één gezien. Blijkbaar is het dus toch niet zo makkelijk. Nu al roepen dat de Porsche Tycan Tesla gaat verslaan, maar we moeten er nog wel op wachten tot eind 2019. En de ETron GT zal het formaat van de A5 krijgen dus komt dichter bij de M3. En waar gaan ze de batterijen vandaan halen?
 
Bij Tesla Supercharger Emsbüren wordt actief de Audi eTron gepromoot, zoals al was te zien in het Supercharger topic.
Wat ik wel hilarisch vind is dat ze de eTron daar hebben opgesteld voor een levensgrote dinosaurus!

Wat een ironie :D

Hoewel ik denk dat VW/Audi de EV revolutie wel gaat overleven. Weliswaar met massaontslagen.


5B2B5C2D-1151-4267-AE5B-2C2D703DCDD4.jpeg

C99B01FF-47EE-4073-97CD-65956514194E.jpeg
 
Bij Tesla Supercharger Emsbüren wordt actief de Audi eTron gepromoot, zoals al was te zien in het Supercharger topic.
Wat ik wel hilarisch vind is dat ze de eTron daar hebben opgesteld voor een levensgrote dinosaurus!

Wat een ironie :D

Hoewel ik denk dat VW/Audi de EV revolutie wel gaat overleven. Weliswaar met massaontslagen.


View attachment 395585

View attachment 395586

Heb gelukkig nog wel leuke foto’s met de dino kunnen maken.