Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
ik heb de ook de indruk dat Audi (en co) hier een strategische zet wou maken
- tonen dat ze een straf product hebben
- en dan geïnteresseerden subtiel duidelijk maken dat de EV markt nog verre van rijp is, en men beter bijv voor een hybride technologie kiest ...

alleen, ik heb de indruk dat ze zich een beetje aan het verslikken zijn in het feit dat een goed EV product toch veel moeilijker is dan ingeschat
ze dachten met gemak een Tesla killer in de markt te zetten ...
daarbovenop hadden ze ook nog eens de steun van de commerciële pers (als zeer grote adverteerders) en van de petroleum industrie en financiële spelers, en van weet ik wie nog allemaal

ik heb de indruk dat ze één ding schromelijk verkeerd inschatten, en dat is dat de koper van een auto vandaag beter geïnformeerd is, en dat veel burgers effectief iets aan problemen willen doen (onafhankelijker zijn tov olie sjeiks, propere lucht vooral in de steden, opwarming aarde, kiezen voor een onafhankelijker energiebeleid, keuze voor hernieuwbare energie, keuze voor nieuwe veiligheidssystemen, nieuwe mobiliteitssystemen, ... )

het feit dat Tesla rijders op dat evenement zoveel meer te vertellen hebben dan de Audi verkopers ... misschien was dat wel de bedoeling van Audi ... een goeie receptie en verder mensen indirect duidelijk maken dat die EV markt nog niet rijp is ...
en dan heb je daar die Tesla rijders die oprecht geïnteresseerd zijn in het product van Audi ... die het even komen uitleggen :D
 
  • Like
Reactions: S-19910
Het grote manco aan de Jaguar en de Audi in deze vergelijking is dat ze uit gaan van standaard vanaf prijzen.
Als je de Audi en de Jaguar aankleed met de opties zoals deze standaard op de Tesla zitten dan red je dan niet onder de 110K€.
De Jaguar zit dan op 110K€ en de E-tron loopt zelfs naar de 120K€. Daarbij is de Jaguar kleiner dan een MS en de E-tron is vergelijkbaar met een MS.

Daarnaast is een AP zoals op een Tesla niet leverbaar op de Audi of de Jaguar en als je dat eenmaal gehad hebt dan valt de rest automatisch af.
Dit ondanks de beperkingen van de AP van Tesla en dat er meer belooft wordt dan geleverd.
Maar goed met genoeg Elon-time zal het vast goedkomen.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Wat een e-Tron bashing hier. Als je dan gaat vergelijken, dan moet je wel alles meenemen... De voorklep van mijn Model S kiert nog meer dan mijn 65 jaar oude kever, het lakwerk is dramatisch en de voortrein kraakt op elke heuvel. De kwaliteitsbeleving in een Tesla is ver beneden peil en het service-niveau is ondertussen ook tot hetzelfde peil gezonken.

Ik heb de e-Tron ook in het echt gezien en vind het een erg fraaie wagen en ik kwam met alle opties rond de 110K uit. Dat ga ik met een Tesla Model X 75D niet redden. Leuk dat die X nog groter is, maar dat heb ik totaal niet nodig. De range van de Audi zal in de praktijk niet ver onder die van de X 75D liggen. Dan blijft alleen het laadnetwerk nog over als valide punt en wellicht auto-pilot. Maar als de adaptieve cruise-control en active lane-assist een beetje goed werken komt dat ook in de buurt.

Er moet eerst maar eens serieus met de Audi gereden gaan worden voordat die wordt afgeschreven. Ik snap dat hier vooral Tesla fanboys rondhangen, maar op de Tesla valt ook genoeg aan te merken. Ik ben erg blij met mijn Model S, maar die prijsstelling kan Tesla echt niet volhouden met het huidige afwerking- en serviceniveau. Laten we blij zijn met concurrentie, zodat Tesla ook weer eens wat zal verbeteren.
 
De technologie van een ICE-auto is imo veel ingewikkelder en moeilijker om probleemvrij te houden dan bij EV's. De ICE is weliswaar een technologie die al een eeuw heeft kunnen rijpen, maar dat de Duitsers en anderen zich technologisch zouden vertillen aan EV-s geloof ik niet. Wel, dat ze het belang hebben onderschat en dat ze gewoon niet aan genoeg materiaal geraken om die vloedgolf op te vangen.

Dat de koper meer weet dan de verkoper is tegenwoordig in meerdere branches het geval. De koper werkt zich maniakaal in de materie in tijdens zijn vrije tijd, het is ahw. zijn hobby, terwijl de verkoper net vindt dat hij dan wel met zijn eigen hobby's bezig wil zijn.
 
  • Like
Reactions: CL600 and J-Peters
Dat de koper meer weet dan de verkoper is tegenwoordig in meerdere branches het geval. De koper werkt zich maniakaal in de materie in tijdens zijn vrije tijd, het is ahw. zijn hobby, terwijl de verkoper net vindt dat hij dan wel met zijn eigen hobby's bezig wil zijn.

Mag toch wel verwachten dat iemand die enigszins met zijn werk begaan is, in ieder geval acht uur per dag er mee bezig is en zich in de materie verdiept. Om het even welk vakgebied.
 
Grappig dat een mening die je niet aanstaat direct bashing wordt genoemd.

Ik heb zelf ook in een e-Tron gezeten, rijden mocht nog niet, en was uitgenodigd voor de introductie.
De e-tron is qua maat vergelijkbaar met een S en dan moet je die ook als prijs referentie nemen. Dat is mijn mening tenimiste.

Volgens een review (dus niet mijn woorden) is de binnenmaat van de e-tron vergelijkbaar met een A6 - A7.
Verder vonden ze de e-tron erg snel maar was deze weer traag t.o.v. een I-Pace en een MX.

De bouwkwaliteit van de e-tron is gewoon prima, beter dan de Tesla, en dat is denk ik ook het sterkste argument voor de e-tron.
Als echter het bereik echt zo beperkt is als gezegd wordt dan is het een luxe boodschappen auto en niet de km-vreter, wat normaal associatie is met dure Duitse auto's.

Het serviceniveau wat ik zelf bij Tesla ondervonden, heb ik nog nooit gezien bij welke autodealer dan ook.
Ja, ik lees hier dat het soms ook anders is en dat kan echt niet.

Tesla fanboy vind ik ook erg grappig. Ik weet niet of je ook doelt op mijn laatste bijdrage hier maar ik voel mij een beetje aangesproken omdat je kennelijk inhoudelijk reageert op mijn bijdrage hier. Ik wordt door andere al soms uitgemaakt voor soort van Tesla basher als ik alleen maar beschrijf de problemen die ik ondervind en ook door het SeC worden erkend en herkend.

Ik probeer vrij strak het onderscheid te maken en dan valt gewoon op dat Audi en Jaguar een heel mooie auto hebben geproduceerd, maar kennelijk voor wat betreft de kernbehoefte van wat een goede BEV maakt volledig hebben genegeerd, stroomlijn, efficientie en infrastructuur.
Bij een Tesla ligt naar mijn idee omgedraaid. De auto is van een Amerikaanse bouwkwaliteit maar als BEV totaalpakket is er waarschijnlijk geen betere terwijl ik zeker vind dat Tesla een aantal zaken beter had moeten doen.
 
Wat een e-Tron bashing hier.

Eens en tesla zelf komt niet goed uit de verf. Ik citeer:

*We kunnen de Tesla gemakkelijk affakkelen qua interieur. De Tesla is het duurste, maar heeft verreweg het minst fraaie interieur. Je zit in een soort plastic bak

*De goedkoopste Tesla Model X komt in Nederland pas voor je deur te staan wanneer je 98.650 euro over hebt gemaakt. Een aanzienlijk verschil, zeker gezien het feit dat je voor dit veel hogere bedrag een auto krijgt die, op papier, minder is dan zijn twee concurrenten die hier aan bod komen. De auto heeft minder vermogen, minder koppel, minder accucapaciteit en bovendien is ook de actieradius kleiner.

*De vlakke stoelen en de gevoelloze besturing dragen niet bij aan de feestvreugde. Met deze auto ga je geen rondje om voor de lol.

Smaken verschillen uiteraard, maar het is gewoon goed dat er wel meer concurrentie komt. Daar mogen we blij mee zijn, voor welke auto je ook kiest.
 
Bij tesla een testritje gedaan en diegene die meeging was ook nog niet helemaal up to date wegens eerste rit met de X ;-).
@robertvg en Billy,
Bij Mercedes dient een verkoper zich als een vis in het water te voelen met 33 modellen en dito optielijsten, kleurtjes en technische details. Wees maar gerust dat ze daar meer dan 8u per dag mee bezig zijn, voorlopig toch nog ;-D
Idem bij Audi, daar gaat het dan 'maar' om 15 modellen.
 
En hoe werd daarop gereageerd?


De telefonische verkoper van Audi drong niet aan en bood direct aan om mijn voorschot terug te storten. Volgens mij had die het volgende belscenario gekregen:

#1 klant rijdt nu een Audi op diesel of benzine en twijfelt nog of hij al dan niet op een electrische Audi zou kopen.
Reactie van de verkoper: bla bla bla innovatie bla bla bla Europawijd netwerk van laadpalen Ionity bla bla bla de electrische auto is nu pas echt rijp bla bla bla in Belgie gebouwd bla bla bla, desnoods kiest U nog eens 4j voor een diesel Audi

#2 klant rijd nu met een ander merk en twijfelt nog tussen Etron, iPace of evt EQC.
Reactie van de verkoper: bla bla bla innovatie bla bla bla Europawijd netwerk van laadpalen Ionity bla bla bla de electrische Audi is nu pas echt rijp bla bla bla in Belgie gebouwd bla bla bla, de Audi is beter afgewerkt en laad sneller dan de Jaguar.

#3 klant rijdt nu met een Tesla
Reactie van de verkoper: geen probleem meneer we storten U graag uw 2000 euro terug. We spreken elkaar binnen een jaar of 3 nog wel eens als de Etron producten helemaal op punt staan en Ionity verder uitgebouwd is.
 
mijn model S 85 is van 03/2015, afwerking vanbinnen was duidelijk minder dan vandaag
als ik nu kijk naar interieur dan heeft men een grote sprong gemaakt
ik vind het goed dat men het anders aanpakt, voor sommige vanuit economische reden, voor andere ecologische, ...
minder duur afwerken, is ook de auto voor meer mensen beschikbaar (proberen) maken
herinner je nog de Fisker Karma, heel mooi product, toch maakten ze het niet waar
teveel vertrokken vanuit het begrip luxe wagen? te weinig zicht op wat een succesvolle EV moet zijn ? ...
 
Dit is natuurlijk geen Audi-bashing.
Dat Audi een fatsoenlijke auto met een degelijke afwerking en uitstekend interieur kan bouwen weet iedereen en dat mag je ook wel verwachten na ruim honderd jaar ervaring.

Waar het hier over gaat is dat je nu ziet dat een EV die aan het verwachtingspatroon van de 'automobilist' (range, laadsnelheid) voldoet bouwen een andere tak van sport is. De gevestigde autoindustrie moet duidelijk zijn eerste trainingskilometers nog maken.
 
Kreeg vanmiddag van Audi een mail over de E-tron. Kijk, die 417 km haal je in de praktijk niet, maar daar zijn in de tekst min of meer wel eerlijk over.
Wat ik me wel afvraag of ze kunnen waarmaken dat "een derde van die afstand rijdt de e-tron op energie die wordt teruggewonnen uit het nieuwe remsysteem."...Ook deze klinkt sterk...."temperatuurmanagement zorgt dat de actieradius nog verder tot 15% wordt vergroot."

Het lijken mij toch wel heel sterke beweringen en zou betekenen dat de efficiency van de auto (stroomgebruik/afstand) wel eens relatief laag kan zijn. Heeft iemand hier een beeld bij ?
Schermafbeelding 2018-12-13 om 15.14.40.png




* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek . Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag."
 
Wat ik me wel afvraag of ze kunnen waarmaken dat "een derde van die afstand rijdt de e-tron op energie die wordt teruggewonnen uit het nieuwe remsysteem."...Ook deze klinkt sterk...."temperatuurmanagement zorgt dat de actieradius nog verder tot 15% wordt vergroot."
Daar heeft weer een marketingafdeling met zijn handen aangezeten :mad:
 
  • Funny
Reactions: Jkr85 and job-lek
De regeneratie lijkt bij de e-Tron efficiënter geregeld dan bij Tesla. Allereerst kan die tot 200kW regenereren, waar Tesla volgens mij ergens rond de 60kW blijft steken. Als ik goed ben geïnformeerd regenereert de Tesla bij gas los, maar het rempedaal bedient altijd de remklauwen en regenereert niets. Bij de e-Tron zal ook het rempedaal eerst regenereren en als dat niet voldoende is, dan pas zullen de remklauwen worden bedient. Met die combinatie zal je meer terug kunnen winnen dan Tesla.

Dat 1/3 wordt teruggewonnen wil ik wel geloven bij een WLTP sessie dat voor een groot gedeelte uit stadsverkeer komt. Bij een Tesla zal dat ook aanzienlijk zijn in dat scenario. Op de snelweg is het natuurlijk veel minder. De eerste voorzichtige testen laten ook zien dat Tesla op de snelweg een betere kWh/km verbruik heeft dan de e-Tron. Dan komt het vooral aan op efficiënte motoren en een goede stroomlijn en vooral op dat laatste laat de e-Tron het denk ik liggen.

Die 15% meer range door fatsoenlijk battery management geloof ik ook wel t.o.v. een EV zonder. Als je de accu op de juiste temperatuur houdt krijg je er meer uit. Dat doet Tesla en de meest andere EV's ook. Ik denk alleen dat Audi het hier benoemd. Hun motto is "Voorsprong door techniek", dus ze zullen het wellicht wat meer benoemen. Ook klinkt het alsof het wat speciaals is, maar het merendeel doen de andere merken dus ook. De cijfers zullen altijd wel in de positieve kant worden uitgedrukt.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Keezje and job-lek
De regeneratie lijkt bij de e-Tron efficiënter geregeld dan bij Tesla. Allereerst kan die tot 200kW regenereren, waar Tesla volgens mij ergens rond de 60kW blijft steken. Als ik goed ben geïnformeerd regenereert de Tesla bij gas los, maar het rempedaal bedient altijd de remklauwen en regenereert niets. Bij de e-Tron zal ook het rempedaal eerst regenereren en als dat niet voldoende is, dan pas zullen de remklauwen worden bedient. Met die combinatie zal je meer terug kunnen winnen dan Tesla.

Dat 1/3 wordt teruggewonnen wil ik wel geloven bij een WLTP sessie dat voor een groot gedeelte uit stadsverkeer komt. Bij een Tesla zal dat ook aanzienlijk zijn in dat scenario. Op de snelweg is het natuurlijk veel minder. De eerste voorzichtige testen laten ook zien dat Tesla op de snelweg een betere kWh/km verbruik heeft dan de e-Tron. Dan komt het vooral aan op efficiënte motoren en een goede stroomlijn en vooral op dat laatste laat de e-Tron het denk ik liggen.

Die 15% meer range door fatsoenlijk battery management geloof ik ook wel t.o.v. een EV zonder. Als je de accu op de juiste temperatuur houdt krijg je er meer uit. Dat doet Tesla en de meest andere EV's ook. Ik denk alleen dat Audi het hier benoemd. Hun motto is "Voorsprong door techniek", dus ze zullen het wellicht wat meer benoemen. Ook klinkt het alsof het wat speciaals is, maar het merendeel doen de andere merken dus ook. De cijfers zullen altijd wel in de positieve kant worden uitgedrukt.

200 kW regeneratie is volslagen onzin. Je zit bij iedere - rem - actie met 200 kW met je neus in je instrumentenpaneel. Het levert gegarandeerd kotsende passagiers op. Het maximum van 60 kW van de Tesla is op de snelweg voor enig comfort al teveel.

Ook het statement dat een derde van de afstand wordt verkregen door regen is net zoveel onzin. Die energie is er wel eerst ingestoken.
Dan moet je rekenen met de onvermijdelijke verliezen. Een derde is sowieso onzin omdat je tijdens een rit van zeg een uur maar ongeveer één minuut aan het remmen bent.

Ik geloof meer van de verhalen van Elon dan van de marketing idioten van 'Big Auto'.
 
Kreeg vanmiddag van Audi een mail over de E-tron. Kijk, die 417 km haal je in de praktijk niet, maar daar zijn in de tekst min of meer wel eerlijk over.
Wat ik me wel afvraag of ze kunnen waarmaken dat "een derde van die afstand rijdt de e-tron op energie die wordt teruggewonnen uit het nieuwe remsysteem."...Ook deze klinkt sterk...."temperatuurmanagement zorgt dat de actieradius nog verder tot 15% wordt vergroot."

Het lijken mij toch wel heel sterke beweringen en zou betekenen dat de efficiency van de auto (stroomgebruik/afstand) wel eens relatief laag kan zijn. Heeft iemand hier een beeld bij ?View attachment 360616



* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek . Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag."

Het enige waar ik me echt zorgen om maak is het WLTP bereik. Dat lijkt hier definitief te staan en dan is 417 wel heel erg weinig. Kona haalt 449, I-pace haalt 470 en Model 3 haalt 544. Dit resultaat is ronduit schokkend. De EPA (is realistischer en blijkt Kona bijv meer bereik te hebben dan I-Pace!) zal dan wel helemaal dramatisch zijn.
 
Het enige waar ik me echt zorgen om maak is het WLTP bereik. Dat lijkt hier definitief te staan en dan is 417 wel heel erg weinig. Kona haalt 449, I-pace haalt 470 en Model 3 haalt 544. Dit resultaat is ronduit schokkend. De EPA (is realistischer en blijkt Kona bijv meer bereik te hebben dan I-Pace!) zal dan wel helemaal dramatisch zijn.
Een bijna vierkant blok staal door de lucht sleuren kost gewoon heel veel energie.
Er is werkelijk niets aan een optimale aerodynamische vorm gedaan.
Ik wil mezelf niet op de borst kloppen, maar ik heb deze dramatisch slechte cijfers voorspeld.
In de woestijn met 25 graden C. maten Engelse testers een verbruik van 2 mijl per kW. Dat is 330 Wh/km.
Het bereik onder Nederlandse normale temperaturen en wegcondities zal de 300 km niet halen. In de winter zal het niet meer zijn dan 250 km. Daar kun je nog wel veel rondjes mee om de kerk rijden :(
 
  • Funny
Reactions: SMU