Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Op Ionity kun je al heel behoorlijk door Europa cruisen. Zou voor mij geen dealbreaker meer zijn.
Een collega van mij heeft een Etron met een bereik van nog geen 300 km op 90%. Die durft nergens naar toe te gaan, is een paar keer met klamme handjes thuisgekomen en ook meegemaakt dat hij aan zee ergens wilde laden en bij aankomst de paal bezet was. En kapotte laadpalen. En ik kan hem geen ongelijk geven. Wat dat betreft blijft een SuC toch een pré. Mits geen Stau
 
Last edited:
  • Like
Reactions: JanG007
Ja, heb laatst gekeken. Ionity is nog niet genoeg aanwezig om enkel bij hen te laden
Probeer Naar biarritz bijvoordeeld.
Je zal tragere laders moeten gebruiken en
Ben afgelopen zomer met model 3 en vouwwagen naar en door zuid frankrijk gereden. Meerdere IONITY laadpunten gebruikt. Relatief rustig, werkten goed. Geen klagen eerlijk gezegd.
Met een Tesla door Frankrijk rijden is uiteraard relax: hele SuC netwerk en ook keuze om bij Ionity te laden. En mocht deze eender welke probleem hebben, is er een SuC in de buurt.
Begrijp mij niet verkeerd: e-tron is een prima EV. Ik aanmoedigde vrienden om die te testen en ervoor te gaan. Nu laat is ook ze denken aan dit aspect van de EV ecosysteem.
Ik ben ervan overtuigd dat zonder deftige SuC netwerk het een probleem om naar zuid Europa (Frankrijk en zuider) te reizen blijft nog steeds vandaag.
En naar mijn mening doet Ionity niet zijn best om dit snel op te lossen. Dit alhoewel hun eigenaars (VW, Audi,...) meermaals meer geld hebben dan Tesla. En ook subsidies van Europa.
Verhaal van @Limbo2121 is herkenbaar van wat ik hoor van vriend met e-tron.
It is what it is.
Hopelijk voor het EV adoptie komt er snel verandering want deze vriend is al aan het denken om zijn e-tron te verkopen en schrok eigenlijk niet zeer toen hij zag hoeveel er nu als tweedehands zijn in aanbieding.
 
Last edited:
  • Like
  • Informative
Reactions: ERvee and Maurice1
Ja, heb laatst gekeken. Ionity is nog niet genoeg aanwezig om enkel bij hen te laden
Probeer Naar biarritz bijvoordeeld.
Je zal tragere laders moeten gebruiken en

Met even Tesla door Frankrijk rijden is uiteraard relax: hele SuC netwerk en ook keuze om bij Ionity te laden. En mocht deze eender welke probleem hebben, is er een SuC in de buurt.
Begrijp mij niet verkeerd: e-tron is een prima EV. Ik aanmoedigde vrienden om die te testen en ervoor te gaan. Nu laat is ook ze denken aan dit aspect van de EV ecosysteem.
Ik ben ervan overtuigd dat zonder deftige SuC netwerk het een probleem om naar zuid Europa (Frankrijk en zuider) te reizen blijft nog steeds vandaag.
En naar mijn mening doet Ionity niet zijn best om dit snel op te lossen. Dit alhoewel hun eigenaars (VW, Audi,...) meermaals meer geld hebben dan Tesla. En ook subsidies van Europa.
Verhaal van @Limbo2121 is herkenbaar van wat ik hoor van vriend met e-tron.
It is what it is.
Hopelijk voor het EV adoptie komt er snel verandering want deze vriend is al aan het denken om zijn e-tron te verkopen en schrok eigenlijk niet zeer toen hij zag hoeveel er nu als tweedehands zijn in aanbieding.
Hij rijdt hem alleen zakelijk. Zijn vrouw heeft ook zo'n Audi. Alleen op diesel.
 
Ben tijdje geleden overgestapt naar Etron. 7 jaren Tesla hadden me voldoende comfort gegeven om deze switch te maken. Mijn X100D (2018) had een betere range, maar het is zeker geen verschil van dag en nacht zoals wel eens geroepen wordt. Ik kon ook geen 300 snelweg-kilometers maken met mijn X.

Ik wilde gewoon een auto met minder issues, een betere build-quality en een organisatie die de telefoon (zinvol) beantwoordt. Qua autonome functies/connectivity is het absoluut minder, maar dat maakt de rest van de auto voor mij meer dan goed. Qua laad infrastructuur is Ionity voor mij ruim voldoende - zowel voor zomervakantie en wintersport. (Ik heb eerdere vakanties de SuC ook gemeden en Ionity gebruikt). Verder is de (snellaad-)curve beter tov mijn X. Ergo: iets met voor ieder potje en deksel.
 
@Namervio : idd het auto zelf is zeker een uitstekend Audi. En de laadcurve zou er een topper van moeten maken, zeker om op reis te gaan.

Misschien niet helemaal on topic, maar heb deze site gevonden, dat zoals supercher.info de evolutie van Ionity weergeeft : IonityTracker

Hieruit is duidelijk dat ionity na 2 jaren bijna 300 stations heeft gebouwd in Europa ... terwijl een piep kleine bouwer op 2 jaar tijden 400 had gebouwd wereldwijd (N-A,EUR & Asia)
 
@Namervio : idd het auto zelf is zeker een uitstekend Audi. En de laadcurve zou er een topper van moeten maken, zeker om op reis te gaan.

Misschien niet helemaal on topic, maar heb deze site gevonden, dat zoals supercher.info de evolutie van Ionity weergeeft : IonityTracker

Hieruit is duidelijk dat ionity na 2 jaren bijna 300 stations heeft gebouwd in Europa ... terwijl een piep kleine bouwer op 2 jaar tijden 400 had gebouwd wereldwijd (N-A,EUR & Asia)
Ionity probeert die laadpalen dan ook niet op een godverlaten oord, achter een hotel 5 km van een afrit, neer te planten, maar op autostradeparkings. Lijkt me logisch dat zoiets net wat langer duurt om dat voor mekaar te krijgen.
En de financiering van Ionity is gebaseerd op de verkopen van de aangesloten merken, die nu pas echt van start gaat.
 
Ionity probeert die laadpalen dan ook niet op een godverlaten oord, achter een hotel 5 km van een afrit, neer te planten, maar op autostradeparkings. Lijkt me logisch dat zoiets net wat langer duurt om dat voor mekaar te krijgen.
En de financiering van Ionity is gebaseerd op de verkopen van de aangesloten merken, die nu pas echt van start gaat.
Dit is een kwestie van persoonlijk smaak.
En is eigenlijk niet waar laatst: Tesla plaats nu ook SuC op “service areas” (Poulet de Bresse, Chateau Vilain, St Priest ...)
Dit oorspronkelijk aanpak van Tesla (dus op hotel,...) vind ik persoonlijk ideaal voor vakantie reizen: buiten de drukke, met zeer middelmatig eet gelegenheid en dubieus (vuil eigenlijk) toiletten.
Laatste terug reis van ValTho hebben we gekozen om samen met onze vrienden (diesel eigenaars) af te spreken in Poulet de Bresse. Wat een ramp.
But you do you.
 
Voordeel van de Tesla is dat je én bij Ionity én bij de SuperChargers kunt laden voor langere trips.

Nadeel van de E-tron is dat je niet bij de SuperChargers kunt laden maar bent aangewezen op Ionity. En vaker moet laden. En moet aansluiten achter alle andere EVs die niet kunnen SuperChargen.

Begrijp me niet verkeerd, de E-tron heeft denk ik zeker sterke kanten maar als reisauto lijdt hij echt onder de infrastructuur.
 
En de financiering van Ionity is gebaseerd op de verkopen van de aangesloten merken
En jouw en mijn belastingsgeld.
giphy.gif
 
  • Funny
Reactions: BobbyKings
Voordeel van de Tesla is dat je én bij Ionity én bij de SuperChargers kunt laden voor langere trips.

Nadeel van de E-tron is dat je niet bij de SuperChargers kunt laden maar bent aangewezen op Ionity. En vaker moet laden. En moet aansluiten achter alle andere EVs die niet kunnen SuperChargen.

Begrijp me niet verkeerd, de E-tron heeft denk ik zeker sterke kanten maar als reisauto lijdt hij echt onder de infrastructuur.

Klopt - maar: voor mijn dagelijkse 200km hoef ik niet na te denken over het laden. Als ik naar de sneeuw ga, moet ik per enkele reis 1* extra laden, maar de snellere laadtijd compenseert dat voldoende. Als ik in de rij zou komen te staan bij Ionity zal het bij de SuC ook wel niet uitgestorven zijn. Als ik efficiency leidend had laten zijn had ik een 3 of een S moeten nemen, dat weet ik. Maar na behoorlijk wat Tesla's en en vele (100.000-en) Tesla kilometers heb ik nu gekozen voor die elementen waar de traditionele (Duitse) merken wat sterker in zijn. Als ik al wat zou merken van het mindere bereik, of schralere laad infra, is dat beperkt tot een enkel keer per jaar. Vind ik prima: het is nu echt al heel veel beter dan toen ik in 2015 met de S naar de zon of sneeuw ging. En ook dat ging prima...
 
Voor mij heeft het veel meer met zekerheid en vertrouwen te maken tijdens een lange vakantierit. Zekerheid dat het uitgekozen laadpunt ook werkt en vertrouwen op je range. Afgelopen jaar tijdens wintersport Frankrijk toch een aantal keren bij een ionity of ander openbaar laadstation gestaan hors service... en dat is toch erg vervelend met een range van 10% (en nog een stukje bergop). Dan ben je erg blij met de SuC wat een zekerheid is van kunnen laden op elk moment.
In de zomervakantie tijdens drukte zijn de Ionity plekken op de Raststatte ook een frequent parkeerplek voor ICE's (je voelt je bijna bezwaard om te vragen of betrokkene de auto wil wegzetten als er al iemand bij aanwezig is).
 
Het argument SUC verliest meer en meer aan kracht.
Nu al, en dat zal tegen de zomer nog verbeteren, zijn de vakantiebestemmingen in Europa perfect te berijden, gebruikmakend van Ionity en andere HPC. Er zijn op dit moment in Europa buiten het SUC-netwerk 1279 locaties met CCS laadpalen met een laadvermogen van 150kW of meer.
Ter vergelijking: er zijn momenteel in Europa 560 locaties SUCs met CCS.
Het SUC-netwerk is op dit moment duidelijk beter gespreid en het gemiddelde aantal laadpalen per locatie ligt ook hoger.
 
  • Like
Reactions: ERvee
Het argument SUC verliest meer en meer aan kracht.
Nu al, en dat zal tegen de zomer nog verbeteren, zijn de vakantiebestemmingen in Europa perfect te berijden, gebruikmakend van Ionity en andere HPC. Er zijn op dit moment in Europa buiten het SUC-netwerk 1279 locaties met CCS laadpalen met een laadvermogen van 150kW of meer.
Ter vergelijking: er zijn momenteel in Europa 560 locaties SUCs met CCS.
Het SUC-netwerk is op dit moment duidelijk beter gespreid en het gemiddelde aantal laadpalen per locatie ligt ook hoger.

Het zal hoe dan ook een belangrijke reden blijven waarom mensen voor Tesla kiezen. Een goed onderhouden laadnetwerk waarvan je weet dat het werkt. Ook de route mapping niet onderschatten. Bij Tesla gebeurt dit door de wagen zelf maar bij veel merken is die feature nog niet aanwezig en moet je zelf maar zien uit te dokteren waar en hoeveel ja gaat laden. Dat is voor mij ook luxe
 
Het zal hoe dan ook een belangrijke reden blijven waarom mensen voor Tesla kiezen. Een goed onderhouden laadnetwerk waarvan je weet dat het werkt. Ook de route mapping niet onderschatten. Bij Tesla gebeurt dit door de wagen zelf maar bij veel merken is die feature nog niet aanwezig en moet je zelf maar zien uit te dokteren waar en hoeveel ja gaat laden. Dat is voor mij ook luxe

Het snelle laden en SUC zijn idd vaak argumenten. Zeker als je ook op vakantie wilt (ritten >750 km). Ik heb de laatste periode opvallend veel mensen gesproken die niet voor een Tesla hebben gekozen (maar voor ander merk EV) -> met name het SUC netwerk heeft diegene toch behoorlijk doen twijfelen. Dan zullen we ook wel genoeg zijn die omwille van SUC wel voor Tesla kiezen :).

Nb: "goedkopere EV alternatieven" of "kwaliteit" zijn argumenten die ik de laatste periode steeds vaker hoor als men voor een andere EV heeft gekozen.
 
Het argument SUC verliest meer en meer aan kracht.
Nu al, en dat zal tegen de zomer nog verbeteren, zijn de vakantiebestemmingen in Europa perfect te berijden, gebruikmakend van Ionity en andere HPC. Er zijn op dit moment in Europa buiten het SUC-netwerk 1279 locaties met CCS laadpalen met een laadvermogen van 150kW of meer.
Ter vergelijking: er zijn momenteel in Europa 560 locaties SUCs met CCS.
Het SUC-netwerk is op dit moment duidelijk beter gespreid en het gemiddelde aantal laadpalen per locatie ligt ook hoger.
Rij eens naar Italië. Dan staat je zo stil vrees ik als je niet op een SuC kunt rekenen.
 
Door de welgekende omstandigheden is onze reis naar Italië niet kunnen doorgaan, maar zojuist virtueel op ABR even met de e-tron naar Rome gereden.
Lijkt me prima te doen, duurt 30' langer dan met de MX long range plus, even snel als de MS Standard Range:
upload_2020-11-16_17-24-9.png
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Exiteer