Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Hauconcourt: 4 laders, -1 buiten dienst.
Mahlberg: 4 laders
Rastplatz: 3 laders
Gofast Swissminiatur: 2 laders
Carpi : 6 laders, -1 buitendienst.
4 laders

Idd, is te doen.
Zoals ik al schreef: minder laders per locatie. Het beperkt aantal laders per locatie stelt, na de verhoging van de tarieven voor niet-deelnemende merken niet echt een probleem. Dat was voor het consortium allicht een van de argumenten om de tarieven niet al te laag te houden.
 
Zoals ik al schreef: minder laders per locatie. Het beperkt aantal laders per locatie stelt, na de verhoging van de tarieven voor niet-deelnemende merken niet echt een probleem. Dat was voor het consortium allicht een van de argumenten om de tarieven niet al te laag te houden.
Maar die tarieven gaan voor eigenaars toch ook omhoog als ze beslissen niet meer een IONITY abonnement te nemen na het eerste proefjaar?

Ik moet het nog eens narekenen, maar als je niet maandelijks een paar keren aan een IONITY staat, is het abonnement duurder dan individueel eens een keer laden. In elk van de scenario's is het duurder dan bij Tesla aan de SUC hangen.

Nu, globaal gezien is het peanuts. Elk jaar 50000km met je e-tron doen waarvan de helft op IONITY met het Transit abonnement, kost je 2K per jaar of €168/maand. Da's nog altijd de helft minder dan met diesel.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Klopt! Ik twijfel dan ook sterk of ik dat abonnement wel zal nemen. Ik heb dit jaar sinds februari, ok is een speciaal jaar want enkel een zomerreis gemaakt, 6 keer bij ionity geladen. Vier keer aan het forfaitair lanceringstarief om te proberen en omdat het veel goedkoper was dan een gewone laadpaal. 1 keer in Frankrijk op doorreis maar die sessie werd nooit aangerekend en een keer 30kWh betalend @ 0,31€c.
2/6 had ik de laadbeurt nodig, de andere keren niet. Eigenlijk is het met mijn profiel enkel nuttig voor de reizen. Dus inderdaad: goed na te rekenen of het wel loont.
Op het werk laad ik aan een kostprijs van 11€c/kWh, thuis gratis vanwege overproductie van de zonnepanelen. Dat maakt dat ik op dit moment voor de elektriciteit aan een gemiddelde kostprijs zit van 2,37€ per 100km.
Ik houd het trouwens allemaal hier wat bij.
 
Last edited:
Zoals ik al schreef: minder laders per locatie. Het beperkt aantal laders per locatie stelt, na de verhoging van de tarieven voor niet-deelnemende merken niet echt een probleem. Dat was voor het consortium allicht een van de argumenten om de tarieven niet al te laag te houden.
Heb ook even gepland. Ik kom er wel maar over Oostenrijk. Dat is wel nieuw inzicht. Waar ik echter huiverig voor ben is dat zo'n laadpaal het niet doet. Hier in Nederland heb ik nog nooit meegemaakt dat een laadpaal defect was. In Italië echter kun je nergens op rekenen. Al te vaak teleurgesteld bij een paal gestaan.
 
Heb ook even gepland. Ik kom er wel maar over Oostenrijk. Dat is wel nieuw inzicht. Waar ik echter huiverig voor ben is dat zo'n laadpaal het niet doet. Hier in Nederland heb ik nog nooit meegemaakt dat een laadpaal defect was. In Italië echter kun je nergens op rekenen. Al te vaak teleurgesteld bij een paal gestaan.
Zeg maar, ‘een beetje voor paal staan’..
 
Ben afgelopen zomer met model 3 en vouwwagen naar en door zuid frankrijk gereden. Meerdere IONITY laadpunten gebruikt. Relatief rustig, werkten goed. Geen klagen eerlijk gezegd.
Dan heb jij meer geluk dan ik. Van de zomer kwam ik zowel bij IONITY Jaunay-Clan als IONITY Chartres niet verder dan 50 kW. Na het verzetten naar een andere laadpaal haalde ik wel 90+ kW. Dat kost je toch 10 minuten extra. Volgende keer neem ik gewoon weer alleen maar SuC's.
 
Dan heb jij meer geluk dan ik. Van de zomer kwam ik zowel bij IONITY Jaunay-Clan als IONITY Chartres niet verder dan 50 kW. Na het verzetten naar een andere laadpaal haalde ik wel 90+ kW. Dat kost je toch 10 minuten extra. Volgende keer neem ik gewoon weer alleen maar SuC's.

Ja, das balen dan idd en snap dat dit soort ervaringen niet meewerken.

Rijden op de Tesla navigatie en zien hoe druk het is bij je eerstvolgende Suc is voor mij weer een grote pre tov andere snellaadstations. In mijn ideale wereld gaan we die feature voor alle snellaadstations terugzien. Dat maakt reizen voor mij nog een stap comfortabeler.

Hoop in ieder geval van harte dat IONITY heel snel een netwerk bouwt wat net zo goed dekkend is als Tesla Suc. Zorgt voor nog snellere adoptie van EV. En daar hebben we allemaal baat bij.

Edit: ik ga flink of topic zie ik nu, excuus. Weer on topic, vriend van mij heeft de Audi gereden en vond het een super comfortabele fijne reisauto, had al 7 jaar verschillende model S gereden. Overstap uiteindelijk niet gemaakt omdat hij online teveel slechte verhalen had gelezen over diverse kinderziektes.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
Ik vind het toch super handig dat ik met autopilot al rijdende op het grote scherm de bezettingsgraad van superchargers kan verkennen. Ik rij op grote trips ook met ABRP, maar de snelle feedback en het grote scherm in mijn Tesla is veel handiger dan op ABRP proberen te verkennen hoe het bij nabijgelegen andere laadpunten zit. In de praktijk was ABRP eerder een second opinion op mijn rijbereik en verbruik, dan een navigatiehulp.

Maar goed, met een etron heb je die keuze niet :).
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik vind het toch super handig dat ik met autopilot al rijdende op het grote scherm de bezettingsgraad van superchargers kan verkennen. Ik rij op grote trips ook met ABRP, maar de snelle feedback en het grote scherm in mijn Tesla is veel handiger dan op ABRP proberen te verkennen hoe het bij nabijgelegen andere laadpunten zit. In de praktijk was ABRP eerder een second opinion op mijn rijbereik en verbruik, dan een navigatiehulp.

Maar goed, met een etron heb je die keuze niet :).

Ik denk dat ik iets mis. Op basis van Fivari begrijp ik dat e-tron een eigen planner heeft die beter werkt dan ABRP. Je hebt ABRP dan als second opinion :rolleyes:
Of bedoel je met 'geen keuze in de etron' dat het systeem van Audi zo compleet is, omdat het meer dan één netwerk meeneemt in de berekening, dat je de facto niet meer teruggrijpt naar ABRP? :D
 
  • Like
Reactions: Hippogrief
Ik denk dat ik iets mis. Op basis van Fivari begrijp ik dat e-tron een eigen planner heeft die beter werkt dan ABRP. Je hebt ABRP dan als second opinion :rolleyes:
Of bedoel je met 'geen keuze in de etron' dat het systeem van Audi zo compleet is, omdat het meer dan één netwerk meeneemt in de berekening, dat je de facto niet meer teruggrijpt naar ABRP? :D
Ik zie in de Audi enkel het voordeel dat je waypoints in de auto kan rangschikken. Maar terwijl je dat doet, ben je de kaartweergave kwijt. Als je meer wil, moet je terugvallen op je smartphone.

ABRP in die video is een heel oude interface, heel vreemd dat ie dat laat zien.
 
De planner van de e-tron werkt gewoon goed. Je kan inderdaad een hele route uitstippelen waaraan dan naar behoefte laadpunten worden toegevoegd. Of je kan uiteraard gewoon je eindbestemming ingeven waarna de route dan door de planner wordt geoptimaliseerd en van laadpunten voorzien.
Door de video ontdekte ik dat je real time te zien krijgt of en hoeveel laadpunten er beschikbaar zijn. Je kan op elk moment een HPC in de buurt zoeken met opnieuw de beschikbaarheid.
Al die mogelijkheden kan je ook via de App gebruiken en dan kan je wat er gevonden werd aan de auto doorsturen.
Dat het beter is dan ABR zou ik zelf niet zeggen. Het ene lijkt me inderdaad iets om te gebruiken bij de voorbereiding van de reis, de navigatie voor tijdens de reis.
 
De planner van de e-tron werkt gewoon goed. Je kan inderdaad een hele route uitstippelen waaraan dan naar behoefte laadpunten worden toegevoegd. Of je kan uiteraard gewoon je eindbestemming ingeven waarna de route dan door de planner wordt geoptimaliseerd en van laadpunten voorzien.
Door de video ontdekte ik dat je real time te zien krijgt of en hoeveel laadpunten er beschikbaar zijn. Je kan op elk moment een HPC in de buurt zoeken met opnieuw de beschikbaarheid.
Al die mogelijkheden kan je ook via de App gebruiken en dan kan je wat er gevonden werd aan de auto doorsturen.
Dat het beter is dan ABR zou ik zelf niet zeggen. Het ene lijkt me inderdaad iets om te gebruiken bij de voorbereiding van de reis, de navigatie voor tijdens de reis.

Super! Hebben we toch weer iets voor op t wensenlijstje bij Tesla. @Elon lees je mee toevallig?
 
Euqx4l-VIAIhcRV