Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
200 kW regeneratie is volslagen onzin. Je zit bij iedere - rem - actie met 200 kW met je neus in je instrumentenpaneel. Het levert gegarandeerd kotsende passagiers op. Het maximum van 60 kW van de Tesla is op de snelweg voor enig comfort al teveel.

Ook het statement dat een derde van de afstand wordt verkregen door regen is net zoveel onzin. Die energie is er wel eerst ingestoken.
Dan moet je rekenen met de onvermijdelijke verliezen. Een derde is sowieso onzin omdat je tijdens een rit van zeg een uur maar ongeveer één minuut aan het remmen bent.

Ik geloof meer van de verhalen van Elon dan van de marketing idioten van 'Big Auto'.


Toch wel, het tesla regeneratief remmen op snelweg is traag, zeker bij hogere snelheden. Energie in roterende massa is dan ook kwadratisch... het is ook Audi’s bedoeling dat je met je neus in je dashboard gaat op regen maar dan wel bediend met het rempedaal. Staat filmpje van op YouTube, is gewoon een innovatie die eens niet van Tesla komt en toch EV gerelateerd is. Het kan..,
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
200 kW regeneratie is volslagen onzin. Je zit bij iedere - rem - actie met 200 kW met je neus in je instrumentenpaneel. Het levert gegarandeerd kotsende passagiers op. Het maximum van 60 kW van de Tesla is op de snelweg voor enig comfort al teveel.

Ook het statement dat een derde van de afstand wordt verkregen door regen is net zoveel onzin. Die energie is er wel eerst ingestoken.
Dan moet je rekenen met de onvermijdelijke verliezen. Een derde is sowieso onzin omdat je tijdens een rit van zeg een uur maar ongeveer één minuut aan het remmen bent.

Ik geloof meer van de verhalen van Elon dan van de marketing idioten van 'Big Auto'.
Jammer Wim dat je je niet beter informeert. Meestal zit je technisch juist met je bijdragen, maar nu slaag je de bal toch mis.
De e-tron heeft ook peddles om de sterkte van de regen te regelen, hetgeen wel een troef is, lijkt me. Maar zelfs op hoogste stand ga je bij gas lossen nooit 200 kW regenereren. Het is pas bij het intrappen van het rempedaal dat de regen boven een comfortabel vermogen gaat. Het rempedaal stuurt dus niet alleen de mechanische rem, maar spreekt in eerste instantie de sterke regeneratie aan en pas als die niet volstaat de mechanische remmen. Dat 1/3 wordt verkregen door regen, kan alleen maar als je een parcours rijdt waarin veel geremd moet worden. Maar dat geldt voor alle EVs.
Een gelijkaardig systeem heb je ook in de Zoe. Die regenereert bij gas lossen vrij zwak, maar iets meer dan bij gas lossen van een ICE, waardoor sommige autojournalisten beweren dat de Zoe slechts matig regenereert, Maar bij het remmen via het rempedaal gaat die wel tot 43 kW regenereren, hetgeen niet slecht is voor een 70 kW motor.
 
@fivari als ik met mijn MS met 200kW optrek zit ik in zo’n 6 seconden op 100km/uur.
Als ik bij 100km/uur met 200kW zou gaan remmen dan sta ik dus met zes seconden stil ?
Dat gaat niet vaak gebeuren denk ik.
Het lijkt me goed dat het technisch kan maar dat het 1/3 van de energie zou terugwinnen lijkt me een marketingmisser.
 
  • Like
Reactions: stevenp
Ik denk dat het voor bepaalde ritten kan kloppen. Het is de voornaamste reden waarom een hybride wagen genre prius gemiddeld 2l benzine minder verbruikt per 100 km ook al is de auto zwaarder dan een niet hybride. Uiteraard niet op snelweg.
Voor een BEV geldt dit dan zeker.
 
Jammer Wim dat je je niet beter informeert. Meestal zit je technisch juist met je bijdragen, maar nu slaag je de bal toch mis.
De e-tron heeft ook peddles om de sterkte van de regen te regelen, hetgeen wel een troef is, lijkt me. Maar zelfs op hoogste stand ga je bij gas lossen nooit 200 kW regenereren. Het is pas bij het intrappen van het rempedaal dat de regen boven een comfortabel vermogen gaat. Het rempedaal stuurt dus niet alleen de mechanische rem, maar spreekt in eerste instantie de sterke regeneratie aan en pas als die niet volstaat de mechanische remmen. Dat 1/3 wordt verkregen door regen, kan alleen maar als je een parcours rijdt waarin veel geremd moet worden. Maar dat geldt voor alle EVs.
Een gelijkaardig systeem heb je ook in de Zoe. Die regenereert bij gas lossen vrij zwak, maar iets meer dan bij gas lossen van een ICE, waardoor sommige autojournalisten beweren dat de Zoe slechts matig regenereert, Maar bij het remmen via het rempedaal gaat die wel tot 43 kW regenereren, hetgeen niet slecht is voor een 70 kW motor.

Ik reageer op een post van bugboy die dit opvoert. Of die 200 kW nu wel of niet gehaald wordt, een dergelijke vertraging is heel oncomfortabel. Die regeneratie is mogelijk wel slim uitgevoerd, maar wat levert het op? De e-tron is aërodynamisch heel beroerd.
Ik zie hier dat ontwerpers en techneuten wel willen, maar de marketingmensen laten niet de ruimte om er een echt goede EV van te maken.

Verder stel ik de marketing prietpraat ter discussie. 1/3 meer bereik door regeneratie, t.o.v. waarvan? Je moet proberen regeneratie zoveel als mogelijk te voorkomen. Je wint energie terug, maar altijd met meer dan 30% verlies.
Het met peddles regelen van de regen is voor de meeste rijders waarschijnlijk een brug te ver. Ik zie dat als een nodeloze set extra handelingen die per saldo het bereik nauwelijks vergroot.
Tenslotte erger ik me aan marketing mensen die essentiële ontwerpfouten van een auto wegpoetsen.
Het zal ook met deze e-tron qua bereik weer op een teleurstelling uitlopen.
 
  • Like
Reactions: stevenp
Toch wel, het tesla regeneratief remmen op snelweg is traag, zeker bij hogere snelheden. Energie in roterende massa is dan ook kwadratisch... het is ook Audi’s bedoeling dat je met je neus in je dashboard gaat op regen maar dan wel bediend met het rempedaal. Staat filmpje van op YouTube, is gewoon een innovatie die eens niet van Tesla komt en toch EV gerelateerd is. Het kan..,
Het doel van deze verdergaande regeneratie van Audi zou moeten resulteren in een groter bereik?
En heeft die Audi een groot bereik? Helaas niet. Technisch hoogstandje zonder resultaat.
 
1/2 mv**2 = 1/2 * 2400kg * 28m/s **2 = 940.800 Ws = 0,26 kWh

Audi: 1/3 van de energie om 417km (max !) af te leggen is afkomstig uit remenergie.
Stel dat dit zou kloppen dan zou die 1/3 overeenkomen met de helft van 95kWh.
Immers de accu levert 2/3 van de energie om die afstand te overbruggen.
Je moet dan op een afstand van 417 km maar liefst 47,5 / 0,26 / 0,8 (rendement) = 228 maal van 100km/uur naar stilstand vertragen.
Dat is niet leuk voor de medeweggebruikers.


Schermafbeelding 2018-12-13 om 23.37.41.png
 
Last edited:
Audi bedoelt: van de energie die je gebruikt om te versnellen krijg je 2/3 terug bij het vertragen.

Want Audi laat iedere ICE journalist de berg oprijden en dan weer naar beneden. JA, en dan krijg je 2/3 van de energie weer terug. Net als bij iedere andere EV (zolang je de mechanische remmen maar niet gebruikt).

Marketing talent bij Audi : 1 - 2/3 = 1/3 Eureka !
 
Grappig dat een mening die je niet aanstaat direct bashing wordt genoemd.
Mijn reactie was niet zozeer op jouw post gericht (hij stond er alleen maar onder). Het valt me alleen op dat hier op het forum vaak Tesla zowat heilig wordt verklaard en de bestaande auto-industrie in de hoek wordt gezet als een incompetente club. Ik denk dat Tesla er onderhand zelf wel achter is dat het niet zo makkelijk is om duizenden auto's per week te kunnen produceren. Dat doen de andere fabrikanten met een schrikbarend aantal opties en een hoogwaardige afwerking. Waar ik vond dat de premium Duitse automerken je al een poot uitdraaiden met onderhoud, doet Tesla daar nog een schepje bovenop.

Tesla maakt onderhand al heel wat jaren EV's en natuurlijk zullen ze op dat gebied beter zijn. Hetzelfde geldt voor de infrastructuur, maar ik denk wel dat de Duitsers dit over een paar jaar ook prima kunnen. Audi's eerste productie EV vind ik een zeer net apparaat, maar zal zeker een aantal kinderziektes hebben of onhandigheden. Laten we blij zijn dat er alternatieven komen en er weer wat meer gebeurt in de markt.

200 kW regeneratie is volslagen onzin. Je zit bij iedere - rem - actie met 200 kW met je neus in je instrumentenpaneel. Het levert gegarandeerd kotsende passagiers op. Het maximum van 60 kW van de Tesla is op de snelweg voor enig comfort al teveel.
Bij Audi werkt het anders, want je kunt met een hendel links aan je stuur instellen hoe sterk de regeneratie moet zijn met gas los. Het voordeel zit hem juist bij het remmen, waar Audi ook de regen aanspreekt om te remmen. Bij gas los en 60kW regen remt mijn Tesla op de snelweg (>100km/u) slechts heel beperkt af. Waar ik de rem er bij moet pakken zal de Audi die energie toch nog in de accu kunnen krijgen. Doen ze gewoon beter.

Overigens denk ik wel dat dit alleen in ideale omstandheden werkt. Ik rij de helft van de rit al met beperkte regen in de Model S, dus ik verwacht dat je bij Audi er dan ook geen 200kW in kan drukken.

Een bijna vierkant blok staal door de lucht sleuren kost gewoon heel veel energie.
Er is werkelijk niets aan een optimale aerodynamische vorm gedaan.
Het enige dat ze gedaan hebben zijn de camera-spiegels en hele lelijke dichte velgen. Ook zal het front wel iets aangepast zijn, maar het is duidelijk dat de auto vooral herkenbaar moest zijn als een Audi SUV. Ik denk ook dat het in de praktijk erg tegen gaat vallen en mijn grootste "angst" is dat dit heel negatief op alle EV's gaat afstralen. VAG schreeuwt heel hard van de toren dat ze EV's heel serieus nemen, maar we gaan het zien...
 
We zullen weldra een eerste verbruiksreview krijgen van TeslaBjörn imo. De eerste exemplaren zijn uitgeleverd aan klanten in Noorwegen.
Het regelen van de regen met de peddels lijkt me nuttigst in bergachtig gebied. Je kan zonder de pedalen te hoeven aanraken via de peddels de afdaling regelen.
Voor ons is de E-tron de enige optie omdat er op een nieuwe EV absoluut een afneembare trekhaak op moet zitten, ik ben de enige in ons gezin die de X ziet zitten, eega vindt het interieur niets en de FWDs al helemaal niet. De I-Pace is te gebrekkig qua laden. Ivm de EQC zegt de ontwikkelaar zelf dat het geen 'Autobahnwagen' is.
 
Last edited:
Het doel van deze verdergaande regeneratie van Audi zou moeten resulteren in een groter bereik? En heeft die Audi een groot bereik? Helaas niet. Technisch hoogstandje zonder resultaat.
Zonder deze voorziening zal het waarschijnlijk nog minder geweest zijn. Daarbij is af te vragen of dit soort extreme regeneratie bij een NEDC/WLTP test echt voordelen zal opleveren. In dit soort theoretische testcycli wordt er heel weinig geremd en zal het effect op het testresultaat dus veel minder zijn. Als je wat "sportiever" rijdt dan zal je veel meer remmen en dan gaat die extra regeneratie echt wel wat opleveren denk ik.
 
Zonder deze voorziening zal het waarschijnlijk nog minder geweest zijn. Daarbij is af te vragen of dit soort extreme regeneratie bij een NEDC/WLTP test echt voordelen zal opleveren. In dit soort theoretische testcycli wordt er heel weinig geremd en zal het effect op het testresultaat dus veel minder zijn. Als je wat "sportiever" rijdt dan zal je veel meer remmen en dan gaat die extra regeneratie echt wel wat opleveren denk ik.

Het gaat er mij om wat een mooi technische oplossing voor effect heeft. Bij de e-tron is dat helaas heel weinig. De ontwerpers en technici hebben de ruimte gekregen om mooie technische deeloplossingen te bedenken. De werkelijke opgave, een uitstekende aerodynamica, is ze niet gegund. De e-tron moest er uitzien als een Audi SUV. Net zo goed als dat een Jaguar iPace er uit moet zien als ... een Jaguar.
Zo lang de marketing afdeling het voor het zeggen heeft, zal dit niet veranderen.

En eerlijk gezegd, het kan ook - nog - niet veranderen. Ik denk dat Jaguar en Audi echt wel een aërodynamisch goed ontworpen auto kunnen leveren. Maar daar gaan mensen voor in de rij staan die ... vervolgens geen benzine auto meer kopen. Een groot aantal EV's kunnen ze door een gebrek aan accu's niet leveren. Zie hier de dilemma's voor 'Big Auto'.
 
  • Like
Reactions: stevenp
Vanochtend in het AD toch een interessant stukje informatie naar de mensen toe:
AD_eTron.JPG
Dat hebben ze bij Audi dan toch weer goed begrepen. Scheelt al snel vier tot vijf mille t.o.v. Tesla, waar voor dat geld MBO-ers tegen medisch specialisten tarief inspecties uitvoeren en voor de hoofdprijs uit de US ingescheepte onderdelen plaatsen.
 
Vanochtend in het AD toch een interessant stukje informatie naar de mensen toe:
Dat hebben ze bij Audi dan toch weer goed begrepen. Scheelt al snel vier tot vijf mille t.o.v. Tesla, waar voor dat geld MBO-ers tegen medisch specialisten tarief inspecties uitvoeren en voor de hoofdprijs uit de US ingescheepte onderdelen plaatsen.
En je kan onbezorgd met de e-tron op vakantie !
Immers als je onderweg van snellader naar snellader hopt kan je hem elke keer die laatste 20km die je tekort komt laten verder slepen :)
 
  • Funny
Reactions: pvkeep
Wow. Ben benieuwd wat je dan voor een range gaat overhouden met een aanhanger/caravan.
Mocht je het interesseren wat een aanhangwagen aan een MX teweegbrengt (en je het nog niet gezien zou hebben) kan je steeds in 't draadje "Verbruik Model X" terecht, en dan enkel in dat draadje eens zoeken op "aanhangwagen", daar vind je nogal wat van mijn ervaringen terug. 'k Denk wel dat de meeste van deze zomer zijn...
 
Zonder deze voorziening zal het waarschijnlijk nog minder geweest zijn. Daarbij is af te vragen of dit soort extreme regeneratie bij een NEDC/WLTP test echt voordelen zal opleveren. In dit soort theoretische testcycli wordt er heel weinig geremd en zal het effect op het testresultaat dus veel minder zijn. Als je wat "sportiever" rijdt dan zal je veel meer remmen en dan gaat die extra regeneratie echt wel wat opleveren denk ik.

Ik denk dat zulke sterke regeneratie nog best wat kan helpen. De WLTP kent namelijk nogal wat remmomenten:
EB1CF9BB-CBBA-4CAC-8126-05E92B2AA996.png

Worldwide harmonized light vehicles test procedure - Wikipedia