Ik zag nog geen draadje over de Audi e-Tron, maar vandaag de auto voor het eerst in levende lijve kunnen aanschouwen. Er was een preview bij Huiskes Kokkeler in Hengelo (nog tot 21 uur vanavond). Mijn eerste indruk is dat het een echte Audi is, waar het electrisch rijden er niet al te overdreven afspat.
Bij de perspresentaties zag ik steeds hele felle kleuren (oranje, blauw) of zo'n protostriping (zwart/witte blokken). In de showroom stond die in het roomgrijs en ook zaten er hier wat mooiere velgen op dan bij de perspresentatie:
Mijn eerste indrukken:
Er waren ook wat punten die mij erg tegenvielen:
Al met al heeft Audi wel echt goed nagedacht over een EV en niet zoals Range Rover een EV op de markt gebracht die het net-niet is (IMHO). De Audi is goedkoper, heeft een betere range, ruimer, ... dus de iPace gaat het erg lastig krijgen. Ook Tesla gaat het lastig krijgen, want de prijsstelling van Tesla vind ik -gezien de geleverde kwaliteit- toch echt te hoog.
Helaas komen er vrijwel geen modellen in 2018 en garanties geven ze zeker niet, dus voor dit jaar zal de Tesla meestal nog de voordeligste keuze zijn.
Nog een foto van het interieur:
Bij de perspresentaties zag ik steeds hele felle kleuren (oranje, blauw) of zo'n protostriping (zwart/witte blokken). In de showroom stond die in het roomgrijs en ook zaten er hier wat mooiere velgen op dan bij de perspresentatie:
Mijn eerste indrukken:
- Afwerking van het interieur helemaal op Audi niveau. Prachtig leer en dashboard top afgewerkt.
- Open velgen i.p.v. de dichtere velgen die je in de pers veel ziet. De verkoper vertelde wel dat Audi adviseert de dichte velgen te nemen om een betere range te krijgen.
- Gemiddelde verkoopprijs rond de 100-110K. Basisprijs rond de 84K, maar een Pro-line pakket kost rond de 5-7K en daarbij zijn er ook nog wat pakketten voor audio-upgrade, adaptive-cruise, lane assist, lak, ... Als ik het zo snel optelde zit je al gauw op de 100K en met wat extra gekkigheid is de 110K ook haalbaar.
- Accu van 95kWh en WLTP range van >400km. De auto kan tot 150kW laden en gebruikt CCS2, dus compatibel met de snelladers van FastNed.
- Ik ben niet van de SUV modellen, dus ik vind het mooi dat deze wat lager en langer is dan de gangbare Q modellen van Audi. Ook de grille is wat minder lomp.
- Er wordt erg gehamerd dat Audi de wegligging echt goed voor elkaar heeft. Ook in de verschillende testen hoor ik hier lovende recenties over. Audi heeft natuurlijk de nodige ervaring met Quattro en de vertaalslag naar EV schijnt erg goed gedaan te zijn.
Er waren ook wat punten die mij erg tegenvielen:
- Ik heb in diverse topics al aangegeven niet tevreden te zijn met de lak van mijn Tesla. De Orange peel is duidelijk zichtbaar, maar vergeleken met deze e-Tron heeft mijn Tesla een babyhuidje en de e-Tron die van een zeeman die al wat jaartjes op zee zit.
- De verkopers weten er nog helemaal niets vanaf. Zaken als 3-fase laden is onbekend. Wel werd geschermd dat je met deze auto 22kW kunt laden. Volgens mij heb je daar een (dure) verzwaring van je aansluiting voor nodig, dus denk niet dat iemand dat gaat doen.
Al met al heeft Audi wel echt goed nagedacht over een EV en niet zoals Range Rover een EV op de markt gebracht die het net-niet is (IMHO). De Audi is goedkoper, heeft een betere range, ruimer, ... dus de iPace gaat het erg lastig krijgen. Ook Tesla gaat het lastig krijgen, want de prijsstelling van Tesla vind ik -gezien de geleverde kwaliteit- toch echt te hoog.
Helaas komen er vrijwel geen modellen in 2018 en garanties geven ze zeker niet, dus voor dit jaar zal de Tesla meestal nog de voordeligste keuze zijn.
Nog een foto van het interieur: