Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zag nog geen draadje over de Audi e-Tron, maar vandaag de auto voor het eerst in levende lijve kunnen aanschouwen. Er was een preview bij Huiskes Kokkeler in Hengelo (nog tot 21 uur vanavond). Mijn eerste indruk is dat het een echte Audi is, waar het electrisch rijden er niet al te overdreven afspat.

Bij de perspresentaties zag ik steeds hele felle kleuren (oranje, blauw) of zo'n protostriping (zwart/witte blokken). In de showroom stond die in het roomgrijs en ook zaten er hier wat mooiere velgen op dan bij de perspresentatie:
oNIcFcF8sgXi_04c6WDTyqzIS6kaM3gHbT3RuKG4xv37FqvUs6WlbLZK1ahWnPNpJAgv8Trxmq3GkrCsLkljKGvHi0ktPS2P3cItVffzbRdEVu-DpRCrLyeNvFPZPm6R7Ql6wl8MTdVIJ-NWc5Wj29gI90xdZtOwTGrAmAGhwuRAwnSkO3wjGPIJKocAPxm19LPf9WNyxT6eACn7fR8v6_cWQXtPGxF9cSRots_09nzUv5ZsKyluc7ZQupxaCbyO7TGH13j5MD9h2bhcPoA1ya8vUQ7rFrJZbRU4OoQEnHQ1Utuysixo15ukoQ8VTI8Nf331nVDpx7Pmr7rgCgHrUZm5Yxieom5UOr7pY_MAk4Bok9C0gF4dFhpSyEZI1oOpW-uPO6uoElQ-yAzU9tZQpL1VmWJrbSPwKYqkdcX23hp83LVIe6dnLKdxGyc_BsoOEZyfY4BzvdOngRmwjgxAX4l2Wxx_EpwrxaoFrP-O3Opxr3VCHePkONbH4N0xPVmwtViphtuI71Hx2indpGiGQwgIw-4Z9qho647edujcSJIf3cLMYUBfrvTEJwXT-bzYbVuZDQVhQtpXfhsVbpFWBsIeCIYptl5Fv2V1XkBwwUHQf7zRbAzwxPBbF7aWWx2Z=w1411-h1058-no


Mijn eerste indrukken:
  1. Afwerking van het interieur helemaal op Audi niveau. Prachtig leer en dashboard top afgewerkt.
  2. Open velgen i.p.v. de dichtere velgen die je in de pers veel ziet. De verkoper vertelde wel dat Audi adviseert de dichte velgen te nemen om een betere range te krijgen.
  3. Gemiddelde verkoopprijs rond de 100-110K. Basisprijs rond de 84K, maar een Pro-line pakket kost rond de 5-7K en daarbij zijn er ook nog wat pakketten voor audio-upgrade, adaptive-cruise, lane assist, lak, ... Als ik het zo snel optelde zit je al gauw op de 100K en met wat extra gekkigheid is de 110K ook haalbaar.
  4. Accu van 95kWh en WLTP range van >400km. De auto kan tot 150kW laden en gebruikt CCS2, dus compatibel met de snelladers van FastNed.
  5. Ik ben niet van de SUV modellen, dus ik vind het mooi dat deze wat lager en langer is dan de gangbare Q modellen van Audi. Ook de grille is wat minder lomp.
  6. Er wordt erg gehamerd dat Audi de wegligging echt goed voor elkaar heeft. Ook in de verschillende testen hoor ik hier lovende recenties over. Audi heeft natuurlijk de nodige ervaring met Quattro en de vertaalslag naar EV schijnt erg goed gedaan te zijn.
Nuchter gezien vind ik de Audi een betere deal dan de Tesla. De afwerking staat echt op een heel ander niveau dan in de Tesla. De autonome functies (ACC, lane assist, snelheidsherkenning, ...) vond ik bij een 3-jaar oude A4 al goed, dus dat zal hier zeker niet slechter zijn. Wellicht niet zo ver als Tesla, maar wel minder proefkonijn gevoel. Ook verwacht ik een hogere restwaarde bij Audi dan bij Tesla.

Er waren ook wat punten die mij erg tegenvielen:
  1. Ik heb in diverse topics al aangegeven niet tevreden te zijn met de lak van mijn Tesla. De Orange peel is duidelijk zichtbaar, maar vergeleken met deze e-Tron heeft mijn Tesla een babyhuidje en de e-Tron die van een zeeman die al wat jaartjes op zee zit.
  2. De verkopers weten er nog helemaal niets vanaf. Zaken als 3-fase laden is onbekend. Wel werd geschermd dat je met deze auto 22kW kunt laden. Volgens mij heb je daar een (dure) verzwaring van je aansluiting voor nodig, dus denk niet dat iemand dat gaat doen.
Uit de verschillende testen heb ik vernomen dat de e-Tron erg goed is in regeneratie. In plaats van de one-pedal drive van Tesla is de rem hier volledig brake-by-wire. Het eerste gedeelte dat je remt gaat dus de accu in en pas daarna worden de remblokken pas gebruikt. Ik meen dat de e-Tron veel meer energie kan regeneren dan andere auto's, maar feiten heb ik daarvan nog niet gezien. Extra regenereren kan ook met de flippers achter het stuur (waar je vroeger mee kon schakelen). In de stad vind ik de one-pedal drive van Tesla heerlijk, maar op de snelweg mag het wel wat minder. De flipper-oplossing van Audi zou ik wel eens in de praktijk willen proberen, want wellicht dat het fijner is.

Al met al heeft Audi wel echt goed nagedacht over een EV en niet zoals Range Rover een EV op de markt gebracht die het net-niet is (IMHO). De Audi is goedkoper, heeft een betere range, ruimer, ... dus de iPace gaat het erg lastig krijgen. Ook Tesla gaat het lastig krijgen, want de prijsstelling van Tesla vind ik -gezien de geleverde kwaliteit- toch echt te hoog.

Helaas komen er vrijwel geen modellen in 2018 en garanties geven ze zeker niet, dus voor dit jaar zal de Tesla meestal nog de voordeligste keuze zijn.

Nog een foto van het interieur:
hvVYnbu1dcQDq_gSVlfRQxQUfGpxp99WE2gVRtoB2w3veDJY3jjbEtrJuWzCnd5D7lLF4xa4cZxzFpdLTnCZJyUPPSnIISW8R6FnrC1NQrjXpDZyg5U1BiwfenEY5k3QIrIIRmYVpV498o-8OPo2rmioLOVMOIxzV1ka5iR7nDPT8GSbplSpovv12ExEpBezAIPy4xi6V8pLACPZ_DWR8kECT6DeRtbQUZeonTOC-g1jPhM9pr8WZ_CD0lB3sLrE9-F6BlMkeqbAF23ZLd8RGu58mTY4fNl_B4vaHSHb7bHhwxfbr6L3FJIsH_YgG84NCKkX6caUVdM1hN1HHo5L9eD4ySsvGkX7kdbIbZNXFZ7d66klPHd6Yn893NN_oIhezVUrseSItk_LyP3S5tqz6ees8S_rRIa96UNmWr5Azo7hrp8r2v9h84kOgfYotGdD_GhKVcaSb2NZh8LTC4vZMsrrYDNby0PNWjhbrj_A-d081g7XZ9ujci6okQ65n0DXDDPZBPdxOoQ5zHn_AgyPoL9PtOIxSnrzCJ2cMnUiT1hBEHWhi76qfV8LTVhUvzhpED-FJN8lyIRdfe_58dSTrNua0bdjG_U_sr_HGHHgVcdfsjXGzfCfCkk0hya5SdBL=w1411-h1058-no
 
Oh ja... Die spiegels zijn echt drie keer niets. Tenzij ze er hele coole dingen mee gaan doen lijkt dit een oplossing voor een niet-bestaand probleem. Wellicht dat de stroomlijn er iets beter van wordt, maar ik vond het erg klein en het lijkt me onhandig.
 
Zolang er geen deftig laadnetwerk is blijft de Tesla voor mij de enige optie als EV
Dat gaat wellicht nu nog op, maar deze auto kan wel bij de publieke laadstations laden met 150kW. Nu is Tesla nog in het voordeel met zijn supercharger netwerk, maar het is natuurlijk op den duur veel gezonder dat niet ieder merk zijn eigen laadstation heeft. FastNed heeft nu al 12 175kW laadstations in Nederland (wel onlogisch verdeeld) en dat is evenveel als Tesla. Nu is de situatie in het buitenland een stuk minder, maar ik verwacht dat Duitsland wel redelijk snel zal volgen.

Op dit moment is Tesla nog beter met zijn laadinfra in Europa, maar ik denk dat de situatie over een paar jaar wel eens heel anders kan zijn. Ik hoop in ieder geval op een meer merkonafhankelijke laadinfrastructuur dan wat er nu het geval is. Dat zal de acceptatie van EV's alleen maar versnellen.
 
FastNed heeft nu al 12 175kW laadstations in Nederland (wel onlogisch verdeeld) en dat is evenveel als Tesla. Nu is de situatie in het buitenland een stuk minder, maar ik verwacht dat Duitsland wel redelijk snel zal volgen.

Op dit moment is Tesla nog beter met zijn laadinfra in Europa, maar ik denk dat de situatie over een paar jaar wel eens heel anders kan zijn. Ik hoop in ieder geval op een meer merkonafhankelijke laadinfrastructuur dan wat er nu het geval is. Dat zal de acceptatie van EV's alleen maar versnellen.

Dat zal zeker wel gaan komen - Iomity zet er nu de vaart in lijkt het - maar goed het duurt ook nog even voordat de Audi grootschalig geleverd kan gaan worden. Overigens heeft Tesla nu op 11 locaties in NL laders staan - dus dat is vergelijkbaar met Fastned (en dan staan er ook nog wel wat Tesla laders net over de grens). Alleen het aan laders is natuurlijk veel groter (enkele honderden?). Dat blijkt voorlopig een punt - kom je bij Fastned zijn net die ene/twee laders bezet ...
 
Oh ja... Die spiegels zijn echt drie keer niets. Tenzij ze er hele coole dingen mee gaan doen lijkt dit een oplossing voor een niet-bestaand probleem. Wellicht dat de stroomlijn er iets beter van wordt, maar ik vond het erg klein en het lijkt me onhandig.
In de VS zijn de virtuele spiegels niet toegestaan. Volgens AudiUSA is de Cw 0,30. In Europa waar de spiegels als optionele extra worden aangeboden is de Cw 0,28.
1. Met standaardspiegels is de Cw nog beroerder dan die van de i-Pace;
2. virtuele spiegels zullen op de snelweg een aardige verbetering (verminderde verslechtering!) van de range betekenen.
Overigens is volgens de EV-database de netto bruikbare accucapaciteit 83,6 kWh. Goochelen met getallen is Audi blijkbaar wel gegeven.
 
op dit moment is Tesla nog beter met zijn laadinfra in Europa, maar ik denk dat de situatie over een paar jaar wel eens heel anders kan zijn. Ik hoop in ieder geval op een meer merkonafhankelijke laadinfrastructuur dan wat er nu het geval is. Dat zal de acceptatie van EV's alleen maar versnellen.

Ik hoop dat het over een paar jaar heel anders gaat zijn, maar ik vermoed van niet. Ik ben er volledig van overtuigd geraakt dat ev voor de meeste merken puur voor de buhne is. Merken als Audi, Mercedes etc die roepen met enorme aantallen typen ev's te komen maar geen van allen doet enige investering in cell productie. Volgend jaar 10k auto's hier en daar. Voor deze merken wordt t Pas serieus als ze van 1 type meer dan 200k per jaar produceren. Ionity, ondanks dat ik er van overtuigd ben dat de mensen die daar werken er voor 100% voor gaan, is gefinancierd door deze bedrijven die ev niet serieus nemen, enkel omdat er een forse subsidie door de EU is verstrekt en enkel om ervoor te zorgen dat hun standaard, en niet die van tesla of chademo in de EU de standaard zou gaan worden, alleen maar om in control te blijven. Als ze serieus waren geweest, hadden ze niet maar 1 of 2 laders per locatie geplaatst. Het plezier in ev rijden is voor het merendeel van de mensen zo weg als ze niet makkelijk kunnen laden op lange ritten. Dat zou nu best eens een doelstelling kunnen zijn van de grote automerken.
 
Ik hoop dat het over een paar jaar heel anders gaat zijn, maar ik vermoed van niet.
Ik deel je scepticisme tav de autobouwers en de subsidie maar Ionity plaatst wel minstens 6 stalls per lokatie.
Dat wordt toch een mooi Europees netwerk (waar we met onze Model 3 met CCS socket mooi van gaan profiteren :))
 
Ik deel je scepticisme tav de autobouwers en de subsidie maar Ionity plaatst wel minstens 6 stalls per lokatie.
Dat wordt toch een mooi Europees netwerk (waar we met onze Model 3 met CCS socket mooi van gaan profiteren :))
In 2017 had ionity op CA 10 locaties opladers. Als ik nu op hun website kijk, zie ik 12 locaties beschikbaar, waarvan het merendeel met 4 laders en 23 in aanbouw. Als dat aantal klopt, dan is dat echt niet serieus te noemen voor een joint venture van BMW, VAG, Daimler en Ford, gesteund door de EU. Ik schat in dat Tesla momenteel wereldwijd bijna dagelijks meer Supercharge stations plaatst dan ionity aan laders in een heel jaar.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
FastNed heeft nu al 12 175kW laadstations in Nederland (wel onlogisch verdeeld) en dat is evenveel als Tesla

12 stalls heb je het over... maar lokaties met stalls vergelijken is niet heel praktisch.

Als ik kijk naar de Tesla heeft nu 16 lokaties in NL, deze lokaties hebben in totaal 224 stalls, elke van deze 224 heeft een beschikbaar stekkertje.

Fastned heeft weliswaar meer lokaties maar bij lang niet zoveel stalls beschikbaar
edit; volgens mij heeft Fastned 60 lokaties
 
Last edited:
12 stalls heb je het over... maar lokaties met stalls vergelijken is niet heel praktisch.

Als ik kijk naar de Tesla heeft nu 16 lokaties in NL, deze lokaties hebben in totaal 224 stalls, elke van deze 224 heeft een beschikbaar stekkertje.

Fastned heeft weliswaar meer lokaties maar bij lang niet zoveel stalls beschikbaar
edit; volgens mij heeft Fastned 60 lokaties
Het merendeel van de fastned locaties heeft max 50kW via chademo
 
In 2017 had ionity op CA 10 locaties opladers. Als ik nu op hun website kijk, zie ik 12 locaties beschikbaar, waarvan het merendeel met 4 laders en 23 in aanbouw. Als dat aantal klopt, dan is dat echt niet serieus te noemen voor een joint venture van BMW, VAG, Daimler en Ford, gesteund door de EU. Ik schat in dat Tesla momenteel wereldwijd bijna dagelijks meer Supercharge stations plaatst dan ionity aan laders in een heel jaar.

Ionity is nu net zo ver als Tesla was medio 2014. Gegeven dat er ook nog amper voor langere afstanden geschikte CCS auto's zijn is dat nog niet zo'n probleem. Gegeven de diverse partners in Ionity (oa Shell) zou de groei veel snelle moeten kunnen gaan dan het geval was in 2014 en later bij Tesla. Vooralsnog groeit het aantal Tesla stalls in absolute zin net zo snel als dt van Inonity.
 
Ik ga komende zondagochtend in Den Haag kijken. Een vriend heeft een van de eerste reserveringen en het schijnt dat er toch een paar in 2018 gaan komen. Ik heb hem toegezegd dat als het hem lukt dat ik de auto van hem overneem voor mijn vrouw...
Als ik het goed heb begrepen heb je geen recht op ontbinding van de koop als de auto niet in 2018 leverbaar is (ook niet met reservering). Zonder zo'n clausule zou ik er nu niet aan beginnen. Dat doet Tesla overigens ook niet (als je geen voorraadauto neemt).
 
Ik heb hem 2 weken geleden gezien bij de voorstelling in Brussel (Audi fabriek) en vond hem zowel van binnen als van buiten zeer mooi.
Wat me wel opviel is dat de frunk zo goed als niks is. Daar kan je een portable pc plat inleggen en dat is het dan. De trunk is best groot genoeg maar de Model S heeft naar mijn gevoel een groter kofferbak.
Ook vreemd is dat er toch een tunnel onder je voeten loopt als je achter in 't midden zit. Niet zo hoog als in een conventionele auto maar toch hinderlijk genoeg. In combinatie met een zeer onaangename bult in de rug is de 5e zitplaats echt geen leuke plaats om te vertoeven.
De twee andere zitplaatsen achteraan zijn dan weer wel een feest om in te zitten.
Wat ook opviel is dat de binnenruimte t.o.v. de buitenruimte klein uitvalt. Wel ruim genoeg om comfortabel te reizen. Ook is het dat je de Audi-kwaliteit voelt als je een deur vast houdt. Best wel robuust.
Ik ben benieuwd hoe de wagen zich zal laten rijden en wat de uiteindelijke prijs zal zijn.
Wat inderdaad wel vervelend was dat de verkopers niets meer op de hoogte waren dan de genodigden zelf. Met als gevolg dat dat die dan maar wat uit hun nek kletsten. Grappig was dat ik de mensen aan tafel meer kon bijbrengen over EV-rijden dan de verkopers zelf.
Als de Ionity hun laadpalen met snelle vaart kunnen ontplooien dan heeft Tesla een ernstige concurrent naar mijn gevoel, wat echt geen kwaad kan en positief moet aanzien worden mijn inziens. Concurrentie is gezond en zal de kwaliteit van Tesla ook op een hoger niveau brengen.
Iedereen gelukkig !
 
Gisteren bij de presentatie geweest van de E-tron in Moordrecht.

De auto ziet er verzorgd uit. Daar kan je niets van zeggen en daar kan Tesla wat van leren.
Het is volgens de dealer eigenlijk een verlengde Q5 en daar zit naar verwachting dadelijk ook het probleem als we het verbruik dadelijk in de praktijk gaan zien. Voordeel t.o.v. de I-Pace is dat er 3 fase 11Kw geladen kan worden en er eind 2019 een dual lader komt met een tweede aansluiting aan de andere kant van de auto. Het voordeel is dat je dan 22kW kunt laden, maar het nadeel is 2 laadkabels en dus ook alleen 22kW als je aansluiting thuis wordt geupgrade naar 3x 32A, hetgeen in NL al ruim € 600 per jaar extra kost. Een enkelvoudig lader van 3x 24A zoals in de Tesla is dan ook heel veel praktischer te gebruiken.

De standaard auto is des Audi's ook extreem kaal. Je moet minimaal € 15.000 optie gaan vinken om de uitrusting vergelijkbaar te krijgen met de huidig model S en dan ontbreekt er nog steeds een bruikbare AP zoals in de Tesla.

Gezien de berg optie die nu nog niet eens in de verkorte folder stonden, zoals bijv. de stoelverwarming achter, is de gok dat het showroom model ergens tussen de 110-120K€ zal zijn.

In de showroom stond een versie met camera's als buitenspiegels. Dit ziet er in de praktijk een beetje onbenullig uit. De camera pod is nog steeds ca. 50% van de maat van een normale spiegel en het beeldschermpje zit in een hoek van de deur verwerkt. Mijn buurman is een die hard Audi fan en ook hij vond het maar niets.

In de auto is het interieur zoals dat van elke Audi. Degelijk en strak maar in deze versie overladen met touchscreen knopjes.
In het begin vond ik de Tesla te steriel maar nu ik dit zie geeft het wel een extreem onrustig gevoel.

Vanbinnen is de auto qua maat goed te vergelijken met een Model S waarbij de voorstoelen beter zijn en er achter iets meer hoofdruimte is. Wel zit je net als in een Model S achterin met je knieën omhoog. De kofferbak lijkt wat kleiner dan in een Model S als lijkt er onder in de kofferbak ruimte voor een héél klein thuiskomertje.

Er zaten "normale" 21" wielen onder de demo auto. Normaal is dit 19" zoals ook standaard bij een Model S. Waarvan ik denk dat het een gemiste kans is. Als ik immers hoor hoeveel stiller de TO banden zijn die ik onder mijn eigen auto heb t.o.v. "normale" banden die ik onder de loaners heb gehad.

De E-tron heeft net als de Model S een elektrische kofferdeksel en daarbij schrok ik van de uitleg van de dealer en ik kan mij eerlijk gezegd niet kan voorstellen dat het waar is.... Deze vertelde aan een andere genodigde dat deze niet zoals in de Tesla vanzelf stopt als er iets tussen zit maar dat deze gewoon doorgaat en desnoods je een vingertopje kan kosten.

Dan tot slot iets wat niets met de E-tron te maken heeft maar wel met de dealer.
Bij de dealer beloven ze dat je vrijwel overal met 150kW kunt laden en dat een Tesla niet verder komt dan 75kW.
Er werd ook gesteld dat de E-tron gemakkelijk ruim 400km op één lading kan rijden waarvan ik mij serieus afvraag of dit zo is gezien de aerodynamica van de auto. Gewoon een verlengde Q5.

Wellicht komt deze onjuistheid door mijn tweede verbazing en dat is dat er extreem rijkelijk alcoholische dranken werden uitgedeeld voor de presentatie van een auto. Dat zijn twee dingen waarvan ik echt vindt dat dit niet samen gaat en nog vreemder is dat de meeste bezoekers zich ook redelijk lieten vollopen.