Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind de opties uit de optiepakketten van Audi, die ik liever ook had gehad in een model S echt totaal niet opwegen tegen verwarming op de achterbank, maar goed. Het prijsverschil is maar 2000 euro, ik vind dat niet veel.

Voor de rest heb je helemaal gelijk, ze hebben de zaken nog totaal niet op orde, qua batterij (cellen) inkoop niet en nu dus ook niet qua software van de auto. Dit verbaasd me wel, hoe klungelig dit gaat.

Ik ben met je eens dat de opties van Audi wat duurder mogen zijn i.v.m. de kwaliteit daarvan.
Als je alleen daar naar kijkt dan wint de Audi het ook ruim.

Als je echter naar de techniek kijkt wat het een EV-maakt, dan wint de Tesla het ruim en dan moet je daar ook een prijskaartje aanhangen.
Wil je ook een AP op de auto dan is er eigenlijk geen alternatief voor een Tesla.

Ik maakte alleen één op één de vergelijking van wat er wel en niet op zit. Daarbij het interieur in het voordeel van Audi en aandrijving van Tesla buiten beschouwing latende. Dan moet je bij Audi de volledige optielijst en meer aanvinken om te hebben wat op een Tesla standaard is.
 
Ik vind de opties uit de optiepakketten van Audi, die ik liever ook had gehad in een model S echt totaal niet opwegen tegen verwarming op de achterbank, maar goed. Het prijsverschil is maar 2000 euro, ik vind dat niet veel.

Voor de rest heb je helemaal gelijk, ze hebben de zaken nog totaal niet op orde, qua batterij (cellen) inkoop niet en nu dus ook niet qua software van de auto. Dit verbaasd me wel, hoe klungelig dit gaat.

Het verbaast me helemaal niet dat dit klungelig gaat. Big Auto heeft nog nooit meegemaakt dat ze voor cruciale onderdelen in een auto voor 100% afhankelijk zijn van derden. Tot nu toe konden ze toeleveranciers uitknijpen omdat er vele toeleveranciers zijn. En die toeleveranciers maken alleen niet cruciale onderdelen als stoelen e.d. Voor onderdelen die ze inkopen, bijv. inspuitsystemen van Bosch, hebben ze al vele jaren langlopende contracten met een grote leveringszekerheid.

Voor accu's en software hebben ze zelf niks in huis en zitten ze klem. Niet in het minst omdat er vele fabrikanten zijn die dezelfde accu's ook willen hebben. En waar schaarste is gaan de prijzen vanzelf omhoog, of Audi dit nu wil of niet.

Big Auto is gewoon 10 jaar te laat. Waar Tesla in 2009 stond, de Model S was toen al ontworpen, daar zijn de Duitsers, Engelsen en Japanners nog steeds niet. En de verschillen worden steeds groter. Tesla gaat zijn accu's steeds goedkoper produceren, bij de anderen worden ze alleen maar duurder.
 
  • Like
Reactions: EelkoV and S-19910
Het verbaast me helemaal niet dat dit klungelig gaat. Big Auto heeft nog nooit meegemaakt dat ze voor cruciale onderdelen in een auto voor 100% afhankelijk zijn van derden. Tot nu toe konden ze toeleveranciers uitknijpen omdat er vele toeleveranciers zijn. En die toeleveranciers maken alleen niet cruciale onderdelen als stoelen e.d. Voor onderdelen die ze inkopen, bijv. inspuitsystemen van Bosch, hebben ze al vele jaren langlopende contracten met een grote leveringszekerheid.

Voor accu's en software hebben ze zelf niks in huis en zitten ze klem. Niet in het minst omdat er vele fabrikanten zijn die dezelfde accu's ook willen hebben. En waar schaarste is gaan de prijzen vanzelf omhoog, of Audi dit nu wil of niet.

Big Auto is gewoon 10 jaar te laat. Waar Tesla in 2009 stond, de Model S was toen al ontworpen, daar zijn de Duitsers, Engelsen en Japanners nog steeds niet. En de verschillen worden steeds groter. Tesla gaat zijn accu's steeds goedkoper produceren, bij de anderen worden ze alleen maar duurder.

Wat precies de het verhaal is met de prijzen van de accu's weet ik niet maar ik heb ook berichten gezien waar het er op lijkt dat er een prijsafspraak was voor de accu's en dat Audi dacht als "grote" klant wel even 10% van de prijs af te kunnen krijgen bij LG en dat LG daarop aangeeft, dan gaan de accu's gewoon naar Hyundai.
 
Wat precies de het verhaal is met de prijzen van de accu's weet ik niet maar ik heb ook berichten gezien waar het er op lijkt dat er een prijsafspraak was voor de accu's en dat Audi dacht als "grote" klant wel even 10% van de prijs af te kunnen krijgen bij LG en dat LG daarop aangeeft, dan gaan de accu's gewoon naar Hyundai.
Linksom of rechtsom, als Audi niet betaalt wat LG vraagt gaan de accu's gewoon naar een concurrent die die hoge prijs wel wil betalen.
Dit wordt nog vele jaren een probleem voor Big Auto. Want zelfs Tesla, en die hebben nu 10 jaar ervaring en voorsprong, kan maximaal 10.000 accupacks per week produceren. Dat is genoeg voor 500.000 Tesla's per jaar.

Er is voor alle andere autofabrikanten samen zelfs nog geen met de Tesla Gigafactory vergelijkbare fabriek. En zelfs al zouden fabrikanten wel de beschikking hebben over een Gigafactory, dan nog moeten die 500.000 accupakketten worden verdeeld over Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Mercedes, BMW, Jaguar, GM, Ford en nog wel een tiental fabrikanten. Het is makkelijk te voorzien dat zelfs de geprognotiseerde 30.000 exemplaren van de i-Pace, de Audi eTron en de Mercedes EQC er nog lang niet zijn.
 
Ik vraag me af of de e-Tron wel zoveel duurder wordt (op basis van de door Audi gecommuniceerde prijzen). Iedereen vergeet voor het gemak even dat de e-Tron een >400km WLTP range heeft. De Tesla Model S 75D heeft een 485km NEDC range en dus zou de range van de e-Tron wel eens een stuk beter kunnen zijn dan de NEDC range. Ook is de e-Tron geen verlengde Q5, zoals hier af en toe staat, maar echt wel lager gebouwd (vanwege efficiency).

Stoelverwarming voor de achterbank kun je bij Audi meestal ook bestellen, maar voor een hele grote groep kopers is het onzin. Ook onhandig dat de achterpassagiers dat niet zelf uit of aan kunnen zetten. De folder die er nu lag was nog niet compleet, want alleen pakketten stonden er in en niet de losse opties, maar die gaan er ongetwijfeld komen. Ik had bijv. 100x liever een bestuurdersstoel die beter instelbaar was (bijv. verlengde zitting) of stoelventilatie gehad dan stoelverwarming achterin. Helaas kun je bij Tesla hier niet voor kiezen.

Ook de stelling dat Audi de electronica niet zelf maakt vind ik ook redelijk ongefundeerd. Het lijkt er op dat Audi serieus werk heeft gemaakt van de vierwielaandrijving en het regenereren. Tel daarbij een dekkend dealernetwerk (dat niet zwaar overbelast is) en afwerkingsniveau en het enige dat de Tesla dan nog als pré heeft is het supercharger-netwerk en wellicht auto-pilot (dat de verwachtingen tot nu toe totaal niet waarmaakt in Nederland).
 
Bij de berichten over de softwareproblemen van de eTron kan natuurlijk nog iets anders spelen.

Zoals we maar al te goed weten, schroomt Tesla niet om auto's uit te leveren met software waar nog wat aan mankeert. Door de voortdurende stroom van OTA updates zijn de grootste problemen er binnen een voor de meesten acceptabele periode wel uit.

Hoe zit dit bij Audi? Zijn OTA updates überhaupt technisch mogelijk? Ik lees dat er bij de modellen na midden 2019 pas functionele software updates mogelijk zijn. Hebben zij hun dealers moeten toezeggen dat er geen gratis OTA software updates zijn voor de eTron, zodat er een mooie inkomstenbron en klantenbinder voor die dealers komt/blijft?
De eTron klanten zullen niet accepteren dat ze met een nieuwe auto in het begin een paar keer naar de dealer moeten om softwareupdates te laten installeren tegen telkens een paar honderd euro. Omdat het onverkoopbaar is om deze kosten bij de klant in rekening te brengen, ontstaat hier een permanente kostenpost voor de fabrikant. Want de dealers brengen die kosten uiteraard maar wat graag in rekening.
 
Linksom of rechtsom, als Audi niet betaalt wat LG vraagt gaan de accu's gewoon naar een concurrent die die hoge prijs wel wil betalen.
Toch zou je verwachten dat Audi afspraken heeft gemaakt met LG m.b.t. prijzen en afnameverplichtingen?

Verder ben ik het helemaal met je eens dat je als autobouwer ook de accu's moet kunnen bouwen of in een consortium om de opstartkosten te kunnen verdelen. De VAG groep (incl. Porsche) met BMW en Mercedes samen zou dit toch moeten kunnen opzetten?
Bij de berichten over de softwareproblemen van de eTron kan natuurlijk nog iets anders spelen. Zoals we maar al te goed weten, schroomt Tesla niet om auto's uit te leveren met software waar nog wat aan mankeert. Door de voortdurende stroom van OTA updates zijn de grootste problemen er binnen een voor de meesten acceptabele periode wel uit. Hoe zit dit bij Audi? Zijn OTA updates überhaupt technisch mogelijk?
Technisch zal het ongetwijfeld mogelijk zijn, maar de vraag is of de rest van de infrastructuur er op is ingesteld. Ook stelt niet iedere klant er prijs op dat er op afstand software in zijn auto geschoten wordt en dat zijn auto 24/7 connected is. Vooral in Duitsland is privacy en online beschikbaarheid een heel ander verhaal dan in de US. Daarbij vind ik het wel te prijzen om je kopers niet als beta-testers in te schakelen (tenzij dit de expliciete keuze is van de gebruiker).

Of de e-Tron rijdt gewoon niet lekker op asfalt en hebben ze daarom alle journalisten maar naar Namibië gestuurd. :D
 
Last edited:
Ik vraag me af of de e-Tron wel zoveel duurder wordt (op basis van de door Audi gecommuniceerde prijzen). Iedereen vergeet voor het gemak even dat de e-Tron een >400km WLTP range heeft. De Tesla Model S 75D heeft een 485km NEDC range en dus zou de range van de e-Tron wel eens een stuk beter kunnen zijn dan de NEDC range. Ook is de e-Tron geen verlengde Q5, zoals hier af en toe staat, maar echt wel lager gebouwd (vanwege efficiency).

Toch is het niet zo eenvoudig. Neem de Jaguar I-Pace.
I-Pace WLTP = 470
Model S75D NEDC = 490

Je zou dus verwachten dat de I-Pace verder komt. Echter, nemen we de EPA test (strenger dan WLTP), dan valt het volgende op:
I-Pace EPA = 377 km
S75D EPA = 417 km
S75D EPA highway = 426 km

De 377 van de I-Pace is nog niet officieel, maar Jaguar heeft wel zelf eerst 386 km gecommuniceerd en nu veranderd in 377. Dus ik ga ervanuit dat 377 klopt. Het beste is om de EPA highway test te nemen, immers hebben al deze modellen voldoende bereik voor "stadsritten". Bij EPA highway test ligt snelheid wat hoger. Helaas is het resultaat daarvan nog niet bekend voor de I-Pace.

Hyundai Kona kent de volgende cijfers:
WLTP = 482 km
EPA = 423 km
EPA highway = 371 km

Nissan Leaf 40 kWh
NEDC = 378
WLTP = 285
EPA = 243
EPA highway = 214

De EPA ~ 0,85 van het bereik van de WLTP. De Kona zit op 0,87 en de I-Pace zit op 0,80. Misschien ligt dit aan software die nog verbeterd wordt (denk aan eerste AWD Tesla die in het begin ook minder efficient was dan RWD). Voor Audi en Mercedes geldt hetzelfde, de aerodynamica is ~ gelijk aan I-Pace en dus stukje slechter dan S/X. Gelukkig kan de Audi enorm snel opladen, dat scheelt op de lange ritten.
 
Toch zou je verwachten dat Audi afspraken heeft gemaakt met LG m.b.t. prijzen en afnameverplichtingen?

Verder ben ik het helemaal met je eens dat je als autobouwer ook de accu's moet kunnen bouwen of in een consortium om de opstartkosten te kunnen verdelen. De VAG groep (incl. Porsche) met BMW en Mercedes samen zou dit toch moeten kunnen opzetten?

Technisch zal het ongetwijfeld mogelijk zijn, maar de vraag is of de rest van de infrastructuur er op is ingesteld. Ook stelt niet iedere klant er prijs op dat er op afstand software in zijn auto geschoten wordt en dat zijn auto 24/7 connected is. Vooral in Duitsland is privacy en online beschikbaarheid een heel ander verhaal dan in de US. Daarbij vind ik het wel te prijzen om je kopers niet als beta-testers in te schakelen (tenzij dit de expliciete keuze is van de gebruiker).

Of de e-Tron rijdt gewoon niet lekker op asfalt en hebben ze daarom alle journalisten maar naar Namibië gestuurd. :D

Audi heeft vast prijsafspraken gemaakt en daarom komt de +10% waarschijnlijk ook niet van LG maar is het +10% t.o.v. wat Audi had gehoopt nadat ze een dreigement hadden gemaakt naar LG. Zoals Wim ook aangeeft werkt dit niet zoals ze gewend zijn.

Je kunt nog wel een fabriek gaan bouwen voor accu's, maar dan moet je ook nog aan de grondstoffen zien te komen en voor dat je het weet begin je nu pas aan een project dat Tesla ruim 10 jaar geleden gestart is. De techniek kent waarschijnlijk ook veel octrooien en dus is dat niet zo eenvoudig na te maken. Als je ziet dat LG al niet instaat is om zo weinig kobalt te gebruiken als Tesla dan zal een nieuwkomer helemaal in de problemen komen.

Volgens de berichten die ik eerder gelinkt heb krijgt Audi de software niet gelegaliseerd voor op de weg / mag dus niet gebruikt worden.
(In Namibië zal dat geen problemen geven...)
 
Ik vraag me af of de e-Tron wel zoveel duurder wordt (op basis van de door Audi gecommuniceerde prijzen). Iedereen vergeet voor het gemak even dat de e-Tron een >400km WLTP range heeft. De Tesla Model S 75D heeft een 485km NEDC range en dus zou de range van de e-Tron wel eens een stuk beter kunnen zijn dan de NEDC range. Ook is de e-Tron geen verlengde Q5, zoals hier af en toe staat, maar echt wel lager gebouwd (vanwege efficiency).

Stoelverwarming voor de achterbank kun je bij Audi meestal ook bestellen, maar voor een hele grote groep kopers is het onzin. Ook onhandig dat de achterpassagiers dat niet zelf uit of aan kunnen zetten. De folder die er nu lag was nog niet compleet, want alleen pakketten stonden er in en niet de losse opties, maar die gaan er ongetwijfeld komen. Ik had bijv. 100x liever een bestuurdersstoel die beter instelbaar was (bijv. verlengde zitting) of stoelventilatie gehad dan stoelverwarming achterin. Helaas kun je bij Tesla hier niet voor kiezen.

Ook de stelling dat Audi de electronica niet zelf maakt vind ik ook redelijk ongefundeerd. Het lijkt er op dat Audi serieus werk heeft gemaakt van de vierwielaandrijving en het regenereren. Tel daarbij een dekkend dealernetwerk (dat niet zwaar overbelast is) en afwerkingsniveau en het enige dat de Tesla dan nog als pré heeft is het supercharger-netwerk en wellicht auto-pilot (dat de verwachtingen tot nu toe totaal niet waarmaakt in Nederland).

Dat verlengde Q5 komt uit de mond van de Audi dealer. Ik schrijf alleen wat die zegt.;)

De voorzijde van de motorkap is net zo hoog en vierkant als van de de Q5 en andere Q series dus de aerodynamica is ver te zoeken.
Wel is de grill deels dicht gemaakt zodat hij de lucht goed voor zich uit kan duwen.

Stoelen zijn idd heel fijn maar als het bereik en verbruik aanzienlijk meer gaan worden dan een Tesla dan is het idd fijn dat je in een paar goede stoelen hebt om in te kunnen wachten bij nu nog de 50kW snelladers.:eek: Voor de meeste is dit geen probleem want deze laden alleen thuis maar dan wel met maar 11kW of met 22kW als ze weer eens flink de knip trekt.;)

Nog belangrijker is dat de E-tron voorlopig nog helemaal niet geleverd gaat worden en dan kunnen de stoelen nog zo fijn zijn maar als deze stoelen niet eens de showroom uit komen dan houd het snel op natuurlijk.;)
 
Beste Patrick,

Was jij op de audi voorstelling maandag of dinsdag? Ik was er maandag en kreeg inderdaad ook het gevoel dat ik de audi verkoper van Audi Lier les moest geven ipv omgekeerd.

Hier is de link naar mijn draadje: 01/10/2018 voorstelling AUDI Etron en fabrieksbezoek Vorst

Ps: wij komen elkaar s'morgens nog wel eens tegen in Nijlen dorp. Jij met de S en ik met de zwarte X

Beste Foontrader,

Ik was er op dinsdag.
Het was duidelijk ook frustrerend voor de verkopers van Hermans Herentals dat zij ook geen extra info hadden gekregen. En dan komt zo'n mannetje met een Tesla eventjes zijn verhaal doen... Ik heb het merk-neutraal en positief gehouden waar het kon, eerlijk waar het moeilijk zat (range ed.);):rolleyes:
Het eten was wel lekker, het water bijzonder !:p

Ik zal de volgende keer mijn ogen open houden als je nog eens in Nijlen dorp komt.:) Meestal slaap ik nog als ik pas vertrokken ben.;)
 
  • Informative
Reactions: S-19910
Echter, nemen we de EPA test (strenger dan WLTP), dan valt het volgende op:
I-Pace EPA = 377 km
S75D EPA = 417 km
S75D EPA highway = 426 km
Dan gaan ze uit van 175Wh/km en dat is wel erg optimistisch op de snelweg. Ik haal dat eigenlijk hooguit op een provinciale weg waarbij ik heel constant kan rijden en dat de accu's niet actief gekoeld of opgewarmd hoeven te worden.
 
  • Informative
Reactions: RioolRat
Dan gaan ze uit van 175Wh/km en dat is wel erg optimistisch op de snelweg. Ik haal dat eigenlijk hooguit op een provinciale weg waarbij ik heel constant kan rijden en dat de accu's niet actief gekoeld of opgewarmd hoeven te worden.

Klopt. EPA highway is gemiddeld 78 km/u met top van 96 km/u, maar is wel beter (in mijn ogen) dan gecombineerde EPA. Gecombineerde EPA is nog steeds stuk beter dan WLTP en wordt vaak ook door Amerikanen gehaald bij fijne temperaturen en rustig rijden. Mijn vuistregel is EPA highway bereik - 20% = realistisch bereik NL snelweg. Naarmate auto aerodynamischer is, zal snelweg bereik dichter bij die 20% liggen. Voor I-Pace zal het waarschijnlijk eerder EPA highway - 30% zijn.
 
  • Like
Reactions: bugboy
Heeft Tesla eigenlijk al het WLTP-bereik van zijn modellen gecommuniceerd? Ik dacht dat dit sinds september verplicht was.

Hier de officiele tekst voor de WLTP-invoering:

Vanaf september 2018:
All new cars must be certified according to the WLTP test procedure, and no longer on NEDC.
An exception should be made for end-of-series vehicles to allow for a limited number of unsold vehicles in stock that were approved under the old NEDC test to be sold for one more year.

Vanaf 1 januari 2019:
All cars in dealerships should have WLTP-CO2 values only to avoid any confusion among consumers, in the view of the automobile industry.
National governments should adjust vehicle taxation and fiscal incentives to WLTP values, respecting the principle that WLTP should not have a negative impact on consumers.

WLTP introduction: when will the changes take place? | WLTPfacts.eu

Conclusie: Tesla gaat ofwel binnekort nieuwe S/X aankondigen of ze zijn te laat.
 
Want zelfs Tesla, en die hebben nu 10 jaar ervaring en voorsprong, kan maximaal 10.000 accupacks per week produceren. Dat is genoeg voor 500.000 Tesla's per jaar.
Dat kan wellicht nog aardig omhoog gaan door het recyclen van accu's uit oude Tesla's. Het is nog koffiedik kijken, maar na 15-20 jaar zullen die classics toch wel op zijn.. Dus vanaf 2027 ofzo komen daar de grondstoffen weer uit beschikbaar.
 
Dat kan wellicht nog aardig omhoog gaan door het recyclen van accu's uit oude Tesla's. Het is nog koffiedik kijken, maar na 15-20 jaar zullen die classics toch wel op zijn.. Dus vanaf 2027 ofzo komen daar de grondstoffen weer uit beschikbaar.
Tegen die tijd worden er zoveel nieuwe elektrische auto's gebouwd dat de opbrengst uit recycling tot procenten beperkt blijft.
Uiteindelijk gaat dat verder toenemen en zal pas substantieel zijn als de auto's die tussen nu en 10 jaar gebouwd gaan worden worden aangeboden voor recycling. Alle tot nu toe gebouwde Tesla's zijn er zo'n 300.000. Over 10 jaar worden die 300.000 auto's in 3 maanden gebouwd.