Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
@S-19910 Ergens gevonden en niet van mij zelf. Vond 'm wel grappig, maar hij is niet volledig: The idiots of the Universe have infiltrated the group of software engineers :eek:;) (en dat is wel een eigen toevoeging :D) Waar denk ik het grote probleem zit en waar auto fabrikanten ook tegen aanlopen: er zitten al miljoenen regels code in allerlei libraries en API's en daarbovenop wordt code geklopt. Als een API of library niet volgens specs reageert, of anders werkt dan de ontwikkelaar denkt dat er iets niet goed werkt. Daarnaast: falend testwerk en incompleet versiebeheer zorgen dat bugs die opgelost zijn in een volgende versie weer vrolijk opduiken. Als ik b.v. over de v9 software lees van Tesla bekruipt me soms het gevoel dat er oude fouten weer terugkomen en dat kan alleen door gebrek aan regressietesten (worden vaak geschrapt onder tijdsdruk) en mogelijk niet goed versiebeheer. En ook Audi lijkt met de e-tron er last van te hebben dat de software wat complex is geworden, EV's zijn mogelijk nog meer software gedreven dan ICE auto's. Vroegâh was de code vaak overzichtelijker (het geheugen was er niet om lappen te schrijven ;) ) Nu heeft elke chip al een lading code ingebakken en als daar een foutje inzit, dan moet er omheen geschreven worden, wat dan weer kan leiden tot een driver die anders reageert dan daarvoor en dan moet software worden aangepast... de wet van behoud van ellende komt dan weer om de hoek.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: horta and S-19910
Onjuist versiebeheer zou niet meer mogen in deze tijd. Bij oudere VCS was het vaak problematisch om meerdere branches te hebben. Sinds systemen als Mercurial en GIT hun intrede hebben gedaan is dit veel beter geworden. Zelfs een complex open-source project als Linux heeft dat voor elkaar en dat is, qua beheer, nog wel wat lastiger dan de closed-source Tesla software.

Veel bugs lijken nogal random te zijn. Neem nu de issues met Spotify. Het gaat soms weken goed en soms werkt het van geen kant. Volgens mij is daar nog nooit wat opgelost, maar heb je soms gewoon een tijd geluk dat een bepaalde race-condition of edge-case niet is opgetreden en dat het daarom werkt. Er is natuurlijk ook kans dat er een hardware issue is, want het is wel vreemd dat sommigen veel meer issues ondervinden dan anderen.

Sommige issues zijn ook regio-gerelateerd. Spotify heeft issues, maar wordt in de VS ook niet gebruikt. De automatische ruitenwissers zijn een lachertje, maar in Californië regent het ook niet zo vaak. Die problemen krijgen blijkbaar geen prioriteit of zijn lastig te testen.

Daarbij is het hele auto-pilot verhaal grotendeels gebaseerd op een neuraal netwerk. Die zijn erg lastig te testen. Voor een complex systeem als auto-pilot met veel verschillende sensoren zijn eigenlijk alleen praktijktesten echt representatief. Maar om dat in verschillende regio's te doen is erg lastig. Wat mij eigenlijk verbaast is dat Tesla een typegoedkeuring heeft en achteraf de software volledig mag aanpassen zonder opnieuw te laten keuren.
 
  • Disagree
Reactions: nico180
Kwam op FB deze foto tegen van de e-Tron chargers... Waarom moet dit zo enorm omslachtig zijn?

- Eerst de laadpaal aanzetten met een knop. Elke laadpaal kan een aangesloten auto detecteren. Waarom nog aanzetten?
- Waarom '1111' selecteren?
- Waarom 50% of 100% charge selecteren? Wat is het nut? Kan in de auto, en waarom zou je niet naar standaard laadniveau willen?
- Vervolgens moet je het laden nog starten door op de knop op het pistool te drukken

Audi moet hier nog veel leren... Dit gaat toch nergens over?

etron.jpg
 
Kwam op FB deze foto tegen van de e-Tron chargers... Waarom moet dit zo enorm omslachtig zijn?

- Eerst de laadpaal aanzetten met een knop. Elke laadpaal kan een aangesloten auto detecteren. Waarom nog aanzetten?
- Waarom '1111' selecteren?
- Waarom 50% of 100% charge selecteren? Wat is het nut? Kan in de auto, en waarom zou je niet naar standaard laadniveau willen?
- Vervolgens moet je het laden nog starten door op de knop op het pistool te drukken

Audi moet hier nog veel leren... Dit gaat toch nergens over?

etron.jpg

Makkelijker kunnnen wij het niet maken, wel leuker :p
 
Vandaag een proefrit van bijna twee uur gemaakt met de Audi E-tron met virtual mirrors.

Dit zet mij aan het denken. Namelijk: Hoe was mijn eerste ervaring met Tesla?
Ik weet nog heel goed dat ik binnen een uur alles wel onder controle had. En het rijden met één pedaal wat je na één dag al gaat missen!

Vanmiddag heb ik wel respect gekregen voor de huidige Audi rijders. Die moeten wel handig zijn! Maar het kan allemaal zoveel makkelijker! Zoveel eenvoudiger. Met andere woorden: Waarom moet alles zo gecompliceerd?
Het invoeren van je navigatie is nadat Tesla dit met goed werkende stembediening doet ECHT supergoed voor automotive land. Dat je telefoon in één keer alles begrijpt vinden we heel gewoon. Dat je auto het in één keer begrijpt is dat echt heel wat anders.

Instappen. Met jaloerse blikken bekijk je alle quasi degelijk aluminium bedieningselementen. Dat maakt indruk! Dan is het in de Tesla wel heel sober! Wel jammer van het Skoda plastic op de plaatsen waar het 'leer' ontbreekt. Ook het middendeel van het stuur is niet overtrokken met een laagje 'leder' maar is 'lederlook' plastic. Stoel instellen. Voorkant te laag achterkant te hoog dus even aanpassen. Helaas... Staan beide al op het uiterste bereik wat de vorige bestuurder dus ook nodig vond. Je verwacht in een dergelijke hoge koets dat je benen betere steun moeten kunnen vinden.

Op naar de navigatie. Dat ziet er goed uit. Stembediening. Inspreken en? Wat het display aangeeft LIJKT nog niet op hetgeen ik uitsprak. Regel 1 en 2 slaan nergens op. Regel 3 kan ik mee uit de voeten. De dame vraagt me welke regel ik verkies en na 3 keer 3 roepen verstaat ze me nog steeds niet. Gelukkig kun je ook handmatig een regel kiezen. Zo rijden maar. Wacht. De navigatie wil ook nog even akkoord en daarna een druk op 'start' om echt aan de slag te gaan voor me... Zucht!

Geruisloos komt de koets in beweging. Dat voelt goed. Wel even wennen aan de gasrespons maar niet verkeerd dit.
Komt een auto aan. Gas los. Helaas. Auto rolt er lekker op los en moet dus echt door zijn baasje beteugeld worden. Remmen!
Gaan we weer. De stilte is indrukwekkend maar helaas steekt boven de 10 tot 15 kilometer per uur een jankende keukenmachine enthousiast zijn stem op. Dit kan je toch niet menen anno 2019! In een Jaguar I-Pace kan je het 'geluid' nog uitzetten maar dit behoort aan de standaard uitrusting. Eenmaal op snelheid verdwijnt de keukenmachine en geniet ik van de rust.
De vering en het hoge rubber om de velgen doen hun werk formidabel. Wel heel wat anders dan 21" met 35% banden. Maar of het nu echt prettiger is? De auto voelt beduidend logger aan dan de MS P100D die 300kg minder zwaar is. Daar zit de voorsprong niet.

De stilte op snelwegtempo is een prettige ervaring. Maar meting wijst uit dat dit nagenoeg alleen de beleving is. Het interieur is sterk dempend geïsoleerd waardoor een donkere brom in de auto hangt die ik toch niet kan waarderen. Het gemeten geluidsniveau is hooguit 1 of 2 decibel lager dan in de Tesla model S op 21" bij 150kmh. Het rolgeluid blijft in meerdere mate boven het windgeruis uitkomen. Rond de 100km/h liggen de geluidsniveaus gelijk. Grootste verschil is de beleving. De Tesla beschikt over minder isolatie waardoor je een meer 'open' geluid ervaart. Na een uurtje ontstond er bij mij wel een vage hoofdpijn.
Dit donkere gedreun viel mij op toen ik een stukje video wat ik met mijn Iphone gemaakt had in de Tesla afspeelde. Ik had dit opgenomen om de keukenmachine te horen, maar ik hoorde een zwaar gedreun uit de speakers komen waarachter de keukenmachine zich redelijk wist te verbergen.
Tijdens bellen werd mij gevraagd wat ik aan het doen was. Op de achtergrond klonk een duidelijk gejank van een slecht cardan uit een micro formaat auto waar je direct bovenop de techniek zit.

De virtual mirrors zijn wat mij betreft een totale mislukking. Voor het wegrijden heb ik ze zo ingesteld dat ik de zijkant van de auto net in beeld heb. Aan de onderkant van de auto loopt de vorm van de schermpjes terug wat het onmogelijk maakt om de banden en mogelijke stoepranden te kunnen zien. Eenmaal op de snelweg blijk ik het verkeer op de naastgelegen rijbaan met deze instelling niet te kunnen zien. Dan maar uitzoomen. Helaas. Dit is een slecht compromis.
Dan de 'flippers aan het stuur. Er was mij niet uitgelegd dat dit een ICE met een elektromotor was. Je mist dus one pedal driving.
Na even met de dealer gebeld te hebben blijkt dat je iedere keer als je het gas loslaat 1 of 2 keer aan de flipper met de - moet trekken om zo te kunnen regenereren. Vervolgens geef je power en moet je daarna wéér aan je flipper trekken voor regeneratie die dus ook in twee stappen na elkaar worden ingesteld. Gelukkig had ik niemand achterin die zijn maaginhoud over mij heen kon uitstoten! Deze flippers zijn dus net zo overbodig of zelfs onzinnig als de virtual mirrors.

Proef op de som. Navigatie ingesteld op Sölden Oostenrijk. Wel een hele klus want met inspreken is het mij niet gelukt. Dan maar 'schrijven'. Op de totale rit met bij aanvang een SOC van 70% mogen we volgens de planning 6 uur en 15 minuten laden om met 20% aan te komen. Zijn wij even blij dat de Audi dealer de eigenaars van een E-tron een ICE aanbiedt voor de vakantie!

Conclusie: Na 17 jaar Audi haak ik definitief af. Deze Auto is Audi onwaardig of het merk Audi is niet meer wat het geweest is.

Maar ach. Wat kan het Bram Schot schelen. Die verkoopt gewoon iets anders. Deze haalt het toch al niet naar Sankt Anton met één keer laden. Laat Bram maar in zijn waan.
 
Kwam op FB deze foto tegen van de e-Tron chargers... Waarom moet dit zo enorm omslachtig zijn?

- Eerst de laadpaal aanzetten met een knop. Elke laadpaal kan een aangesloten auto detecteren. Waarom nog aanzetten?
- Waarom '1111' selecteren?
- Waarom 50% of 100% charge selecteren? Wat is het nut? Kan in de auto, en waarom zou je niet naar standaard laadniveau willen?
- Vervolgens moet je het laden nog starten door op de knop op het pistool te drukken

Audi moet hier nog veel leren... Dit gaat toch nergens over?

etron.jpg
Dit past wel bij de beleving in een Audi. Herkenbaar na een eerste kennismaking met de E-Tron.
 
Dat kunstmatige geluid tot ongeveer een km of 30 per uur is bijna verplicht omdat er mensen menen dat je anders de auto niet hoort aankomen. Read and weep: je zal maar de ambtenaar zijn die met de regelgeving bezig is... pensioen ga je halen: Electric vehicle warning sounds - Wikipedia

Wat betreft one-pedal driving. De Audi heeft een auto-regen functie die de auto laat uitrollen totdat die te dicht op een voorligger komt en dan remt die af door extra regen erbij te schakelen. En bij een route in de navigatie zou dat ook moeten doen bij het naderen van een kruising. Ik verwacht dat het uitschakelbaar is. Bij mijn Kia Niro heb ik ook auto-regen, maar je kan heel simpel dat aan en uitzetten door de rechter flipper aan het stuur even ingetrokken te houden en dan kan je de regen gewoon vastzetten. Wil je dat altijd als basis instelling dan kan dat via een menu en dan ben je af van auto-regen.

Inspreken van navigatiebestemming: Android Auto werkt perfect in mijn Kia, knopje indrukken op het stuur, bestemming inspreken en klaar :) :D
 
Dat kunstmatige geluid tot ongeveer een km of 30 per uur is bijna verplicht omdat er mensen menen dat je anders de auto niet hoort aankomen. Read and weep: je zal maar de ambtenaar zijn die met de regelgeving bezig is... pensioen ga je halen: Electric vehicle warning sounds - Wikipedia

Wat betreft one-pedal driving. De Audi heeft een auto-regen functie die de auto laat uitrollen totdat die te dicht op een voorligger komt en dan remt die af door extra regen erbij te schakelen. En bij een route in de navigatie zou dat ook moeten doen bij het naderen van een kruising. Ik verwacht dat het uitschakelbaar is. Bij mijn Kia Niro heb ik ook auto-regen, maar je kan heel simpel dat aan en uitzetten door de rechter flipper aan het stuur even ingetrokken te houden en dan kan je de regen gewoon vastzetten. Wil je dat altijd als basis instelling dan kan dat via een menu en dan ben je af van auto-regen.

Inspreken van navigatiebestemming: Android Auto werkt perfect in mijn Kia, knopje indrukken op het stuur, bestemming inspreken en klaar :) :D

Klopt. Bij de Kona moet je elke keer het VESS knopje uitzetten. Dan heb je dat domme voetgangersgeluid niet. In Kona kun je ook instellen dat je altijd max regen hebt als je wilt. Heb ik uiteraard ingesteld voordat mijn vader de showroom uitreed :)

Wel jammer te lezen dat de Audi toch flink tegenvalt op veel punten. Geen enkele auto is perfect.
 
Dit kan je toch niet menen anno 2019! In een Jaguar I-Pace kan je het 'geluid' nog uitzetten maar dit behoort aan de standaard uitrusting.

Ik begreep (naast wat al gezegd was hierover) dat dit zelfs achteraf verplicht moet worden ingebouwd straks? Dus ook in onze Tesla's.

Na even met de dealer gebeld te hebben blijkt dat je iedere keer als je het gas loslaat 1 of 2 keer aan de flipper met de - moet trekken om zo te kunnen regenereren. Vervolgens geef je power en moet je daarna wéér aan je flipper trekken voor regeneratie die dus ook in twee stappen na elkaar worden ingesteld.

Wat betreft one-pedal driving. De Audi heeft een auto-regen functie die de auto laat uitrollen totdat die te dicht op een voorligger komt en dan remt die af door extra regen erbij te schakelen.

Dat is toch raar? Dan heb je dus geen regen wanneer je wil afremmen voor bv. een afslag, rotonde of wat dan ook? Dat bij elke remactie 2x moeten trekken aan een hendel is toch ook bizar?

Dank @Bas. Je 'review' is wel verhelderend. Door de verschillende reviews had ik eigenlijk het idee dat de Audi misschien wel eens de betere EV zou kunnen zijn. Zeker qua geluid, want ik vind de Tesla eigenlijk niet heel erg stil (hoewel mij altijd weer verbaast hoeveel lawaai een ICE maakt). Maar dat maakt dus niet zoveel verschil.

Je ervaring met de stembediening had ik ook in de Volvo V90 die ik laatst bij Tesla als loaner kreeg. Die verstond 'Groningen' als 'Ierland' (?). En dan vraagt de auto "Klopt dit? Zeg ja of nee". Zeg je Nee, "ik heb u niet goed verstaan. Zeg ja of nee". LAAT MAAR!!! (@*#)*@#

Nu ik toch rant over de Volvo ,ook bizar: Het downloaden en installeren van software (moet over WiFi!!) werkt alleen bij een draaiende motor. Je moet dus de auto op je oprit parkeren, aan de wifi hangen, en dan met draaiende motor laten staan. Zodra je de auto afsluit stopt het hele proces (zowel download als installatie).

Ik vond het allemaal redelijk bizar. Zolang dit bij andere merken niet beter wordt, nooit meer wat anders dan een Tesla.
 
@Tozz Dan zijn er idd maar twee opties, of aan de flipper trekken, of rempedaal waarmee je wel regen toepast, maar dus niet one-pedal driving. Weet niet hoe Audi het precies heeft ingeregeld, maar bij Kia en Hyundai is het gewoon de maximale regen kiezen in de stad en op de snelweg vind ik het wel lekker om weinig regen te hebben omdat als je dan de cruise control uitschakelt de auto niet vol in de regen schiet en de remlichten aanzet; dat kan je wel opvangen door het stroompedaal al in te drukken; kwestie van wat je het lekkerste vind qua rijden.
 
Het moet niet achteraf worden ingebouwd.
Vanaf, ik dacht iets met 2020, moet het in iedere ev zitten, die nieuw gebouwd word.

volgens het europese parlement moet extra geluid ook in bestaande ev’s worden ingebouwd vanaf 2021, las ik.
Maar of dat echt veiliger is? Een studie uit 2013:

https://www.ifv.nl/kennisplein/Documents/factsheet-ev-en-veiligheid-2013-04-03.pdf
‘Recente onderzoeken laten zien dat de bijna afwezigheid van geluid bij elektrische en hybride elektrische auto’s niet per definitie verkeersonveiliger is. De resultaten van twee recente studies laten geen significant grotere ongevalskans (objectief) voor voetgangers zien (SWOV4, 2011: R-‘