Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb de E-tron gezien en ze lopen jaren achter Tesla. Voordelen van Tesla:
-updates krijgen
-auto is zeer comfortabel
-sneller, hogere topsnelheid
-soepel en eenvoudig werkende scherm
-snel iemand bellen of de navigatie aanzetten met je stem en alle bijbehorende suc’s automatisch in beeld
-gebruik nauwelijks de rem
-zelfrijdend
-vrijwel overal in de EU gebruik maken van gratis suc’s en ook als het betaald gaat worden, nog steeds stukken voordeliger DC laden dan de E-tron
-easter eggs.
Weet nog steeds niet wat de voordelen zijn van de E-tron (voor mij iig).
Denk eerder dat het een verkopers praatje is.
De ETron is meer gemaakt om verbranders te kunnen blijven verkopen. Een percentage helpt de hele Audi vloot schoner te maken zodat ze lekker door kunnen met productgerelateerde problemen verkopen zoals DSG en TSI. Helaas.
 
De ETron is meer gemaakt om verbranders te kunnen blijven verkopen. Een percentage helpt de hele Audi vloot schoner te maken zodat ze lekker door kunnen met productgerelateerde problemen verkopen zoals DSG en TSI. Helaas.
Ja? Ik vind een dergelijke toon gevaarlijk en ongefundeerd.

Ik ken eTron en i-Pace rijders die super tevreden zijn en nooit meer naar de ICE willen. Dat is toch een geweldig resultaat?
 
Ja? Ik vind een dergelijke toon gevaarlijk en ongefundeerd.

Ik ken eTron en i-Pace rijders die super tevreden zijn en nooit meer naar de ICE willen. Dat is toch een geweldig resultaat?
Mee eens. Is geweldig. Maar het is maar wat je gewend bent. Ik denk dat Audi nu echt ev’s maakt omdat het niet anders kan. Maar niet omdat ze vooruitgang willen. Ze doen het in de trend van “voorsprong door techniek” ook graag op hun eigen wijze. Maar nadat ik er mee gereden heb proef ik de voorsprong niet zo. Ik denk dat ik eerder voor de Jaguar zou gaan. Ik vind de I Pace ook meer karakter hebben. Misschien is een ev sowieso een vooruitgang op een ICE dus niet raar dat ze super tevreden zijn.
 
  • Like
Reactions: widodh
De inspanningen die geleverd worden om de e-tron te promoten wijzen toch op de intentie hem veelvuldig te verkopen: testcampagnes voor de journalisten in Nambia (zou Trump zeggen), Abu Dhabi, Davos op het wereld economisch forum, Marbella, Kitzbühel, Zweden enz...
Reclame langs de weg, op TV, in tijdschriften.
De verschillende elektrische modellen die aangekondigd worden.
Ik ga ervan uit dat het Audi en de VAG-groep menens is met EV.

Anderzijds zit je bij EVs met een contradictie. De zware, nóg duurdere modellen hebben een beduidende kleinere range en zijn daardoor minder praktisch voor lange rijzen. Vergelijk de e-Niro of de M3 met de MX, de i-Pace of de e-tron. Het bereik van de kleine modellen maken het de betere keuze voor lange reizen. Dat kan je alleen rechttrekken met een netwerk van zeer snelle laders, al gerealiseerd voor de Tesla's en in volle ontwikkeling voor CCS. Elke week wordt wel ergens in Europa met de bouw van een Ionity-station begonnen en dan zijn er nog de overige netwerken. Over een jaar staat ook dat netwerk op een bruikbaar niveau.
 
Door de prijs lukt het me niet om mensen in mijn omgeving te overtuigen een Tesla of een Audi E-tron of een I-pace aan te schaffen. Wel reeds 2x een bijzonder grote invloed gehad in de aankoop van Zoë's. De prijs is doorslaggevend voor velen, niet altijd de range.
 
Des te verbazingwekkender, dat het Audi niet gelukt is, een „Tesla-fighter“ te bouwen, zoals het zo vaak beweerd werd.
Goh, ja en nee... De eerste iteratie is nooit direct boenk erop. Dat zat met de Roadster van Tesla ook niet in orde, en de eerste Model S kan je ook niet meer vergelijken met wat er de laatste jaren van de band rolt.

Vergelijk bijvoorbeeld ook de eerste modellen van de BMW i3, en zeker de massieve batterijen die in dat beperkte pack zaten.
 
Door de prijs lukt het me niet om mensen in mijn omgeving te overtuigen een Tesla of een Audi E-tron of een I-pace aan te schaffen. Wel reeds 2x een bijzonder grote invloed gehad in de aankoop van Zoë's. De prijs is doorslaggevend voor velen, niet altijd de range.
En dat verbaast ook niks, met makkelijk 100K per auto. Dat gaat met de Model 3 al heel wat makkelijker.
 
Elke week wordt wel ergens in Europa met de bouw van een Ionity-station begonnen

Ik val nog niet achterover van de hoeveelheid IONITY locaties. De e-Tron is inmiddels (volgens mij) te koop. We hebben ook natuurlijk de e-Up, e-Golf, i3 en nog een heel scala aan andere puur EVs van 'de duitse 3'. Het laadnetwerk blijft echter ver en ver achter.

Met 2 laadlocaties in Nederland kom je, zeker met bv. zo'n e-Up de provincie amper uit.
 
Dat denk ik ook, dat de intentie eerlijk is.
Des te verbazingwekkender, dat het Audi niet gelukt is, een „Tesla-fighter“ te bouwen, zoals het zo vaak beweerd werd.
Met name de Tesla rijders vinden de e-Tron geen Tesla killer. De Tesla heeft ook genoeg zwakke punten, maar als berijder heb je die onderhand leren accepteren en mee om leren gaan. Dat Audi niet meteen de beste EV op de markt zet (qua techniek) vind ik niet zo gek. Tesla heeft jaren ervaring en dat zie je terug (andersom zie je dat bij Audi terug in een aantal andere aspecten).

Ik heb er zelf een lange proefrit in gemaakt en ik vind het zeker wel een alternatief voor de Tesla. De range is vergelijkbaar met die van de Model S 75D en die past prima bij mijn gebruik. Ik laad altijd maar tot 80% en dan nog is het voldoende voor mij. Range is dus voor mij niet zo'n ding en 15-20% hogere stroomkosten zou ik ook nog niet van achterover vallen. Daarbij vind ik zaken als stoelen, afwerking, optiekeuze, ... echt een pak beter. Het enige dat ik zou missen is Spotify en EAP (oh ja... ook het scheetkussen). :)

Ik val nog niet achterover van de hoeveelheid IONITY locaties. De e-Tron is inmiddels (volgens mij) te koop. We hebben ook natuurlijk de e-Up, e-Golf, i3 en nog een heel scala aan andere puur EVs van 'de duitse 3'. Het laadnetwerk blijft echter ver en ver achter.

Met 2 laadlocaties in Nederland kom je, zeker met bv. zo'n e-Up de provincie amper uit.
De e-Up is natuurlijk ook bedoelt als stadsauto en niet als reiswagen. Als extra auto zou een Zoë, e-Up, ... prima voldoen. Als die een range heeft van 100km dan is het al ruim meer dan voldoende. Die auto's kan je niet uitrusten met grote accu's, dus ook het laadvermogen zal altijd beperkt zijn.

Dat de Duitse 3 geen groot laadnetwerk uit de grond hebben gestampt voor de e-Up, e-Golf en i3 vind ik heel begrijpelijk. Nu Audi en straks Mercedes met een reiswagen komen wordt dat een ander verhaal. Overigens kun je in Nederland ook bij FastNed terecht, dus je bent niet alleen gebonden aan Ionity. Het grote nadeel vind ik het gedoe met pasjes, abonnementen, ... Als je daarmee moet worstelen, dan had ik ook liever weer een ICE. Gewoon tanken, afrekenen en weer door...
 
De e-Up is natuurlijk ook bedoelt als stadsauto en niet als reiswagen. Als extra auto zou een Zoë, e-Up, ... prima voldoen.

Dat zal, maar iemand die een e-Up heeft en toch een keer naar de huishoudbeurs moet komt daar nu niet zonder Fastned.
Een Duits equivalent van de huishoudbeurs zou dus onbereikbaar zijn.

een ICE VW Up is natuurlijk ook geen reiswagen. Toch gaat een collega van mij er mee naar Italie.

Maar ookal zou je voor de e-Up geen heel laadnetwerk uitrollen, de e-Tron's is _nu_ te koop. Dan moet je toch ook _nu_ een laadnetwerk hebben? Anders krijg je dezelfde shitstorm over je heen als met de iPace.
 
Ach, er zijn nog maar net genoeg E-trons op kenteken gezet om bij 1 op de 2 Audi dealers een demo te kunnen neerzetten.
Ik vraag mij dan ook af hoeveel E-trons er werkelijk zullen rondrijden in NL.

(Er zijn er 42 op kenteken gezet en er zijn, voor zover ik heb kunnen zien 80 dealers.)
 
Ik heb vroeger al eens een statistiek gelezen hoeveel Tesla's gemiddeld voorzien zijn per SUC stall, maar vindt het niet meer terug. Als je dat nl. extrapoleert naar het totaal aantal ingeschreven andere EV's, dan zou men een idee kunnen krijgen hoe (on)comfortabel de reis wordt.
 
De inspanningen die geleverd worden om de e-tron te promoten wijzen toch op de intentie hem veelvuldig te verkopen: testcampagnes voor de journalisten in Nambia (zou Trump zeggen), Abu Dhabi, Davos op het wereld economisch forum, Marbella, Kitzbühel, Zweden enz...
Reclame langs de weg, op TV, in tijdschriften.
De verschillende elektrische modellen die aangekondigd worden.
Ik ga ervan uit dat het Audi en de VAG-groep menens is met EV.
 
Na alles wat er binnen VW/Audi gebeurt is begrijpelijk dat ze hun uiterste best doen hun imago weer wat op te poetsen. Nu iedereen EV roept moeten ze wel meedoen. Het vertrouwen kan wel een positieve impuls gebruiken dus moeten ze hiermee wel serieus aan het werk.
Ook in de lijn van voorsprong door techniek scheppen ze een bepaalde verwachting. Je kan je toch als grote jongen niet laten piepelen door een start-up uit Californië.
Maar om dan een omgebouwde auto aan een kabel een piste op te laten rijden vond ik dan weer een minder geslaagde actie...
 
  • Like
Reactions: Mad P***y
https://electrek.co/2019/04/04/audi-e-tron-range-epa-us/

204 mijl EPA. X75D doet 237 mijl. X90D (meest vergelijkbaar) doet 257 mijl. X100D doet 295 mijl.

Prima auto voor veel mensen, zeker met het snelle laden, maar dit bevestigd helaas wel wat we eigenlijk al wisten. De e-Tron is ontzettend inefficient. Gelukkig kost elektriciteit niet zoveel, maar vanuit duurzaamheid is het ook niet geweldig.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Dat Audi niet meteen de beste EV op de markt zet (qua techniek) vind ik niet zo gek. Dat de Duitse 3 geen groot laadnetwerk uit de grond hebben gestampt voor de e-Up, e-Golf en i3 vind ik heel begrijpelijk. Nu Audi en straks Mercedes met een reiswagen komen wordt dat een ander verhaal.

We hebben het hier over een merk met tientallen jaren ervaring. Over een merk wat per jaar meerdere miljarden winst maakt. Over een merk wat per jaar meerdere miljarden R&D budget tot haar beschikking heeft. Over een merk wat trots 'Voorsprong door Techniek' verkondigde, maar ondertussen en nog steeds de wereldbevolking willens en wetens, dus met voorbedachten rade, vergiftigd. Over een merk wat lacherig en minachtend deed over Elon Musk/Tesla, want die hadden helemaal geen verstand van auto's. Over een merk wat een BEV zag als niet meer dan een elektro-motor en een grote batterij. Over een merk wat inmiddels 7 jaar de tijd heeft gehad om te leren en te kopiëren en te perfectioneren van wat diezelfde Elon Musk/Tesla allemaal niét kon. Van zo'n merk verwacht ik niet minder dan de perfecte BEV, en wel direct. Maar die leveren ze niet. Eerst door de mand gevallen en nu door het ijs gezakt. En over dat ontbrekende laadnetwerk: dus ze hebben pas vorig jaar besloten deze reisauto pur sang, deze e-tron op de markt te brengen? Ondernemen is vooruitzien, maar het lijkt er op dat ze die ondernemers-eigenschap verloren hebben. Kijk maar naar de beperkte beschikbaarheid van batterijen en de daardoor ontstane problemen met hun leverancier. Maar dat komt hun eigenlijk goed uit.

@MX-HH @fivari Gezien het bovenstaande gaat het er bij mij niet in dat dit merk de oprechte intentie zou hebben om veel BEV's te verkopen. Deze e-tron is een compliance-car en dient naar mijn mening om de transitie zo lang als mogelijk uit te stellen. Wereldwijd slechts maximaal 20-30.000 stuks op een jaarlijkse productie van bijna 2.000.000 stuks. Ze nemen met een glimlach de miljarden verlies tijdens de life-span van deze e-tron voor lief. Want die paar miljard verlies uitgesmeerd over ca. 5 jaar vallen in het niet bij de vele jaarlijkse miljarden aan boetes bij het niet voldoen aan de aangescherpte Europese uitstoot-normen per 2020 (of is het 2021?).
 
Ik heb 15 jaar lang diverse Audi's gereden en was een echte Audifan. Was, want ik ben er helemaal van genezen. Het sjoemelschandaal heeft mijn laatste restje enthousiasme weggenomen.
Ik had ooit een A6 die in anderhalf jaar tijd de helft van zijn waarde kwijt was en dat is voor een particulier een boel centen. Ik had een A4 1.8 TFSi die al na 9.000 km bijna een liter olie gebruikte op 1.000 km en later ook nog eens een belachelijke afschrijving had. Een echte constructiefout die Audi gewoon afdeed als ' stand van de techniek' en nog steeds zijn er mensen die daar de gevolgen van merken. Het doet echt wat met je als je een twee jaar oude auto particulier wil verkopen en de ene na de andere koper vraagt: hoe is het olieverbruik?
En de deur deed voor mij mijn A3 e-tron van 2016 dicht. Die had ik gekocht als auto die toch echt 50 km elektrisch zou moeten kunnenrijden. Niet dus, die auto kon ik nooit voller krijgen dan 42 km, in de winter was het zelfs maar 29km.
Het sjoemelen bij Audi is gewoon pure oplichting. Voor mij nooit meer een auto van dat concern.