Vandaag in de krant : De Tijd :
Audi Brussel verlaagt productieprognoses door batterijentekort
Jan De Schamphelaere
De Audi-fabriek in Vorst ziet zich genoodzaakt de productieprognoses voor de e-tron voor dit jaar te verlagen. De bevoorrading van batterijonderdelen verloopt niet zoals het hoort.
In de fabriek in Vorst zullen dit jaar 45.242 elektrische auto's van de band rollen. Dat is ruim 10.000 minder dan gepland, blijkt uit een intern document dat de Franstalige zakenkrant L'Echo kon inkijken. Audi doet elke maand een update van de productievoorspelling. Uit de recentste van 9 april blijkt dat de fabriek dit jaar op een lager pitje zal draaien.
De directie wilde gisteren geen commentaar geven. Interne bronnen verwijzen naar problemen met de bevoorrading van onderdelen, vooral op het niveau van de batterij. 'Er zijn enorm veel problemen met LG, dat de batterijcellen aanlevert', klinkt het.
LG, met hoofdkwartier in Zuid-Korea, zou zijn machtspositie in de sector volop aan het uitspelen zijn. Enkele maanden geleden al doken berichten op dat het een prijsverhoging van 10 procent wilde forceren bij Audi. Volkswagen - het moederbedrijf boven Audi - BMW en Mercedes-Benz zetten volop in op de elektrificatie van hun gamma en moeten vechten om aan cruciale onderdelen zoals batterijcellen te geraken.
Voorts was begin dit jaar ook sprake van een tijdelijk aanvoerprobleem door een staking in een Hongaarse Audi-vestiging waar elektrische motoren worden gemaakt. De productiestart van de e-tron Sportback is bovendien uitgesteld tot volgend jaar.
De lagere productiecijfers vertalen zich binnenkort vermoedelijk ook in de tewerkstelling. De directie speelt met het idee vier in plaats van vijf dagen te produceren, met een dag werkloosheid op vrijdag. Ook klanten voelen mogelijk de impact en zullen langer op hun auto moeten wachten. Nu bedraagt de levertijd zes tot zeven maanden, wat volgens een Audi-woordvoerder 'niet abnormaal' is voor een nieuw model.
De e-tron is Audi's eerste volledig elektrische auto. Dat de productie aan Vorst werd toegekend, was de redding van de fabriek. De e-tron nam in september vorig jaar de plaats in van de Audi A1 waarvan er over de jaren heen meer dan 900.000 werden gemaakt. Audi investeerde de voorbije jaren zowat 600 miljoen in Brussel voor de ombouw van de carrosseriebouw, de lakafdeling en de montagelijn. Daarbovenop installeerde het een lijn om batterijen te monteren.
Met de e-tron - basisprijs van ruim 80.000 euro - wil Audi in het premiumsegment de concurrentie aangaan met de Tesla Model X.