Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
De meeste mensen zullen toch met een reserve van pakweg 10% willen aankomen bij een volgende snellader op een trip,. Ik ga zelf overigens meestal lager zitten (3 tot 5) maar heb dan de zekerheid dat de SuC eigenlijk altijd werkt. Maar goed, met die 10% reserve wordt de netto range dus circa 250km. En nu was het goed weer. Bij kou/regen/wind gaat het verbruik zo met 15% omhoog.. dan hou je dus 210 km over bij deze snelheid. En binnen die 210 km moet je dan wel je volgende laadpunt vinden.
Dat is dus op doorreis gemiddeld om het anderhalf uur een laadpaal vinden.
 
Met de leveringstijden loopt het bij Audi vierkant, maar dan andersom. Op onze oorspronkelijk bon stond 10 mei, er doemden wat probleempjes met batterijleveringen , dus we schoven een maandje op naar begin juni. Uiteindelijk ben ik er de garage mee buitengereden op 29 april o_O. Er zijn zelfs al E-trons uitgeleverd die op het Brusselse autosalon besteld waren.
 
Wel nog zelf moeten rijden ipv autopilot al het werk laten doen. Maar als je dat wil missen, is een e-tron geen slechte auto. Beetje duur aan de prijs voor een iets langere Q5, maar voor de rest geen klachten.

285Wh/km en met wat moeite 80000Wh in de batterij (=100% volgens Audi) geeft 280km aan range. Zelf te rijden ;)

... Daarentegen laad je een Model X 100D op voor 75% en zit je aan een vergelijkbare range. De winst zit 'm in het sneller laden van de e-tron vs de eerste langere etappe met een Model X.

Maar je hebt een "luxueuze" afwerking dus dat scheelt in je frustratie van zelf moeten rijden en trage software en weinig laadpalen.

Dat is dus op doorreis gemiddeld om het anderhalf uur een laadpaal vinden.

Ik vind het een hilarische keuze, maar er zijn ook nog altijd mensen die een Blackberry verkiezen.

Ik ken Jehova getuigen die minder hun mening opdringen. ;)
 
Maar je hebt een "luxueuze" afwerking dus dat scheelt in je frustratie van zelf moeten rijden en trage software en weinig laadpalen.

Viel te verwachten dat zo'n opmerkingen gingen komen. Op een Tesla forum zal je natuurlijk altijd "fanboys" hebben die geen andere mening (willen) begrijpen. Ik denk dat eenieder die een objectieve mening heeft duidelijk kan stellen dat een E tron of EQC afwerking gewoon luxuezer is dan een Tesla afwerking.

Met mijn post wou ik even objectief mijn keuze toelichten na het lang lezen van deze en andere forums.

Ik blijf het fantastisch vinden wat Tesla bereikt heeft, maar voor bepaalde mensen zijn e trons en binnenkort de EQC gewoon betere opties. Niet iedereen hoeft regelmatig meer dan 300km per dag af te leggen, en niet iedereen wil per sé een volledige autopilot.
 
Ik denk dat eenieder die een objectieve mening heeft duidelijk kan stellen dat een E tron of EQC afwerking gewoon luxuezer is dan een Tesla afwerking.
Een Rolex heeft ook een mooiere afwerking dan een Apple Watch, en een Rolex moet je niet zo vaak herladen als een Apple Watch, ook 2 objectieve feiten. Maar dat weerlegt niet dat je met een Rolex maar 1 ding kan.

Zelfde met een e-tron of EQC vs Tesla. Fijn dat zo een kopers een klassieker afgewerkte Audi willen rijden, maar het is echt geen cutting edge technology.

En over die afwerking heb ik overigens ook mijn mening, maar die is subjectief. Ik vind de gekozen materialen in mijn Model X consistenter gekozen dan in zo een e-tron, waar alles af hangt van welk optiepakket je nu wel of niet neemt, en zolang je maar niet onder het dashboard of onder de zetel gaat neuzen. Ik ben zelf in een I-Pace gaan zitten, en wat de meeste mensen omschrijven als "luxueuzere afwerking" noem ik eerder "met meer franjes". Een dubbele stiksel neemt niet weg dat het nappaleder van de zetels niet verder loopt over de handgrepen in de deur of het dashboard, maar vervangen is door een type nepleder dat niet aan dat van Tesla kan tippen.

En ja, ik kan begrijpen dat je het goed praat dat je met 200km range ook wel toe komt, maar je betaalt wel nog altijd even veel als een Tesla. Het is niet alsof je 30K goedkoper af bent. En een koper van een Kia e-Niro rijdt je eveneens uit de wielen op weg naar het zuiden of op skiverlof.

Dus hou het erop dat ik ieder zijn Rolex of paard gun, maar het vooral een stijlkeuze is die volgens mij 80% gebaseerd is op foute informatie. Zelf wil ik nooit meer een Audi, en daar hebben de Audi dealers zelf wel voor gezorgd.
 
Een Rolex heeft ook een mooiere afwerking dan een Apple Watch, en een Rolex moet je niet zo vaak herladen als een Apple Watch, ook 2 objectieve feiten. Maar dat weerlegt niet dat je met een Rolex maar 1 ding kan.

Zelfde met een e-tron of EQC vs Tesla. Fijn dat zo een kopers een klassieker afgewerkte Audi willen rijden, maar het is echt geen cutting edge technology.

En over die afwerking heb ik overigens ook mijn mening, maar die is subjectief. Ik vind de gekozen materialen in mijn Model X consistenter gekozen dan in zo een e-tron, waar alles af hangt van welk optiepakket je nu wel of niet neemt, en zolang je maar niet onder het dashboard of onder de zetel gaat neuzen. Ik ben zelf in een I-Pace gaan zitten, en wat de meeste mensen omschrijven als "luxueuzere afwerking" noem ik eerder "met meer franjes". Een dubbele stiksel neemt niet weg dat het nappaleder van de zetels niet verder loopt over de handgrepen in de deur of het dashboard, maar vervangen is door een type nepleder dat niet aan dat van Tesla kan tippen.

En ja, ik kan begrijpen dat je het goed praat dat je met 200km range ook wel toe komt, maar je betaalt wel nog altijd even veel als een Tesla. Het is niet alsof je 30K goedkoper af bent. En een koper van een Kia e-Niro rijdt je eveneens uit de wielen op weg naar het zuiden of op skiverlof.

Dus hou het erop dat ik ieder zijn Rolex of paard gun, maar het vooral een stijlkeuze is die volgens mij 80% gebaseerd is op foute informatie. Zelf wil ik nooit meer een Audi, en daar hebben de Audi dealers zelf wel voor gezorgd.

Doe mij de Rolex maar, geef ik er een Apple Watch voor retour. ;)

(Maar ik vind het geen goed vergelijk trouwens)
 
Viel te verwachten dat zo'n opmerkingen gingen komen. Op een Tesla forum zal je natuurlijk altijd "fanboys" hebben die geen andere mening (willen) begrijpen. Ik denk dat eenieder die een objectieve mening heeft duidelijk kan stellen dat een E tron of EQC afwerking gewoon luxuezer is dan een Tesla afwerking.

Met mijn post wou ik even objectief mijn keuze toelichten na het lang lezen van deze en andere forums.

Ik blijf het fantastisch vinden wat Tesla bereikt heeft, maar voor bepaalde mensen zijn e trons en binnenkort de EQC gewoon betere opties. Niet iedereen hoeft regelmatig meer dan 300km per dag af te leggen, en niet iedereen wil per sé een volledige autopilot.
Ik heb jaren Audi gereden en ik ben na mijn S8 V10 niet tot de aankoop van een opvolger van Audi over gegaan omdat ik totaal geen vooruitgang kon waarnemen. Recent heb ik twee maal met een ETron een proefrit gemaakt. Na 8 maanden Tesla voelt de ETron echt als terug in de geschiedenis. Het strooien met allerlei knoppen en design bedienelementen komt bij mij alleen maar rommelig en onoverzichtelijk over. Om nog maar te zwijgen over de onduidelijke menu’s waar je doorheen moet spitten om zaken in te stellen. Een slecht functionerende stembediening. Een “uitsparing” in het portier waar bij een ander die meer geld uitheeft een beeldscherm zit om het spiegelbeeld te projecteren. Dat voelt niet premium. Wat mij bijgebleven is heet teleurstelling. Niets wijst op “voorsprong door techniek”. En zeker. Een Tesla is niet perfect maar met 100 jaar ervaring had ik van de Duitse “toppers” toch echt meer verwacht.
 
  • Like
Reactions: Mad P***y
Vreemd dat mensen zich zo kunnen opwinden omdat anderen niet dezelfde keuze maken als zijzelf. Er zijn argumenten voor beide merken.

Voor korte verplaatsingen is er weinig verschil en zal de voorkeur voor features en afwerking, betrouwbaarheid, dealernetwerk de keuze bepalen. Ik denk ook dat je de gebruikservaring tijdens een eenmalige korte testrit niet kan vergelijken met de ervaring met een auto die je door en door kent.

Belangrijker dan het verschil in afwerking vind ik de wachttijd voor wisselstukken en de termijn voor de herstelling van een belangrijke schade, het te frequent optreden van kleine issues ook. Simon moest zijn auto 4 maanden missen, een andere spreekt van 5 maanden na een ongeval. Een buurman die bij ADL automotive werkt en heel wat Tesla's in portefeuille heeft, is niet te spreken over de dienstverlening en de zorgen die zij hebben. Geen dealers heeft misschien wel voordelen, maar ook nadelen.

Als je prijzen vergelijkt, moet je in rekening brengen dat de catalogusprijs van de Tesla's de werkelijke prijs is en dat je bij Audi minstens 5% korting krijgt. De prijs van de grote Tesla's is recent verlaagd, maar tot daarvoor was het verschil aanzienlijk. Ook nu nog zijn de Tesla's iets duurder. De instapprijzen zijn nu voor auto's met een ACC ipv autopilot.

Wat betreft de geschiktheid voor lange reizen. Of je de laadcurve nu verschuift of niet, feit blijft dat de bruikbare capaciteit van een e-tron de volle 100% is, of wat als 100% beschreven wordt, volgens online info ongeveer 82kWh. Dat is inderdaad weinig voor een 95 kWh batterij. De laadsnelheid tot 100% moet inderdaad in dat licht bekeken worden Voor een MS of MX 100 die je op zo'n reis tot 80% SOC wil opladen omdat vanaf dan de laadsnelheid te laag is geworden, heb je niet meer. Het hogere verbruik op zo'n reis wordt dan ongeveer gecompenseerd door de betere laadkarakteristiek.
Blijft op dit moment de beschikbaarheid van de hyperchargers. Daar ben je met de SUC duidelijk beter af. Mijn vermoeden is dat de situatie voor ionity en andere CCS hyperladers op een jaar sterk zal veranderen.
De contradictie met EV's is dat een lichte compactere EV zoals de M3 een snellere reiswagen is dan een zware grote zoals de MX, of de nieuwe ioniq is best ook een bruikbare reiswagen ook al heeft die een kleine batterij.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Voor een MS of MX 100 die je op zo'n reis tot 80% SOC wil opladen omdat vanaf dan de laadsnelheid te laag is geworden, heb je niet meer. Het hogere verbruik op zo'n reis wordt dan ongeveer gecompenseerd door de betere laadkarakteristiek.

Er is niet veel "beters" aan, behalve dat Audi je tegen jezelf beschermt door je te verbieden van de batterij vol op te laden (en dus risico op degradatie op te lopen), en de laadstroom bij vrij lege batterij nogal drastisch beperkt (wat Tesla trouwens ook doet, althans tot de V3 Superchargers er aankomen). Vlak het eerste deel van de curve af, knip het laatste deel eraf en voilà, het ziet er vlak uit.

Tijdens een reis ga je inderdaad ook op een Tesla meestal niet ver doorladen tot het vermogen met de druppelteller binnenstroomt (je kunt dan beter doorrijden tot de volgende charger en weer snel opladen), maar Audi laat je ook niet toe om de auto net vóór een lange reis thuis af en toe tot 100% op te laden om een superchargerstop minder te maken, of op het einde verder door te laden om een keer minder te stoppen...dat kun je niet anders dan jammer noemen.

Om nog te zwijgen van het feit dat ze de marketing-actieradius anders een pak hoger hadden kunnen doen lijken.

Het lijkt me dus eerder iets dat ze doen uit voorzichtigheid, omdat ze op safe spelen wat betreft het langetermijngedrag van de batterij.
 
Last edited:
Belangrijker dan het verschil in afwerking vind ik de wachttijd voor wisselstukken en de termijn voor de herstelling van een belangrijke schade, het te frequent optreden van kleine issues ook.
YMMV. Ik heb na 92000km nog geen schade gereden, dus dat boeit niet. In het verleden wel schade gereden met een BMW en daar moet je ook rekenen op minimum een maand. Da's geen 4-5 maanden, maar die getallen lijken me in 2019 voor Tesla ook niet meer realistisch. En als ik inderdaad op schadeherstel zou moeten rekenen bij de keuze van mijn auto, zou ik absoluut niet meer bij Audi gaan.

Ik denk ook dat je de gebruikservaring tijdens een eenmalige korte testrit niet kan vergelijken met de ervaring met een auto die je door en door kent.
Dat klopt helemaal, maar daarom denk ik net dat de voordelen van Tesla tov een e-tron net minder door komen bij zo een korte testrit. Ik heb met een Tesla Roadster MK1 en 2 keer met een Model S een testrit gedaan en ze konden me telkens niet overtuigen, hoewel ze allen wel het typische vermogen en de capaciteit van een EV hadden. Pas bij een testrit met een Model X viel de euro, en dat was voornamelijk omdat ik Autopilot op de snelweg kon gebruiken (nog geen auto lane change, en op gewone wegen beperkt tot 50 km/u). 4 maanden later werd de mijne geleverd en kon ik wel AP gebruiken op gewone wegen. Tot nu toe ondersteunt noch de I-Pace noch de e-tron over-the-air verbeteringen van hun rijassistentiesystemen, zijn die systemen niet zo goed en kan je op het publieke netwerk van laadpalen niet rekenen (zelf al jammer genoeg moeten merken) dus ik vrees echt dat diegenen die overtuigd worden van een e-tron of I-Pace echt maar 50km van kantoor wonen en het normaal vinden dat ze voor langere trips een benzine of diesel huren... Dat is toch abnormaal?
 
  • Like
Reactions: Andre
Er is niet veel "beters" aan, behalve dat Audi je tegen jezelf beschermt door je te verbieden van de batterij vol op te laden (en dus risico op degradatie op te lopen), en de laadstroom bij vrij lege batterij nogal drastisch beperkt (wat Tesla trouwens ook doet, althans tot de V3 Superchargers er aankomen). Vlak het eerste deel van de curve af, knip het laatste deel eraf en voilà, het ziet er vlak uit.

Tijdens een reis ga je inderdaad ook op een Tesla meestal niet ver doorladen tot het vermogen met de druppelteller binnenstroomt (je kunt dan beter doorrijden tot de volgende charger en weer snel opladen), maar Audi laat je ook niet toe om de auto net vóór een lange reis thuis af en toe tot 100% op te laden om een superchargerstop minder te maken, of op het einde verder door te laden om een keer minder te stoppen...dat kun je niet anders dan jammer noemen.

Om nog te zwijgen van het feit dat ze de marketing-actieradius anders een pak hoger hadden kunnen doen lijken.

Het lijkt me dus eerder iets dat ze doen uit voorzichtigheid, omdat ze op safe spelen wat betreft het langetermijngedrag van de batterij.

Misschien is tijdens de ontwikkeling ook wel gebleken dat het accupakket van Audi die bescherming nodig heeft om problemen op korte termijn te voorkomen.
 
Als ik dat afgeven op de Etron zo lees, dan krijg sterk het idee dat sommigen hier zich eigenlijk bekocht voelen met hun Tesla.
ik rij mijn 2e Tesla omdat het goedkoop rijdt, maar het interieur is kaler als een jaren 60 auto, als ik het sluiten van de deuren hoor, dan hoop ik dat ik nooit een zijwaardse inpact krijg.
Maar ik ben verwent met jaren Audi & BMW te hebben gereden.

Wel leuk dit forum, af & toe moet ik grinneken.
 
  • Like
Reactions: Hayden
ik rij mijn 2e Tesla omdat het goedkoop rijdt, maar het interieur is kaler als een jaren 60 auto, als ik het sluiten van de deuren hoor, dan hoop ik dat ik nooit een zijwaardse inpact krijg.
Je hebt hyperbolen en je hebt bovenstaande reactie.

En als je denkt dat het akoestisch ontwerp van een deur enige relatie heeft tot de veiligheid van de inzittenden bij een ongeval, dan ben je inderdaad een ideale prooi om te verleid worden door de klassieke merken.
 
  • Like
Reactions: Edi99 and Merijn