Edi99
Egbert Dijkstra
Prachtig al deze discussies over fast-charging en laadcurves, maar zeg nu zelf: als je woon-werk makkelijk 2-3x per week kan doen zonder te laden en alleen op vakantie fast-charging nodig hebt, dan zal het je toch jeuken dat je wat langer staat te laden? Alleen als je dagelijks je accu nagenoeg leeg rijdt of zelfs meer dan zal je het belangrijk vinden. Echter hoeveel mensen rijden dagelijks of wekelijks 300+ km? Met mijn Ioniq stond ik toch wel één maal per maand zeker aan de fast-charger... maar met die e-Niro... een keer om te testen bij een 175kW lader... verder niet. Kan nu naar vrienden op en neer (iets meer dan 300km en dan nog een 20% over) en dan thuis laden.
Voor het gros van de working-class heroes is normaal laden bij de deur of werkgever hooguit belangrijk:
Woon-werkafstanden 2016
Natuurlijk- daar heb je gelijk in. Maar er zit ook een andere kant aan de medaille,
Het is ivm de klimaatverandering belangrijk dat we zsm over gaan naar elektrisch rijden. In dat licht is de komst van elke nieuwe EV belangrijk - ongeacht van welke fabrikant. In die zin ben ik blij met elke nieuwe EV - zeker van niet-Tesla merken omdat dat helpt het aantal te verkopen EV's te doen toenemen. Auto's betekenen voor veel mensen nu eenmaal emotie - nu kunnen ze bij hun eigen merk blijven en toch EV gaan rijden.
Wat voor de EV-acceptatie niet helpt - integendeel zelfs - is dat merken met onjuiste of onvolledige informatie komen. Jaguar die met de I-pace veel te hoge verwachten wekte qua range hetgeen vervolgens een lading negatieve pers opriep. Of nu Audi, dat in de discussie over laadcurve maar het halve verhaal vertelt (en eigenlijk gewoon een oneerlijk verhaal, lees het artikel er maar op na). Of meer algemeen, EV's van €80K+ waarvan je zelf als fabrikant zegt dat het eigenlijk geen auto voor de Autobahn is. Auto's die met een te lage netto-range komen om serieus lange afstanden mee te gaan rijden, door grote groepen consumenten die gewoon zonder gedoe een auto willen rijden zoals ze dat decennia lang al gewend zijn in hun ICE.
In dat licht zijn deze discussies wel belangrijk.