Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Prachtig al deze discussies over fast-charging en laadcurves, maar zeg nu zelf: als je woon-werk makkelijk 2-3x per week kan doen zonder te laden en alleen op vakantie fast-charging nodig hebt, dan zal het je toch jeuken dat je wat langer staat te laden? Alleen als je dagelijks je accu nagenoeg leeg rijdt of zelfs meer dan zal je het belangrijk vinden. Echter hoeveel mensen rijden dagelijks of wekelijks 300+ km? Met mijn Ioniq stond ik toch wel één maal per maand zeker aan de fast-charger... maar met die e-Niro... een keer om te testen bij een 175kW lader... verder niet. Kan nu naar vrienden op en neer (iets meer dan 300km en dan nog een 20% over) en dan thuis laden.

Voor het gros van de working-class heroes is normaal laden bij de deur of werkgever hooguit belangrijk:
Woon-werkafstanden 2016

Natuurlijk- daar heb je gelijk in. Maar er zit ook een andere kant aan de medaille,

Het is ivm de klimaatverandering belangrijk dat we zsm over gaan naar elektrisch rijden. In dat licht is de komst van elke nieuwe EV belangrijk - ongeacht van welke fabrikant. In die zin ben ik blij met elke nieuwe EV - zeker van niet-Tesla merken omdat dat helpt het aantal te verkopen EV's te doen toenemen. Auto's betekenen voor veel mensen nu eenmaal emotie - nu kunnen ze bij hun eigen merk blijven en toch EV gaan rijden.

Wat voor de EV-acceptatie niet helpt - integendeel zelfs - is dat merken met onjuiste of onvolledige informatie komen. Jaguar die met de I-pace veel te hoge verwachten wekte qua range hetgeen vervolgens een lading negatieve pers opriep. Of nu Audi, dat in de discussie over laadcurve maar het halve verhaal vertelt (en eigenlijk gewoon een oneerlijk verhaal, lees het artikel er maar op na). Of meer algemeen, EV's van €80K+ waarvan je zelf als fabrikant zegt dat het eigenlijk geen auto voor de Autobahn is. Auto's die met een te lage netto-range komen om serieus lange afstanden mee te gaan rijden, door grote groepen consumenten die gewoon zonder gedoe een auto willen rijden zoals ze dat decennia lang al gewend zijn in hun ICE.

In dat licht zijn deze discussies wel belangrijk.
 
Gôh, weinig veranderd dus sinds de jaren 80. Mijn pa grapte al over de BMW garage: dat tringeltje dat je hoort als je de garage inrijdt... dat is niet het belletje om aan te geven dat er een klant is, maar dat is de kassa. Dure merken schrijven klassiek hun rekening met een vork en echt goede service geven ze niet.

@Edi99 Helemaal eens met het verdraaien van de range en het negatieve effect dat het heeft op de acceptatie van EV's. In het EQC draadje ook gepost dat Mercedes dus net al Jaguar de stadscyclus opgeeft en niet de combi-cylus. Echt misleiding en dan zo'n grote accu alleen 1-fase kunnen laden. De pantserdivisie die Audi en Mercedes op de weg zetten kan mij niet bekoren met de aerodynamica van een staldeur. Niet verbazingwekkend dat deze auto's veel verbruiken en dadelijk tegenvallen bij de kopers, tenzij ze de auto echt als een bejaarde gaan rijden; of hebben zij beter marktonderzoek gedaan dan wij denken ;) :D
In die zin doen de Koreanen het veel beter, maar die produceren te weinig. Ze hadden domweg 3x of wel 5x zo veel auto's kunnen maken en nog steeds uitverkocht zijn in Europa.

Ik hoop dat veel fabrikanten volgend jaar echt gaan leveren en niet alleen in de persberichten.
 
  • Like
Reactions: Wim S. and PaulusdB
Ik lees nu dat Wooter die al 10 pagina's lang aan het afgeven is op de e-tron met zijn MX een gemiddeld verbruik noteert van 292 Wh/km. Vermoedelijk op basis van de boordcomputer dus zonder het randverbruik. Is dat zoveel beter dan de e-tron? Daarvoor hebben we hier een verbruik van 285 Wh/km.
 
  • Like
Reactions: bugboy
Ik lees nu dat Wooter die al 10 pagina's lang aan het afgeven is op de e-tron met zijn MX een gemiddeld verbruik noteert van 292 Wh/km. Vermoedelijk op basis van de boordcomputer dus zonder het randverbruik. Is dat zoveel beter dan de e-tron? Daarvoor hebben we hier een verbruik van 285 Wh/km.
Teslafi.

En met een 100kWh batterij waar ik meer dan 84kWh van kan gebruiken.

Maar goed, stel dat ze identiek zijn, dan nog verkies ik de MX met autopilot, ipv zelf al die kilometers moeten rijden.
 
Ik lees nu dat Wooter die al 10 pagina's lang aan het afgeven is op de e-tron met zijn MX een gemiddeld verbruik noteert van 292 Wh/km. Vermoedelijk op basis van de boordcomputer dus zonder het randverbruik. Is dat zoveel beter dan de e-tron? Daarvoor hebben we hier een verbruik van 285 Wh/km.

Met zelfde rijstijl en omstandigheden is etron beduidend minder efficient. Appels met appels.

Voor de duidelijkheid, ik ben heel blij dat de etron er is en er zullen veel mensen heel blij mee zijn, maar de efficientie moet echt beter. Al is het om het principe om gewoon zuinig met energie om te gaan vanuit duurzaamheidsgedachte.
 
Dit is wel heel openlijk sjoemelen.
Ik denk dat het voornamelijk onzorgvuldigheid is hoor. Op 20' in mekaar gestoken zonder er kritisch naar te kijken. Grafiekje van twitter gepikt, simpelweg op hun eigen grafiek geplakt, zonder te kijken naar de details of veranderende schaal.

Sowieso is het gesjoemel want 100% SoC op een e-tron is geen 100% SoC op een Model 3 of Model S/X, en is ook geen echte 100%. Maar van Apple of Samsung zeggen we ook niet dat ze sjoemelen als je batterijindicator op 100% staat.
 
Het is gewoon een andere (meer conservatieve) keuze, en gezien het gebrek aan ervaring met de eigenschappen van de batterij had ik als Audi misschien nu net dezelfde keuzen gemaakt (Tesla weet ondertussen wel hoe die batterijen zich gedragen als je ze op- en aflaadt, veel beter dan Audi die ook een hele andere band heeft met zijn batterijleverancier).

Tesla is ook als VS -bedrijf minder bemoederend; dat zit in de cultuur. Ze laten je desnoods jaren aan een stuk tot 100% laden en tot 0% rijden, maar als je dan na jaren komt janken dat de actieradius vermindert is zullen ze de logs eens gaan lezen en je wel fijntjes vertellen dat je de handleiding beter had moeten lezen...

Alleen moet je als Audi achteraf geen marketingsausje over je keuzen gaan gieten die nergens op slaat; zo maak je jezelf enkel belachelijk.
 
Het is gewoon een andere (meer conservatieve) keuze, en gezien het gebrek aan ervaring met de eigenschappen van de batterij had ik als Audi misschien nu net dezelfde keuzen gemaakt (Tesla weet ondertussen wel hoe die batterijen zich gedragen als je ze op- en aflaadt, veel beter dan Audi die ook een hele andere band heeft met zijn batterijleverancier).

Tesla is ook als VS -bedrijf minder bemoederend; dat zit in de cultuur. Ze laten je desnoods jaren aan een stuk tot 100% laden en tot 0% rijden, maar als je dan na jaren komt janken dat de actieradius vermindert is zullen ze de logs eens gaan lezen en je wel fijntjes vertellen dat je de handleiding beter had moeten lezen...

Alleen moet je als Audi achteraf geen marketingsausje over je keuzen gaan gieten die nergens op slaat; zo maak je jezelf enkel belachelijk.
Dat van een VS-bedrijf klopt. Maar ik verwacht van PON dat je bij janken over de range reductie zal vernemen dat het een feature is.
 
Dat van een VS-bedrijf klopt. Maar ik verwacht van PON dat je bij janken over de range reductie zal vernemen dat het een feature is.

Eerst volledige ontkenning. Pas dan ‘dat hoort zo’. En bij reparatie ‘ja, we weten ook niet waardoor het komt, maar preventief hebben we alvast voor ruim 10k aan onderdelen vervangen’.

Ahhh, the memories... :)
 
  • Funny
Reactions: wooter and Pascal-R
Iemand die met de e-tron naar Zuid-Italië reed:
upload_2019-5-24_12-36-34.png