Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Dat lijkt me een gemiddelde rit te zijn op een stuk waar je toch heel wat ongelimiteerde stukken tegen komt. De cijfers ervoor en erna waren nog lager, maar ook meer gelimiteerde stukken of wegenwerken.

De terugweg op een zondag was overigens erg gelijkaardig qua verbruik:
upload_2019-7-1_23-35-19.png

upload_2019-7-1_23-38-33.png


Maar plots bij de volgende etappe ging het verbruik toch omhoog:
upload_2019-7-1_23-36-28.png

upload_2019-7-1_23-37-46.png
 
Met de algemene EV-bashing-trend wordt nu ook de Etron graag afgebroken. Na een 2-tal maanden gebruik haal ik nooit die hallucinante verbruiken die je in de pers ziet opduiken. Om boven de 30wh/km uit te komen moet ik de snelheid overtreden. Schommelt meestal tussen 26 a 28wh/km. Vorige maandag met 87% SOC vertrokken met 1 fiets achterop de trekhaak en .Thuisgekomen na 160km en nog 160km in de tank. Mij wel overal aan de limieten gehouden, ca 120km snelweg, enkele stukken in Nederland aan 130, de rest 120 en 25' file . De temperatuur hielp weliswaar ook, het was best een hete dag met +30°. De rit ging vanuit Epen (tussen Maastricht en Aken) richting Antwerpen, das dus eerst bergaf. In de trip er naartoe met volle batterij vertrokken, toen nog 177km over. Dus ca 337km actieradius.
 
Met de algemene EV-bashing-trend wordt nu ook de Etron graag afgebroken. Na een 2-tal maanden gebruik haal ik nooit die hallucinante verbruiken die je in de pers ziet opduiken. Om boven de 30wh/km uit te komen moet ik de snelheid overtreden. Schommelt meestal tussen 26 a 28wh/km. Vorige maandag met 87% SOC vertrokken met 1 fiets achterop de trekhaak en .Thuisgekomen na 160km en nog 160km in de tank. Mij wel overal aan de limieten gehouden, ca 120km snelweg, enkele stukken in Nederland aan 130, de rest 120 en 25' file . De temperatuur hielp weliswaar ook, het was best een hete dag met +30°. De rit ging vanuit Epen (tussen Maastricht en Aken) richting Antwerpen, das dus eerst bergaf. In de trip er naartoe met volle batterij vertrokken, toen nog 177km over. Dus ca 337km actieradius.

Ik ben confuus. Heb je het nu over het verbruik in een e-Tron of in een Tesla?
 
Met de algemene EV-bashing-trend wordt nu ook de Etron graag afgebroken. Na een 2-tal maanden gebruik haal ik nooit die hallucinante verbruiken die je in de pers ziet opduiken. Om boven de 300wh/km uit te komen moet ik de snelheid overtreden. Schommelt meestal tussen 260 a 280wh/km. Vorige maandag met 87% SOC vertrokken met 1 fiets achterop de trekhaak en .Thuisgekomen na 160km en nog 160km in de tank. Mij wel overal aan de limieten gehouden, ca 120km snelweg, enkele stukken in Nederland aan 130, de rest 120 en 25' file . De temperatuur hielp weliswaar ook, het was best een hete dag met +30°. De rit ging vanuit Epen (tussen Maastricht en Aken) richting Antwerpen, das dus eerst bergaf. In de trip er naartoe met volle batterij vertrokken, toen nog 177km over. Dus ca 337km actieradius.
Even gecorrigeerd en t' was met onze Etron
 
Dat lijkt me een gemiddelde rit te zijn op een stuk waar je toch heel wat ongelimiteerde stukken tegen komt. De cijfers ervoor en erna waren nog lager, maar ook meer gelimiteerde stukken of wegenwerken.

De terugweg op een zondag was overigens erg gelijkaardig qua verbruik:
View attachment 425406
View attachment 425410

Maar plots bij de volgende etappe ging het verbruik toch omhoog:
View attachment 425408
View attachment 425409
De eerste etappe ga je voornamelijk naar beneden. Tweede etappe eerst fors omhoog, daarna naar beneden en wederom ligt Mogendorf dan weer een stuk hoger. Dit zou het verschil in vebruik kunnen verklaren. Als het goed is heeft TeslaFi ook een elevation grafiek (staat eronder).
 
Ok 300+km range is best redelijk als je geen hele lange ritten maakt, maar 260-280Wh/km wordt in een Tesla Model S waarschijnlijk <200 als je overal Vmax rijdt. Dat is echt een flink verschil. Voor mij om 260-280 gemiddeld te halen moet ik overal zo hard trappen als het overige verkeer toelaat.

Op de 6000 km trip met @Xfrank hebben toch ruim 4500 km snelweg gereden aan net-onder-flits snelheid.
126km/u in B, 130km/u in F, 120 in ES.

Mijn verbruik was 198Wh/km.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: shthpnz and Andre
Ik zet het hier ook nog maar eens neer omdat het toch wat discussie verdient en er in het "andere auto's" draadje geen aandacht voor kwam.
Teslabjorn vergeleek de Tesla MX Raven Long Range met de Audi e-tron in - zijn ondertussen befaamde - 1000km test. Beide voertuigen legden de afstand in dezelfde tijd af: 10u20'. Dat is ruim 40' sneller dan de EQC.
De e-tron deed er eigenlijk 3' langer over, maar dat minimale verschil zou volgens Bjorn volledig te wijten zijn aan drukker verkeer tijdens de Audi-dag tov de Tesla-dag.
De iets lagere efficiëntie wordt dus volledig gecompenseerd door een superieure laadcurve met vooral een aangehouden laadvermogen van 150 kW (kant paal) tot 70% SOC, bij 80% nog altijd 120 kW en bij 99% nog 52 kW.
Een resultaat dat allicht niet iedereen verwacht had.
 
De iets lagere efficiëntie wordt dus volledig gecompenseerd door een superieure laadcurve met vooral een aangehouden laadvermogen van 150 kW (kant paal) tot 70% SOC, bij 80% nog altijd 120 kW en bij 99% nog 52 kW.
Een resultaat dat allicht niet iedereen verwacht had.
Het grappige is dat dit precies voorspeld werd door NextMove toen zij beide auto's testen eerder dit jaar: bij afstanden van zo rond de 1.000km zullen beide auto's een vergelijkbare tijd neerzetten.
 
Kom, dat lag aan meer dan de range van de e-tron...

Ik denk zo hardop aan de beperkte beschikbaarheid van het snellaad-netwerk. Prettig dat je in Duitsland nu vrij veel trajecten ermee kan doen, maar een keertje naar Parijs kan momenteel lang duren of spannend zijn.

De uitbouw van bijvoorbeeld Ionity gaat erg hard in Europa dus dat zal wel oplossen, maar inherent betekent de keuze voor grote batterij met grote veiligheidsmarge dat je inderdaad snel kan laden, maar vaker staat te laden. Lap er nog een minder aerodynamische vormgeving aan, en het zijn toch handicaps tegenover de grotere en ruimere Model X.
 
Ik zet het hier ook nog maar eens neer omdat het toch wat discussie verdient en er in het "andere auto's" draadje geen aandacht voor kwam.
Teslabjorn vergeleek de Tesla MX Raven Long Range met de Audi e-tron in - zijn ondertussen befaamde - 1000km test. Beide voertuigen legden de afstand in dezelfde tijd af: 10u20'. Dat is ruim 40' sneller dan de EQC.
De e-tron deed er eigenlijk 3' langer over, maar dat minimale verschil zou volgens Bjorn volledig te wijten zijn aan drukker verkeer tijdens de Audi-dag tov de Tesla-dag.
De iets lagere efficiëntie wordt dus volledig gecompenseerd door een superieure laadcurve met vooral een aangehouden laadvermogen van 150 kW (kant paal) tot 70% SOC, bij 80% nog altijd 120 kW en bij 99% nog 52 kW.
Een resultaat dat allicht niet iedereen verwacht had.

Je mag het nog wel wat duidelijker neerzetten...de e-tron laad veel beter en sneller dan de X. Indrukwekkend vooral omdat tesla over het algemeen voor de massa uitloopt op het gebied van innovatie en hier is nu een voorbeeld waar ze op dit moment dus achter lopen.

En ja met SuC V3 wordt het beter ( waarschijnlijk ) maar dit is een test in real life in het hier en nu en kudo's voor Audi/Ionity die dit nu gewoon beter doen...

Goed opgemerkt!
 
Zeker een verrassend resultaat. Volgens mij is elektrisch rijden echter ook bedoeld t.b.v. milieu-effecten en dan vind ik het toch wel jammer dat een Audi E-tron een stuk minder efficiënt is en dus meer stroom verbruikt dan de Tesla's.

Regelmatig werden we er op gewezen om zuinig te zijn met stroom en dan komen er dit soort stroomverbruikers op de markt, terwijl het dus veel efficiënter blijkt te kunnen (zie Tesla, Kona, E-niro).
 
  • Like
Reactions: Tozz
Je mag het nog wel wat duidelijker neerzetten...de e-tron laad veel beter en sneller dan de X. Indrukwekkend vooral omdat tesla over het algemeen voor de massa uitloopt op het gebied van innovatie en hier is nu een voorbeeld waar ze op dit moment dus achter lopen.

Ben benieuwd hoe het pack zit houdt over een paar jaar. Snel laden kan Tesla ook wel, maar heeft nadelen mbt. levensduur van het pack.
Wellicht kiest Audi bewust voor een kortere levensduur als trade-off tegen sneller laden?
 
Ben benieuwd hoe het pack zit houdt over een paar jaar. Snel laden kan Tesla ook wel, maar heeft nadelen mbt. levensduur van het pack.
Wellicht kiest Audi bewust voor een kortere levensduur als trade-off tegen sneller laden?

Doordat E-tron boven de 100% SOC nog een enorm buffer heeft zal de degradatie lang verborgen blijven. De eerste jaren zal het lijken of de E-tron 0% degradatie heeft. Heel slim van Audi.
 
  • Informative
Reactions: Faiz71
Neen, ze kiezen gewoon om een dikkkere batterij in de wagen te steken die je niet helemaal vol kan laden. Op langere segmenten waar je toch aan de snellader moet geen probleem -- je laadt op een Tesla ook niet tot 100% als je wacht -- maar het beperkt wel drastisch de actieradius als je enkel aan de reisuiteinden wilt laden.