Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Auto versnelt zelf na afremmen?

This site may earn commission on affiliate links.
Wat ook kan gebeuren is dat je het gaspedaal aanraakt bij het intrappen van het rempedaal. Dat overkomt mij wel eens, en in het verleden ook bij andere auto's. Komt door een combinatie van grote voeten/schoenen en voet onvoldoende optillen bij wisselen van pedaal.

Wisselen van pedaal ? Ik rem met linker voet, ben ik gewend en is veel relaxer dan alles met r. voet doen.
 
Ja nu je het noemt, kan ik me één voorval herinneren dat de auto na het loslaten van de rem begon te accelereren.
Ik had toen de CC aanstaan (het groene lampje op de hendel brandde).
Maar het is dacht ik de bedoeling dat de CC uit gaat als je remt ? Wellicht kwam ik per ongeluk aan het hendeltje ? Ik heb geen idee.

Heb je echt een 'groen' lampje? Die van mij is geel/oranje
Nu zijn er twee mogelijkheden:
1. er zijn meerdere types in omlooop
2. een van ons is kleurenblind (bij mij nooit vastgesteld)

Dat lampje irriteert me overigens mateloos. Ding is veel te fel. Heb er al over gedacht hem te chanteren en/of iets overeen te plakken.
Komt volgens mij voort uit de US wetgeving waar het zichtbaar moet zijn dat de CC op standby staat.

Back on topic: heb 1 keer zo'n ervaring gehad, maar gaat zo snel dat je niet terug kunt filmen of ik zelfs iets doms deed (rem en 'gas' tegelijk) of dat de auto een foutje maakte.
 
Heb je echt een 'groen' lampje? Die van mij is geel/oranje
Nu zijn er twee mogelijkheden:
1. er zijn meerdere types in omlooop
2. een van ons is kleurenblind (bij mij nooit vastgesteld)

Dat lampje irriteert me overigens mateloos. Ding is veel te fel. Heb er al over gedacht hem te chanteren en/of iets overeen te plakken.
Komt volgens mij voort uit de US wetgeving waar het zichtbaar moet zijn dat de CC op standby staat.

Back on topic: heb 1 keer zo'n ervaring gehad, maar gaat zo snel dat je niet terug kunt filmen of ik zelfs iets doms deed (rem en 'gas' tegelijk) of dat de auto een foutje maakte.


Antwoord 2 is goed, ik ben iets rood-groen kleurenblind.
Ik ben heel blij met het lampje. In mijn MB had ik precies zo'n hendel maar dan zonder lampje.
Dan had je geen idee of de CC aan of uit was.
 
Antwoord 2 is goed, ik ben iets rood-groen kleurenblind.
Ik ben heel blij met het lampje. In mijn MB had ik precies zo'n hendel maar dan zonder lampje.
Dan had je geen idee of de CC aan of uit was.

Functie van het lampje is wel OK, maar de uitvoering is natuurlijk Tesla onwaardig.
Had ergens op het dashboard scherm kunnen/moeten staan.
Dan schaalt hij ook gelijk mee met de ingestelde helderheid van de schermen.
 
Dat versnellen had ik ( en mijn vrouw) in het begin ook. Toen ik een keer naast haar zat bleek dat ze bij het richting aangeven per ongeluk de stengel van de CC gebruikte. Als je rechtsaf slaat versnel je dan even. Omdat de richtingaanwijzer in de Tesla relatief laag zit kun je je in een automatisme wel eens vergissen.
 
Ik heb nu al verscheidene malen gehad (ik 5x, mijn vrouw 3x) dat ik afrem voor een afslag of stoplicht en wanneer ik de rem loslaat, de auto opeens versnelt.
Je schrikt je dan rot.
Heeft een van jullie dat ook al eens meegemaakt?
Ja, net afgelopen week, toevallig of niet heel kort na installeren van update 5.8.8! Inderdaad licht afremmen - en zo vaak gebruik ik het rempedaal niet - en na loslaten van de rem versnelde de auto (gelukkig slechts licht) en ik zag ook nog dat de vermogenswijzer in het oranje ging. Bizarre ervaring.
Auto heeft inmiddels ruim 18.000km op de teller en het was de eerste keer dat-ie iets anders deed dan wat ik 'm vroeg. Na die ene keer alweer honderden km's erbij en nog geen nieuwe 'zelfstandige' versnellingsactie meegemaakt.
 
Ik heb nu al verscheidene malen gehad (ik 5x, mijn vrouw 3x) dat ik afrem voor een afslag of stoplicht en wanneer ik de rem loslaat, de auto opeens versnelt.
Je schrikt je dan rot.
Heeft een van jullie dat ook al eens meegemaakt?
Nee, nog niet.

Je schreef al dat je Cruise Control uit had staan. Zelfs al zou je het aan hebben staan, dan nog zou deze door het gebruik van de rem gedeactiveerd moeten worden. Bij oudere auto's gebeurde dat via de remlichtchakelaar, en gaan wel een stuk. Tegenwoordig gaat dat via de CAN bus en bij Tesla misschien nog wel moderner, dus de Cruise Control lijkt me niet van invloed.

Weet je nog wat je vermogensmeter (oranje/groene meter, rechts van je snelheidsmeter) aangaf toen je de versnelling opmerkte?

- - - Updated - - -

ik zag ook nog dat de vermogenswijzer in het oranje ging.
Ah, dus inderdaad een bewuste versnelling. Bizar.
 
Nee, nog niet.

Je schreef al dat je Cruise Control uit had staan. Zelfs al zou je het aan hebben staan, dan nog zou deze door het gebruik van de rem gedeactiveerd moeten worden. Bij oudere auto's gebeurde dat via de remlichtchakelaar, en gaan wel een stuk. Tegenwoordig gaat dat via de CAN bus en bij Tesla misschien nog wel moderner, dus de Cruise Control lijkt me niet van invloed.

Weet je nog wat je vermogensmeter (oranje/groene meter, rechts van je snelheidsmeter) aangaf toen je de versnelling opmerkte?

Nee, ik had de CC aanstaan, maar remde zachtjes. Daardoor zou de CC automatisch moeten uitgaan.
Ik zag inderdaad een sprongetje naar oranje van de vermogensmeter.

Wat ik nog ga uittesten is wat er gebeurt wanneer ik de auto in "N" zet om uit te rollen (de laatste km/600 m voor de afrit), zachtjes bijrem en dan weer in "D" zet.
 
Nee, ik had de CC aanstaan, maar remde zachtjes. Daardoor zou de CC automatisch moeten uitgaan.

Bij mijn 5-Serie met automaat is het in ieder geval zo dat wanneer CC aan staat en ik zachtjes rem en daarna los laat, dat de auto weer versnelt tot de opgegeven snelheid. Idem voor lichtjes gas geven, dan zakt ie daarna weer terug naar de opgegeven snelheid. Als je weet dat het zo werkt, is het wel prettig.
 
Heb je echt een 'groen' lampje? Die van mij is geel/oranje
Dat lampje irriteert me overigens mateloos. Ding is veel te fel. Heb er al over gedacht hem te chanteren en/of iets overeen te plakken.

Mee eens, ik denk dat ik er een klein zwart stickertje overheen plak. Misschien net niet helemaal eroverheen, zodat er nog een aangenaam flauw geel schijnsel overblijft... :cool:
 
Komende vanuit Zutphen op de terugweg naar Amsterdam rij ik door een dorp met een max. snelheid van 50 km/h.
Omdat er een aantal flitspalen staan stel ik de CC in op 50 km/h.

Na het verlaten van het dorp versnel ik naar 80 km/uur op de provinciale weg.
Normaal gesproken zou ik nu de CC hendel naar boven bewegen om de nieuwe snelheid in te stellen,
echter ik zie dat ik een rotonde nader en besluit het gaspedaal los te laten.
De auto vertraagt nu. Omdat de rotonde vrij is besluit ik de auto verder te laten vertragen (zonder mijn rempedaal te gebruiken) en dan met ca. 25-30 km/h de rotonde op te rijden.
Als ik de rotonde tot op ca. 15 meter ben genaderd gaat de auto plotseling versnellen. Ik schat in dat mijn snelheid op dat moment 35-40 km/uur bedroeg.
Ik reageer snel en trap het rempedaal in. Niets aan de hand maar het was toch weer even schrikken.

Wat blijkt: de CC stond nog op 50 km/uur. Het loslaten van het gaspedaal wekt de suggestie van remmen, maar de CC blijft gewoon aanstaan.

Bij een ICE zou dit waarschijnlijk niet gebeuren, immers je gebruikt daar altijd de rem bij het naderen van een rotonde.
 
Komende vanuit Zutphen op de terugweg naar Amsterdam rij ik door een dorp met een max. snelheid van 50 km/h.
Omdat er een aantal flitspalen staan stel ik de CC in op 50 km/h.

Na het verlaten van het dorp versnel ik naar 80 km/uur op de provinciale weg.
Normaal gesproken zou ik nu de CC hendel naar boven bewegen om de nieuwe snelheid in te stellen,
echter ik zie dat ik een rotonde nader en besluit het gaspedaal los te laten.
De auto vertraagt nu. Omdat de rotonde vrij is besluit ik de auto verder te laten vertragen (zonder mijn rempedaal te gebruiken) en dan met ca. 25-30 km/h de rotonde op te rijden.
Als ik de rotonde tot op ca. 15 meter ben genaderd gaat de auto plotseling versnellen. Ik schat in dat mijn snelheid op dat moment 35-40 km/uur bedroeg.
Ik reageer snel en trap het rempedaal in. Niets aan de hand maar het was toch weer even schrikken.

Wat blijkt: de CC stond nog op 50 km/uur. Het loslaten van het gaspedaal wekt de suggestie van remmen, maar de CC blijft gewoon aanstaan.

Bij een ICE zou dit waarschijnlijk niet gebeuren, immers je gebruikt daar altijd de rem bij het naderen van een rotonde.

Ja, en het feit dat de CC van de Tesla nogal traag ingrijpt maakt dat je bij het vertragen niet op 50km/h blijft hangen, maar dat íe er eerst wat onder zakt, dan wakker wordt en opeens gas bijgeeft, waardoor het idee van "de auto gaat opeens accelereren" nog versterkt wordt.

Update: errr, _elektronen_ bijgeeft, natuurlijk:redface: