Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Automatisch van rijstrook wisselen met Autopilot V1

This site may earn commission on affiliate links.
Ik rijd sinds een maand een Tesla MS75 BJ2016. Ervaringen tot op heden zijn redelijk positief. Wat echter niet wil werken is het automatisch inhalen op de snelweg wanneer Autopilot (versie1) is ingeschakeld. Volgens de instructie manual zou je middels de richtingaanwijzer automatisch van rijstrook kunnen wisselen. Ik heb echter van alles geprobeerd maar dit lijkt toch echt niet te werken. Zodra ik de richtingaanwijzer aanzet stopt autopilot en voel je ook weerstand in het stuur (alsof de auto binnen de rijstrook wil blijven). Doe ik wellicht iets fout of is Autopilot V1 toch niet geschikt om zelfstandig van rijstrook te wisselen? Wie heeft het antwoord?
 
Ik heb geen AP1, maar met AP2 in een Model S en X moet je niet het knipperlicht doorduwen tot op het einde, maar enkel zo een klein duwtje geven zoals je bij andere merken bv maar 3 keren wil knipperen. Het punt is dat de hendel van de richtingsaanwijzer niet moet blokkeren in boven- of onder-positie, maar gecentreerd moet blijven.
 
Upvote 0
Ik heb geen AP1, maar met AP2 in een Model S en X moet je niet het knipperlicht doorduwen tot op het einde, maar enkel zo een klein duwtje geven zoals je bij andere merken bv maar 3 keren wil knipperen. Het punt is dat de hendel van de richtingsaanwijzer niet moet blokkeren in boven- of onder-positie, maar gecentreerd moet blijven.
Bij ap1 kun je hem ook doorduwen. Dat maakt niet uit voor de actie
 
Upvote 0
Ik rijd sinds een maand een Tesla MS75 BJ2016. Ervaringen tot op heden zijn redelijk positief. Wat echter niet wil werken is het automatisch inhalen op de snelweg wanneer Autopilot (versie1) is ingeschakeld. Volgens de instructie manual zou je middels de richtingaanwijzer automatisch van rijstrook kunnen wisselen. Ik heb echter van alles geprobeerd maar dit lijkt toch echt niet te werken. Zodra ik de richtingaanwijzer aanzet stopt autopilot en voel je ook weerstand in het stuur (alsof de auto binnen de rijstrook wil blijven). Doe ik wellicht iets fout of is Autopilot V1 toch niet geschikt om zelfstandig van rijstrook te wisselen? Wie heeft het antwoord?
Op de snelweg moet een knipperlicht actie binnen 15 seconden worden ingezet (eis EU). Hoe ik te werk ga met AP1 lane change:
- Kijk of het veilig is en of het rustig aan kan. Bij een snelle actie, beter zelf doen.
- Knipperlicht aan en een lichte stuur effect de gewenste richting in om een "nack" van Tesla te voorkomen, hoeft niet... meestal.
- Heb geduld en dan start de actie automatisch

Een kleine irritator van me: Voor de EU update was het beter.
 
Last edited:
Upvote 0
Sedert een jaar of drie mag het manoeuvre van Europa maar ongezet worden ‘x’ seconden na het bedienen van de richtingaanwijzer om je tijd te geven om te kijken en andere weggebruikers de kans te geven om te anticiperen bij foute inschatting of dode hoek.
De richtingaanwijzers moeten opblijven totdat je minstens halverwege het nieuwe vak bent. Maakt niet uit of je doorduwt of de hendel halverwege blijft vasthouden.
Bij het starten van de actie, moet de wagen even ‘voelen’ dat je er nog bent. Dit op dezelfde manier als je de nags met ‘stuur vasthouden’ vermijdt: dus stuur lichtjes in een draairichting laten neigen zonder AP uit te zetten.
Als de wagen over de helft van het rijvak is, kan je de richtingaanwijzer uit zetten en opnieuw op om vloeiend in 1 beweging door te schuiven naar het volgende vak. Zo kan je van het 3e naar het 1e vak doorschuiven en omgekeerd. Vraagt wat behendigheid ivm de timing en lukt bij mij ook niet altijd.
BTW: ee is ook een Ap1 only draadje: AP1 ONLY draadje
 
Upvote 0
Ik rijd sinds een maand een Tesla MS75 BJ2016. Ervaringen tot op heden zijn redelijk positief. Wat echter niet wil werken is het automatisch inhalen op de snelweg wanneer Autopilot (versie1) is ingeschakeld. Volgens de instructie manual zou je middels de richtingaanwijzer automatisch van rijstrook kunnen wisselen. Ik heb echter van alles geprobeerd maar dit lijkt toch echt niet te werken. Zodra ik de richtingaanwijzer aanzet stopt autopilot en voel je ook weerstand in het stuur (alsof de auto binnen de rijstrook wil blijven). Doe ik wellicht iets fout of is Autopilot V1 toch niet geschikt om zelfstandig van rijstrook te wisselen? Wie heeft het antwoord?
Werkt nu alleen maar meer op autosnelwegen
 
  • Like
Reactions: Phil V and job-lek
Upvote 0