Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

automatische ontwaseming

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag is mij auto onder handen genomen bij het service center. Ze hebben een “thermal test” gedaan. En daaruit kwam:

[diagnosed] airco compressor need to be replaced.

Er blijkt dus echt iets kapot te zijn. Dat vind ik best opvallend, aangezien er velen zijn met ineens dit probleem.

Maar goed, we gaan het zien. De compressor was niet op voorraad. Dus wordt vervolgd ergens volgende week.
Vandaag is de aircocompressor vervangen. Dus ik ben benieuwd!

Overigens: het zou ongeveer twee uur duren. Het werd vierenhalf uur. En de auto was gereset naar fabrieksinstellingen. 😢
 
  • Like
Reactions: Gyrolion
Weet niet hoe het bij de rest van jullie is maar de mijne was vandaag weer lekker de hele rit aan het ontwasemen. Was ook wel weer wat kouder en vochtiger vandaag. Had zelfs vocht in alle lampen staan terwijl ik dit normaal nooit heb. Maar vond het toch echt niet nodig dat die de hele tijd moest ontwasemen.
 
Vandaag is de aircocompressor vervangen. Dus ik ben benieuwd!

Overigens: het zou ongeveer twee uur duren. Het werd vierenhalf uur. En de auto was gereset naar fabrieksinstellingen. 😢
Het probleem lijkt hier opgelost. Of dat door die nieuwe aircocompressor of nieuwe software of een combinatie daarvan komt? Ik weet het niet. Maar ik heb er sindsdien geen last meer van. Vanmiddag ging de automatische stand aan. Maar na een minuutje stopte ‘ie weer. Dus dat lijkt me prima.
 
Weet niet hoe het bij de rest van jullie is maar de mijne was vandaag weer lekker de hele rit aan het ontwasemen. Was ook wel weer wat kouder en vochtiger vandaag. Had zelfs vocht in alle lampen staan terwijl ik dit normaal nooit heb. Maar vond het toch echt niet nodig dat die de hele tijd moest ontwasemen.
Er zit een vochtsensor in de auto en de ene auto is de andere niet (op straat, garage, carport, stand van de blazers, etc), dus het zal best dat het bij de een langer duurt dan de ander. Ga eens vochtvreters in je auto leggen, misschien heeft hij er dan wat minder moeite mee?
 
Wij hebben 2 M3’s, het 2019 model heeft ook het probleem met automatische ontwaseming en de ander niet.
Ik heb vanochtend een uur gereden met het 2019 model en de automatische ontwaseming stond constant aan en ik had niet de indruk dat het te maken heeft met het het vocht percentage in de auto. Het lijkt op een software probleem want in het verleden werkte het goed.
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Vanochtend een service request gedaan via de app. Gisteren meer dan een uur gereden en hij bleef continue op ontwaseming staan. Hierdoor een verhitte achterbank en een bizar verbruik.
Als lease rijder krijg ik de feedback van het SeC niet te zien. Maar volgens mij is de afspraak geannuleerd en heb ik nu een service afspraak voor de kabelboom terugroepactie.
Uiteindelijk bleek het ook een afspraak te zijn voor de automatische ontwaseming die het bleef doen. Helaas niets afwijkends gevonden.
Advies was om bij een volgende keer op te schrijven hoe laat en de omstandigheden. De logs kan tesla blijkbaar alleen uitlezen in de Tilburg garage. Ik was in Rotterdam.
 
Wij hebben 2 M3’s, het 2019 model heeft ook het probleem met automatische ontwaseming en de ander niet.
Ik heb vanochtend een uur gereden met het 2019 model en de automatische ontwaseming stond constant aan en ik had niet de indruk dat het te maken heeft met het het vocht percentage in de auto. Het lijkt op een software probleem want in het verleden werkte het goed.
Het lijkt op een software probleem want in het verleden werkte het goed.

Die indruk heb ik ook. Ik gebruik gedurende deze wintermaanden de app om de auto voor te verwarmen voordat ik vertrek. Als ik instap staat de auto op "automatisch ontwasemen". Zodra ik het rempedaal intrap en de PIN intoets gaat de climate control over op normaal regime.
 
Weet niet hoe het bij de rest van jullie is maar de mijne was vandaag weer lekker de hele rit aan het ontwasemen. Was ook wel weer wat kouder en vochtiger vandaag. Had zelfs vocht in alle lampen staan terwijl ik dit normaal nooit heb. Maar vond het toch echt niet nodig dat die de hele tijd moest ontwasemen.
Gister ochtend was het weer een uur lang feest. Met 5 graden buiten en vochtig weer heeft hij er gewoon veel moeite mee.
Vochtig is het in de auto niet. Want er zijn dan 0,0 beslagen ramen.
 
Het lijkt op een software probleem want in het verleden werkte het goed.

Die indruk heb ik ook. Ik gebruik gedurende deze wintermaanden de app om de auto voor te verwarmen voordat ik vertrek. Als ik instap staat de auto op "automatisch ontwasemen". Zodra ik het rempedaal intrap en de PIN intoets gaat de climate control over op normaal regime.
In mijn geval heeft de auto zonder warmtepomp er wel last van en da auto zonder warmtepomp niet (of in elk geval een stuk minder).
 
In mijn geval heeft de auto zonder warmtepomp er wel last van en da auto zonder warmtepomp niet (of in elk geval een stuk minder).
Warmtepomp = omgekeerde airco = luchtdroger.
Als de ontwaseming blijft op staan, controleer dan eens of er nergens water blijft staan in de wagen.
Op een bepaald moment kreeg ik mijn MS maar heel moeilijk ontwasemd. Bleek dat er water via het dak in de koffer liep en die kletsnat was. Na een kwartiertje rijden, was de wagen warm genoeg om dat water te laten verdampen, maar de ruiten nog koud genoeg om aan te slaan.
Je merkt zo’n lek niet snel omdat er onder de tapijten nog een dikke laag isolatie zit. Die werkt als een spons.
 
Warmtepomp = omgekeerde airco = luchtdroger.
Als de ontwaseming blijft op staan, controleer dan eens of er nergens water blijft staan in de wagen.
Op een bepaald moment kreeg ik mijn MS maar heel moeilijk ontwasemd. Bleek dat er water via het dak in de koffer liep en die kletsnat was. Na een kwartiertje rijden, was de wagen warm genoeg om dat water te laten verdampen, maar de ruiten nog koud genoeg om aan te slaan.
Je merkt zo’n lek niet snel omdat er onder de tapijten nog een dikke laag isolatie zit. Die werkt als een spons.
Ik zal eens kijken of ik een vochtmeter in de auto kan plaatsen om te kijken wat het vochtgehalte nou echt is.
Maar omdat er meerdere mensen last van het zelfde probleem hebben gok ik toch echt op een software gerelateerde glitch.
Als het echt vocht onder het tapijt zit dan zou hij namelijk continu moeten ontwasemen, maar uiteindelijk stopt hij er toch wel mee.
 
Vochtmeter geplaats.

Start condities.
5°C buiten
5°C binnen in de auto en 80% luchtvochtigheid.
Geen auto ontwasemen.

Na kwartier was het 20°C in de auto en luchtvochtigheid was ondertussen gezakt naar 50%.

Na een half uur gaat het kwik buiten de auto naar 4°C, in de auto 21°C (terwijl airco op 19°C stond ingesteld)
Luchtvochtigheid in de auto 40%.
En dan gaat de auto ineens auto ontwasemen.

Blijft toch een bijzonder regeling.... zit totaal geen logica achter...

Maar interne lekkage heb ik nu wel uitgesloten... 40% luchtvochtigheid is zelfs wat te laag..
 
Heeft iemand toevallig een foto van het scherm wanneer de functie aanstaat?
Hele tijd geleden een ticket geopend bij support voor dit issue maar nu beweren ze dat iets als automatische ontwaseming helemaal niet bestaat.

"Ik las zonet ook even uw klacht en wil hierbij wel even benadrukken dat er bij Tesla geen functie als automatische ontwaseming bestaat. Als u de airconditioning in AUTO plaatst gaat deze echter 'enkel' alles in het werk stellen om (zo snel mogelijk) de door u ingestelde temperatuur te bereiken, waarbij die zich enkel op de gemeten binnentemperatuur baseert. U kan wel de 'fanspeed' regelen, door deze in Lo, Mid of High te plaatsen. (Of de wagen voorverwarmen, dan is deze al op temperatuur op het moment dat u instapt.)

De ruitenontwaseming an sich kan u enkel manueel inschakelen (en dient u iedere keer opnieuw maueel in te schakelen), dit door één of twee keer of het desbetreffende icoontje te drukken (+ link naar doc met icoontje)"

Dit slaat nu echt toch alles...
 
Heel bijzondere reactie… hierbij het bewijs 😅

691C52FE-9AB9-492A-A324-439535D152A8.jpeg
 
Heeft iemand toevallig een foto van het scherm wanneer de functie aanstaat?
Hele tijd geleden een ticket geopend bij support voor dit issue maar nu beweren ze dat iets als automatische ontwaseming helemaal niet bestaat.
Als je een probleem hebt met automatische ontwaseming, dan heb je toch zelf ook af en toe de melding in je scherm? Staat de melding er niet, dan is er toch ook geen probleem.
 
Als je een probleem hebt met automatische ontwaseming, dan heb je toch zelf ook af en toe de melding in je scherm? Staat de melding er niet, dan is er toch ook geen probleem.
Je klinkt net als een Tesla medewerker eerlijk gezegd. Het is niet omdat het probleem er vandaag niet is, dat er geen probleem meer is.

Het ticket was dan ook geopend op 8 december. Het weer speelt duidelijk een rol in wanneer de functie aangaat. Het is nu 3-4 keer zo warm als toen...

Ondertussen ben ik twee software-versies verder en zie ik de melding en gedrag een stuk minder maar dat wil niet zeggen dat de functie niet meer bestaat.

Heel bijzondere reactie… hierbij het bewijs 😅

View attachment 893015
Thanks!