Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

automatische ontwaseming

This site may earn commission on affiliate links.
Deze morgen had ik de auto 10 minuten voorverwarmd en ben daarna gaan rijden, ramen waren inmiddels niet meer beslagen.
Wel stond de auto ontwaseming de gehele rit van een half uur over de vooruit te loeien. Dus geen warmte naar de voetjes.

Bij aankomt zag ik dat mn camera huis van de vooruit nog wat beslagen was.

Heeft iemand hier ook wel eens last van gehad? En is er een fix voor dat er wat meer cabine lucht langs de camera behuizing gaat?

(Model 3 LR 2019)
 
Toevallig. Ik heb hetzelfde sinds kort. Volgens mij sinds de laatste software-update (40.4.1). Ook na netjes een tijd voorverwarmen.

Hij blijft veel langer dan eerst op automatisch ontwasemen staan. Het wordt dan echt heel warm in de auto via de vooruit.

Vanmorgen was het de hele rit (zo’n half uur) dat ‘ie op die stand stond. En op de terugreis niet meer.

Ik heb geen check gedaan op condens ergens. Weet iemand hoe de auto bepaalt dat ‘ie op die stand moet gaan staan?
 
  • Like
Reactions: Rengster
Ik heb last van hetzelfde probleem, M3LR AWD 2019.

@Right_Said_Fred , overmatig aircogebruik? Geen idee. Ik heb de climate control altijd op auto staan dus ik heb geen invloed op het gebruik van de airco.

Ik heb geprobeerd, vanwege de koude voeten :), om handmatig te bedienen. Dat gaat op zich wel. Als ik daarna weer overschakel op auto dan gaat hij weer in ontwaseming stand. Ruiten bij mij overigens kurkdroog, ook bij vertrek.

Wat @SpaceWagon zegt, probleem is gekomen na de software update.
 
Tesla nam een paar uur later contact op. Ze wilden nog wat meer informatie en de momenten weten waarop ik er last van had. Ze gaan de logs bekijken en bekijken of ze vanaf afstand er iets over kunnen zeggen of mee kunnen doen.
Houd ons even op de hoogte, ben benieuwd. :) De hvac in de model 3 is zo wie zo een verhaal apart. Vanmorgen ook weer dat ontwaseming, en met een temp instelling van 19 graden leek het wel 30 graden in de auto te worden.
 
Hier ook last van met de Model Y... Deze morgen rond de 8-9 graden buiten. De auto staat onder de carport dus niks van damp/condens op de ramen en toch die automatische ontwaseming actief. De auto wordt precies een sauna terwijl de temperatuur op 20 graden staat en klinkt als een stofzuiger. Na >10 minuten bleef alles maar doorgaan en de enige manier om het te stoppen is door alles op handmatig te zetten: handmatig, snelheid ventilator naar beneden, richting midden/beneden aanzetten...

Nog maar eens een functie die ik zo graag zou willen uitzetten.

Zelfde met voorverwarmen... Om de één of andere reden, nog geen logica gevonden, beslist de wagen altijd om random stuurverwarming en/of zetelverwarming aan te zetten. Stuurverwarming vind ik niet aangenaam dus die moet ik dan terug uitzetten. Zetelverwarming staat ook niet op auto.
 
Tesla belde me vandaag.

Ze hadden gezien dat de laatste update (2022.40.4.1) "niet helemaal goed was gegaan". En dat de "aansturing van de sensors bij de binnenspiegel mogelijk niet goed werkt."

Versie 2022.40.4.1 is opnieuw gepusht en zojuist opnieuw geïnstalleerd. Nu is het kijken/ervaren wat daarvan het resultaat is.
 
  • Helpful
Reactions: Vova
Heb ook hetzelfde probleem. Had gisteren al service afspraak gemaakt via de app, had dit topic nog niet gezien. Nog geen reactie gehad maar neem aan dat ze hier ook hetzelfde eerst proberen dan met de software. Ben benieuwd, nogal vervelend aangezien het bereik toch flink lager is hierdoor. Blijft bij mij constant op die ontwaseming staan.
 
Ik heb na bovenstaande ongeveer vier ritjes gemaakt waarbij de automatische ontwaseming aan ging. In alle gevallen stopte deze netjes na een aantal minuten. Nog voordat het te warm in de auto werd. Het lijkt dus opgelost.
Kijk dat is goed om te horen, ook deze morgen toen het weer wat kouder en mistig was? (zeg maar sub < 8°C) Want dan lijkt die van mij het overmatig te doen.

Vanmorgen namelijk stond hij weer een goed half uur te ontwasemen, hierna was hij er ook een klaar mee en de rest van de rit, 1 uur nog verder heen en 1 1/2 uur terug geen ontwaseming meer gehad.

Ik heb volgende week een service bezoek staan voor een sensor in de passagier stoel die een eigen leven is gaan leiden, gelijk de auto even laten uitlijnen want het stuur staat naar links, en ze hebben de kabelboom in de trunk er ook gelijk bijgezet om te vervangen, dus ik ga gelijk over het ontwasemen een vraag stellen.
 
Ik heb na bovenstaande ongeveer vier ritjes gemaakt waarbij de automatische ontwaseming aan ging. In alle gevallen stopte deze netjes na een aantal minuten. Nog voordat het te warm in de auto werd. Het lijkt dus opgelost.
Ik heb ook geen last meer dat automatische ontwaseming aan blijft staan. Blijft voor mij wel een mysterie o.b.v. welke parameters de auto de beslissing neemt om automatisch te ontwasemen. Vanmorgen reed ik weg waarbij auto ontwasmning niet aansloeg maar ik handmatig de voorruit moest ontwasemen via het menu.
 
Deze morgen had ik de auto 10 minuten voorverwarmd en ben daarna gaan rijden, ramen waren inmiddels niet meer beslagen.
Wel stond de auto ontwaseming de gehele rit van een half uur over de vooruit te loeien. Dus geen warmte naar de voetjes.

Bij aankomt zag ik dat mn camera huis van de vooruit nog wat beslagen was.

Heeft iemand hier ook wel eens last van gehad? En is er een fix voor dat er wat meer cabine lucht langs de camera behuizing gaat?

(Model 3 LR 2019)
Altijd verstandig om ook de spiegel/achterruit verwarming in te schakelen want dat activeert ook het element in het camera huis aan de voorzijde. Daar kan nu vocht ophopen en dat krijg je niet weg met enkel ontwasemen.